[Grem] nyelvre áldozás

Rita Kunsay-Sipos ritakunsay at gmail.com
2024. Dec. 3., K, 15:02:02 CET


Kedves Listatagok.

Bennem azért van nagy gát ezzel kapcsolatban, mert a papnak is csak két
ujjat kentek be szentelt olajjal, amikor pappá szentelték, hogy azzal és
csak azzal foghatja meg az Oltariszentseget.
A középkorban, ha kiborult az ostya a kőre, ott a márványpadlot kivesték
hogy oda ember többet ne léphessen.
A covid alatt ismerősöm nem volt hajlandó kézbe áldozni, így  a
kegytargyboltbol vettem neki  kis tálkát hogy újra aldozhasson. Volt olyan
pap, aki nem volt hajlandó a tanyerkaba tenni az ostyat csak a kezébe. ��
Nem vagyunk egyformák.
Üdv Rita

KEA <kea at turul.banki.hu> ezt írta (időpont: 2024. dec. 3., K 14:32):

> Orvos ugyan nem vagyok (csak doktor;), nade. Nemcsak a nyalogatást kell
> / lehet / érdemes mellőzni adott járványos helyzetben, hanem arra is
> gondolni kell, hogy ún. cseppfertőzéssel terjed a kórság. Álarcot sem
> azért kell(ett) viselni, hogy akárki akárkivel ne smacizzon össze
> véletlenül, hanem hogy kevesebb kórokoó kerüljön ki a levegőbe.
> Javítsanak ki a kedves listatagok, akik orvosok is, nemcsak doktorok ;)
>
> Ami viszont a tartalmi lényeget illeti:
>
> Van hiteles forrásunk arról, hogy az apostolok korában hogyan csináltál?
> Különösen is annak fényében, hogy a mértékadó szakirodalom szerint Jézus
> azt mondotta, hogy "tanítványainak adta" és evvel a kifejezéssel aért
> nem azt láttatjuk, hogy a szájukba tette. Továbbá nem szolgák vagyunk,
> hanem társörökösök stb. Magyarán: úgy gondolom, hogy fontosabb az, hogy
> mi van a lelkedben, mint az, hogy a pap bácsi a nyelvedre vagy a
> tenyeredre teszi.
>
>
>
> On 12/2/24 6:05 AM, Emoke Greschik wrote:
> > Greschik Gyuszi beszélgetés indító levele alább ismét:
> >
> > Kedves Érintettek!
> >
> > A novemberi szentmise-vita (hogy a mise elsősorban emlékezés vagy
> > éldozat vagy más) vége felé az egyik hozzászólás tartalmazta a következő
> > részletet:
> >
> > „A nyelvre áldoztatás iszonyúan veszélyes járványügyi szempontból:
> > egyszer -orvos vagyok - direkt számoltam,hányan nyalják meg a pap
> > kezét/ujját anyelvre áldoztatás közben: szomorú lett az eredmény. És
> > ezen az sem segít,ha - jó néhány pap próbálkozott vele - egy kendőt
> > tettek a kelyhet tartó kezükre, és abba törölgették a lenyalt
> ujjaikat...”
> >
> > Itt valami nem stimmel.
> >
> > 1. Évtizedekig ministrtáltam.  Összesen mondjuk 10üü misén szolgáltam,
> > ebból mondjuk 5üü alkalommal volt feladatom az áldoztatás segítése is
> > (tartottam a tálcát, figyeltem a hívő pozícióját, kísértem a pap kezének
> > mozdulatait közelről, ügyeltem a főbb részletekre).  Misénként átlag 40
> > áldozót feltételezve (kora hétköznap kb. 10, vasárnapi misén mondjuk
> > 80-120) összesen 500x40=20.000 (húszezer) szentáldozás közvetlen tanúja
> > és részben felügyelője voltam.  Egyszer sem vettem észre kotaktust az
> > áldozó nyelve és a pap keze/ujja között.
> >
> > 2. Elsőáldozásom óta rengetegszer áldoztam, nem-ministráns hivőként is.
> > Ezen sok alkalom közül 1 (azaz egy) olyanra emlékszem, amikor a pap keze
> > (ujja?) érintette a nyelvemet.  Jól emlékszem erre, mert annyira
> > szokatlan volt: ilyent sem azelőtt, sem azután soha nem tapasztaltam.
> >
> > 3. A COVID alatt egy atya a pulpitusról elmagyarázta, hogy orvosokkal
> > folytatott konzultásiói alapján (a püspöki utasítás ellenére) nyelvre
> > áldoztat, mert a kézbe áldoztatás járványügyileg veszélyesebb.  Első ok:
> > a hívek keze általában nem tiszta (a legtöbben pl. a mindenhez hozzáérő
> > ruhájukat, a templomi padot, vagy onnak kilépve a szélén a fogódzőt is
> > egymás után végigfogdossák).  Második ok: a pap arra is ki van képezve,
> > hogy kezével ne érintse az áldozó nyelvét.  Ez a papr nyelvre
> > áldoztatott, és a COVID idején ezen túl még minden áldozó után egy
> > kikészített fertőtlenítő kendőbe is beletorölte a kezét.
> >
> >
> > Egyébként nagyon súlyos érvek vannak a kézbe áldozás (mostani,
> > európai-amerika) formáka ellen szentségi-teológiai és liturgiai
> > vonalon.  Ezen érvek mellett az mellett eltörpül az az „előny”, hogy
> > egyes hívők kényelmesebben érzik magukat akkor, ha a liturgia gesztusai
> > nem a pap és a hívő, vagy Isten és a hívő közti különbségeket, hanem a
> > kettő (pap és a hívő, vagy Isten és a hívő) közti „egyenrangúságot”
> > hangsúlyozzák.
> >
> > Gyuszi
> >
> >
> > _______________________________________________
> > Grem mailing list
> > Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> > http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> >
>
> --
>
> Üdvrivalgással:
> KEA.
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20241203/069566a4/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról