[Grem] Ferenc pápa az igazi pihenésről / A SZENTMISE, az EUCHARISZTIA adja az igazi pihenést

Gy Greschik gy.greschik at teguec.com
2021. Dec. 7., K, 14:22:22 CET


Kedves Laci!

Azt látom, hogy valamikor nagyon régen igaz lehetett amit írsz.  Tán ma is igaz sok primitív társadalomban.

De van a transzcendens és a szexuális tartalom mellett más ősi tartalma is a táncnak: az érzelmek ösztönös, természetes kifejezése.  Pl. gyerektáncok, vagy akár a néptáncok egy része is.  Ld. „örömében táncra perdült.”

Ez utóbbi fajtája a táncnak Magyarországon még a II. vh. után is élt: találkoztam olyan emberrel aki akkortájt Budapestre kerülve jól sikerült vizsgájának spontán táncra perdüléssel örült.  Csak ezután hagyott fel ezzel a szokással -- mivel a körülötte állók furcsán néztek rá.  De ezt a „táncfunkciót” akár magunkon is érezhetjük: ha pl. nekem valami meglepetésszerűen jól sikerül, néha fölugrom, körbeszaladok, és még esetenként össze is csapom a tenyeremet néhányszor.  Mert táncolni már nem tudok.

Szóval a tánc szakrális kontra szexuális-társasági ágakra bontása lényeges dolgokat kihagy a valóságból.

Gy.

On Tue, 7 Dec 2021, László Baják wrote:

> Date: Tue, 7 Dec 2021 13:20:02 +0100
> From: László Baják <laszlo.bajak at gmail.com>
> To: Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>, grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> Subject: Re: [Grem] Ferenc pápa az igazi pihenésről / A SZENTMISE,
>     az EUCHARISZTIA adja az igazi pihenést
> 
> A tánc eredendően szakrális tevékenység volt. Közismert, ma is létező
> példája a kerengő dervisek tánca. A tánc (páros tánc) szexuális jellege
> másodlagos, valamivel későbbi jelenség. A tánc eredeti értelme a bódulat
> révület, azaz a transzcendens világába való vélt átlépés elérése volt. Mára
> csak a bódulat igénye maradt, de a transzcendencia eltűnt.
> 
> Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com> ezt írta (időpont: 2021. dec. 7., K,
> 12:00):
>       Igen, különbség van tánc, mulatság, mulatozás, dorbézolás, stb.
>       között.  Nem véletlenül tettem a „tánc” szót idézőjelbe, amikor
>       Vianney Szt. János préikációjáról írtam.
>
>       Egyébként az orthodox zsidóknál is férfi csak férfival táncolhat
>       (kivéve talán a saját feleséget a saját eskvő alkalmával?).  Sok
>       videó látható az intnerneten, amint fekete kalpagos, kaftános
>       tömegek ropják.
>
>       Hogy a „tánc” az araboknál pontosan mit jelent, nem tudom de az
>       iszlám pl. az afganisztáni tánc fogalomra is igencsak rányomta
>       perverz bélyegét.  Ott nő híján fiatal fiúk vannak
>       transzvesztitának beállítva, és a mulatságok során női ruhában,
>       nőt imitálva szórakoztatják a férfiakat.  A dolog nem csak
>       szolíd szórakozás, hanem teljes nemi kihasználtság és erőszak is
>       -- nem minden ilyen fiú éri meg a serülőkort.  Erről valamelyik
>       nyugati TV csatorna is készített tényfeltáró műsort, amiből az
>       is kiderült, hogy ugyan a gyakorlatot az elmúlt évek világi
>       kormányzása elvileg betiltotta, ez nem sokat ért.  Ha valakit
>       érdekel, megkeresem neki a forrást.
>
>       És a Próféta ilyesféle dolgokban megbocsátó: ha egy férfi fiatal
>       fiúval létesít nemi kapcsolatot, azt nem ítéli el.
>
>       Gyuszi
> 
>
>       On Tue, 7 Dec 2021, Reinisch Egon wrote:
>
>       > Date: Tue, 7 Dec 2021 11:36:09 +0100
>       > From: Reinisch Egon <reinisch at t-online.hu>
>       > Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       > To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       > Subject: Re: [Grem] Ferenc pápa az igazi pihenésről / A
>       SZENTMISE,
>       >     az EUCHARISZTIA adja az igazi pihenést
>       >
>       > A normális közösségi  mulatság ,együttlét a világon az egyik
>       > legfontosabb dolog (természetesen hülyére ittas  részegséget
>       kizárva ).
>       > Remélem ebben a társaságban többen emlékeznek még a régi
>       keringős
>       > bálokra .Még a két háború között is meg volt minden társadalmi
>       > osztálynak a bálja igaz nagyon is elkülönülve így nem is volt
>       olyan
>       > elidegenedés mint napjainkban .Ha valaki emlékszik az "Elfújta
>       a szél
>       > "című regényre ott egy percig sem lehetett együtt elkülönült
>       helyen egy
>       > lány és egy fiú mert tönkre ment a lány hírneve de a tánc és a
>       bál
>       > bevett szokás volt .
>       >
>       > Hiszen ez volt régen az elfogadható normális udvarlás
>       párválasztás vagy
>       > egyszerűen csak a nők és férfiak ismerkedésének legális
>       lehetősége .Ma
>       > ugyan sok mindent szabad de egyszerűen nincs is normális
>       lehetőség a
>       > lányok és  a fiúk közötti ismerkedésre .
>       >
>       > Ha a nő és férfi között megszűnik  a tánc  akkor lesz vége a
>       világnak
>       > .Már közel vagyunk hozzá hiszen ha ni nincs nő és férfi akkor
>       mi lesz a
>       > tánccal ?Fiúkkal nem fogok együtt táncolni mint az arabok .
>       >
>       > Hiszen ez volt régen az elfogadható normális udvarlás
>       párválasztás vagy
>       > egyszerűen csak a nők és férfiak ismerkedésének legális
>       lehetősége .
>       >
>       > Ebben különbözünk pl. az iszlámtól ahol amíg volt közös fürdő
>       a női
>       > rokonok lesték meg hogy néz ki egy lány akit egy  fiúnak vagy
>       > családjának a kiválasztottja hiszen a család többi tagja vagy
>       a fiú
>       > semmit sem láthatott a csador alatt és még közel sem mehetett
>       a
>       > kiválasztott lányhoz .(ezt személyesen mesélték nekem az
>       Atlasz hegység
>       > egyik városában )
>       >
>       > Üdv. Egon
>       >
>       > 2021.12.07. 10:24 keltezéssel, Gy Greschik írta:
>       >> Kedves Egon!
>       >>
>       >> Nem kellene a "több, mint kilencven” középkorban köteleező
>       egyházi
>       >> ünnephez még hozzátenni az ilyen-olyan feljebbvalóságok
>       >> (tartótiszt/földesúr/király/stb.) által elrendelt
>       ünnepléseket és a
>       >> népi ünnepnapokat is?  Az előbbire példák? előkelőség
>       menyegzője vagy
>       >> halála, koronázás, kinevezések, hálaadások, megemlékezés
>       győzelemre,
>       >> stb.  Az utóbbira a mi házunk táján: locsolkodás,
>       betlehemezés,
>       >> busójárás.  (Ki tudja, még mi minden volt ami már kihalt a
>       középkor óta?)
>       >>
>       >> Egyszer régen hallottam, hogy nem-egyházi ünnepnap is volt
>       bőven a
>       >> középkorban.
>       >>
>       >> Mellesleg: nem minden pihenás a mulatozásról szólt akkor
>       sem.  A
>       >> mulatozás (a „tánc”) ellen gondolom, sokat felemelték a
>       szavukat --
>       >> nekem most hirdelen viannei Szt. János egyik prédikációja
>       (XIX. sz.
>       >> első fele) jut eszembe.  A fő fatimai látnok, az akkor még
>       kislány
>       >> Lucia később papírra vetett visszaemlékezéseiben is
>       említtetik egy
>       >> helyi pap aki betiltotta a táncot (1910-es évek), kivéve a
>       gyerekek
>       >> közti táncolást (gondolom, az utóbbi afféle körtánc-jellegű
>       mondókás
>       >> dolgokat jelenthetett).
>       >>
>       >> Érdekes, ahogy Lucia erről hogyan ír: az illető „jó pap”-ra
>       meleg
>       >> szavakkal emlékezik, de említi egyesek morgolódását is:
>       hogyanis van
>       >> az, hogy eddig ez a dolog nem volt bűn, most meg hirtelen az
>       lett? 
>       >> Lucia szempontjából ez azért érdekes, mert nagyon szeretett
>       táncolni. 
>       >> Kislányként folyton táncra perdült, amikor zenét hallott. 
>       Élete
>       >> egyébként is vidám volt, ennek a vidámságnak a Mária
>       jelenések
>       >> vetettek véget.  Mint más látnokok esetében, a Szűzanya
>       megjelenése az
>       >> ő életébe is a környezete részéről megaláztatásokat,
>       kivetettséget,
>       >> szenvedést, magányt hozott.
>       >>
>       >> Gyuszi
>       >>
>       >> On Mon, 6 Dec 2021, Reinisch Egon wrote:
>       >>
>       >>> Date: Mon, 6 Dec 2021 19:42:08 +0100
>       >>> From: Reinisch Egon <reinisch at t-online.hu>
>       >>> Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       >>> To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       >>> Subject: Re: [Grem] Ferenc pápa az igazi pihenésről / A
>       SZENTMISE,
>       >>>     az EUCHARISZTIA adja az igazi pihenést
>       >>>
>       >>>
>       >>>
>       >>> Az európai történelem egészére egyszerűen nem igaz hogy ma
>       többet
>       >>> pihenünk
>       >>> mint bármikor máskor .
>       >>>
>       >>> A középkorban sokkal több ünnepnap volt kötelező munka
>       szünetként és
>       >>> sokkal
>       >>> többet mulattak az emberek mint manapság hol van nekünk évi
>       több mint
>       >>> kilencven kötelező munkaszüneti ünnep ?Igaz egyházi ünnepen
>       általában
>       >>> volt
>       >>> délelőtt kötelező mise  volt de délután buli volt .
>       >>>
>       >>> Tényleg jópofa dolog az hogy azt hisszük régente nem
>       mulattak és nem
>       >>> voltak
>       >>> pl. hedonisták azok akik megtehették .Pl. Bakócz Tamás
>       idejében a pápa
>       >>> választás majdnem csak a pénzről szólt ,olvassa el valaki
>       milyen
>       >>> elképesztő
>       >>> pompával és pazarlással mutatta be a vagyonát Rómában Bakócz
>       Tamás 
>       >>> mikor be
>       >>> vonult Rómába.
>       >>>
>       >>> https://hetedhethatar.hu/hethatar/?p=8212
>       >>>
>       >>> Igaz középkor végére mikor megnőtt Európa népessége sok
>       ember számára
>       >>> már
>       >>> nem volt megfelelő megélhetés .
>       >>>
>       >>> Az ipari forradalom után a vad rabló kapitalizmus ezeket
>       eltörölte a
>       >>> régi
>       >>> ünnepnapokat még a vasárnapokat  azon proletárok számára
>       akik
>       >>> beköltöztek a
>       >>> városba mert vidéken már nem jutott munka és megélhetés
>       nekik .Való igaz
>       >>> hogy a vasárnapot a munkás mozgalomnak úgy kellett vissza
>       kunyerálni
>       >>> .Magyarországon a vasárnapi munkát csak 1891-ben tiltotta
>       meg a
>       >>> kormány   az
>       >>> ipari munkásság és alkalmazottak számára .A parasztok
>       számára munka
>       >>> idényben
>       >>> még nem volt kötelező a vasárnapi szünet de ők ugye mikor
>       nem volt
>       >>> szántás
>       >>> -vetés -betakarítás pihenhettek ha megéltek persze .
>       >>>
>       >>> Régente a kis emberek nem tudtak az emberek utazni mert
>       lehetett még két
>       >>> háború között sem(ami gyakran volt a középkorban ) és nem is
>       volt erre
>       >>> pénzük ,de mulatni piacozni kocsmázni azt tudtak néha igen
>       vadul .Sokkal
>       >>> inkább  voltak még működő  közösségek nem volt olyan
>       elidegenedés
>       >>> mint ma
>       >>> ez igaz de durva mulatozás bicskázás az volt .
>       >>>
>       >>> Így tehát az a megállapítás : """Az emberek annyit soha nem
>       pihentek
>       >>> mint ma
>       >>> """ a középkorra egyszerűen nem igaz .
>       >>>
>       >>> És hozzá kell tennem nem igaz arra korra sem amikor az
>       emberek még nem
>       >>> telepedtek le nem szántottak-vettek és nem tartottak
>       állatokat sem csak
>       >>> halásztak vadásztak és gyűjtögettek .Napi 4-3 óra
>       gyűjtögetéssel
>       >>> megéltek az
>       >>> emberek egy sikeres vadászat után több pihenő nap is
>       összejött .Lehet a
>       >>> legrosszabb döntést akkor hozták meg őseink mikor
>       letelepedtek vége
>       >>> lett a
>       >>> vidámságnak ,igaz a régi  életmóddal  soha sem lett volna
>       gáz turbinás
>       >>> repülőnk ,megérte ?
>       >>>
>       >>> Üdv. Egon
>       >>>
>       >>> 2021.12.06. 17:52 keltezéssel, Emoke Greschik írta:
>       >>>       helyesbítés:  nem a valóság előli menekülésre van
>       szükségük
>       >>>
>       >>> [icon-envelope-tick-green-avg-v1.png]
>       >>> Mentes a vírusoktól. www.avg.com
>       >>>
>       >>> On Mon, Dec 6, 2021 at 5:50 PM Emoke Greschik
>       <greschem at gmail.com>
>       >>> wrote:
>       >>>          Mi a különbség az igazi és a hamis pihenés között:
>       a pápa
>       >>>                                   válasza
>       >>>
>       >>>
>       >https://katolikus.ma/mi-a-kulonbseg-az-igazi-es-a-hamis-pihenes-kozott-a-pa
>
>       >>>
>       >>>       pa-valasza/
>       >>>
>       >>> A tényleges pihenésben az a trükk, hogy tudjuk, miért
>       tesszük.
>       >>> Mit jelent ez?
>       >>>
>       >>> A pihenés legyen könnyű, nem igaz? De Ferenc pápa szerint
>       nem
>       >>> az, mert tudnunk kell, hogyan tegyünk különbséget az igazi
>       és a
>       >>> hamis pihenés között. A pápa 2018-ban hívta fel a figyelmet
>       erre
>       >>> a szükségszerű megkülönböztetésre, amikor a
>       Tízparancsolatról
>       >>> tartott katekézis-sorozatot. Tanítása ma újra időszerű.
>       >>>
>       >>>       “A mai társadalom szomjúhozik a szórakozásra és az
>       >>>       ünnepekre”
>       >>>
>       >>> – mondta a pápa, aki rámutatott, hogy felfogásunk szerint a
>       >>> pénzkeresés arra való, hogy ki tudjunk szakadni a munkából
>       és
>       >>> szórakozni tudjunk.
>       >>>
>       >>>       “Az életről ma uralkodó felfogás súlypontja nem a
>       >>>       tevékenységen és az elkötelezettségen van, hanem a
>       >>>       menekülésen” - – mondta.
>       >>>
>       >>> Ferenc pápa arra figyelmeztetett, hogy ezzel a mentalitással
>       egy
>       >>> olyan kielégületlen élet felé csúszunk, amelyben“a
>       szórakozás
>       >>> csak elkábít; nem pihentet, hanem elidegenít, és ténylegesen
>       a
>       >>> valóságtól való menekülést jelenti”.
>       >>>
>       >>> Az emberek még soha nem pihentek annyit, mint ma, de még
>       soha
>       >>> nem tapasztaltak annyi ürességet, mint ma! Vannak
>       lehetőségek a
>       >>> szórakozásra, a kimozdulásra, a világjárásra, az utazásokra;
>       de
>       >>> ez a sok minden nem adja meg a szív teljességét. Igazából
>       nem
>       >>> nyújtanak pihenést.
>       >>>
>       >>>   Mi ad pihenést?
>       >>>
>       >>> A harmadik parancsolat szavai segítenek nekünk, mert
>       >>> megmutatják, hogy mi is a pihenés valójában. Ez a
>       parancsolat
>       >>> indítékot ad. Az Úr nevében való pihenésnek pontos oka van.
>       >>>
>       >>> „Isten látta, hogy nagyon jó mindaz, amit alkotott.” (Ter 1,
>       31)
>       >>> Így kezdődik a nyugalom napja, amely Isten öröme mindazért,
>       amit
>       >>> teremtett. A szemlélődés és az áldás napja.
>       >>>
>       >>> Mi tehát a pihenés e szerint a parancsolat szerint? A
>       >>> szemlélődés pillanata, a dicsőítés pillanata, nem pedig a
>       >>> menekülésé. Ez az az idő, amikor rátekintünk a valóságra, és
>       azt
>       >>> mondjuk: Milyen szép is az élet!
>       >>>
>       >>> Isten kinyilatkoztatja, hogy a pihenéshez az embereknek
>       >>> valójában nem a valóság előli menekülésre van szükségük.
>       Sokkal
>       >>> inkább olyan pihenésre van szükségük, amely a valóság
>       áldása.
>       >>>
>       >>> Ezért áll a heti pihenőnap középpontjában az Eucharisztia, a
>       >>> “hálaadás”.
>       >>>
>       >>> Ez az a nap, amikor azt kell mondanunk Istennek: Köszönjük,
>       >>> Uram, az életet, az irgalmadat, minden ajándékodat. A
>       vasárnap
>       >>> nem arra való, hogy a többi napot elfelejtsük, hanem az
>       >>> emlékezés, az áldás és az élettel való megbékélés napja. A
>       >>> vasárnap az a nap, amikor megbékélünk az élettel, és
>       kimondjuk:
>       >>> az élet értékes; nem könnyű és néha fájdalmas, de értékes.
>       >>>
>       >>> Fordította: Solymosi Judit
>       >>> Forrás: Aleteia
>       >>>
>       >>>
>       >>> [icon-envelope-tick-green-avg-v1.png]
>       >>> Mentes a vírusoktól. www.avg.com
>       >>>
>       >>>
>       >>> _______________________________________________
>       >>> Grem mailing list
>       >>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       >>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>       >>>
>       >>>
>       >>>
>       >>
>       >> _______________________________________________
>       >> Grem mailing list
>       >> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       >> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>       >
>       > --
>       > Ezt az e-mailt az Avast víruskereső szoftver átvizsgálta.
>       > https://www.avast.com/antivirus
>       >
>       > _______________________________________________
>       > Grem mailing list
>       > Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       > http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>       >_______________________________________________
>       Grem mailing list
>       Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> 
> 
>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról