<div><div>Kedves Gyuszi, többiek!</div><div> </div><div>Amit írtál a tánccal kapcsolatban, abban igazad van.  Pl. a Székelyföldön még Csau végóráinak idejében is szokás volt, hogy amikor a fiúk bevonultak, akkor az apák (esetleg a fiúk is) táncoltak. Nem tudom, hogy él-e még ez a szokás - talán egy néprajzos levtárs jobban tudja.</div><div> </div><div>De ez amit írtál, :</div><div><i>>       És a Próféta ilyesféle dolgokban megbocsátó: ha egy férfi fiatal<br />>       fiúval létesít nemi kapcsolatot, azt nem ítéli el.</i></div><div>összekevered az ókori görögökkel - az általunk tisztelt ókori görögökkel!</div><div> </div><div>Egyébként gondoljatok arra, hogy mi és honnan származik a hastánc pl. vagy hogy a 20-as, 30-as években sok magyar táncosnő ment Egyiptomba táncolni..</div><div> </div><div>Üdv</div><div>L.</div> <div><br />Gy Greschik <gy.greschik@teguec.com> írta:<blockquote style="border-left:3px solid lightGray;padding-left:3px;">Kedves Laci!<br /><br />Azt látom, hogy valamikor nagyon régen igaz lehetett amit írsz.  Tán ma is igaz sok primitív társadalomban.<br /><br />De van a transzcendens és a szexuális tartalom mellett más ősi tartalma is a táncnak: az érzelmek ösztönös, természetes kifejezése.  Pl. gyerektáncok, vagy akár a néptáncok egy része is.  Ld. „örömében táncra perdült.”<br /><br />Ez utóbbi fajtája a táncnak Magyarországon még a II. vh. után is élt: találkoztam olyan emberrel aki akkortájt Budapestre kerülve jól sikerült vizsgájának spontán táncra perdüléssel örült.  Csak ezután hagyott fel ezzel a szokással -- mivel a körülötte állók furcsán néztek rá.  De ezt a „táncfunkciót” akár magunkon is érezhetjük: ha pl. nekem valami meglepetésszerűen jól sikerül, néha fölugrom, körbeszaladok, és még esetenként össze is csapom a tenyeremet néhányszor.  Mert táncolni már nem tudok.<br /><br />Szóval a tánc szakrális kontra szexuális-társasági ágakra bontása lényeges dolgokat kihagy a valóságból.<br /><br />Gy.<br /><br />On Tue, 7 Dec 2021, László Baják wrote:<br /><br />> Date: Tue, 7 Dec 2021 13:20:02 +0100<br />> From: László Baják <laszlo.bajak@gmail.com><br />> To: Gy Greschik <gy.greschik@teguec.com>, grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />> Subject: Re: [Grem] Ferenc pápa az igazi pihenésről / A SZENTMISE,<br />>     az EUCHARISZTIA adja az igazi pihenést<br />> <br />> A tánc eredendően szakrális tevékenység volt. Közismert, ma is létező<br />> példája a kerengő dervisek tánca. A tánc (páros tánc) szexuális jellege<br />> másodlagos, valamivel későbbi jelenség. A tánc eredeti értelme a bódulat<br />> révület, azaz a transzcendens világába való vélt átlépés elérése volt. Mára<br />> csak a bódulat igénye maradt, de a transzcendencia eltűnt.<br />> <br />> Gy Greschik <gy.greschik@teguec.com> ezt írta (időpont: 2021. dec. 7., K,<br />> 12:00):<br />>       Igen, különbség van tánc, mulatság, mulatozás, dorbézolás, stb.<br />>       között.  Nem véletlenül tettem a „tánc” szót idézőjelbe, amikor<br />>       Vianney Szt. János préikációjáról írtam.<br />><br />>       Egyébként az orthodox zsidóknál is férfi csak férfival táncolhat<br />>       (kivéve talán a saját feleséget a saját eskvő alkalmával?).  Sok<br />>       videó látható az intnerneten, amint fekete kalpagos, kaftános<br />>       tömegek ropják.<br />><br />>       Hogy a „tánc” az araboknál pontosan mit jelent, nem tudom de az<br />>       iszlám pl. az afganisztáni tánc fogalomra is igencsak rányomta<br />>       perverz bélyegét.  Ott nő híján fiatal fiúk vannak<br />>       transzvesztitának beállítva, és a mulatságok során női ruhában,<br />>       nőt imitálva szórakoztatják a férfiakat.  A dolog nem csak<br />>       szolíd szórakozás, hanem teljes nemi kihasználtság és erőszak is<br />>       -- nem minden ilyen fiú éri meg a serülőkort.  Erről valamelyik<br />>       nyugati TV csatorna is készített tényfeltáró műsort, amiből az<br />>       is kiderült, hogy ugyan a gyakorlatot az elmúlt évek világi<br />>       kormányzása elvileg betiltotta, ez nem sokat ért.  Ha valakit<br />>       érdekel, megkeresem neki a forrást.<br />><br />>       És a Próféta ilyesféle dolgokban megbocsátó: ha egy férfi fiatal<br />>       fiúval létesít nemi kapcsolatot, azt nem ítéli el.<br />><br />>       Gyuszi<br />> <br />><br />>       On Tue, 7 Dec 2021, Reinisch Egon wrote:<br />><br />>       > Date: Tue, 7 Dec 2021 11:36:09 +0100<br />>       > From: Reinisch Egon <reinisch@t-online.hu><br />>       > Reply-To: grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />>       > To: grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />>       > Subject: Re: [Grem] Ferenc pápa az igazi pihenésről / A<br />>       SZENTMISE,<br />>       >     az EUCHARISZTIA adja az igazi pihenést<br />>       ><br />>       > A normális közösségi  mulatság ,együttlét a világon az egyik<br />>       > legfontosabb dolog (természetesen hülyére ittas  részegséget<br />>       kizárva ).<br />>       > Remélem ebben a társaságban többen emlékeznek még a régi<br />>       keringős<br />>       > bálokra .Még a két háború között is meg volt minden társadalmi<br />>       > osztálynak a bálja igaz nagyon is elkülönülve így nem is volt<br />>       olyan<br />>       > elidegenedés mint napjainkban .Ha valaki emlékszik az "Elfújta<br />>       a szél<br />>       > "című regényre ott egy percig sem lehetett együtt elkülönült<br />>       helyen egy<br />>       > lány és egy fiú mert tönkre ment a lány hírneve de a tánc és a<br />>       bál<br />>       > bevett szokás volt .<br />>       ><br />>       > Hiszen ez volt régen az elfogadható normális udvarlás<br />>       párválasztás vagy<br />>       > egyszerűen csak a nők és férfiak ismerkedésének legális<br />>       lehetősége .Ma<br />>       > ugyan sok mindent szabad de egyszerűen nincs is normális<br />>       lehetőség a<br />>       > lányok és  a fiúk közötti ismerkedésre .<br />>       ><br />>       > Ha a nő és férfi között megszűnik  a tánc  akkor lesz vége a<br />>       világnak<br />>       > .Már közel vagyunk hozzá hiszen ha ni nincs nő és férfi akkor<br />>       mi lesz a<br />>       > tánccal ?Fiúkkal nem fogok együtt táncolni mint az arabok .<br />>       ><br />>       > Hiszen ez volt régen az elfogadható normális udvarlás<br />>       párválasztás vagy<br />>       > egyszerűen csak a nők és férfiak ismerkedésének legális<br />>       lehetősége .<br />>       ><br />>       > Ebben különbözünk pl. az iszlámtól ahol amíg volt közös fürdő<br />>       a női<br />>       > rokonok lesték meg hogy néz ki egy lány akit egy  fiúnak vagy<br />>       > családjának a kiválasztottja hiszen a család többi tagja vagy<br />>       a fiú<br />>       > semmit sem láthatott a csador alatt és még közel sem mehetett<br />>       a<br />>       > kiválasztott lányhoz .(ezt személyesen mesélték nekem az<br />>       Atlasz hegység<br />>       > egyik városában )<br />>       ><br />>       > Üdv. Egon<br />>       ><br />>       > 2021.12.07. 10:24 keltezéssel, Gy Greschik írta:<br />>       >> Kedves Egon!<br />>       >><br />>       >> Nem kellene a "több, mint kilencven” középkorban köteleező<br />>       egyházi<br />>       >> ünnephez még hozzátenni az ilyen-olyan feljebbvalóságok<br />>       >> (tartótiszt/földesúr/király/stb.) által elrendelt<br />>       ünnepléseket és a<br />>       >> népi ünnepnapokat is?  Az előbbire példák? előkelőség<br />>       menyegzője vagy<br />>       >> halála, koronázás, kinevezések, hálaadások, megemlékezés<br />>       győzelemre,<br />>       >> stb.  Az utóbbira a mi házunk táján: locsolkodás,<br />>       betlehemezés,<br />>       >> busójárás.  (Ki tudja, még mi minden volt ami már kihalt a<br />>       középkor óta?)<br />>       >><br />>       >> Egyszer régen hallottam, hogy nem-egyházi ünnepnap is volt<br />>       bőven a<br />>       >> középkorban.<br />>       >><br />>       >> Mellesleg: nem minden pihenás a mulatozásról szólt akkor<br />>       sem.  A<br />>       >> mulatozás (a „tánc”) ellen gondolom, sokat felemelték a<br />>       szavukat --<br />>       >> nekem most hirdelen viannei Szt. János egyik prédikációja<br />>       (XIX. sz.<br />>       >> első fele) jut eszembe.  A fő fatimai látnok, az akkor még<br />>       kislány<br />>       >> Lucia később papírra vetett visszaemlékezéseiben is<br />>       említtetik egy<br />>       >> helyi pap aki betiltotta a táncot (1910-es évek), kivéve a<br />>       gyerekek<br />>       >> közti táncolást (gondolom, az utóbbi afféle körtánc-jellegű<br />>       mondókás<br />>       >> dolgokat jelenthetett).<br />>       >><br />>       >> Érdekes, ahogy Lucia erről hogyan ír: az illető „jó pap”-ra<br />>       meleg<br />>       >> szavakkal emlékezik, de említi egyesek morgolódását is:<br />>       hogyanis van<br />>       >> az, hogy eddig ez a dolog nem volt bűn, most meg hirtelen az<br />>       lett? <br />>       >> Lucia szempontjából ez azért érdekes, mert nagyon szeretett<br />>       táncolni. <br />>       >> Kislányként folyton táncra perdült, amikor zenét hallott. <br />>       Élete<br />>       >> egyébként is vidám volt, ennek a vidámságnak a Mária<br />>       jelenések<br />>       >> vetettek véget.  Mint más látnokok esetében, a Szűzanya<br />>       megjelenése az<br />>       >> ő életébe is a környezete részéről megaláztatásokat,<br />>       kivetettséget,<br />>       >> szenvedést, magányt hozott.<br />>       >><br />>       >> Gyuszi<br />>       >><br />>       >> On Mon, 6 Dec 2021, Reinisch Egon wrote:<br />>       >><br />>       >>> Date: Mon, 6 Dec 2021 19:42:08 +0100<br />>       >>> From: Reinisch Egon <reinisch@t-online.hu><br />>       >>> Reply-To: grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />>       >>> To: grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />>       >>> Subject: Re: [Grem] Ferenc pápa az igazi pihenésről / A<br />>       SZENTMISE,<br />>       >>>     az EUCHARISZTIA adja az igazi pihenést<br />>       >>><br />>       >>><br />>       >>><br />>       >>> Az európai történelem egészére egyszerűen nem igaz hogy ma<br />>       többet<br />>       >>> pihenünk<br />>       >>> mint bármikor máskor .<br />>       >>><br />>       >>> A középkorban sokkal több ünnepnap volt kötelező munka<br />>       szünetként és<br />>       >>> sokkal<br />>       >>> többet mulattak az emberek mint manapság hol van nekünk évi<br />>       több mint<br />>       >>> kilencven kötelező munkaszüneti ünnep ?Igaz egyházi ünnepen<br />>       általában<br />>       >>> volt<br />>       >>> délelőtt kötelező mise  volt de délután buli volt .<br />>       >>><br />>       >>> Tényleg jópofa dolog az hogy azt hisszük régente nem<br />>       mulattak és nem<br />>       >>> voltak<br />>       >>> pl. hedonisták azok akik megtehették .Pl. Bakócz Tamás<br />>       idejében a pápa<br />>       >>> választás majdnem csak a pénzről szólt ,olvassa el valaki<br />>       milyen<br />>       >>> elképesztő<br />>       >>> pompával és pazarlással mutatta be a vagyonát Rómában Bakócz<br />>       Tamás <br />>       >>> mikor be<br />>       >>> vonult Rómába.<br />>       >>><br />>       >>> https://hetedhethatar.hu/hethatar/?p=8212<br />>       >>><br />>       >>> Igaz középkor végére mikor megnőtt Európa népessége sok<br />>       ember számára<br />>       >>> már<br />>       >>> nem volt megfelelő megélhetés .<br />>       >>><br />>       >>> Az ipari forradalom után a vad rabló kapitalizmus ezeket<br />>       eltörölte a<br />>       >>> régi<br />>       >>> ünnepnapokat még a vasárnapokat  azon proletárok számára<br />>       akik<br />>       >>> beköltöztek a<br />>       >>> városba mert vidéken már nem jutott munka és megélhetés<br />>       nekik .Való igaz<br />>       >>> hogy a vasárnapot a munkás mozgalomnak úgy kellett vissza<br />>       kunyerálni<br />>       >>> .Magyarországon a vasárnapi munkát csak 1891-ben tiltotta<br />>       meg a<br />>       >>> kormány   az<br />>       >>> ipari munkásság és alkalmazottak számára .A parasztok<br />>       számára munka<br />>       >>> idényben<br />>       >>> még nem volt kötelező a vasárnapi szünet de ők ugye mikor<br />>       nem volt<br />>       >>> szántás<br />>       >>> -vetés -betakarítás pihenhettek ha megéltek persze .<br />>       >>><br />>       >>> Régente a kis emberek nem tudtak az emberek utazni mert<br />>       lehetett még két<br />>       >>> háború között sem(ami gyakran volt a középkorban ) és nem is<br />>       volt erre<br />>       >>> pénzük ,de mulatni piacozni kocsmázni azt tudtak néha igen<br />>       vadul .Sokkal<br />>       >>> inkább  voltak még működő  közösségek nem volt olyan<br />>       elidegenedés<br />>       >>> mint ma<br />>       >>> ez igaz de durva mulatozás bicskázás az volt .<br />>       >>><br />>       >>> Így tehát az a megállapítás : """Az emberek annyit soha nem<br />>       pihentek<br />>       >>> mint ma<br />>       >>> """ a középkorra egyszerűen nem igaz .<br />>       >>><br />>       >>> És hozzá kell tennem nem igaz arra korra sem amikor az<br />>       emberek még nem<br />>       >>> telepedtek le nem szántottak-vettek és nem tartottak<br />>       állatokat sem csak<br />>       >>> halásztak vadásztak és gyűjtögettek .Napi 4-3 óra<br />>       gyűjtögetéssel<br />>       >>> megéltek az<br />>       >>> emberek egy sikeres vadászat után több pihenő nap is<br />>       összejött .Lehet a<br />>       >>> legrosszabb döntést akkor hozták meg őseink mikor<br />>       letelepedtek vége<br />>       >>> lett a<br />>       >>> vidámságnak ,igaz a régi  életmóddal  soha sem lett volna<br />>       gáz turbinás<br />>       >>> repülőnk ,megérte ?<br />>       >>><br />>       >>> Üdv. Egon<br />>       >>><br />>       >>> 2021.12.06. 17:52 keltezéssel, Emoke Greschik írta:<br />>       >>>       helyesbítés:  nem a valóság előli menekülésre van<br />>       szükségük<br />>       >>><br />>       >>> [icon-envelope-tick-green-avg-v1.png]<br />>       >>> Mentes a vírusoktól. www.avg.com<br />>       >>><br />>       >>> On Mon, Dec 6, 2021 at 5:50 PM Emoke Greschik<br />>       <greschem@gmail.com><br />>       >>> wrote:<br />>       >>>          Mi a különbség az igazi és a hamis pihenés között:<br />>       a pápa<br />>       >>>                                   válasza<br />>       >>><br />>       >>><br />>       >https://katolikus.ma/mi-a-kulonbseg-az-igazi-es-a-hamis-pihenes-kozott-a-pa<br />><br />>       >>><br />>       >>>       pa-valasza/<br />>       >>><br />>       >>> A tényleges pihenésben az a trükk, hogy tudjuk, miért<br />>       tesszük.<br />>       >>> Mit jelent ez?<br />>       >>><br />>       >>> A pihenés legyen könnyű, nem igaz? De Ferenc pápa szerint<br />>       nem<br />>       >>> az, mert tudnunk kell, hogyan tegyünk különbséget az igazi<br />>       és a<br />>       >>> hamis pihenés között. A pápa 2018-ban hívta fel a figyelmet<br />>       erre<br />>       >>> a szükségszerű megkülönböztetésre, amikor a<br />>       Tízparancsolatról<br />>       >>> tartott katekézis-sorozatot. Tanítása ma újra időszerű.<br />>       >>><br />>       >>>       “A mai társadalom szomjúhozik a szórakozásra és az<br />>       >>>       ünnepekre”<br />>       >>><br />>       >>> – mondta a pápa, aki rámutatott, hogy felfogásunk szerint a<br />>       >>> pénzkeresés arra való, hogy ki tudjunk szakadni a munkából<br />>       és<br />>       >>> szórakozni tudjunk.<br />>       >>><br />>       >>>       “Az életről ma uralkodó felfogás súlypontja nem a<br />>       >>>       tevékenységen és az elkötelezettségen van, hanem a<br />>       >>>       menekülésen” - – mondta.<br />>       >>><br />>       >>> Ferenc pápa arra figyelmeztetett, hogy ezzel a mentalitással<br />>       egy<br />>       >>> olyan kielégületlen élet felé csúszunk, amelyben“a<br />>       szórakozás<br />>       >>> csak elkábít; nem pihentet, hanem elidegenít, és ténylegesen<br />>       a<br />>       >>> valóságtól való menekülést jelenti”.<br />>       >>><br />>       >>> Az emberek még soha nem pihentek annyit, mint ma, de még<br />>       soha<br />>       >>> nem tapasztaltak annyi ürességet, mint ma! Vannak<br />>       lehetőségek a<br />>       >>> szórakozásra, a kimozdulásra, a világjárásra, az utazásokra;<br />>       de<br />>       >>> ez a sok minden nem adja meg a szív teljességét. Igazából<br />>       nem<br />>       >>> nyújtanak pihenést.<br />>       >>><br />>       >>>   Mi ad pihenést?<br />>       >>><br />>       >>> A harmadik parancsolat szavai segítenek nekünk, mert<br />>       >>> megmutatják, hogy mi is a pihenés valójában. Ez a<br />>       parancsolat<br />>       >>> indítékot ad. Az Úr nevében való pihenésnek pontos oka van.<br />>       >>><br />>       >>> „Isten látta, hogy nagyon jó mindaz, amit alkotott.” (Ter 1,<br />>       31)<br />>       >>> Így kezdődik a nyugalom napja, amely Isten öröme mindazért,<br />>       amit<br />>       >>> teremtett. A szemlélődés és az áldás napja.<br />>       >>><br />>       >>> Mi tehát a pihenés e szerint a parancsolat szerint? A<br />>       >>> szemlélődés pillanata, a dicsőítés pillanata, nem pedig a<br />>       >>> menekülésé. Ez az az idő, amikor rátekintünk a valóságra, és<br />>       azt<br />>       >>> mondjuk: Milyen szép is az élet!<br />>       >>><br />>       >>> Isten kinyilatkoztatja, hogy a pihenéshez az embereknek<br />>       >>> valójában nem a valóság előli menekülésre van szükségük.<br />>       Sokkal<br />>       >>> inkább olyan pihenésre van szükségük, amely a valóság<br />>       áldása.<br />>       >>><br />>       >>> Ezért áll a heti pihenőnap középpontjában az Eucharisztia, a<br />>       >>> “hálaadás”.<br />>       >>><br />>       >>> Ez az a nap, amikor azt kell mondanunk Istennek: Köszönjük,<br />>       >>> Uram, az életet, az irgalmadat, minden ajándékodat. A<br />>       vasárnap<br />>       >>> nem arra való, hogy a többi napot elfelejtsük, hanem az<br />>       >>> emlékezés, az áldás és az élettel való megbékélés napja. A<br />>       >>> vasárnap az a nap, amikor megbékélünk az élettel, és<br />>       kimondjuk:<br />>       >>> az élet értékes; nem könnyű és néha fájdalmas, de értékes.<br />>       >>><br />>       >>> Fordította: Solymosi Judit<br />>       >>> Forrás: Aleteia<br />>       >>><br />>       >>><br />>       >>> [icon-envelope-tick-green-avg-v1.png]<br />>       >>> Mentes a vírusoktól. www.avg.com<br />>       >>><br />>       >>><br />>       >>> _______________________________________________<br />>       >>> Grem mailing list<br />>       >>> Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />>       >>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem<br />>       >>><br />>       >>><br />>       >>><br />>       >><br />>       >> _______________________________________________<br />>       >> Grem mailing list<br />>       >> Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />>       >> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem<br />>       ><br />>       > --<br />>       > Ezt az e-mailt az Avast víruskereső szoftver átvizsgálta.<br />>       > https://www.avast.com/antivirus<br />>       ><br />>       > _______________________________________________<br />>       > Grem mailing list<br />>       > Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />>       > http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem<br />>       >_______________________________________________<br />>       Grem mailing list<br />>       Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />>       http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem<br />> <br />> <br />>Kedves Laci!<br /><br />Azt látom, hogy valamikor nagyon régen igaz lehetett amit írsz.  Tán ma is igaz sok primitív társadalomban.<br /><br />De van a transzcendens és a szexuális tartalom mellett más ősi tartalma is a táncnak: az érzelmek ösztönös, természetes kifejezése.  Pl. gyerektáncok, vagy akár a néptáncok egy része is.  Ld. „örömében táncra perdült.”<br /><br />Ez utóbbi fajtája a táncnak Magyarországon még a II. vh. után is élt: találkoztam olyan emberrel aki akkortájt Budapestre kerülve jól sikerült vizsgájának spontán táncra perdüléssel örült.  Csak ezután hagyott fel ezzel a szokással -- mivel a körülötte állók furcsán néztek rá.  De ezt a „táncfunkciót” akár magunkon is érezhetjük: ha pl. nekem valami meglepetésszerűen jól sikerül, néha fölugrom, körbeszaladok, és még esetenként össze is csapom a tenyeremet néhányszor.  Mert táncolni már nem tudok.<br /><br />Szóval a tánc szakrális kontra szexuális-társasági ágakra bontása lényeges dolgokat kihagy a valóságból.<br /><br />Gy.<br /><br />On Tue, 7 Dec 2021, László Baják wrote:<br /><br />> Date: Tue, 7 Dec 2021 13:20:02 +0100<br />> From: László Baják <laszlo.bajak@gmail.com><br />> To: Gy Greschik <gy.greschik@teguec.com>, grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />> Subject: Re: [Grem] Ferenc pápa az igazi pihenésről / A SZENTMISE,<br />>     az EUCHARISZTIA adja az igazi pihenést<br />> <br />> A tánc eredendően szakrális tevékenység volt. Közismert, ma is létező<br />> példája a kerengő dervisek tánca. A tánc (páros tánc) szexuális jellege<br />> másodlagos, valamivel későbbi jelenség. A tánc eredeti értelme a bódulat<br />> révület, azaz a transzcendens világába való vélt átlépés elérése volt. Mára<br />> csak a bódulat igénye maradt, de a transzcendencia eltűnt.<br />> <br />> Gy Greschik <gy.greschik@teguec.com> ezt írta (időpont: 2021. dec. 7., K,<br />> 12:00):<br />>       Igen, különbség van tánc, mulatság, mulatozás, dorbézolás, stb.<br />>       között.  Nem véletlenül tettem a „tánc” szót idézőjelbe, amikor<br />>       Vianney Szt. János préikációjáról írtam.<br />><br />>       Egyébként az orthodox zsidóknál is férfi csak férfival táncolhat<br />>       (kivéve talán a saját feleséget a saját eskvő alkalmával?).  Sok<br />>       videó látható az intnerneten, amint fekete kalpagos, kaftános<br />>       tömegek ropják.<br />><br />>       Hogy a „tánc” az araboknál pontosan mit jelent, nem tudom de az<br />>       iszlám pl. az afganisztáni tánc fogalomra is igencsak rányomta<br />>       perverz bélyegét.  Ott nő híján fiatal fiúk vannak<br />>       transzvesztitának beállítva, és a mulatságok során női ruhában,<br />>       nőt imitálva szórakoztatják a férfiakat.  A dolog nem csak<br />>       szolíd szórakozás, hanem teljes nemi kihasználtság és erőszak is<br />>       -- nem minden ilyen fiú éri meg a serülőkort.  Erről valamelyik<br />>       nyugati TV csatorna is készített tényfeltáró műsort, amiből az<br />>       is kiderült, hogy ugyan a gyakorlatot az elmúlt évek világi<br />>       kormányzása elvileg betiltotta, ez nem sokat ért.  Ha valakit<br />>       érdekel, megkeresem neki a forrást.<br />><br />>       És a Próféta ilyesféle dolgokban megbocsátó: ha egy férfi fiatal<br />>       fiúval létesít nemi kapcsolatot, azt nem ítéli el.<br />><br />>       Gyuszi<br />> <br />><br />>       On Tue, 7 Dec 2021, Reinisch Egon wrote:<br />><br />>       > Date: Tue, 7 Dec 2021 11:36:09 +0100<br />>       > From: Reinisch Egon <reinisch@t-online.hu><br />>       > Reply-To: grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />>       > To: grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />>       > Subject: Re: [Grem] Ferenc pápa az igazi pihenésről / A<br />>       SZENTMISE,<br />>       >     az EUCHARISZTIA adja az igazi pihenést<br />>       ><br />>       > A normális közösségi  mulatság ,együttlét a világon az egyik<br />>       > legfontosabb dolog (természetesen hülyére ittas  részegséget<br />>       kizárva ).<br />>       > Remélem ebben a társaságban többen emlékeznek még a régi<br />>       keringős<br />>       > bálokra .Még a két háború között is meg volt minden társadalmi<br />>       > osztálynak a bálja igaz nagyon is elkülönülve így nem is volt<br />>       olyan<br />>       > elidegenedés mint napjainkban .Ha valaki emlékszik az "Elfújta<br />>       a szél<br />>       > "című regényre ott egy percig sem lehetett együtt elkülönült<br />>       helyen egy<br />>       > lány és egy fiú mert tönkre ment a lány hírneve de a tánc és a<br />>       bál<br />>       > bevett szokás volt .<br />>       ><br />>       > Hiszen ez volt régen az elfogadható normális udvarlás<br />>       párválasztás vagy<br />>       > egyszerűen csak a nők és férfiak ismerkedésének legális<br />>       lehetősége .Ma<br />>       > ugyan sok mindent szabad de egyszerűen nincs is normális<br />>       lehetőség a<br />>       > lányok és  a fiúk közötti ismerkedésre .<br />>       ><br />>       > Ha a nő és férfi között megszűnik  a tánc  akkor lesz vége a<br />>       világnak<br />>       > .Már közel vagyunk hozzá hiszen ha ni nincs nő és férfi akkor<br />>       mi lesz a<br />>       > tánccal ?Fiúkkal nem fogok együtt táncolni mint az arabok .<br />>       ><br />>       > Hiszen ez volt régen az elfogadható normális udvarlás<br />>       párválasztás vagy<br />>       > egyszerűen csak a nők és férfiak ismerkedésének legális<br />>       lehetősége .<br />>       ><br />>       > Ebben különbözünk pl. az iszlámtól ahol amíg volt közös fürdő<br />>       a női<br />>       > rokonok lesték meg hogy néz ki egy lány akit egy  fiúnak vagy<br />>       > családjának a kiválasztottja hiszen a család többi tagja vagy<br />>       a fiú<br />>       > semmit sem láthatott a csador alatt és még közel sem mehetett<br />>       a<br />>       > kiválasztott lányhoz .(ezt személyesen mesélték nekem az<br />>       Atlasz hegység<br />>       > egyik városában )<br />>       ><br />>       > Üdv. Egon<br />>       ><br />>       > 2021.12.07. 10:24 keltezéssel, Gy Greschik írta:<br />>       >> Kedves Egon!<br />>       >><br />>       >> Nem kellene a "több, mint kilencven” középkorban köteleező<br />>       egyházi<br />>       >> ünnephez még hozzátenni az ilyen-olyan feljebbvalóságok<br />>       >> (tartótiszt/földesúr/király/stb.) által elrendelt<br />>       ünnepléseket és a<br />>       >> népi ünnepnapokat is?  Az előbbire példák? előkelőség<br />>       menyegzője vagy<br />>       >> halála, koronázás, kinevezések, hálaadások, megemlékezés<br />>       győzelemre,<br />>       >> stb.  Az utóbbira a mi házunk táján: locsolkodás,<br />>       betlehemezés,<br />>       >> busójárás.  (Ki tudja, még mi minden volt ami már kihalt a<br />>       középkor óta?)<br />>       >><br />>       >> Egyszer régen hallottam, hogy nem-egyházi ünnepnap is volt<br />>       bőven a<br />>       >> középkorban.<br />>       >><br />>       >> Mellesleg: nem minden pihenás a mulatozásról szólt akkor<br />>       sem.  A<br />>       >> mulatozás (a „tánc”) ellen gondolom, sokat felemelték a<br />>       szavukat --<br />>       >> nekem most hirdelen viannei Szt. János egyik prédikációja<br />>       (XIX. sz.<br />>       >> első fele) jut eszembe.  A fő fatimai látnok, az akkor még<br />>       kislány<br />>       >> Lucia később papírra vetett visszaemlékezéseiben is<br />>       említtetik egy<br />>       >> helyi pap aki betiltotta a táncot (1910-es évek), kivéve a<br />>       gyerekek<br />>       >> közti táncolást (gondolom, az utóbbi afféle körtánc-jellegű<br />>       mondókás<br />>       >> dolgokat jelenthetett).<br />>       >><br />>       >> Érdekes, ahogy Lucia erről hogyan ír: az illető „jó pap”-ra<br />>       meleg<br />>       >> szavakkal emlékezik, de említi egyesek morgolódását is:<br />>       hogyanis van<br />>       >> az, hogy eddig ez a dolog nem volt bűn, most meg hirtelen az<br />>       lett? <br />>       >> Lucia szempontjából ez azért érdekes, mert nagyon szeretett<br />>       táncolni. <br />>       >> Kislányként folyton táncra perdült, amikor zenét hallott. <br />>       Élete<br />>       >> egyébként is vidám volt, ennek a vidámságnak a Mária<br />>       jelenések<br />>       >> vetettek véget.  Mint más látnokok esetében, a Szűzanya<br />>       megjelenése az<br />>       >> ő életébe is a környezete részéről megaláztatásokat,<br />>       kivetettséget,<br />>       >> szenvedést, magányt hozott.<br />>       >><br />>       >> Gyuszi<br />>       >><br />>       >> On Mon, 6 Dec 2021, Reinisch Egon wrote:<br />>       >><br />>       >>> Date: Mon, 6 Dec 2021 19:42:08 +0100<br />>       >>> From: Reinisch Egon <reinisch@t-online.hu><br />>       >>> Reply-To: grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />>       >>> To: grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />>       >>> Subject: Re: [Grem] Ferenc pápa az igazi pihenésről / A<br />>       SZENTMISE,<br />>       >>>     az EUCHARISZTIA adja az igazi pihenést<br />>       >>><br />>       >>><br />>       >>><br />>       >>> Az európai történelem egészére egyszerűen nem igaz hogy ma<br />>       többet<br />>       >>> pihenünk<br />>       >>> mint bármikor máskor .<br />>       >>><br />>       >>> A középkorban sokkal több ünnepnap volt kötelező munka<br />>       szünetként és<br />>       >>> sokkal<br />>       >>> többet mulattak az emberek mint manapság hol van nekünk évi<br />>       több mint<br />>       >>> kilencven kötelező munkaszüneti ünnep ?Igaz egyházi ünnepen<br />>       általában<br />>       >>> volt<br />>       >>> délelőtt kötelező mise  volt de délután buli volt .<br />>       >>><br />>       >>> Tényleg jópofa dolog az hogy azt hisszük régente nem<br />>       mulattak és nem<br />>       >>> voltak<br />>       >>> pl. hedonisták azok akik megtehették .Pl. Bakócz Tamás<br />>       idejében a pápa<br />>       >>> választás majdnem csak a pénzről szólt ,olvassa el valaki<br />>       milyen<br />>       >>> elképesztő<br />>       >>> pompával és pazarlással mutatta be a vagyonát Rómában Bakócz<br />>       Tamás <br />>       >>> mikor be<br />>       >>> vonult Rómába.<br />>       >>><br />>       >>> https://hetedhethatar.hu/hethatar/?p=8212<br />>       >>><br />>       >>> Igaz középkor végére mikor megnőtt Európa népessége sok<br />>       ember számára<br />>       >>> már<br />>       >>> nem volt megfelelő megélhetés .<br />>       >>><br />>       >>> Az ipari forradalom után a vad rabló kapitalizmus ezeket<br />>       eltörölte a<br />>       >>> régi<br />>       >>> ünnepnapokat még a vasárnapokat  azon proletárok számára<br />>       akik<br />>       >>> beköltöztek a<br />>       >>> városba mert vidéken már nem jutott munka és megélhetés<br />>       nekik .Való igaz<br />>       >>> hogy a vasárnapot a munkás mozgalomnak úgy kellett vissza<br />>       kunyerálni<br />>       >>> .Magyarországon a vasárnapi munkát csak 1891-ben tiltotta<br />>       meg a<br />>       >>> kormány   az<br />>       >>> ipari munkásság és alkalmazottak számára .A parasztok<br />>       számára munka<br />>       >>> idényben<br />>       >>> még nem volt kötelező a vasárnapi szünet de ők ugye mikor<br />>       nem volt<br />>       >>> szántás<br />>       >>> -vetés -betakarítás pihenhettek ha megéltek persze .<br />>       >>><br />>       >>> Régente a kis emberek nem tudtak az emberek utazni mert<br />>       lehetett még két<br />>       >>> háború között sem(ami gyakran volt a középkorban ) és nem is<br />>       volt erre<br />>       >>> pénzük ,de mulatni piacozni kocsmázni azt tudtak néha igen<br />>       vadul .Sokkal<br />>       >>> inkább  voltak még működő  közösségek nem volt olyan<br />>       elidegenedés<br />>       >>> mint ma<br />>       >>> ez igaz de durva mulatozás bicskázás az volt .<br />>       >>><br />>       >>> Így tehát az a megállapítás : """Az emberek annyit soha nem<br />>       pihentek<br />>       >>> mint ma<br />>       >>> """ a középkorra egyszerűen nem igaz .<br />>       >>><br />>       >>> És hozzá kell tennem nem igaz arra korra sem amikor az<br />>       emberek még nem<br />>       >>> telepedtek le nem szántottak-vettek és nem tartottak<br />>       állatokat sem csak<br />>       >>> halásztak vadásztak és gyűjtögettek .Napi 4-3 óra<br />>       gyűjtögetéssel<br />>       >>> megéltek az<br />>       >>> emberek egy sikeres vadászat után több pihenő nap is<br />>       összejött .Lehet a<br />>       >>> legrosszabb döntést akkor hozták meg őseink mikor<br />>       letelepedtek vége<br />>       >>> lett a<br />>       >>> vidámságnak ,igaz a régi  életmóddal  soha sem lett volna<br />>       gáz turbinás<br />>       >>> repülőnk ,megérte ?<br />>       >>><br />>       >>> Üdv. Egon<br />>       >>><br />>       >>> 2021.12.06. 17:52 keltezéssel, Emoke Greschik írta:<br />>       >>>       helyesbítés:  nem a valóság előli menekülésre van<br />>       szükségük<br />>       >>><br />>       >>> [icon-envelope-tick-green-avg-v1.png]<br />>       >>> Mentes a vírusoktól. www.avg.com<br />>       >>><br />>       >>> On Mon, Dec 6, 2021 at 5:50 PM Emoke Greschik<br />>       <greschem@gmail.com><br />>       >>> wrote:<br />>       >>>          Mi a különbség az igazi és a hamis pihenés között:<br />>       a pápa<br />>       >>>                                   válasza<br />>       >>><br />>       >>><br />>       >https://katolikus.ma/mi-a-kulonbseg-az-igazi-es-a-hamis-pihenes-kozott-a-pa<br />><br />>       >>><br />>       >>>       pa-valasza/<br />>       >>><br />>       >>> A tényleges pihenésben az a trükk, hogy tudjuk, miért<br />>       tesszük.<br />>       >>> Mit jelent ez?<br />>       >>><br />>       >>> A pihenés legyen könnyű, nem igaz? De Ferenc pápa szerint<br />>       nem<br />>       >>> az, mert tudnunk kell, hogyan tegyünk különbséget az igazi<br />>       és a<br />>       >>> hamis pihenés között. A pápa 2018-ban hívta fel a figyelmet<br />>       erre<br />>       >>> a szükségszerű megkülönböztetésre, amikor a<br />>       Tízparancsolatról<br />>       >>> tartott katekézis-sorozatot. Tanítása ma újra időszerű.<br />>       >>><br />>       >>>       “A mai társadalom szomjúhozik a szórakozásra és az<br />>       >>>       ünnepekre”<br />>       >>><br />>       >>> – mondta a pápa, aki rámutatott, hogy felfogásunk szerint a<br />>       >>> pénzkeresés arra való, hogy ki tudjunk szakadni a munkából<br />>       és<br />>       >>> szórakozni tudjunk.<br />>       >>><br />>       >>>       “Az életről ma uralkodó felfogás súlypontja nem a<br />>       >>>       tevékenységen és az elkötelezettségen van, hanem a<br />>       >>>       menekülésen” - – mondta.<br />>       >>><br />>       >>> Ferenc pápa arra figyelmeztetett, hogy ezzel a mentalitással<br />>       egy<br />>       >>> olyan kielégületlen élet felé csúszunk, amelyben“a<br />>       szórakozás<br />>       >>> csak elkábít; nem pihentet, hanem elidegenít, és ténylegesen<br />>       a<br />>       >>> valóságtól való menekülést jelenti”.<br />>       >>><br />>       >>> Az emberek még soha nem pihentek annyit, mint ma, de még<br />>       soha<br />>       >>> nem tapasztaltak annyi ürességet, mint ma! Vannak<br />>       lehetőségek a<br />>       >>> szórakozásra, a kimozdulásra, a világjárásra, az utazásokra;<br />>       de<br />>       >>> ez a sok minden nem adja meg a szív teljességét. Igazából<br />>       nem<br />>       >>> nyújtanak pihenést.<br />>       >>><br />>       >>>   Mi ad pihenést?<br />>       >>><br />>       >>> A harmadik parancsolat szavai segítenek nekünk, mert<br />>       >>> megmutatják, hogy mi is a pihenés valójában. Ez a<br />>       parancsolat<br />>       >>> indítékot ad. Az Úr nevében való pihenésnek pontos oka van.<br />>       >>><br />>       >>> „Isten látta, hogy nagyon jó mindaz, amit alkotott.” (Ter 1,<br />>       31)<br />>       >>> Így kezdődik a nyugalom napja, amely Isten öröme mindazért,<br />>       amit<br />>       >>> teremtett. A szemlélődés és az áldás napja.<br />>       >>><br />>       >>> Mi tehát a pihenés e szerint a parancsolat szerint? A<br />>       >>> szemlélődés pillanata, a dicsőítés pillanata, nem pedig a<br />>       >>> menekülésé. Ez az az idő, amikor rátekintünk a valóságra, és<br />>       azt<br />>       >>> mondjuk: Milyen szép is az élet!<br />>       >>><br />>       >>> Isten kinyilatkoztatja, hogy a pihenéshez az embereknek<br />>       >>> valójában nem a valóság előli menekülésre van szükségük.<br />>       Sokkal<br />>       >>> inkább olyan pihenésre van szükségük, amely a valóság<br />>       áldása.<br />>       >>><br />>       >>> Ezért áll a heti pihenőnap középpontjában az Eucharisztia, a<br />>       >>> “hálaadás”.<br />>       >>><br />>       >>> Ez az a nap, amikor azt kell mondanunk Istennek: Köszönjük,<br />>       >>> Uram, az életet, az irgalmadat, minden ajándékodat. A<br />>       vasárnap<br />>       >>> nem arra való, hogy a többi napot elfelejtsük, hanem az<br />>       >>> emlékezés, az áldás és az élettel való megbékélés napja. A<br />>       >>> vasárnap az a nap, amikor megbékélünk az élettel, és<br />>       kimondjuk:<br />>       >>> az élet értékes; nem könnyű és néha fájdalmas, de értékes.<br />>       >>><br />>       >>> Fordította: Solymosi Judit<br />>       >>> Forrás: Aleteia<br />>       >>><br />>       >>><br />>       >>> [icon-envelope-tick-green-avg-v1.png]<br />>       >>> Mentes a vírusoktól. www.avg.com<br />>       >>><br />>       >>><br />>       >>> _______________________________________________<br />>       >>> Grem mailing list<br />>       >>> Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />>       >>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem<br />>       >>><br />>       >>><br />>       >>><br />>       >><br />>       >> _______________________________________________<br />>       >> Grem mailing list<br />>       >> Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />>       >> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem<br />>       ><br />>       > --<br />>       > Ezt az e-mailt az Avast víruskereső szoftver átvizsgálta.<br />>       > https://www.avast.com/antivirus<br />>       ><br />>       > _______________________________________________<br />>       > Grem mailing list<br />>       > Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />>       > http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem<br />>       >_______________________________________________<br />>       Grem mailing list<br />>       Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />>       http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem<br />> <br />> <br />>_______________________________________________<br />Grem mailing list<br />Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</blockquote></div></div>