[Grem] Az őstörténet elméletek burjánzását a rendszerváltás termelte ki
Reinisch Egon
reinisch at t-online.hu
2021. Júl. 19., H, 21:11:45 CEST
pl. lenorman:Les principes de comparaison de l'accadien et des langues
touraniennes (Paris 1876)
Ebben a könyvben fejtegeti Lenorman hogy az akkádban amely rövid ideig
hódítóként jelen meg a térségben és alapvetően flektálő nyelv mennyi
sumír eredetű szó amelyek van a turáni nyelvek és a magyar
kapcsolatra utalnak
E.
2021.07.19. 20:46 keltezéssel, Romhányi Beatrix írta:
> "gyakran külföldiek hozták össze lásd. Francis Lenorman vagy A.
> Haribald Sayce" - az azért legalábbis furcsa, hogy ezekről az urakról
> az internet gyakorlatilag semmit sem dob fel, ami van, az is kizárólag
> magyar nyelvű vagy magyar vonatkozású. Mezopotámiai vagy bármilyen más
> nyelvészeti témában semmi.
> Üdv
> T.
> "
>
> Reinisch Egon <reinisch at t-online.hu <mailto:reinisch at t-online.hu>> ezt
> írta (időpont: 2021. júl. 19., H, 20:09):
>
> Még az alap gondolat is hibás :az őshaza -elméletkedést nem a
> rendszerváltás termelte ki mert ez már 19 m. század végén is
> létezett sőt ezt gyakran külföldiek hozták össze lásd. Francis
> Lenorman vagy A. Haribald Sayce aki megállapította hogy
> mezopotámiai nyelvek éppen úgy szerint az Ural-altáji nyelvek
> rokonságába tartoznak mint a magyar .Vagy a magyar kalmár Simon és
> Aczél József akik a magyar szókészlet és nyelvtani fordulatokat
> más nyelvekkel hasonlították össze és nem a finnugorral kb. 1930
> körül és még sorolhatnám .
>
>
> Fantasztikus hogy valaki az őshaza elméletekről beszél és még alap
> emlékei sincsenek a témáról .A rendszerváltás előtt csak éppen
> erről sem írni sem beszélni nem lehetett .
>
> E.
>
> 2021.07.19. 11:20 keltezéssel, Emoke Greschik írta:
>>
>>
>> Az őshaza-elmélet „vándorprófétáit” a rendszerváltás termelte ki
>>
>> https://vasarnap.hu/2021/07/19/ostortenet-alternativ-oshaza-hun-magyar-rokonsag/
>> <https://vasarnap.hu/2021/07/19/ostortenet-alternativ-oshaza-hun-magyar-rokonsag/>
>>
>> Vándorpróféták, amatőr történészek, laikusok – csak néhány azok
>> közül, akik a rendszerváltozás után a történészszakma munkáját
>> igyekeztek kétes műveikkel aláásni. *B. Szabó Jánossal, a
>> Budapesti Történeti Múzeum történészével az alternatív
>> őshaza-elméletek nyomába eredtünk.* Interjúnkból *az is kiderül,
>> hogy mi köze van a magyar őstörténetnek a rendszerváltáshoz és az
>> internethez.*
>>
>>
>> *– Rendszerváltás beköszöntével megnövekedtek az
>> alternatív őstörténet-elméletekkel kapcsolatos
>> képzetek Magyarországon. Mi lehet ennek az oka?*
>>
>> – A valóság mindig bonyolultabb annál, mint amilyennek mi látni
>> szeretnénk. *Az alternatív őstörténet-kutatás kibontakozása
>> szintén egy sokszálú történet, melyet számos tényező idézett elő
>> és tart életben napjainkban is.*
>>
>> Nem gondolom, hogy a magyar őstörténet kérdésének bármikor lett
>> volna olyan jelentősége, mintéppen *a rendszerváltás után.*
>>
>> *Akkor sok minden, ami a társadalmi tudatban addig csak
>> búvópatakként létezett, az képessé vált manifesztálódni a
>> nagyközönség számára.*
>>
>> <https://vasarnap.hu/wp-content/uploads/2021/07/DSC_0028-scaled.jpg>
>>
>> B. Szabó János, a Budapesti Történeti Múzeum történésze (Fotó:
>> Tóth Gábor, Vasarnap.hu)
>>
>> Ritkán gondolunk bele abba, hogy *a rendszerváltás és az új
>> elektronikus, kommunikációs eszközök elterjedése szinte
>> egybeesett. A ’90-es évektől kezdett kinyílni a világ.* Megjelent
>> a világháló, a mobiltelefonok, majd végül az okostelefonok.
>> *Egyre több lett az ellenőrizhetetlen online tartalom is.*
>>
>> *Azok az őstörténet-elméletek, amelyek a korábbi időszakban
>> teljesen periférikusak lettek volna – mert legfeljebb kis
>> példányszámú, magánkiadású kiadványokban kaphattak volna csak
>> helyet – azok pillanatok alatt képesek voltak széles körben
>> elterjedni.*
>>
>> <https://nemzetikonzultacio.kormany.hu/>
>>
>> *Ez az oka annak, hogy számos alternatív őstörténet-elmélet
>> született, illetve vált a nagyközönség számára elérhetővé.*
>>
>>
>> *–Ezeket a változásokat mintha a hivatalos
>> történetírás átaludta volna. Miért nem foglalkoztak a
>> változó jelenségekkel?*
>>
>> – Kétségtelen, hogy a hivatalos történetírás bizonyos dolgok
>> felett átsiklott. Ezen azonban annyira nem lehet csodálkozni,
>> hiszen az akkori történészgenerációk, amelyek a ’90-es években
>> meghatározó, döntési pozícióban voltak, azok az új eszközöket,
>> médiafelületeket nem használták. Gyakorta még a számítógépeket sem.
>>
>> *Nem ismerték föl azt, hogy az internet megjelenésével egy
>> egészen új fórum teremtődik meg: egy olyan információs tér, amire
>> már nem feltétlenül lehet a hagyományos régi eszközökkel hatni.*
>>
>> *A dolgok másik oka, hogy ’89 után a szakmát is megérintette a
>> felszabadulás érzése.* Sokan megszabadultak azoktól az ostoba
>> kötöttségektől, elvárásoktól, amiket a rendszer a történészekre
>> is rákényszerített. *Örömmel fogadta mindenki, hogy végre lehet
>> foglalkozni a tiszta tudománnyal*. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy
>> miért nem foglalkoztak az alternatív őstörténetet író
>> „futóbolondokkal”.
>>
>> <https://vasarnap.hu/wp-content/uploads/2021/07/1024px-Chronicon_Pictum_P014_Atilla_Aquileiat_ostromolja.jpg>
>>
>>
>> Attila hadai Aquileiát ostromolják (452). Részlet a Képes krónika
>> ábrázolásából (Forrás: Wikipedia.hu)
>>
>> *– Értem, de a hallgatás, gyakran beleegyezés. Miért nem cáfolták
>> meg azokat az állításokat, amelyekről tudták, hogyvalóban tévesek
>> voltak?*
>>
>> – Miért fektessen bele egy történész rengeteg időt és energiát
>> egy szakmán kívüli személy butaságainak a megcáfolásába? Hiszen
>> ebből számára semmiféle szakmai haszon nem származik. A ’90-es és
>> 2000-es években egyénenként így látszólag mindenki jobban járt,
>> hogyha nem foglalkozott ezeknek a munkáknak a megcáfolásával.
>>
>> *Hosszú távon azonbanaz egész szakma számára bizonyult károsnak
>> ez a mulasztás. *
>>
>> Ez az oka annak, hogy ma számos tévképzet él számos különféle
>> történeti témáról, így eleink eredetéről, életéről, vallásáról
>> is. De *nemcsak a tudósok reakciói késtek meg:*
>>
>> *a Katolikus Egyház is csak 2009-ben reagált az alternatív
>> őstörténeti elképzelésekkel kart karba öltve terjedő újpogány
>> vagy sajátos színezetű szinkretista tanok térnyerésére.*
>>
>> *– Azt sejtésem, hogy azért kellett olyan tényezőknek is lennie,
>> melyek nem a történész-szakmán múlottak.*
>>
>> – Volt is ilyen szép számmal. *A rendszerváltozás utáni
>> privatizáció egyik első lépéseként az felszámolták* *a vidéki
>> könyvterjesztés hálózatát.* Budapesten kívül az 1980-as években
>> még 364 könyvesbolt működött. Ezek jó részét magánszemélyek
>> részére értékesítették, azzal a kikötéssel, hogy benne könyvet
>> /is/ kell árulniuk.
>>
>> *Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy kinyitottak a
>> ruhabutikok, ahol látszatként két könyvet kitettek egy polcra
>> melyet meglehetett vásárolni…*
>>
>> *Így a vidéki Magyarországon több millió ember maradt könyvek
>> nélkül. **Az információhoz való hozzájutás területénígy hátrányos
>> helyzetbe kerültek*. Gyakorta éveken keresztül semmiféle
>> normális, *komoly könyv* *nem jutott el hozzájuk*, hacsak nem
>> utaztak be egy nagyvárosba, ahol még voltak működő könyvesboltok.
>>
>> *A hagyományos ismeretterjesztés visszavágása egyiszonyatos
>> műveltségi csapást jelentett. *
>>
>> Nem véletlen, hogy *ez az időszak, amikor szinte összeomlanak**a
>> korábbi nagy kiadók* és *megjelennek az árnyékukban a 100
>> forintos könyvek, nem egyszer kétes tartalmakkal.*
>>
>> <https://vasarnap.hu/wp-content/uploads/2021/07/fortepan_56421-Radio-es-Televizio-Ujsag-1973.jpg>
>>
>>
>> *Régebben a történészek is gyakrabban kerültek a média
>> figyelmének középpontjába*. Képünkön Gerő Győző
>> régész-turkológussal a Budapesti Történeti Múzeum tudományos
>> főmunkatársával beszélget Gazdy Dénes riporter, 1973. (Forrás:
>> Fortepan.hu / Rádió és Televízió Újság)
>>
>>
>> *– Ha jól tudom, korábban a művelődési házakban
>> rendszeres előadásokat tartottak a magyarság
>> eredetéről is.*
>>
>> – *Igen, a kultúrához, a művelődéshez kapcsolódóan *– a hatalmi
>> kontroll részeként –*a vidéki művelődési házak hálózata még jól
>> működött a ’80-as években. Akkoriban még kiszervezték a
>> legkülönfélébb témákkal foglakozó kutatók és a tudósok
>> előadásait. Ezeknek a szerepléseknek a tiszteletdíjazása pedig
>> méltányos volt, így megérte az előadóknak is.**A ’90-es évekre
>> **ez* *is összeomlott. *Az önkormányzatoknak nem volt pénze
>> ezeknek a kulturális programoknak a megfinanszírozására.
>>
>> *Így jelentek meg azok a „vándorpróféták”, akik járták a vidéki
>> Magyarországot és előadásokat tartottak a saját
>> fantazmagóriáikról, kétes őstörténet elképzelésükről. *
>>
>> Mivel az embereknek gyakorta semmilyen más ismeretszerzési
>> lehetősége nem volt témában, így ezzel kellett beérniük…
>>
>>
>> *– A rendszerváltás az útkeresés időszaka is.
>> Mindenki azt érezte, hogy az addigi tudása elévült,
>> az frissíteni, vagy pótolni kell. Ezt a funkciót
>> töltötték be ezek az amatőr „őstörténészek”? *
>>
>> – Részben igen. *Mindenki várta, hogy most aztán valóban át
>> fogják írni a korábbi történelemkönyveket. Mindenki tudta, hogy a
>> hivatalos tudomány – politikai okokból –bizonyos témákban
>> évtizedekig hazudott az embereknek.*
>>
>> *Erre megjelentek új emberek, akik azt mondták, hogy én tudom az
>> igazságot, melyet eddig eltitkoltak előletek!*
>>
>> *Sokakat érdekelt az őstörténet, és könnyebb volt a szenzációs
>> elméletekkel azonosulni, mint a sokszor unalmasabb tényszerű,
>> vagy kevésbé „lelkesítő” munkákkal*. Az amatőr őstörténészek
>> elszánt tevékenységének hosszú távon beláthatatlan következményei
>> lettek.
>>
>> *Mára már nyilvánvaló, hogy az alternatív őstörténet-kutatás
>> szerzői összességében mára tömeges támogatottságot élveznek.*
>>
>> *Ezen még az sem változtat, hogy ha egy-egy „próféta” időközben
>> el-elvérzett.Tanaik, elméleteik a világhálón keringenek, újra és
>> újra felbukkannak és új követőket szereznek maguknak.*
>>
>>
>> *– Ezeknek az alternatív munkáknak a szerzői gyakorta
>> éles kritikát is fogalmaznak meg a hivatalos
>> történetírókkal szemben.
>> *
>>
>> – Valóban így van, *a pályán kívüliek szeretik kritizálni a
>> professzionális történészeket. *Az az elképzelés, mely szerint
>> nem lehet megbízni a hivatalos tudományban, sokak számára már
>> magától értetődő lett.
>>
>> *Gondoljunk csak bele, hogy az őstörténet-kutatásban a Magyar
>> Tudományos Akadémia neve egyesek számára szitokszóvá lett.*
>>
>> Ha ezeket a hazai jelenségeket egy tágabb perspektívából is
>> nézzük, akkor azt látjuk, hogy *mindez ez egy nagyobb világtrend
>> része. A világjárvány alatt világossá vált, hogy a tudomány
>> presztízse, megítélése nem csak nálunk romlott, hanem világszerte.*
>>
>> *A társadalom egy része egyszerűen nem hisz a tudósok állításaiban.*
>>
>> A sokszor tévedéseken alapuló vélekedések nem függetlenek attól,
>> hogy azok hirdetői a saját nézeteiket milyen hatékonysággal
>> tudják terjeszteni mások között. Láthatjuk *a közösségi média
>> felületei – a szabályozások ellenére is – táptalajt adnak az
>> álhíreknek, rémhíreknek. * *Lehet, hogy korábban is ugyanennyi
>> volt a szkeptikus, csak akkor nem tudtak egymásról, nem tudtak
>> összefogni a tudomány képviselőivel szemben.*
>>
>>
>> *– Kollektív identitásproblémák állhatnak az
>> események hátterében?*
>>
>> – Nem vagyok társadalomtudós, a rálátásomnak megvannak a
>> korlátai, de az egészen nyilvánvaló, hogy *súlyos
>> identitásproblémák is meghúzódnak a magyar őstörténet megítélése
>> mögött.*
>>
>> *Hiszen miért ennyire fontos az őstörténet ma Magyarországon? *
>>
>> *Más országokban ez a téma közel sem alkalmas arra, hogy
>> komolyabb, társadalmi vagy politikai akciókat építsenek rá.*
>>
>> **
>>
>>
>> *– A Kárpát-medence környékén élő népek közül sokan
>> az „eredet bűvöletében” élnek.
>> *
>>
>> – *Mivel a térségben mindenütt problémát okoztak a
>> rendszerváltások, ezért másutt is megindultak bizonyos trendek,
>> melyek hatására távolodni kezdtek a hivatalos, forrásokon alapuló
>> történetírás eredményeitől.*
>>
>> **
>>
>> *Például a horvátoknak, annak ellenére, hogy ők egy szláv nyelvet
>> beszélnek, van egy germán őstörténeti verziójuk, mely szerint ők
>> eredetileg egy indoiráni nép volt. A második világháború tájékán
>> – a Harmadik Birodalom szövetségeseként – ez a
>> gót-származáselmélet, egészen „hasznosnak” bizonyult, csak 1945
>> után nem lehetett többé leírni…*
>>
>> *Aztán a rendszerváltás után ismét előtérbe kerültek náluk a
>> régebbi gondolatok, s ez nem volt független a jelenkori
>> eseményektől: a jugoszláv polgárháborútól.*
>>
>> *Bolgároknál, szlovákoknál, románoknál is nagyon hasonló a
>> helyzet, ha őstörténetről van szó.*
>>
>>
>> *– Magyarországon is nagyon fontos a magyar nép
>> őstörténete, hogy kik vagyunk és honnan jöttünk.
>> *
>>
>> – Így van.*Ami ebben a témakörben Magyarországon történik, az
>> azért is lehet ennyire sajátos, mert mi már a rendszerváltásba is
>> egy nagyon zilált identitásképpel zuhantunk bele. Mindezt már a
>> ’80-as évek elején fel is mérték.*
>>
>> *Nem máshonnan érkezett a megrendelésa Magyar Tudományos Akadémia
>> intézetei számára, mint magától az MSZMP Központi Bizottságától!*
>>
>> *A magyar társadalom identitásproblémái tehát a magyar
>> államvezetés legfelsőbb köreit foglalkoztatták.*
>>
>> *A ’80-as évek derekán – 40 év szocialista rendszer és oktatás
>> ellenére – az akkori magyar lakosság 20 százaléka vallotta a
>> hunokat az őseinknek. *
>>
>> **
>>
>> *Ebből adódik, hogy ami a ’90-es évek őshaza- és
>> rokonságelméleteit illeti, azok szervesen ráépültek a
>> társadalomban meglévő alapokra.*
>>
>> *Tóth Gábor*
>>
>>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem>
>
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient>
> Mentes a vírusoktól. www.avast.com
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient>
>
>
> <#m_4008261174886970356_m_-7826540187158359059_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem>
>
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
--
Ezt az e-mailt az Avast víruskereső szoftver átvizsgálta.
https://www.avast.com/antivirus
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20210719/cbdebfb5/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról