[Grem] ismét a NAT / magyarnemzet.hu
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2020. Már. 1., V, 14:28:19 CET
Köntös László egyet nem értő véleménye a piaristák egyes tanárai általi
állásfoglalásról:
https://mandiner.hu/cikk/20200301_mitol_egyhazi_az_egyhazi_iskolakban_dolgozok_allasfoglalasa
Mitől egyházi az egyházi iskolákban dolgozók állásfoglalása?
<https://mandiner.hu/cikk/20200301_mitol_egyhazi_az_egyhazi_iskolakban_dolgozok_allasfoglalasa>
2020. március 1. 9:13
Köntös László
Reposzt.hu
Talán nem ártana világossá tenni azt a sajátos világnézeti pozíciót, ami az
egyházi iskolát egyházi iskolává teszi.
„*Egyházi iskolákban dolgozó pedagógusok állásfoglalást tettek közzé*.
Javaslom mindenkinek, alaposan olvassa el. Az állásfoglalás* első
benyomásra nagyon szimpatikus, számos igazságelemet tartalmaz.* Éppen ezért
élénk, támogató visszhangra is találhat, hiszen ki tagadhatná, hogy vannak
elég súlyos problémák a magyar oktatásügyben (például teljesen helytálló az
állásfoglalás azon megállapítása, hogy a pedagógusok bérezése megalázó. Az
is, hogy nagyon magas a kötelező óraszám). *Mégis*, már megbocsássanak
nekem a támogató pedagógusok és szimpatizánsok, *az állásfoglalást inkább
tekintem ellenzéki politikai terméknek, semmint kiegyensúlyozott
kritikának. **Azt is elmondom, miért.*
1., Az állásfoglalást egyházi intézményekben dolgozó pedagógusok írták alá.
Még jó, hogy ezt tudatják, mert különben *ember nincs, aki a szövegből
ráismerne valamiféle, egy egyházi iskolától elvárható karakteres világképre*.
Attól még egy iskola pedagógusa nem feltétlenül egyházias, hogy munkaadója
valamely egyház. *Egy egyházi iskola ideológiailag nem lehet semleges,
különben mitől egyházi? *Megfogalmazhatná tehát az egyházi iskolában
dolgozó tanárok egy része a kritikus észrevételét is (nekem is lenne bőven
ilyen), de ha már ilyen formában teszi, *talán nem ártana világossá tenni
azt a sajátos világnézeti pozíciót, ami az egyházi iskolát egyházi iskolává
teszi.*
2*., Az állásfoglalás azt a benyomást kelti, mintha nem csak az egyházi,
hanem az egész magyar pedagógustársadalomhoz szólna, hiszen úgynevezett
„szakmai konszenzusra” szólít fel. *Mint olvasható, „Mindenekelőtt széles
körű megegyezésre van szükség az oktatás minden szereplőjének
részvételével!” Ez igazán megható, mondhatnám, romantikus. Biztos, hogy egy
egyházi iskolában dolgozó tanárnak „szakmai konszenzusra” kell jutnia az
oktatás-nevelés minden szereplőjével? *És mi van akkor, ha a különböző
oktatásügyi koncepciók mögött olyan mély világnézeti szakadék tátong, hogy
a konszenzus elvileg kizárt? *És mi van akkor, ha nem önmagában az
oktatásüggyel van az alapvető probléma, hanem a magyar társadalom
mélységesen mély kulturális megosztottságával, amely óhatatlanul az
oktatásügyben is lecsapódik?* Az állásfoglalás jól látja, hogy „Az új
Nemzeti Alaptanterv bevezetése és a kerettantervek megjelenése
sokéves-évtizedes kérdéseket hozott újra felszínre.*” De *mintha a szöveg
megfogalmazói nem lennének tudatában annak, hogy az oktatásügy nem eredője,
hanem része egy sokkal átfogóbb és mélyebb világnézeti útkeresésnek.*
3., A második pontban leírtak ékes példája az állásfoglalásnak ez a
mondata: „Az iskola ügye elsősorban a ránk bízottakról, az ő teljes emberré
fejlődésükről és az ezt segítő legjobb pedagógia megvalósításáról szól. Ők,
a fiatalok veszítenek a legtöbbet, ha ezek a kérdések másodlagossá válnak
az ideológiai elvárásokhoz, elvekhez, irányokhoz és politikai szándékokhoz
képest.” Magyarán, *ha jól értem, **a pedagógiát meg kell szabadítani az
„ideológiai elvárásoktól” és „politikai szándékoktól”, hogy a „legjobb
pedagógia” megvalósulhasson*. * No és, miben áll a „legjobb pedagógia”?
Arról nem szól az állásfoglalás.* *Nyilván legyen ideológiamentes és
politikamentes.* Mondják ezt egyházi iskolában dolgozó pedagógusok. Most
nem tudom, *ezek a tanárok ennyire naivak vagy ennyire rafináltak?
Szerintem az utóbbi, **még ha sokan lehetnek az aláírók közt olyanok is,
akik tényleg tiszta jószándékból aláírtak, vagy akik szimpátiából
támogatják az állásfoglalást*, mert tényleg van gond az oktatásügyben, de
közben nem vették észre, hogy politikailag manipulálták őket. Mintha bizony
létezhetne ideológiamentes pedagógia, s mintha bizony ez az állásfoglalás
maga lenne a színtiszta politikai függetlenség! *Ráadásul még az a trükk is
benne van, hogy azt a benyomást kelti, mintha az egyházi iskolák
pedagógusai egytől egyig ellenzékiek, lennének.** Nem azok.* Ami nem azt
jelenti, hogy az egyház oktatás mentes lenne minden feszültségtől, és az
egyházi iskolák pedagógusai ájultan omolnának össze a mostani kormány
minden oktatásügyi ötletétől.
4., S ez át is vezet az utolsó ponthoz. *Az ennek az állásfoglalásnak a
legnagyobb baja, hogy az oktatásügyet a magyar társadalom kulturális
valóságától leválasztva kezeli, s úgy tesz, mintha a „szakmai konszenzus”
hiánya onnan eredne, hogy nem sikerül ideológiamentes egyezségre
jutni. **Holott
tudni való, hogy a napjainkra, s nem csak a magyar társadalomra jellemző
kulturális küzdelem kitüntetett terepe épp az oktatásügy. Naná, hogy az,
hiszen az iskola mégis csak a tudatipar alapintézménye. A mai Európában, s
így nálunk is világképek csapnak össze, *ami nyilván nem jó. De azt tudnia
kell minden, főleg egyházi iskolában dolgozó pedagógusnak, hog*y az
oktatásügyben nem babra megy a játék. Például arról szól, hogy egyáltalán
legyenek-e egyházi iskolák, avagy sem. Például arról szól, hogy a
kereszténység milyen szerepet töltsön be a kultúrában. Például arról szól,
hogy miféle világkép mentén lehet létrehozni az irodalmi és művészeti
kánont.*
*Sajnálom, hogy erről az állásfoglalásról ezt kell mondanom*. Még ha vannak
is benne jó megállapítások, mégis csak* masszív politikai és ideológiai
töltete van az egész kezdeményezésnek.* Amúgy pedig* az ügy pikantériája,
mi több, abszurd jellege abban van, hogy egyházi iskolák pedagógusai
szólalnak itt meg.* *Azért szólalhatnak meg, mert vannak egyházi iskolák.
Elég idős vagyok már ahhoz, hogy én ezt nem tekintem olyan magától
értetődőnek. Talán mert emlékszem más oktatáspolitikára is, amely
természetesen ideológiamentesnek tartotta önmagát.”*
*Az eredeti, teljes írást itt
<http://reposzt.hu/blog/kontos-laszlo/2020-03-01/jo-lenne-tudni-mitol-egyhazi-az-egyhazi-iskolakban-dolgozok?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_202003>
olvashatja el.*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200301/98c0f8a6/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról