[Grem] ismét a NAT / magyarnemzet.hu
Romhányi Beatrix
t.romhanyi at gmail.com
2020. Feb. 20., Cs, 00:08:18 CET
Kedves Lista!
Piláth Károllyal nem szállnék vitába, a Trefort egyik meghatározó tanára,
nyilván meglapozott a véleménye. A természettudományok integrált
oktatásánál csak annyi kérdésem volna, hogy ha ez volt a cél és már régóta
látszott az irány, akkor az elmúlt években miért nem képeztek az
egyetemeken ilyen tanárokat, és miért nem indul ilyen képzés most
szeptemberben sem? Ebben a pillanatban még nincs is ilyen képzési és
kimeneti követelményrendszer, ami nélkül nem készíthető mintatanterv,
anélkül meg nem lehet sem akkreditáltatni, sem meghirdetni a szakot.
Mondhatnám: jó reggelt.
A magyarról nyilatkozó Kozák András már problémásabb. Nem hiszem, hogy
megalapozott véleményt tud mondani a középiskoláról, lévén egy általános
iskola (http://zapor.obudainagylaszlo.hu/) igazgatóhelyettese. A neve
mellett feltüntetett "megbízott egyetemi oktató" nyomára nem sikerült
akadnom, nem tudom, hol tanít, de ezzel a háttérrel valószínűleg
szakmódszertant a 10 féléves képzésben (általános iskolai tanár), illetve
gyakorlatvezető lehet ugyanebben a képzésben. Ezt azért egyetemi oktatásnak
nem nevezném. A FÜPI (Független Pedagógiai Intézet) nevű képződmény is
érdekesen néz ki, ha az ember rákeres a neten.
Mindettől függetlenül, hogy a szakértő saját területén maradjunk: 5-8.
osztályban heti két óra jut az irodalomra, ehhez képest a NAT 58 szerzőt és
évente három részletesen feldolgozott kötelező olvasmányt ír elő. Ha nem
marad el egyetlen óra sem, akkor a dolgozatokra felhasznált órákat
leszámítva kb. 4,5 óra jut egy szerzőre átlagosan. Ráadásul kronologikus
rendben gondolkodik, vagyis pl. Zrínyi Miklós Szigeti veszedelmével a
gyermekcse mintha kissé korán találkozna (jobb esetben 7. osztályban,
rosszabb esetben már hatodikban). Éljen az elmélyülés és az olvasásélmény
erősítése.
(Engem ezen felül az is érdekelne, hogy a nyelvtan tanítás keretében mit
értenek a NAT szerzői azon, hogy 8. osztály végére a tanuló "etikusan és
kritikusan használja a hagyományos papíralapú, illetve a világhálón
található és egyéb digitális adatbázisokat", de ez már igazán csak
kötözködés.)
Amúgy a MN eljárást nem tartom túl etikusnak, egy fajsúlyos véleménnyel
próbálnak hitelesíteni egy - mondjuk úgy - kevésbé fajsúlyosat.
Szép estét!
Trixi
Emoke Greschik <greschem at gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. febr. 19.,
Sze, 20:42):
> *Növeli a szakmai autonómiát a NAT*
> https://gondola.hu/cikkek/115628-Noveli_a_szakmai_autonomiat_a_NAT.html
> *Köznevelési szakértők szerint minden eddiginél több lehetőséget kapnak a
> pedagógusok, hogy saját elképzeléseiket megvalósítsák az órákon, az új
> Nemzeti alaptanterv (NAT) ugyanis bővíti a tanárok lehetőségeit. *Gyakorló
> pedagógus forrásaink szerint *az irodalom, a fizika és az informatika
> tananyaga is előremutatóan változott. *
> 2020. február 19. 17:39
> <https://gondola.hu/cikkek/115628-Noveli_a_szakmai_autonomiat_a_NAT.html#>
> <https://gondola.hu/cikkek/115628-Noveli_a_szakmai_autonomiat_a_NAT.html#>
> <https://gondola.hu/cikkek/115628-Noveli_a_szakmai_autonomiat_a_NAT.html#>
> <https://gondola.hu/cikkek/115628-Noveli_a_szakmai_autonomiat_a_NAT.html#>
> <https://gondola.hu/cikkek/115628-Noveli_a_szakmai_autonomiat_a_NAT.html#>
> <https://gondola.hu/cikkek/115628-Noveli_a_szakmai_autonomiat_a_NAT.html#>
> <https://gondola.hu/cikkek/115628-Noveli_a_szakmai_autonomiat_a_NAT.html#>
> <https://gondola.hu/cikkek/115628-Noveli_a_szakmai_autonomiat_a_NAT.html#>
>
> *A demokratizmus és szakmai autonómia nem csorbul, hanem éppen hogy
> szélesedik a megújult Nemzeti alaptanterv (NAT) által *– hangsúlyozta a
> Magyar Nemzetnek *Kozák András köznevelési szakértő, megbízott egyetemi
> oktató, gyakorló magyartanár. Szerinte a pedagógusok szabad mozgásterét jól
> példázza a szabadon felhasználható órakeret növekedése. *
>
> *A 11. és 12. évfolyamon maximálisan szervezhető heti 34 órából egy igen
> jelentős részt, heti 10, illetve 9 órát minden iskola a nevelő testület
> saját döntése alapján szervezhet meg, olyan foglalkozásokra fordítva ezt az
> időt, ami az adott iskola pedagógiai programjában foglalt szakmai célok, a
> fenntartó, vagy éppen a szülők elvárásai alapján legfontosabbak*. Ebben
> én mindenképpen lehetőséget látok, akárcsak a természettudományok összevont
> oktatásában. Üdvözlendő továbbá, hogy a kormányzat, respektálva a szakmai
> szervezetek véleményét, az óraszámok maximalizálásával csökkentette a
> diákok, tanárok terheit. Ennek szükségessége már a pedagógusok szakmai
> ellenőrzése (tanfelügyelet) során, sőt a Nemzeti Pedagógus Kar által
> kezdeményezett konzultációkon is kifejezésre jutott – fogalmazott.
>
> Az irodalom tananyaggal kapcsolatban *a szakértő kiemelte: megfelelő
> arányokat képviselnek a NAT-ban azok a szerzők, akik átfogó képet adnak a
> magyar és világirodalom fejlődéséről. – A kötelező és ajánlott szerzőket
> támadó viták merőben politikai viták*, amelyeknek a szakmaisághoz vajmi
> kevés köze van.* El kell fogadni azt, hogy nemzeti köznevelés és nemzeti
> alaptanterv nem létezhet nemzettudat nélkül. Fontos eszmei cél, hogy
> pozitívan megvilágítsuk a diákok számára, mit jelent magyarnak lenni,
> mellesleg a köznevelési törvényből is levezethető, hogy a NAT-nak a
> nemzettudatosságot kell közvetítenie. *Ha pedig magyar identitásuk miatt
> támadjuk a szerzőket, akkor Petőfit, Katonát vagy Balassit épp úgy lehetne
> kritizálni, mint az erdélyi szerzőket, sőt ennyi erővel az egész reformkori
> irodalmat vagy a Nyugat első nemzedékét kivehetnénk a tananyagból. Az pedig
> nem igaz, hogy a NAT-ban ne szerepelnének kortárs alkotások.* A
> dokumentumban mintegy húsz alkalommal szerepel a kortárs szerzők fogalma,
> igaz, az egyes írókat, költőket nem nevesítik, de élő alkotókat igencsak
> problémás is lenne nevesíteni* – hangsúlyozta Kozák András.
>
> Szerinte látszik, hogy *a megújult NAT nagy hangsúlyt fektet az olvasóvá
> nevelésre, az olvasás megszerettetésére, ezért jelenhettek meg a tanulók
> lelkivilágához közelebb álló, olvasmányosabb, fordulatosabb művek is a
> tananyagban, mint például az Agatha Christie krimik*. – A kötelező és
> ajánlott olvasmányokkal kapcsolatban fontos kiemelni azt is, hogy nem egy
> eltérést nem tűrő felsorolást látunk.* A pedagógusok szabadon választható
> ifjúsági és meseregényekkel is kiegészíthetik a listát *– fűzte hozzá a
> pedagógus, aki a NAT alapelveit értékelve kiemelte: jó, hog*y az
> óvoda-iskola átmenet megkönnyítése érdekében *az iskola első időszakában
> nem a tudásanyag átadására, hanem *az iskolai életre való felkészítésre,
> a szocializációra, a közösségi személyiségfejlesztésre került a hangsúly.*
> Kitért arra is: nem igazak azok a vádak, amelyek szerint nem vonták be a
> szakmai nyilvánosságot a NAT készítésébe. *– Határozattan cáfolom, hogy
> ne lett volna egyeztetés, én magam is számos konferencián vettem részt,
> amely a NAT előkészítéséről, bevezetéséről szólt *– jegyezte meg.
>
> – Egy művész életművének értékelésekor nem az számít, hogy mit tesz a
> közéletben, például hogy milyen nyilatkozatai maradnak fenn, hanem az, hogy
> mit hoz létre – jelentette ki lapunknak Temesi Ferenc író. Szavai szerint
> tudatos ferdítés volt egyes körök részéről, hogy az üldözött zsidókat is
> bújtató Wass Albertet fasisztának állították be. Megjegyezte: Nyirő József
> az egyik legjelentősebb novellistánk, s bár Wassnak a jelentősége nem
> mérhető Tamási Áronéhoz, az erdélyi témájú A funtineli boszorkány című
> regényének nemzetközi elismertségét az is mutatja, hogy egyebek mellett
> románra is lefordították.
>
> A* tananyag szabad megválasztására minden eddiginél több lehetőséget
> kapnak a pedagógusok, az új Nemzeti alaptanterv (NAT) szerint ugyanis az
> órakeret húsz százalékát szabadon, saját belátásuk szerint hasznosíthatják
> az intézmények* – ezt már Piláth Károly kutatótanár mondta lapunknak az
> új tantervi szabályozás kapcsán. *A fizika és informatika szakos
> pedagógus úgy látja, mindkét általa tanított szakterületen inkább az
> előrelépés dominál.*
>
> – Szeretném hangsúlyozni, hogy *én nem a szaktanárok, vagy egy iskola
> nevében, hanem csakis a saját nevemben nyilatkozom a tantervi
> változásokról, ellentétben a PDSZ-es és egyéb hangadó kollégákkal, akik úgy
> nyilatkoznak általában a tanárok nevében, mintha azok teljesen egységes
> álláspontot képviselnének. **Meglátásom szerint a fizika tananyag végre
> igazodott a realitásokhoz, hiszen már valamikor kb. 25 évvel ezelőtt is
> elhangzott egy fizikatanári ankéton, hogy egy Science-típusú,
> interdiszciplináris tantárgy bevezetése lehet a követendő út, ami a
> közismert szaktanári létszámgondokon is enyhítene.*
>
> Ennek keretei között például a maga egészében lehetne bemutatni a
> diákoknak a világ működését, ahogyan ezt már Marx György is megálmodta. A
> megújított NAT pedig erre teremt most lehetőséget – hangsúlyozta a
> pedagógus, aki szerint *a gyerekekkel a fizikai gondolkodást már a 10
> évfolyam előtt érdemes megismertetni, mert később már nehezebb felkelteni,
> fenntartani a korábban elvesztett diákok érdeklődését. – A NAT-ban leírt
> fizika tananyag mennyiségét a 10. évfolyamot követő fakultációs órák
> keretében lehet két tanév alatt megtanítani, ha motivált gyerekekről van
> szó.* Akik nem ilyen irányban szeretnének továbbtanulni, azokat
> felesleges fizikával terhelni, ők válasszanak maguknak valamilyen más
> tantárgyat a mintának tekintett bezzeg országok már több éve létező
> gyakorlatának megfelelően – tette hozzá.
>
> *A következő tanévtől már digitális kultúra néven futó, tartalmában is
> megújuló informatikaoktatás kapcsán kiemelte: örvendetes, hogy az óraszám
> emelésen túl a tantárgyhoz rendelt tartalom is kedvezően változott*. –
> Régóta vágyott dolog valósulhat meg az informatika órákon, hiszen *már
> nem az idejétmúlt felesleges tartalmakkal kell „szórakoztatnunk” a
> gyerekeket, hanem több kódolás, robotika, és izgalmas programelemek
> kerültek a tananyagba. Jó néhány iskolában egyébként már ma is dolgozhatnak
> például Lego robotokkal, mikrokontrollerekkel a tanulók, de a szaktanárok
> egy részének bizony sokat kell még tennie azért, hogy naprakész tudással
> rendelkezzen ezen a rohamtempóban változó területen *– hangsúlyozta
> Piláth Károly.
> magyarnemzet.hu
>
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200220/cdb4dd46/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról