[Grem] ismét a NAT / magyarnemzet.hu

Romhányi Beatrix t.romhanyi at gmail.com
2020. Feb. 28., P, 08:59:51 CET


Kedves Lista!
Néhány napja a miniszter azt nyilatkozta a NAT-ról, hogy a tiltakozás csak
elenyésző, az is főleg a magyar irodalom tanítását érinti és kifejezetten
ideológiai alapú (pl. itt:
https://hu.euronews.com/2020/02/25/kasler-szeptembertol-mar-az-uj-nat-szerint-tanitanak).
Kásler miniszter úr szerint " összesen hét iskolából tiltakoztak a NAT
bevezetése ellen, illetve néhány egyetemi oktató csatlakozott hozzájuk".
Háttérként javaslom a linken található nyilatkozat elolvasását. Érdemes
végignézni a szöveg alatti igen hosszú névsort is.
https://budapest.piarista.hu/hirek/allasfoglalas-az-oktatas-mai-helyzeterol
Üdvözlettel
Trixi


<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>

Romhányi Beatrix <t.romhanyi at gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. febr. 20.,
Cs, 0:08):

> Kedves Lista!
> Piláth Károllyal nem szállnék vitába, a Trefort egyik meghatározó tanára,
> nyilván meglapozott a véleménye. A természettudományok integrált
> oktatásánál csak annyi kérdésem volna, hogy ha ez volt a cél és már régóta
> látszott az irány, akkor az elmúlt években miért nem képeztek az
> egyetemeken ilyen tanárokat, és miért nem indul ilyen képzés most
> szeptemberben sem? Ebben a pillanatban még nincs is ilyen képzési és
> kimeneti követelményrendszer, ami nélkül nem készíthető mintatanterv,
> anélkül meg nem lehet sem akkreditáltatni, sem meghirdetni a szakot.
> Mondhatnám: jó reggelt.
> A magyarról nyilatkozó Kozák András már problémásabb. Nem hiszem, hogy
> megalapozott véleményt tud mondani a középiskoláról, lévén egy általános
> iskola (http://zapor.obudainagylaszlo.hu/) igazgatóhelyettese. A neve
> mellett feltüntetett "megbízott egyetemi oktató" nyomára nem sikerült
> akadnom, nem tudom, hol tanít, de ezzel a háttérrel valószínűleg
> szakmódszertant a 10 féléves képzésben (általános iskolai tanár), illetve
> gyakorlatvezető lehet ugyanebben a képzésben. Ezt azért egyetemi oktatásnak
> nem nevezném. A FÜPI (Független Pedagógiai Intézet) nevű képződmény is
> érdekesen néz ki, ha az ember rákeres a neten.
> Mindettől függetlenül, hogy a szakértő saját területén maradjunk: 5-8.
> osztályban heti két óra jut az irodalomra, ehhez képest a NAT 58 szerzőt és
> évente három részletesen feldolgozott kötelező olvasmányt ír elő. Ha nem
> marad el egyetlen óra sem, akkor a dolgozatokra felhasznált órákat
> leszámítva kb. 4,5 óra jut egy szerzőre átlagosan. Ráadásul kronologikus
> rendben gondolkodik, vagyis pl. Zrínyi Miklós Szigeti veszedelmével a
> gyermekcse mintha kissé korán találkozna (jobb esetben 7. osztályban,
> rosszabb esetben már hatodikban). Éljen az elmélyülés és az olvasásélmény
> erősítése.
> (Engem ezen felül az is érdekelne, hogy a nyelvtan tanítás keretében mit
> értenek a NAT szerzői azon, hogy 8. osztály végére a tanuló "etikusan és
> kritikusan használja a hagyományos papíralapú, illetve a világhálón
> található és egyéb digitális adatbázisokat", de ez már igazán csak
> kötözködés.)
> Amúgy a MN eljárást nem tartom túl etikusnak, egy fajsúlyos véleménnyel
> próbálnak hitelesíteni egy - mondjuk úgy - kevésbé fajsúlyosat.
> Szép estét!
> Trixi
>
>
>
>
>
>
> Emoke Greschik <greschem at gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. febr. 19.,
> Sze, 20:42):
>
>> *Növeli a szakmai autonómiát a NAT*
>> https://gondola.hu/cikkek/115628-Noveli_a_szakmai_autonomiat_a_NAT.html
>> *Köznevelési szakértők szerint minden eddiginél több lehetőséget kapnak a
>> pedagógusok, hogy saját elképzeléseiket megvalósítsák az órákon, az új
>> Nemzeti alaptanterv (NAT) ugyanis bővíti a tanárok lehetőségeit. *Gyakorló
>> pedagógus forrásaink szerint *az irodalom, a fizika és az informatika
>> tananyaga is előremutatóan változott. *
>> 2020. február 19. 17:39
>> <https://gondola.hu/cikkek/115628-Noveli_a_szakmai_autonomiat_a_NAT.html#>
>> <https://gondola.hu/cikkek/115628-Noveli_a_szakmai_autonomiat_a_NAT.html#>
>> <https://gondola.hu/cikkek/115628-Noveli_a_szakmai_autonomiat_a_NAT.html#>
>> <https://gondola.hu/cikkek/115628-Noveli_a_szakmai_autonomiat_a_NAT.html#>
>> <https://gondola.hu/cikkek/115628-Noveli_a_szakmai_autonomiat_a_NAT.html#>
>> <https://gondola.hu/cikkek/115628-Noveli_a_szakmai_autonomiat_a_NAT.html#>
>> <https://gondola.hu/cikkek/115628-Noveli_a_szakmai_autonomiat_a_NAT.html#>
>> <https://gondola.hu/cikkek/115628-Noveli_a_szakmai_autonomiat_a_NAT.html#>
>>
>> *A demokratizmus és szakmai autonómia nem csorbul, hanem éppen hogy
>> szélesedik a megújult Nemzeti alaptanterv (NAT) által *– hangsúlyozta a
>> Magyar Nemzetnek *Kozák András köznevelési szakértő, megbízott egyetemi
>> oktató, gyakorló magyartanár. Szerinte a pedagógusok szabad mozgásterét jól
>> példázza a szabadon felhasználható órakeret növekedése. *
>>
>> *A 11. és 12. évfolyamon maximálisan szervezhető heti 34 órából egy igen
>> jelentős részt, heti 10, illetve 9 órát minden iskola a nevelő testület
>> saját döntése alapján szervezhet meg, olyan foglalkozásokra fordítva ezt az
>> időt, ami az adott iskola pedagógiai programjában foglalt szakmai célok, a
>> fenntartó, vagy éppen a szülők elvárásai alapján legfontosabbak*. Ebben
>> én mindenképpen lehetőséget látok, akárcsak a természettudományok összevont
>> oktatásában. Üdvözlendő továbbá, hogy a kormányzat, respektálva a szakmai
>> szervezetek véleményét, az óraszámok maximalizálásával csökkentette a
>> diákok, tanárok terheit. Ennek szükségessége már a pedagógusok szakmai
>> ellenőrzése (tanfelügyelet) során, sőt a Nemzeti Pedagógus Kar által
>> kezdeményezett konzultációkon is kifejezésre jutott – fogalmazott.
>>
>> Az irodalom tananyaggal kapcsolatban *a szakértő kiemelte: megfelelő
>> arányokat képviselnek a NAT-ban azok a szerzők, akik átfogó képet adnak a
>> magyar és világirodalom fejlődéséről. – A kötelező és ajánlott szerzőket
>> támadó viták merőben politikai viták*, amelyeknek a szakmaisághoz vajmi
>> kevés köze van.* El kell fogadni azt, hogy nemzeti köznevelés és nemzeti
>> alaptanterv nem létezhet nemzettudat nélkül. Fontos eszmei cél, hogy
>> pozitívan megvilágítsuk a diákok számára, mit jelent magyarnak lenni,
>> mellesleg a köznevelési törvényből is levezethető, hogy a NAT-nak a
>> nemzettudatosságot kell közvetítenie. *Ha pedig magyar identitásuk miatt
>> támadjuk a szerzőket, akkor Petőfit, Katonát vagy Balassit épp úgy lehetne
>> kritizálni, mint az erdélyi szerzőket, sőt ennyi erővel az egész reformkori
>> irodalmat vagy a Nyugat első nemzedékét kivehetnénk a tananyagból. Az pedig
>> nem igaz, hogy a NAT-ban ne szerepelnének kortárs alkotások.* A
>> dokumentumban mintegy húsz alkalommal szerepel a kortárs szerzők fogalma,
>> igaz, az egyes írókat, költőket nem nevesítik, de élő alkotókat igencsak
>> problémás is lenne nevesíteni* – hangsúlyozta Kozák András.
>>
>> Szerinte látszik, hogy *a megújult NAT nagy hangsúlyt fektet az olvasóvá
>> nevelésre, az olvasás megszerettetésére, ezért jelenhettek meg a tanulók
>> lelkivilágához közelebb álló, olvasmányosabb, fordulatosabb művek is a
>> tananyagban, mint például az Agatha Christie krimik*. – A kötelező és
>> ajánlott olvasmányokkal kapcsolatban fontos kiemelni azt is, hogy nem egy
>> eltérést nem tűrő felsorolást látunk.* A pedagógusok szabadon
>> választható ifjúsági és meseregényekkel is kiegészíthetik a listát *–
>> fűzte hozzá a pedagógus, aki a NAT alapelveit értékelve kiemelte: jó, hog*y
>> az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése érdekében *az iskola első
>> időszakában nem a tudásanyag átadására, hanem *az iskolai életre való
>> felkészítésre, a szocializációra, a közösségi személyiségfejlesztésre
>> került a hangsúly.* Kitért arra is: nem igazak azok a vádak, amelyek
>> szerint nem vonták be a szakmai nyilvánosságot a NAT készítésébe. *–
>> Határozattan cáfolom, hogy ne lett volna egyeztetés, én magam is számos
>> konferencián vettem részt, amely a NAT előkészítéséről, bevezetéséről szólt
>> *– jegyezte meg.
>>
>> – Egy művész életművének értékelésekor nem az számít, hogy mit tesz a
>> közéletben, például hogy milyen nyilatkozatai maradnak fenn, hanem az, hogy
>> mit hoz létre – jelentette ki lapunknak Temesi Ferenc író. Szavai szerint
>> tudatos ferdítés volt egyes körök részéről, hogy az üldözött zsidókat is
>> bújtató Wass Albertet fasisztának állították be. Megjegyezte: Nyirő József
>> az egyik legjelentősebb novellistánk, s bár Wassnak a jelentősége nem
>> mérhető Tamási Áronéhoz, az erdélyi témájú A funtineli boszorkány című
>> regényének nemzetközi elismertségét az is mutatja, hogy egyebek mellett
>> románra is lefordították.
>>
>> A* tananyag szabad megválasztására minden eddiginél több lehetőséget
>> kapnak a pedagógusok, az új Nemzeti alaptanterv (NAT) szerint ugyanis az
>> órakeret húsz százalékát szabadon, saját belátásuk szerint hasznosíthatják
>> az intézmények* – ezt már Piláth Károly kutatótanár mondta lapunknak az
>> új tantervi szabályozás kapcsán. *A fizika és informatika szakos
>> pedagógus úgy látja, mindkét általa tanított szakterületen inkább az
>> előrelépés dominál.*
>>
>> – Szeretném hangsúlyozni, hogy *én nem a szaktanárok, vagy egy iskola
>> nevében, hanem csakis a saját nevemben nyilatkozom a tantervi
>> változásokról, ellentétben a PDSZ-es és egyéb hangadó kollégákkal, akik úgy
>> nyilatkoznak általában a tanárok nevében, mintha azok teljesen egységes
>> álláspontot képviselnének. **Meglátásom szerint a fizika tananyag végre
>> igazodott a realitásokhoz, hiszen már valamikor kb. 25 évvel ezelőtt is
>> elhangzott egy fizikatanári ankéton, hogy egy Science-típusú,
>> interdiszciplináris tantárgy bevezetése lehet a követendő út, ami a
>> közismert szaktanári létszámgondokon is enyhítene.*
>>
>> Ennek keretei között például a maga egészében lehetne bemutatni a
>> diákoknak a világ működését, ahogyan ezt már Marx György is megálmodta. A
>> megújított NAT pedig erre teremt most lehetőséget – hangsúlyozta a
>> pedagógus, aki szerint *a gyerekekkel a fizikai gondolkodást már a 10
>> évfolyam előtt érdemes megismertetni, mert később már nehezebb felkelteni,
>> fenntartani a korábban elvesztett diákok érdeklődését. – A NAT-ban leírt
>> fizika tananyag mennyiségét a 10. évfolyamot követő fakultációs órák
>> keretében lehet két tanév alatt megtanítani, ha motivált gyerekekről van
>> szó.* Akik nem ilyen irányban szeretnének továbbtanulni, azokat
>> felesleges fizikával terhelni, ők válasszanak maguknak valamilyen más
>> tantárgyat a mintának tekintett bezzeg országok már több éve létező
>> gyakorlatának megfelelően – tette hozzá.
>>
>> *A következő tanévtől már digitális kultúra néven futó, tartalmában is
>> megújuló informatikaoktatás kapcsán kiemelte: örvendetes, hogy az óraszám
>> emelésen túl a tantárgyhoz rendelt tartalom is kedvezően változott*. –
>> Régóta vágyott dolog valósulhat meg az informatika órákon, hiszen *már
>> nem az idejétmúlt felesleges tartalmakkal kell „szórakoztatnunk” a
>> gyerekeket, hanem több kódolás, robotika, és izgalmas programelemek
>> kerültek a tananyagba. Jó néhány iskolában egyébként már ma is dolgozhatnak
>> például Lego robotokkal, mikrokontrollerekkel a tanulók, de a szaktanárok
>> egy részének bizony sokat kell még tennie azért, hogy naprakész tudással
>> rendelkezzen ezen a rohamtempóban változó területen *– hangsúlyozta
>> Piláth Károly.
>> magyarnemzet.hu
>>
>>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
>
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200228/f9955232/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról