[Grem] Ferenc pápa az igazi pihenésről / A SZENTMISE, az EUCHARISZTIA adja az igazi pihenést

Sziklay Levente lsziklay at freemail.hu
2021. Dec. 7., K, 16:09:50 CET


Kedves Gyuszi, többiek! Amit írtál a tánccal kapcsolatban, abban igazad van.  Pl. a Székelyföldön még Csau végóráinak idejében is szokás volt, hogy amikor a fiúk bevonultak, akkor az apák (esetleg a fiúk is) táncoltak. Nem tudom, hogy él-e még ez a szokás - talán egy néprajzos levtárs jobban tudja. De ez amit írtál, :>       És a Próféta ilyesféle dolgokban megbocsátó: ha egy férfi fiatal
>       fiúval létesít nemi kapcsolatot, azt nem ítéli el.összekevered az ókori görögökkel - az általunk tisztelt ókori görögökkel! Egyébként gondoljatok arra, hogy mi és honnan származik a hastánc pl. vagy hogy a 20-as, 30-as években sok magyar táncosnő ment Egyiptomba táncolni.. ÜdvL. 
Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com> írta:
>Kedves Laci!
>
>Azt látom, hogy valamikor nagyon régen igaz lehetett amit írsz.  Tán ma is igaz sok primitív társadalomban.
>
>De van a transzcendens és a szexuális tartalom mellett más ősi tartalma is a táncnak: az érzelmek ösztönös, természetes kifejezése.  Pl. gyerektáncok, vagy akár a néptáncok egy része is.  Ld. „örömében táncra perdült.”
>
>Ez utóbbi fajtája a táncnak Magyarországon még a II. vh. után is élt: találkoztam olyan emberrel aki akkortájt Budapestre kerülve jól sikerült vizsgájának spontán táncra perdüléssel örült.  Csak ezután hagyott fel ezzel a szokással -- mivel a körülötte állók furcsán néztek rá.  De ezt a „táncfunkciót” akár magunkon is érezhetjük: ha pl. nekem valami meglepetésszerűen jól sikerül, néha fölugrom, körbeszaladok, és még esetenként össze is csapom a tenyeremet néhányszor.  Mert táncolni már nem tudok.
>
>Szóval a tánc szakrális kontra szexuális-társasági ágakra bontása lényeges dolgokat kihagy a valóságból.
>
>Gy.
>
>On Tue, 7 Dec 2021, László Baják wrote:
>
>> Date: Tue, 7 Dec 2021 13:20:02 +0100
>> From: László Baják <laszlo.bajak at gmail.com>
>> To: Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>, grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> Subject: Re: [Grem] Ferenc pápa az igazi pihenésről / A SZENTMISE,
>>     az EUCHARISZTIA adja az igazi pihenést
>> 
>> A tánc eredendően szakrális tevékenység volt. Közismert, ma is létező
>> példája a kerengő dervisek tánca. A tánc (páros tánc) szexuális jellege
>> másodlagos, valamivel későbbi jelenség. A tánc eredeti értelme a bódulat
>> révület, azaz a transzcendens világába való vélt átlépés elérése volt. Mára
>> csak a bódulat igénye maradt, de a transzcendencia eltűnt.
>> 
>> Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com> ezt írta (időpont: 2021. dec. 7., K,
>> 12:00):
>>       Igen, különbség van tánc, mulatság, mulatozás, dorbézolás, stb.
>>       között.  Nem véletlenül tettem a „tánc” szót idézőjelbe, amikor
>>       Vianney Szt. János préikációjáról írtam.
>>
>>       Egyébként az orthodox zsidóknál is férfi csak férfival táncolhat
>>       (kivéve talán a saját feleséget a saját eskvő alkalmával?).  Sok
>>       videó látható az intnerneten, amint fekete kalpagos, kaftános
>>       tömegek ropják.
>>
>>       Hogy a „tánc” az araboknál pontosan mit jelent, nem tudom de az
>>       iszlám pl. az afganisztáni tánc fogalomra is igencsak rányomta
>>       perverz bélyegét.  Ott nő híján fiatal fiúk vannak
>>       transzvesztitának beállítva, és a mulatságok során női ruhában,
>>       nőt imitálva szórakoztatják a férfiakat.  A dolog nem csak
>>       szolíd szórakozás, hanem teljes nemi kihasználtság és erőszak is
>>       -- nem minden ilyen fiú éri meg a serülőkort.  Erről valamelyik
>>       nyugati TV csatorna is készített tényfeltáró műsort, amiből az
>>       is kiderült, hogy ugyan a gyakorlatot az elmúlt évek világi
>>       kormányzása elvileg betiltotta, ez nem sokat ért.  Ha valakit
>>       érdekel, megkeresem neki a forrást.
>>
>>       És a Próféta ilyesféle dolgokban megbocsátó: ha egy férfi fiatal
>>       fiúval létesít nemi kapcsolatot, azt nem ítéli el.
>>
>>       Gyuszi
>> 
>>
>>       On Tue, 7 Dec 2021, Reinisch Egon wrote:
>>
>>       > Date: Tue, 7 Dec 2021 11:36:09 +0100
>>       > From: Reinisch Egon <reinisch at t-online.hu>
>>       > Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>       > To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>       > Subject: Re: [Grem] Ferenc pápa az igazi pihenésről / A
>>       SZENTMISE,
>>       >     az EUCHARISZTIA adja az igazi pihenést
>>       >
>>       > A normális közösségi  mulatság ,együttlét a világon az egyik
>>       > legfontosabb dolog (természetesen hülyére ittas  részegséget
>>       kizárva ).
>>       > Remélem ebben a társaságban többen emlékeznek még a régi
>>       keringős
>>       > bálokra .Még a két háború között is meg volt minden társadalmi
>>       > osztálynak a bálja igaz nagyon is elkülönülve így nem is volt
>>       olyan
>>       > elidegenedés mint napjainkban .Ha valaki emlékszik az "Elfújta
>>       a szél
>>       > "című regényre ott egy percig sem lehetett együtt elkülönült
>>       helyen egy
>>       > lány és egy fiú mert tönkre ment a lány hírneve de a tánc és a
>>       bál
>>       > bevett szokás volt .
>>       >
>>       > Hiszen ez volt régen az elfogadható normális udvarlás
>>       párválasztás vagy
>>       > egyszerűen csak a nők és férfiak ismerkedésének legális
>>       lehetősége .Ma
>>       > ugyan sok mindent szabad de egyszerűen nincs is normális
>>       lehetőség a
>>       > lányok és  a fiúk közötti ismerkedésre .
>>       >
>>       > Ha a nő és férfi között megszűnik  a tánc  akkor lesz vége a
>>       világnak
>>       > .Már közel vagyunk hozzá hiszen ha ni nincs nő és férfi akkor
>>       mi lesz a
>>       > tánccal ?Fiúkkal nem fogok együtt táncolni mint az arabok .
>>       >
>>       > Hiszen ez volt régen az elfogadható normális udvarlás
>>       párválasztás vagy
>>       > egyszerűen csak a nők és férfiak ismerkedésének legális
>>       lehetősége .
>>       >
>>       > Ebben különbözünk pl. az iszlámtól ahol amíg volt közös fürdő
>>       a női
>>       > rokonok lesték meg hogy néz ki egy lány akit egy  fiúnak vagy
>>       > családjának a kiválasztottja hiszen a család többi tagja vagy
>>       a fiú
>>       > semmit sem láthatott a csador alatt és még közel sem mehetett
>>       a
>>       > kiválasztott lányhoz .(ezt személyesen mesélték nekem az
>>       Atlasz hegység
>>       > egyik városában )
>>       >
>>       > Üdv. Egon
>>       >
>>       > 2021.12.07. 10:24 keltezéssel, Gy Greschik írta:
>>       >> Kedves Egon!
>>       >>
>>       >> Nem kellene a "több, mint kilencven” középkorban köteleező
>>       egyházi
>>       >> ünnephez még hozzátenni az ilyen-olyan feljebbvalóságok
>>       >> (tartótiszt/földesúr/király/stb.) által elrendelt
>>       ünnepléseket és a
>>       >> népi ünnepnapokat is?  Az előbbire példák? előkelőség
>>       menyegzője vagy
>>       >> halála, koronázás, kinevezések, hálaadások, megemlékezés
>>       győzelemre,
>>       >> stb.  Az utóbbira a mi házunk táján: locsolkodás,
>>       betlehemezés,
>>       >> busójárás.  (Ki tudja, még mi minden volt ami már kihalt a
>>       középkor óta?)
>>       >>
>>       >> Egyszer régen hallottam, hogy nem-egyházi ünnepnap is volt
>>       bőven a
>>       >> középkorban.
>>       >>
>>       >> Mellesleg: nem minden pihenás a mulatozásról szólt akkor
>>       sem.  A
>>       >> mulatozás (a „tánc”) ellen gondolom, sokat felemelték a
>>       szavukat --
>>       >> nekem most hirdelen viannei Szt. János egyik prédikációja
>>       (XIX. sz.
>>       >> első fele) jut eszembe.  A fő fatimai látnok, az akkor még
>>       kislány
>>       >> Lucia később papírra vetett visszaemlékezéseiben is
>>       említtetik egy
>>       >> helyi pap aki betiltotta a táncot (1910-es évek), kivéve a
>>       gyerekek
>>       >> közti táncolást (gondolom, az utóbbi afféle körtánc-jellegű
>>       mondókás
>>       >> dolgokat jelenthetett).
>>       >>
>>       >> Érdekes, ahogy Lucia erről hogyan ír: az illető „jó pap”-ra
>>       meleg
>>       >> szavakkal emlékezik, de említi egyesek morgolódását is:
>>       hogyanis van
>>       >> az, hogy eddig ez a dolog nem volt bűn, most meg hirtelen az
>>       lett? 
>>       >> Lucia szempontjából ez azért érdekes, mert nagyon szeretett
>>       táncolni. 
>>       >> Kislányként folyton táncra perdült, amikor zenét hallott. 
>>       Élete
>>       >> egyébként is vidám volt, ennek a vidámságnak a Mária
>>       jelenések
>>       >> vetettek véget.  Mint más látnokok esetében, a Szűzanya
>>       megjelenése az
>>       >> ő életébe is a környezete részéről megaláztatásokat,
>>       kivetettséget,
>>       >> szenvedést, magányt hozott.
>>       >>
>>       >> Gyuszi
>>       >>
>>       >> On Mon, 6 Dec 2021, Reinisch Egon wrote:
>>       >>
>>       >>> Date: Mon, 6 Dec 2021 19:42:08 +0100
>>       >>> From: Reinisch Egon <reinisch at t-online.hu>
>>       >>> Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>       >>> To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>       >>> Subject: Re: [Grem] Ferenc pápa az igazi pihenésről / A
>>       SZENTMISE,
>>       >>>     az EUCHARISZTIA adja az igazi pihenést
>>       >>>
>>       >>>
>>       >>>
>>       >>> Az európai történelem egészére egyszerűen nem igaz hogy ma
>>       többet
>>       >>> pihenünk
>>       >>> mint bármikor máskor .
>>       >>>
>>       >>> A középkorban sokkal több ünnepnap volt kötelező munka
>>       szünetként és
>>       >>> sokkal
>>       >>> többet mulattak az emberek mint manapság hol van nekünk évi
>>       több mint
>>       >>> kilencven kötelező munkaszüneti ünnep ?Igaz egyházi ünnepen
>>       általában
>>       >>> volt
>>       >>> délelőtt kötelező mise  volt de délután buli volt .
>>       >>>
>>       >>> Tényleg jópofa dolog az hogy azt hisszük régente nem
>>       mulattak és nem
>>       >>> voltak
>>       >>> pl. hedonisták azok akik megtehették .Pl. Bakócz Tamás
>>       idejében a pápa
>>       >>> választás majdnem csak a pénzről szólt ,olvassa el valaki
>>       milyen
>>       >>> elképesztő
>>       >>> pompával és pazarlással mutatta be a vagyonát Rómában Bakócz
>>       Tamás 
>>       >>> mikor be
>>       >>> vonult Rómába.
>>       >>>
>>       >>> https://hetedhethatar.hu/hethatar/?p=8212
>>       >>>
>>       >>> Igaz középkor végére mikor megnőtt Európa népessége sok
>>       ember számára
>>       >>> már
>>       >>> nem volt megfelelő megélhetés .
>>       >>>
>>       >>> Az ipari forradalom után a vad rabló kapitalizmus ezeket
>>       eltörölte a
>>       >>> régi
>>       >>> ünnepnapokat még a vasárnapokat  azon proletárok számára
>>       akik
>>       >>> beköltöztek a
>>       >>> városba mert vidéken már nem jutott munka és megélhetés
>>       nekik .Való igaz
>>       >>> hogy a vasárnapot a munkás mozgalomnak úgy kellett vissza
>>       kunyerálni
>>       >>> .Magyarországon a vasárnapi munkát csak 1891-ben tiltotta
>>       meg a
>>       >>> kormány   az
>>       >>> ipari munkásság és alkalmazottak számára .A parasztok
>>       számára munka
>>       >>> idényben
>>       >>> még nem volt kötelező a vasárnapi szünet de ők ugye mikor
>>       nem volt
>>       >>> szántás
>>       >>> -vetés -betakarítás pihenhettek ha megéltek persze .
>>       >>>
>>       >>> Régente a kis emberek nem tudtak az emberek utazni mert
>>       lehetett még két
>>       >>> háború között sem(ami gyakran volt a középkorban ) és nem is
>>       volt erre
>>       >>> pénzük ,de mulatni piacozni kocsmázni azt tudtak néha igen
>>       vadul .Sokkal
>>       >>> inkább  voltak még működő  közösségek nem volt olyan
>>       elidegenedés
>>       >>> mint ma
>>       >>> ez igaz de durva mulatozás bicskázás az volt .
>>       >>>
>>       >>> Így tehát az a megállapítás : """Az emberek annyit soha nem
>>       pihentek
>>       >>> mint ma
>>       >>> """ a középkorra egyszerűen nem igaz .
>>       >>>
>>       >>> És hozzá kell tennem nem igaz arra korra sem amikor az
>>       emberek még nem
>>       >>> telepedtek le nem szántottak-vettek és nem tartottak
>>       állatokat sem csak
>>       >>> halásztak vadásztak és gyűjtögettek .Napi 4-3 óra
>>       gyűjtögetéssel
>>       >>> megéltek az
>>       >>> emberek egy sikeres vadászat után több pihenő nap is
>>       összejött .Lehet a
>>       >>> legrosszabb döntést akkor hozták meg őseink mikor
>>       letelepedtek vége
>>       >>> lett a
>>       >>> vidámságnak ,igaz a régi  életmóddal  soha sem lett volna
>>       gáz turbinás
>>       >>> repülőnk ,megérte ?
>>       >>>
>>       >>> Üdv. Egon
>>       >>>
>>       >>> 2021.12.06. 17:52 keltezéssel, Emoke Greschik írta:
>>       >>>       helyesbítés:  nem a valóság előli menekülésre van
>>       szükségük
>>       >>>
>>       >>> [icon-envelope-tick-green-avg-v1.png]
>>       >>> Mentes a vírusoktól. www.avg.com
>>       >>>
>>       >>> On Mon, Dec 6, 2021 at 5:50 PM Emoke Greschik
>>       <greschem at gmail.com>
>>       >>> wrote:
>>       >>>          Mi a különbség az igazi és a hamis pihenés között:
>>       a pápa
>>       >>>                                   válasza
>>       >>>
>>       >>>
>>       >https://katolikus.ma/mi-a-kulonbseg-az-igazi-es-a-hamis-pihenes-kozott-a-pa
>>
>>       >>>
>>       >>>       pa-valasza/
>>       >>>
>>       >>> A tényleges pihenésben az a trükk, hogy tudjuk, miért
>>       tesszük.
>>       >>> Mit jelent ez?
>>       >>>
>>       >>> A pihenés legyen könnyű, nem igaz? De Ferenc pápa szerint
>>       nem
>>       >>> az, mert tudnunk kell, hogyan tegyünk különbséget az igazi
>>       és a
>>       >>> hamis pihenés között. A pápa 2018-ban hívta fel a figyelmet
>>       erre
>>       >>> a szükségszerű megkülönböztetésre, amikor a
>>       Tízparancsolatról
>>       >>> tartott katekézis-sorozatot. Tanítása ma újra időszerű.
>>       >>>
>>       >>>       “A mai társadalom szomjúhozik a szórakozásra és az
>>       >>>       ünnepekre”
>>       >>>
>>       >>> – mondta a pápa, aki rámutatott, hogy felfogásunk szerint a
>>       >>> pénzkeresés arra való, hogy ki tudjunk szakadni a munkából
>>       és
>>       >>> szórakozni tudjunk.
>>       >>>
>>       >>>       “Az életről ma uralkodó felfogás súlypontja nem a
>>       >>>       tevékenységen és az elkötelezettségen van, hanem a
>>       >>>       menekülésen” - – mondta.
>>       >>>
>>       >>> Ferenc pápa arra figyelmeztetett, hogy ezzel a mentalitással
>>       egy
>>       >>> olyan kielégületlen élet felé csúszunk, amelyben“a
>>       szórakozás
>>       >>> csak elkábít; nem pihentet, hanem elidegenít, és ténylegesen
>>       a
>>       >>> valóságtól való menekülést jelenti”.
>>       >>>
>>       >>> Az emberek még soha nem pihentek annyit, mint ma, de még
>>       soha
>>       >>> nem tapasztaltak annyi ürességet, mint ma! Vannak
>>       lehetőségek a
>>       >>> szórakozásra, a kimozdulásra, a világjárásra, az utazásokra;
>>       de
>>       >>> ez a sok minden nem adja meg a szív teljességét. Igazából
>>       nem
>>       >>> nyújtanak pihenést.
>>       >>>
>>       >>>   Mi ad pihenést?
>>       >>>
>>       >>> A harmadik parancsolat szavai segítenek nekünk, mert
>>       >>> megmutatják, hogy mi is a pihenés valójában. Ez a
>>       parancsolat
>>       >>> indítékot ad. Az Úr nevében való pihenésnek pontos oka van.
>>       >>>
>>       >>> „Isten látta, hogy nagyon jó mindaz, amit alkotott.” (Ter 1,
>>       31)
>>       >>> Így kezdődik a nyugalom napja, amely Isten öröme mindazért,
>>       amit
>>       >>> teremtett. A szemlélődés és az áldás napja.
>>       >>>
>>       >>> Mi tehát a pihenés e szerint a parancsolat szerint? A
>>       >>> szemlélődés pillanata, a dicsőítés pillanata, nem pedig a
>>       >>> menekülésé. Ez az az idő, amikor rátekintünk a valóságra, és
>>       azt
>>       >>> mondjuk: Milyen szép is az élet!
>>       >>>
>>       >>> Isten kinyilatkoztatja, hogy a pihenéshez az embereknek
>>       >>> valójában nem a valóság előli menekülésre van szükségük.
>>       Sokkal
>>       >>> inkább olyan pihenésre van szükségük, amely a valóság
>>       áldása.
>>       >>>
>>       >>> Ezért áll a heti pihenőnap középpontjában az Eucharisztia, a
>>       >>> “hálaadás”.
>>       >>>
>>       >>> Ez az a nap, amikor azt kell mondanunk Istennek: Köszönjük,
>>       >>> Uram, az életet, az irgalmadat, minden ajándékodat. A
>>       vasárnap
>>       >>> nem arra való, hogy a többi napot elfelejtsük, hanem az
>>       >>> emlékezés, az áldás és az élettel való megbékélés napja. A
>>       >>> vasárnap az a nap, amikor megbékélünk az élettel, és
>>       kimondjuk:
>>       >>> az élet értékes; nem könnyű és néha fájdalmas, de értékes.
>>       >>>
>>       >>> Fordította: Solymosi Judit
>>       >>> Forrás: Aleteia
>>       >>>
>>       >>>
>>       >>> [icon-envelope-tick-green-avg-v1.png]
>>       >>> Mentes a vírusoktól. www.avg.com
>>       >>>
>>       >>>
>>       >>> _______________________________________________
>>       >>> Grem mailing list
>>       >>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>       >>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>       >>>
>>       >>>
>>       >>>
>>       >>
>>       >> _______________________________________________
>>       >> Grem mailing list
>>       >> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>       >> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>       >
>>       > --
>>       > Ezt az e-mailt az Avast víruskereső szoftver átvizsgálta.
>>       > https://www.avast.com/antivirus
>>       >
>>       > _______________________________________________
>>       > Grem mailing list
>>       > Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>       > http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>       >_______________________________________________
>>       Grem mailing list
>>       Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>       http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>> 
>> 
>>Kedves Laci!
>
>Azt látom, hogy valamikor nagyon régen igaz lehetett amit írsz.  Tán ma is igaz sok primitív társadalomban.
>
>De van a transzcendens és a szexuális tartalom mellett más ősi tartalma is a táncnak: az érzelmek ösztönös, természetes kifejezése.  Pl. gyerektáncok, vagy akár a néptáncok egy része is.  Ld. „örömében táncra perdült.”
>
>Ez utóbbi fajtája a táncnak Magyarországon még a II. vh. után is élt: találkoztam olyan emberrel aki akkortájt Budapestre kerülve jól sikerült vizsgájának spontán táncra perdüléssel örült.  Csak ezután hagyott fel ezzel a szokással -- mivel a körülötte állók furcsán néztek rá.  De ezt a „táncfunkciót” akár magunkon is érezhetjük: ha pl. nekem valami meglepetésszerűen jól sikerül, néha fölugrom, körbeszaladok, és még esetenként össze is csapom a tenyeremet néhányszor.  Mert táncolni már nem tudok.
>
>Szóval a tánc szakrális kontra szexuális-társasági ágakra bontása lényeges dolgokat kihagy a valóságból.
>
>Gy.
>
>On Tue, 7 Dec 2021, László Baják wrote:
>
>> Date: Tue, 7 Dec 2021 13:20:02 +0100
>> From: László Baják <laszlo.bajak at gmail.com>
>> To: Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>, grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> Subject: Re: [Grem] Ferenc pápa az igazi pihenésről / A SZENTMISE,
>>     az EUCHARISZTIA adja az igazi pihenést
>> 
>> A tánc eredendően szakrális tevékenység volt. Közismert, ma is létező
>> példája a kerengő dervisek tánca. A tánc (páros tánc) szexuális jellege
>> másodlagos, valamivel későbbi jelenség. A tánc eredeti értelme a bódulat
>> révület, azaz a transzcendens világába való vélt átlépés elérése volt. Mára
>> csak a bódulat igénye maradt, de a transzcendencia eltűnt.
>> 
>> Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com> ezt írta (időpont: 2021. dec. 7., K,
>> 12:00):
>>       Igen, különbség van tánc, mulatság, mulatozás, dorbézolás, stb.
>>       között.  Nem véletlenül tettem a „tánc” szót idézőjelbe, amikor
>>       Vianney Szt. János préikációjáról írtam.
>>
>>       Egyébként az orthodox zsidóknál is férfi csak férfival táncolhat
>>       (kivéve talán a saját feleséget a saját eskvő alkalmával?).  Sok
>>       videó látható az intnerneten, amint fekete kalpagos, kaftános
>>       tömegek ropják.
>>
>>       Hogy a „tánc” az araboknál pontosan mit jelent, nem tudom de az
>>       iszlám pl. az afganisztáni tánc fogalomra is igencsak rányomta
>>       perverz bélyegét.  Ott nő híján fiatal fiúk vannak
>>       transzvesztitának beállítva, és a mulatságok során női ruhában,
>>       nőt imitálva szórakoztatják a férfiakat.  A dolog nem csak
>>       szolíd szórakozás, hanem teljes nemi kihasználtság és erőszak is
>>       -- nem minden ilyen fiú éri meg a serülőkort.  Erről valamelyik
>>       nyugati TV csatorna is készített tényfeltáró műsort, amiből az
>>       is kiderült, hogy ugyan a gyakorlatot az elmúlt évek világi
>>       kormányzása elvileg betiltotta, ez nem sokat ért.  Ha valakit
>>       érdekel, megkeresem neki a forrást.
>>
>>       És a Próféta ilyesféle dolgokban megbocsátó: ha egy férfi fiatal
>>       fiúval létesít nemi kapcsolatot, azt nem ítéli el.
>>
>>       Gyuszi
>> 
>>
>>       On Tue, 7 Dec 2021, Reinisch Egon wrote:
>>
>>       > Date: Tue, 7 Dec 2021 11:36:09 +0100
>>       > From: Reinisch Egon <reinisch at t-online.hu>
>>       > Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>       > To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>       > Subject: Re: [Grem] Ferenc pápa az igazi pihenésről / A
>>       SZENTMISE,
>>       >     az EUCHARISZTIA adja az igazi pihenést
>>       >
>>       > A normális közösségi  mulatság ,együttlét a világon az egyik
>>       > legfontosabb dolog (természetesen hülyére ittas  részegséget
>>       kizárva ).
>>       > Remélem ebben a társaságban többen emlékeznek még a régi
>>       keringős
>>       > bálokra .Még a két háború között is meg volt minden társadalmi
>>       > osztálynak a bálja igaz nagyon is elkülönülve így nem is volt
>>       olyan
>>       > elidegenedés mint napjainkban .Ha valaki emlékszik az "Elfújta
>>       a szél
>>       > "című regényre ott egy percig sem lehetett együtt elkülönült
>>       helyen egy
>>       > lány és egy fiú mert tönkre ment a lány hírneve de a tánc és a
>>       bál
>>       > bevett szokás volt .
>>       >
>>       > Hiszen ez volt régen az elfogadható normális udvarlás
>>       párválasztás vagy
>>       > egyszerűen csak a nők és férfiak ismerkedésének legális
>>       lehetősége .Ma
>>       > ugyan sok mindent szabad de egyszerűen nincs is normális
>>       lehetőség a
>>       > lányok és  a fiúk közötti ismerkedésre .
>>       >
>>       > Ha a nő és férfi között megszűnik  a tánc  akkor lesz vége a
>>       világnak
>>       > .Már közel vagyunk hozzá hiszen ha ni nincs nő és férfi akkor
>>       mi lesz a
>>       > tánccal ?Fiúkkal nem fogok együtt táncolni mint az arabok .
>>       >
>>       > Hiszen ez volt régen az elfogadható normális udvarlás
>>       párválasztás vagy
>>       > egyszerűen csak a nők és férfiak ismerkedésének legális
>>       lehetősége .
>>       >
>>       > Ebben különbözünk pl. az iszlámtól ahol amíg volt közös fürdő
>>       a női
>>       > rokonok lesték meg hogy néz ki egy lány akit egy  fiúnak vagy
>>       > családjának a kiválasztottja hiszen a család többi tagja vagy
>>       a fiú
>>       > semmit sem láthatott a csador alatt és még közel sem mehetett
>>       a
>>       > kiválasztott lányhoz .(ezt személyesen mesélték nekem az
>>       Atlasz hegység
>>       > egyik városában )
>>       >
>>       > Üdv. Egon
>>       >
>>       > 2021.12.07. 10:24 keltezéssel, Gy Greschik írta:
>>       >> Kedves Egon!
>>       >>
>>       >> Nem kellene a "több, mint kilencven” középkorban köteleező
>>       egyházi
>>       >> ünnephez még hozzátenni az ilyen-olyan feljebbvalóságok
>>       >> (tartótiszt/földesúr/király/stb.) által elrendelt
>>       ünnepléseket és a
>>       >> népi ünnepnapokat is?  Az előbbire példák? előkelőség
>>       menyegzője vagy
>>       >> halála, koronázás, kinevezések, hálaadások, megemlékezés
>>       győzelemre,
>>       >> stb.  Az utóbbira a mi házunk táján: locsolkodás,
>>       betlehemezés,
>>       >> busójárás.  (Ki tudja, még mi minden volt ami már kihalt a
>>       középkor óta?)
>>       >>
>>       >> Egyszer régen hallottam, hogy nem-egyházi ünnepnap is volt
>>       bőven a
>>       >> középkorban.
>>       >>
>>       >> Mellesleg: nem minden pihenás a mulatozásról szólt akkor
>>       sem.  A
>>       >> mulatozás (a „tánc”) ellen gondolom, sokat felemelték a
>>       szavukat --
>>       >> nekem most hirdelen viannei Szt. János egyik prédikációja
>>       (XIX. sz.
>>       >> első fele) jut eszembe.  A fő fatimai látnok, az akkor még
>>       kislány
>>       >> Lucia később papírra vetett visszaemlékezéseiben is
>>       említtetik egy
>>       >> helyi pap aki betiltotta a táncot (1910-es évek), kivéve a
>>       gyerekek
>>       >> közti táncolást (gondolom, az utóbbi afféle körtánc-jellegű
>>       mondókás
>>       >> dolgokat jelenthetett).
>>       >>
>>       >> Érdekes, ahogy Lucia erről hogyan ír: az illető „jó pap”-ra
>>       meleg
>>       >> szavakkal emlékezik, de említi egyesek morgolódását is:
>>       hogyanis van
>>       >> az, hogy eddig ez a dolog nem volt bűn, most meg hirtelen az
>>       lett? 
>>       >> Lucia szempontjából ez azért érdekes, mert nagyon szeretett
>>       táncolni. 
>>       >> Kislányként folyton táncra perdült, amikor zenét hallott. 
>>       Élete
>>       >> egyébként is vidám volt, ennek a vidámságnak a Mária
>>       jelenések
>>       >> vetettek véget.  Mint más látnokok esetében, a Szűzanya
>>       megjelenése az
>>       >> ő életébe is a környezete részéről megaláztatásokat,
>>       kivetettséget,
>>       >> szenvedést, magányt hozott.
>>       >>
>>       >> Gyuszi
>>       >>
>>       >> On Mon, 6 Dec 2021, Reinisch Egon wrote:
>>       >>
>>       >>> Date: Mon, 6 Dec 2021 19:42:08 +0100
>>       >>> From: Reinisch Egon <reinisch at t-online.hu>
>>       >>> Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>       >>> To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>       >>> Subject: Re: [Grem] Ferenc pápa az igazi pihenésről / A
>>       SZENTMISE,
>>       >>>     az EUCHARISZTIA adja az igazi pihenést
>>       >>>
>>       >>>
>>       >>>
>>       >>> Az európai történelem egészére egyszerűen nem igaz hogy ma
>>       többet
>>       >>> pihenünk
>>       >>> mint bármikor máskor .
>>       >>>
>>       >>> A középkorban sokkal több ünnepnap volt kötelező munka
>>       szünetként és
>>       >>> sokkal
>>       >>> többet mulattak az emberek mint manapság hol van nekünk évi
>>       több mint
>>       >>> kilencven kötelező munkaszüneti ünnep ?Igaz egyházi ünnepen
>>       általában
>>       >>> volt
>>       >>> délelőtt kötelező mise  volt de délután buli volt .
>>       >>>
>>       >>> Tényleg jópofa dolog az hogy azt hisszük régente nem
>>       mulattak és nem
>>       >>> voltak
>>       >>> pl. hedonisták azok akik megtehették .Pl. Bakócz Tamás
>>       idejében a pápa
>>       >>> választás majdnem csak a pénzről szólt ,olvassa el valaki
>>       milyen
>>       >>> elképesztő
>>       >>> pompával és pazarlással mutatta be a vagyonát Rómában Bakócz
>>       Tamás 
>>       >>> mikor be
>>       >>> vonult Rómába.
>>       >>>
>>       >>> https://hetedhethatar.hu/hethatar/?p=8212
>>       >>>
>>       >>> Igaz középkor végére mikor megnőtt Európa népessége sok
>>       ember számára
>>       >>> már
>>       >>> nem volt megfelelő megélhetés .
>>       >>>
>>       >>> Az ipari forradalom után a vad rabló kapitalizmus ezeket
>>       eltörölte a
>>       >>> régi
>>       >>> ünnepnapokat még a vasárnapokat  azon proletárok számára
>>       akik
>>       >>> beköltöztek a
>>       >>> városba mert vidéken már nem jutott munka és megélhetés
>>       nekik .Való igaz
>>       >>> hogy a vasárnapot a munkás mozgalomnak úgy kellett vissza
>>       kunyerálni
>>       >>> .Magyarországon a vasárnapi munkát csak 1891-ben tiltotta
>>       meg a
>>       >>> kormány   az
>>       >>> ipari munkásság és alkalmazottak számára .A parasztok
>>       számára munka
>>       >>> idényben
>>       >>> még nem volt kötelező a vasárnapi szünet de ők ugye mikor
>>       nem volt
>>       >>> szántás
>>       >>> -vetés -betakarítás pihenhettek ha megéltek persze .
>>       >>>
>>       >>> Régente a kis emberek nem tudtak az emberek utazni mert
>>       lehetett még két
>>       >>> háború között sem(ami gyakran volt a középkorban ) és nem is
>>       volt erre
>>       >>> pénzük ,de mulatni piacozni kocsmázni azt tudtak néha igen
>>       vadul .Sokkal
>>       >>> inkább  voltak még működő  közösségek nem volt olyan
>>       elidegenedés
>>       >>> mint ma
>>       >>> ez igaz de durva mulatozás bicskázás az volt .
>>       >>>
>>       >>> Így tehát az a megállapítás : """Az emberek annyit soha nem
>>       pihentek
>>       >>> mint ma
>>       >>> """ a középkorra egyszerűen nem igaz .
>>       >>>
>>       >>> És hozzá kell tennem nem igaz arra korra sem amikor az
>>       emberek még nem
>>       >>> telepedtek le nem szántottak-vettek és nem tartottak
>>       állatokat sem csak
>>       >>> halásztak vadásztak és gyűjtögettek .Napi 4-3 óra
>>       gyűjtögetéssel
>>       >>> megéltek az
>>       >>> emberek egy sikeres vadászat után több pihenő nap is
>>       összejött .Lehet a
>>       >>> legrosszabb döntést akkor hozták meg őseink mikor
>>       letelepedtek vége
>>       >>> lett a
>>       >>> vidámságnak ,igaz a régi  életmóddal  soha sem lett volna
>>       gáz turbinás
>>       >>> repülőnk ,megérte ?
>>       >>>
>>       >>> Üdv. Egon
>>       >>>
>>       >>> 2021.12.06. 17:52 keltezéssel, Emoke Greschik írta:
>>       >>>       helyesbítés:  nem a valóság előli menekülésre van
>>       szükségük
>>       >>>
>>       >>> [icon-envelope-tick-green-avg-v1.png]
>>       >>> Mentes a vírusoktól. www.avg.com
>>       >>>
>>       >>> On Mon, Dec 6, 2021 at 5:50 PM Emoke Greschik
>>       <greschem at gmail.com>
>>       >>> wrote:
>>       >>>          Mi a különbség az igazi és a hamis pihenés között:
>>       a pápa
>>       >>>                                   válasza
>>       >>>
>>       >>>
>>       >https://katolikus.ma/mi-a-kulonbseg-az-igazi-es-a-hamis-pihenes-kozott-a-pa
>>
>>       >>>
>>       >>>       pa-valasza/
>>       >>>
>>       >>> A tényleges pihenésben az a trükk, hogy tudjuk, miért
>>       tesszük.
>>       >>> Mit jelent ez?
>>       >>>
>>       >>> A pihenés legyen könnyű, nem igaz? De Ferenc pápa szerint
>>       nem
>>       >>> az, mert tudnunk kell, hogyan tegyünk különbséget az igazi
>>       és a
>>       >>> hamis pihenés között. A pápa 2018-ban hívta fel a figyelmet
>>       erre
>>       >>> a szükségszerű megkülönböztetésre, amikor a
>>       Tízparancsolatról
>>       >>> tartott katekézis-sorozatot. Tanítása ma újra időszerű.
>>       >>>
>>       >>>       “A mai társadalom szomjúhozik a szórakozásra és az
>>       >>>       ünnepekre”
>>       >>>
>>       >>> – mondta a pápa, aki rámutatott, hogy felfogásunk szerint a
>>       >>> pénzkeresés arra való, hogy ki tudjunk szakadni a munkából
>>       és
>>       >>> szórakozni tudjunk.
>>       >>>
>>       >>>       “Az életről ma uralkodó felfogás súlypontja nem a
>>       >>>       tevékenységen és az elkötelezettségen van, hanem a
>>       >>>       menekülésen” - – mondta.
>>       >>>
>>       >>> Ferenc pápa arra figyelmeztetett, hogy ezzel a mentalitással
>>       egy
>>       >>> olyan kielégületlen élet felé csúszunk, amelyben“a
>>       szórakozás
>>       >>> csak elkábít; nem pihentet, hanem elidegenít, és ténylegesen
>>       a
>>       >>> valóságtól való menekülést jelenti”.
>>       >>>
>>       >>> Az emberek még soha nem pihentek annyit, mint ma, de még
>>       soha
>>       >>> nem tapasztaltak annyi ürességet, mint ma! Vannak
>>       lehetőségek a
>>       >>> szórakozásra, a kimozdulásra, a világjárásra, az utazásokra;
>>       de
>>       >>> ez a sok minden nem adja meg a szív teljességét. Igazából
>>       nem
>>       >>> nyújtanak pihenést.
>>       >>>
>>       >>>   Mi ad pihenést?
>>       >>>
>>       >>> A harmadik parancsolat szavai segítenek nekünk, mert
>>       >>> megmutatják, hogy mi is a pihenés valójában. Ez a
>>       parancsolat
>>       >>> indítékot ad. Az Úr nevében való pihenésnek pontos oka van.
>>       >>>
>>       >>> „Isten látta, hogy nagyon jó mindaz, amit alkotott.” (Ter 1,
>>       31)
>>       >>> Így kezdődik a nyugalom napja, amely Isten öröme mindazért,
>>       amit
>>       >>> teremtett. A szemlélődés és az áldás napja.
>>       >>>
>>       >>> Mi tehát a pihenés e szerint a parancsolat szerint? A
>>       >>> szemlélődés pillanata, a dicsőítés pillanata, nem pedig a
>>       >>> menekülésé. Ez az az idő, amikor rátekintünk a valóságra, és
>>       azt
>>       >>> mondjuk: Milyen szép is az élet!
>>       >>>
>>       >>> Isten kinyilatkoztatja, hogy a pihenéshez az embereknek
>>       >>> valójában nem a valóság előli menekülésre van szükségük.
>>       Sokkal
>>       >>> inkább olyan pihenésre van szükségük, amely a valóság
>>       áldása.
>>       >>>
>>       >>> Ezért áll a heti pihenőnap középpontjában az Eucharisztia, a
>>       >>> “hálaadás”.
>>       >>>
>>       >>> Ez az a nap, amikor azt kell mondanunk Istennek: Köszönjük,
>>       >>> Uram, az életet, az irgalmadat, minden ajándékodat. A
>>       vasárnap
>>       >>> nem arra való, hogy a többi napot elfelejtsük, hanem az
>>       >>> emlékezés, az áldás és az élettel való megbékélés napja. A
>>       >>> vasárnap az a nap, amikor megbékélünk az élettel, és
>>       kimondjuk:
>>       >>> az élet értékes; nem könnyű és néha fájdalmas, de értékes.
>>       >>>
>>       >>> Fordította: Solymosi Judit
>>       >>> Forrás: Aleteia
>>       >>>
>>       >>>
>>       >>> [icon-envelope-tick-green-avg-v1.png]
>>       >>> Mentes a vírusoktól. www.avg.com
>>       >>>
>>       >>>
>>       >>> _______________________________________________
>>       >>> Grem mailing list
>>       >>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>       >>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>       >>>
>>       >>>
>>       >>>
>>       >>
>>       >> _______________________________________________
>>       >> Grem mailing list
>>       >> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>       >> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>       >
>>       > --
>>       > Ezt az e-mailt az Avast víruskereső szoftver átvizsgálta.
>>       > https://www.avast.com/antivirus
>>       >
>>       > _______________________________________________
>>       > Grem mailing list
>>       > Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>       > http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>       >_______________________________________________
>>       Grem mailing list
>>       Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>       http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>> 
>> 
>>_______________________________________________
>Grem mailing list
>Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20211207/fd3471ad/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról