[Grem] ismét a NAT / magyarnemzet.hu
Romhányi Beatrix
t.romhanyi at gmail.com
2020. Már. 1., V, 14:49:04 CET
Köszönjük Köntös lelkész úrnak az egyértelmű iránymutatást.
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
Emoke Greschik <greschem at gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. márc. 1., V,
14:28):
> Köntös László egyet nem értő véleménye a piaristák egyes tanárai általi
> állásfoglalásról:
>
> https://mandiner.hu/cikk/20200301_mitol_egyhazi_az_egyhazi_iskolakban_dolgozok_allasfoglalasa
> Mitől egyházi az egyházi iskolákban dolgozók állásfoglalása?
> <https://mandiner.hu/cikk/20200301_mitol_egyhazi_az_egyhazi_iskolakban_dolgozok_allasfoglalasa>
> 2020. március 1. 9:13
>
> Köntös László
> Reposzt.hu
> Talán nem ártana világossá tenni azt a sajátos világnézeti pozíciót, ami
> az egyházi iskolát egyházi iskolává teszi.
>
> „*Egyházi iskolákban dolgozó pedagógusok állásfoglalást tettek közzé*.
> Javaslom mindenkinek, alaposan olvassa el. Az állásfoglalás* első
> benyomásra nagyon szimpatikus, számos igazságelemet tartalmaz.* Éppen
> ezért élénk, támogató visszhangra is találhat, hiszen ki tagadhatná, hogy
> vannak elég súlyos problémák a magyar oktatásügyben (például teljesen
> helytálló az állásfoglalás azon megállapítása, hogy a pedagógusok bérezése
> megalázó. Az is, hogy nagyon magas a kötelező óraszám). *Mégis*, már
> megbocsássanak nekem a támogató pedagógusok és szimpatizánsok, *az
> állásfoglalást inkább tekintem ellenzéki politikai terméknek, semmint
> kiegyensúlyozott kritikának. **Azt is elmondom, miért.*
>
> 1., Az állásfoglalást egyházi intézményekben dolgozó pedagógusok írták
> alá. Még jó, hogy ezt tudatják, mert különben *ember nincs, aki a
> szövegből ráismerne valamiféle, egy egyházi iskolától elvárható karakteres
> világképre*. Attól még egy iskola pedagógusa nem feltétlenül egyházias,
> hogy munkaadója valamely egyház. *Egy egyházi iskola ideológiailag nem
> lehet semleges, különben mitől egyházi? *Megfogalmazhatná tehát az
> egyházi iskolában dolgozó tanárok egy része a kritikus észrevételét is
> (nekem is lenne bőven ilyen), de ha már ilyen formában teszi, *talán nem
> ártana világossá tenni azt a sajátos világnézeti pozíciót, ami az egyházi
> iskolát egyházi iskolává teszi.*
>
> 2*., Az állásfoglalás azt a benyomást kelti, mintha nem csak az egyházi,
> hanem az egész magyar pedagógustársadalomhoz szólna, hiszen úgynevezett
> „szakmai konszenzusra” szólít fel. *Mint olvasható, „Mindenekelőtt széles
> körű megegyezésre van szükség az oktatás minden szereplőjének
> részvételével!” Ez igazán megható, mondhatnám, romantikus. Biztos, hogy egy
> egyházi iskolában dolgozó tanárnak „szakmai konszenzusra” kell jutnia az
> oktatás-nevelés minden szereplőjével? *És mi van akkor, ha a különböző
> oktatásügyi koncepciók mögött olyan mély világnézeti szakadék tátong, hogy
> a konszenzus elvileg kizárt? *És mi van akkor, ha nem önmagában az
> oktatásüggyel van az alapvető probléma, hanem a magyar társadalom
> mélységesen mély kulturális megosztottságával, amely óhatatlanul az
> oktatásügyben is lecsapódik?* Az állásfoglalás jól látja, hogy „Az új
> Nemzeti Alaptanterv bevezetése és a kerettantervek megjelenése
> sokéves-évtizedes kérdéseket hozott újra felszínre.*” De *mintha a szöveg
> megfogalmazói nem lennének tudatában annak, hogy az oktatásügy nem eredője,
> hanem része egy sokkal átfogóbb és mélyebb világnézeti útkeresésnek.*
>
> 3., A második pontban leírtak ékes példája az állásfoglalásnak ez a
> mondata: „Az iskola ügye elsősorban a ránk bízottakról, az ő teljes emberré
> fejlődésükről és az ezt segítő legjobb pedagógia megvalósításáról szól. Ők,
> a fiatalok veszítenek a legtöbbet, ha ezek a kérdések másodlagossá válnak
> az ideológiai elvárásokhoz, elvekhez, irányokhoz és politikai szándékokhoz
> képest.” Magyarán, *ha jól értem, **a pedagógiát meg kell szabadítani az
> „ideológiai elvárásoktól” és „politikai szándékoktól”, hogy a „legjobb
> pedagógia” megvalósulhasson*. * No és, miben áll a „legjobb pedagógia”?
> Arról nem szól az állásfoglalás.* *Nyilván legyen ideológiamentes és
> politikamentes.* Mondják ezt egyházi iskolában dolgozó pedagógusok. Most
> nem tudom, *ezek a tanárok ennyire naivak vagy ennyire rafináltak?
> Szerintem az utóbbi, **még ha sokan lehetnek az aláírók közt olyanok is,
> akik tényleg tiszta jószándékból aláírtak, vagy akik szimpátiából
> támogatják az állásfoglalást*, mert tényleg van gond az oktatásügyben, de
> közben nem vették észre, hogy politikailag manipulálták őket. Mintha bizony
> létezhetne ideológiamentes pedagógia, s mintha bizony ez az állásfoglalás
> maga lenne a színtiszta politikai függetlenség! *Ráadásul még az a trükk
> is benne van, hogy azt a benyomást kelti, mintha az egyházi iskolák
> pedagógusai egytől egyig ellenzékiek, lennének.** Nem azok.* Ami nem azt
> jelenti, hogy az egyház oktatás mentes lenne minden feszültségtől, és az
> egyházi iskolák pedagógusai ájultan omolnának össze a mostani kormány
> minden oktatásügyi ötletétől.
>
> 4., S ez át is vezet az utolsó ponthoz. *Az ennek az állásfoglalásnak a
> legnagyobb baja, hogy az oktatásügyet a magyar társadalom kulturális
> valóságától leválasztva kezeli, s úgy tesz, mintha a „szakmai konszenzus”
> hiánya onnan eredne, hogy nem sikerül ideológiamentes egyezségre jutni. **Holott
> tudni való, hogy a napjainkra, s nem csak a magyar társadalomra jellemző
> kulturális küzdelem kitüntetett terepe épp az oktatásügy. Naná, hogy az,
> hiszen az iskola mégis csak a tudatipar alapintézménye. A mai Európában, s
> így nálunk is világképek csapnak össze, *ami nyilván nem jó. De azt
> tudnia kell minden, főleg egyházi iskolában dolgozó pedagógusnak, hog*y
> az oktatásügyben nem babra megy a játék. Például arról szól, hogy
> egyáltalán legyenek-e egyházi iskolák, avagy sem. Például arról szól, hogy
> a kereszténység milyen szerepet töltsön be a kultúrában. Például arról
> szól, hogy miféle világkép mentén lehet létrehozni az irodalmi és művészeti
> kánont.*
>
> *Sajnálom, hogy erről az állásfoglalásról ezt kell mondanom*. Még ha
> vannak is benne jó megállapítások, mégis csak* masszív politikai és
> ideológiai töltete van az egész kezdeményezésnek.* Amúgy pedig* az ügy
> pikantériája, mi több, abszurd jellege abban van, hogy egyházi iskolák
> pedagógusai szólalnak itt meg.* *Azért szólalhatnak meg, mert vannak
> egyházi iskolák. Elég idős vagyok már ahhoz, hogy én ezt nem tekintem olyan
> magától értetődőnek. Talán mert emlékszem más oktatáspolitikára is, amely
> természetesen ideológiamentesnek tartotta önmagát.”*
>
> *Az eredeti, teljes írást itt
> <http://reposzt.hu/blog/kontos-laszlo/2020-03-01/jo-lenne-tudni-mitol-egyhazi-az-egyhazi-iskolakban-dolgozok?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_202003>
> olvashatja el.*
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200301/bb78f34a/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról