<div dir="auto">Kedves Listatagok.<div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Bennem azért van nagy gát ezzel kapcsolatban, mert a papnak is csak két ujjat kentek be szentelt olajjal, amikor pappá szentelték, hogy azzal és csak azzal foghatja meg az Oltariszentseget.</div><div dir="auto">A középkorban, ha kiborult az ostya a kőre, ott a márványpadlot kivesték hogy oda ember többet ne léphessen.</div><div dir="auto">A covid alatt ismerősöm nem volt hajlandó kézbe áldozni, így a kegytargyboltbol vettem neki kis tálkát hogy újra aldozhasson. Volt olyan pap, aki nem volt hajlandó a tanyerkaba tenni az ostyat csak a kezébe. 🙄</div><div dir="auto">Nem vagyunk egyformák. </div><div dir="auto">Üdv Rita </div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">KEA <<a href="mailto:kea@turul.banki.hu">kea@turul.banki.hu</a>> ezt írta (időpont: 2024. dec. 3., K 14:32):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">Orvos ugyan nem vagyok (csak doktor;), nade. Nemcsak a nyalogatást kell <br>
/ lehet / érdemes mellőzni adott járványos helyzetben, hanem arra is <br>
gondolni kell, hogy ún. cseppfertőzéssel terjed a kórság. Álarcot sem <br>
azért kell(ett) viselni, hogy akárki akárkivel ne smacizzon össze <br>
véletlenül, hanem hogy kevesebb kórokoó kerüljön ki a levegőbe. <br>
Javítsanak ki a kedves listatagok, akik orvosok is, nemcsak doktorok ;)<br>
<br>
Ami viszont a tartalmi lényeget illeti:<br>
<br>
Van hiteles forrásunk arról, hogy az apostolok korában hogyan csináltál? <br>
Különösen is annak fényében, hogy a mértékadó szakirodalom szerint Jézus <br>
azt mondotta, hogy "tanítványainak adta" és evvel a kifejezéssel aért <br>
nem azt láttatjuk, hogy a szájukba tette. Továbbá nem szolgák vagyunk, <br>
hanem társörökösök stb. Magyarán: úgy gondolom, hogy fontosabb az, hogy <br>
mi van a lelkedben, mint az, hogy a pap bácsi a nyelvedre vagy a <br>
tenyeredre teszi.<br>
<br>
<br>
<br>
On 12/2/24 6:05 AM, Emoke Greschik wrote:<br>
> Greschik Gyuszi beszélgetés indító levele alább ismét:<br>
> <br>
> Kedves Érintettek!<br>
> <br>
> A novemberi szentmise-vita (hogy a mise elsősorban emlékezés vagy <br>
> éldozat vagy más) vége felé az egyik hozzászólás tartalmazta a következő <br>
> részletet:<br>
> <br>
> „A nyelvre áldoztatás iszonyúan veszélyes járványügyi szempontból: <br>
> egyszer -orvos vagyok - direkt számoltam,hányan nyalják meg a pap <br>
> kezét/ujját anyelvre áldoztatás közben: szomorú lett az eredmény. És <br>
> ezen az sem segít,ha - jó néhány pap próbálkozott vele - egy kendőt <br>
> tettek a kelyhet tartó kezükre, és abba törölgették a lenyalt ujjaikat...”<br>
> <br>
> Itt valami nem stimmel.<br>
> <br>
> 1. Évtizedekig ministrtáltam. Összesen mondjuk 10üü misén szolgáltam, <br>
> ebból mondjuk 5üü alkalommal volt feladatom az áldoztatás segítése is <br>
> (tartottam a tálcát, figyeltem a hívő pozícióját, kísértem a pap kezének <br>
> mozdulatait közelről, ügyeltem a főbb részletekre). Misénként átlag 40 <br>
> áldozót feltételezve (kora hétköznap kb. 10, vasárnapi misén mondjuk <br>
> 80-120) összesen 500x40=20.000 (húszezer) szentáldozás közvetlen tanúja <br>
> és részben felügyelője voltam. Egyszer sem vettem észre kotaktust az <br>
> áldozó nyelve és a pap keze/ujja között.<br>
> <br>
> 2. Elsőáldozásom óta rengetegszer áldoztam, nem-ministráns hivőként is. <br>
> Ezen sok alkalom közül 1 (azaz egy) olyanra emlékszem, amikor a pap keze <br>
> (ujja?) érintette a nyelvemet. Jól emlékszem erre, mert annyira <br>
> szokatlan volt: ilyent sem azelőtt, sem azután soha nem tapasztaltam.<br>
> <br>
> 3. A COVID alatt egy atya a pulpitusról elmagyarázta, hogy orvosokkal <br>
> folytatott konzultásiói alapján (a püspöki utasítás ellenére) nyelvre <br>
> áldoztat, mert a kézbe áldoztatás járványügyileg veszélyesebb. Első ok: <br>
> a hívek keze általában nem tiszta (a legtöbben pl. a mindenhez hozzáérő <br>
> ruhájukat, a templomi padot, vagy onnak kilépve a szélén a fogódzőt is <br>
> egymás után végigfogdossák). Második ok: a pap arra is ki van képezve, <br>
> hogy kezével ne érintse az áldozó nyelvét. Ez a papr nyelvre <br>
> áldoztatott, és a COVID idején ezen túl még minden áldozó után egy <br>
> kikészített fertőtlenítő kendőbe is beletorölte a kezét.<br>
> <br>
> <br>
> Egyébként nagyon súlyos érvek vannak a kézbe áldozás (mostani, <br>
> európai-amerika) formáka ellen szentségi-teológiai és liturgiai <br>
> vonalon. Ezen érvek mellett az mellett eltörpül az az „előny”, hogy <br>
> egyes hívők kényelmesebben érzik magukat akkor, ha a liturgia gesztusai <br>
> nem a pap és a hívő, vagy Isten és a hívő közti különbségeket, hanem a <br>
> kettő (pap és a hívő, vagy Isten és a hívő) közti „egyenrangúságot” <br>
> hangsúlyozzák.<br>
> <br>
> Gyuszi<br>
> <br>
> <br>
> _______________________________________________<br>
> Grem mailing list<br>
> <a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank" rel="noreferrer">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
> <a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
> <br>
<br>
-- <br>
<br>
Üdvrivalgással:<br>
KEA.<br>
_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank" rel="noreferrer">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote></div>