[Grem] 800-szorosára nőtt a figyelemzavaros fiatalok száma / Pécsi Rita, neveléskutató
Adrienn1
adrienn.bisztray at googlemail.com
2022. Júl. 27., Sze, 10:22:42 CEST
Kedves, ezt a témát követők, gyakorlati tapasztalattal rendelkezők
Nagyon szép, okos, értelmes, hasznos, stb ez a gondolat menet.
Mély tisztelet, köszönet, hála ezt az elvet, gyakorlatot követő
pedagógusok, óvoda pedagógusok, gyerek gondozók, stb felé.
Van mélyen hivatás tudatának élő és a cikkben felsoroltak szerint
gondolkodó ezernyi pedagógus, van nem ilyen is.
Néhány gondolat, csak és kizáróan környezetemből tapasztaltakból.
- Megnézhető az interneten Sümeg városának egyetlen gimnáziumának
végzős tanulóinak idei ballagása ... Némán csoszognak a gyerekek egy
külföldi bitzenére... Vajon milyen tanárai lehetnek ennek az iskolának?
Mire nevelik, nem nevelik őket? Milyen jövőjük lesz ezeknek a gyerekeknek?
- Barátnőmet 40 év példamutató óvónői év után 67 évesen
visszakönyörögték középső csoportba munkára.
Azt mondta, tragikus, csak "terelgető" gyerekmegőrzés" folyik, semmi
szakmai, stb munka. Az év végén a szülők küldöttséget küldtek hozzá
könyörögve, hogy nagycsoportot is vigye végig velük.
- Megéltünk olyan helyzetet, hogy az óvónőket (Táltos), volt
szeretet, szakma, fegyelem, mégis, karácsony előtt egy héttel kirúgta a
vezetés, mindkettőt, egyszerre ...
- Régmúltból (Bethoven) olyan ötödikes matematika tanárnő, aki három
felé tanított, lemaradókat felzárkóztatta, középszinten dolgoztatott, a
haladókat kiemelkedő feladatok elé állította. Minap találkoztam vele a
Hegyvidékiben és köszönetet mondtam neki így régről, ismételten, már
igen idős volt, megismert, emlékezett gyerekemre, és sírva megköszönte,
hogy megszólítottam...
Nem csak követelni kellene sok-sok mindent a pedagógusoknak, hanem az
"asztalra letenni" is.
Ha mai fiatalokról beszélünk, akkor magunknak, szülőknek és
pedagógusoknak kellene önvizsgálatot tartanunk előtte.
Szerintem
Üdv, A
2022. 07. 26. 22:06 keltezéssel, Emoke Greschik írta:
>
>
> Pécsi Rita: Tanár vagyok. Mégis
>
> Nézőpont <https://www.magyarkurir.hu/nezopont> – 2022. július 25.,
> hétfő | 20:30
> https://www.magyarkurir.hu/hirek/pecsi-rita-tanar-vagyok-megis
>
>
> Állandó szerzőnk, Uzsalyné Pécsi Rita neveléskutató írását
> olvashatják.
>
> Azt hiszem, mindenki, aki ma ezen a pályán marad, és így a szünidőben
> jut egy kis ideje elmélkedni a saját dolgai felől is, megfogalmazza
> ezt a „/mégis/”-t. Mindennek ellenére tanár, óvónő, kisgyermeknevelő –
> azaz pedagógus vagyok.
>
> Nem mélyülnék el a körülmények nehézségeinek és gyakran
> kilátástalannak látszó megoldatlanságainak már-már közhelyesnek
> számító taglalásába, de nem kerülhetjük meg ezt a szempontot sem.
>
> Számomra is sok ponton érthetetlen az a helyzet, amiben a
> pedagógusok mindennapjai zajlanak. Mégis maradunk.
>
> – Rengeteg a rendszerszintű probléma, fájdalmas tapasztalni az
> irányítás tehetetlenségnek látszó toporgását és a társadalmi
> megbecsültség hiányát. Mégis maradunk.
>
> – Óriási súlyként nehezedik mindannyiunkra a családok szétesése és az
> ennek kiszolgáltatott gyermekek súlyos krízisének következményeivel
> történő szembesülés. Mégis maradunk.
>
> – Persze, hogy naponta megküzdünk a pályatársak hiányával, a kényszerű
> és ezért gyakran szakszerűtlen helyettesítések megterheltségével – de
> mégis maradunk.
>
> – Nehezen találunk utakat az internet fertőző tartalmait „cumizó”
> növendékeink eltorzult világához. Mégis maradunk.
>
> Miért? Több okunk is van rá. Valljuk, hogy /„a nevelés az élet
> szolgálata.”/ (Kentenich) Tudjuk, hogy szükségesek az állapotokat
> megnyugtatóan rendező jogszabályok, a keretek, a rend, de mindannyian
> tapasztaljuk, hogy ebből élet nem lesz. Másra is szükség van. Igazi,
> hatékony, nevelő erejű kapcsolatra, ihletett vezetésre. Éppen erre
> hívta fel a figyelmemet nemrégiben egy konferencián a
> klasszika-filológus rektorom, aki hangsúlyozta, hogy a pedagógus a
> közvélekedéssel ellentétben nem az általános értelemben vett oktató
> szakembert jelenti. A /paidagógosz /görög eredetű szó, a Kr. előtti
> 6-5. században azt a művelt rabszolgát jelentette, aki a gyermekkel
> „úgy általában törődik”: elkíséri az iskolába, figyelemmel kíséri az
> oktatást, hazavezeti őt és az otthoni felkészülését is segíti. Később
> még jobban kibővült a feladatköre, ugyanis a rábízott gyermek erkölcsi
> nevelőjévé is vált. Polgárjoggal nem rendelkezett ugyan, mégis szinte
> családtagként, komoly bizalmi kapcsolatban állt a szülőkkel. (Később,
> a keresztény kultúrában a pedagógia kifejezetten az iskolán kívüli
> gyakorlati Krisztus-követésre nevelést jelentette: /paedagogia
> Christiana)./
>
> Mindez pedig köszönőviszonyban sincs azzal a beszűkült
> felfogással, ami csupán információközlő-számonkérő-minősítő
> funkciónak tekinti ezt a tevékenységet.
>
> Sokkal inkább a gondjaira bízott növendék testi-lelki-szellemi
> fejlődésének felelősségteljes, elkötelezett, személyes kapcsolaton
> álló vezetését jelenti. Ez a tanári hivatás magával ragadó valódi
> vonzereje – amivel sajnos sok esetben könnyű visszaélni is, mert akár
> bizonyos „rabszolgaságot” is vállal vele az ember. „Mégis.”
>
> Érthető, hiszen az élet szolgálata mindig kitüntető, csodálatos
> lehetőség, de egyben egy szükségszerűen hosszú távú vállalkozás.
> Amolyan „megszelidítés”, amiről Saint-Exupéry /Kis herceg/e beszél.
> Csak azt ismerjük meg igazán – embert, gyermeket, tudományt, stb. –
> amit megszelidítettünk. Ez munka, érzelmi kapcsolódás és sok-sok idő.
> Tehát jó esetben már régen nem bizonyos feladatkör mechanikus
> ellátásáról beszélünk, hanem organikus, életközeli, sőt életvitelszerű
> kapcsolódásról, kötődésről is. Kilencvenéves anyósom gyakran
> megemlékezik erről, az őt nevelő orsolyita apácák pedagógiai munkáját
> idézve. Az egyik nővér ezt így fogalmazta meg: tudod, édesem, a
> tanítás és a tantárgyak csupán annak a keretei, hogy törődjünk veletek.
>
> Különös teremtmény az ember, aki hitünk szerint a szentháromságos
> Isten arcát hordozza, a mai tudományos álláspont szerint pedig társas
> lény, aki csak kapcsolatokban fejlődik.
>
> Szükségünk van tehát egymásra, a gyermekeinknek pedig nem csupán a
> szülőkre, hanem a családon kívüli nevelőkre is.
>
> „Egy gyermek felneveléséhez egy egész falu kell”. A pedagógusokkal
> való személyes, érzelemgazdag bizalmi kapcsolatban tanulhatják meg az
> élet legfontosabb törvényszerűségeit, a boldog emberi kapcsolatokat
> művelő értékeket, rajtuk keresztül ismerhetik meg a teremtés
> szépségeit, gazdagságát, és a Teremtő gondviselő gyengédségét is. Ők
> mutathatják meg nekik, hogy érdekes a világ, és alakítható is, és
> mindezért felelősséggel tartozunk. Csak ebben a személyes kapcsolatban
> érlelődnek olyan felnőtté, akik képesek „egészségesen igényelni, jó
> kedvvel segíteni, értelmesen szolgálni, önfeláldozóan cselekedni és
> áhitatosan szeretni.” (Karácsony Sándor)
>
> Erre pedig a hatalomittas, értékvesztett, betegesen énközpontú,
> ugyanakkor igaz kapcsolatokra éhező-szomjazó világunkban sürgető
> szükség van. József Attila prófétikus könyörgése az utolsó pillanatot
> jelzi/: „Nem én kiáltok, a föld dübörög”./
>
> Ha elveszítjük a */paidagogoszt/*, aki a család kezét megfogva
> továbbvezeti az élet dolgaiban a gyermekeinket, unokáinkat, kire
> bízzuk a jövőt? A miénket és a következő nemzedékét?
>
> Sokszor gondolok arra, hogy Szent Kalkuttai Teréz anya is tanár volt.
> A legszegényebbek közt végzett életszolgálatában is ezt a minőséget
> élte. Szeretettel törődött velük, az életet – és az örök életet –
> szolgálva. Talán nem véletlen, hogy imába foglalta ezt a mégis-érzésünket:
>
> /Ha jót teszel, megvádolnak, hogy önzés és hátsó gondolat vezérli
> cselekedeteidet,
> //mégis tégy jót!
> //Ha sikeres vagy, hamis barátokat és igazi ellenségeket nyersz,
> //mégis érj célt!
> //A jó, amit teszel, holnap már feledésbe megy,
> //mégis tedd a jót!
> //A becsületesség és őszinteség sebezhetővé tesz,
> //mégis légy becsületes és nyílt!
> //Amit évek alatt felépítesz, egy nap alatt lerombolják,
> //mégis építs!
> //Az embereknek szükségük van a segítségedre, és ha segítesz támadás
> érhet,
> //mégis segíts!
> //A legjobbat add a világnak abból, amid csak van, s ha verést kapsz
> is cserébe,
> //mégis a legjobbat add a világnak, amid van!/
>
> Ezért vagyok tanár, méghozzá örömmel. MÉGIS.
>
> *Fotó: Merényi Zita (a kép archív; illusztráció)*
>
> *Magyar Kurír*
>
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20220727/337b61c3/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról