[Grem] Házasság a középkorban

Reinisch Egon reinisch at t-online.hu
2020. Feb. 16., V, 12:27:26 CET


Kedves Trixi !

Nagyon köszönöm ,a részletes leírást nem a középkori házasság legfőbb 
érdeklődési területem így a IV. lateráni zsinat előtti helyzetben a 
szentség kiszolgáltatását helytelenül írtam le.

Viszont így sikerült tisztázni azt,hogy legalább hivatalosan mikortól 
szentség a házasság,erre nem emlékeztem fejből.

Az az igazság,hogy egy kicsit gonosz voltam ,abban reménykedtem mikor 
megírtam az összefoglalót,hogy ez előhoz Trixitől egy szakszerű leírást 
.Még egyszer köszönöm a Lista nevében is .

Üdv. Egon

2020.02.16. 11:22 keltezéssel, Romhányi Beatrix írta:
> Kedves Lista!
> A házasság középkori helyzetéről kissé eltér az én ismeretem.
> 1) A házasság a IV. Lateráni zsinat előtt nem volt szentség. A római 
> jogból ismert szerződéses viszonynak tekintették. Persze, az egyház 
> már akkor is hirdette, hogy a kötés életre szól, de egyházi pecsét nem 
> volt a házasságon, mert nem is lehetett. Arra, hogy hetedikként 
> bekerüljön a szentségek körébe, VII. Lajos házassági ügyei adtak 
> alkalmat. Ő ugyanis kétszer is elvált, mivel első és második felesége 
> sem szült fiút (a harmadiktól született Fülöp Ágost francia király). 
> Az első felesége egyébként Eléanore d'Aquitaine volt, utóbb II. Henrik 
> angol király felesége, akivel hat fiú gyermekük lett, köztük 
> Oroszlánszívű Richárd és Földnélküli János. III. Ince pápa, akinek az 
> egyház amúgy is sokat köszönhet, erre válaszul fogalmazta meg a máig 
> érvényes tanítást a házasságról, és 1215-ben az általa összehívott 
> zsinat az egész egyház számára ki is hirdette. Ettől kezdve vált 
> általánossá a templomi esküvő, ahol a pap jelenlétében a házasulandók 
> egymásnak szolgáltatták ki a szentséget - pont úgy, mint ma. A 
> kihirdetés a házasságkötés előtt kötelező, hogy ha valaki házassági 
> akadályról tud (pl. az egyik félnek van már házastársa, vagy titkolt 
> állapota, ami a házasságkötésre alkalmatlanná teszi), azt köteles a 
> pap tudomására hozni. Mivel az emberek alapvetően ismerték egymást, 
> ehhez akkor még írásra kevésbé volt szükség, de azért ha valaki nagyon 
> messziről érkezett, hozott a plébánosától vagy a püspökétől igazolást. 
> A Trienti zsinat azért foglalkozott annyit a házasság kérdésével, mert 
> a protestánsok vitatták szentség voltát (ahogy további négy másik 
> szentségét is), ráadásul a 16. században egyéb gondok is voltak a 
> házasságok körül (ez a vallásháborúk időszaka, Magyarországon a 
> hódoltság kezdete, menekülthullámok, hadsereg mozgása stb.). Egyébként 
> a 13. századtól nemcsak maga a házasságkötés, hanem minden, ami ma a 
> családjog körébe tartozik, az egyházi bíróságok illetékességébe 
> került, ideértve a hozománnyal és a jegyajándékkal kapcsolatos, 
> kifejezetten anyagi természetű ügyeket is. Innen származik az is, hogy 
> főszabályként a menyasszony plébániáján van az esküvő, ami persze ma 
> már egyre inkább feledésbe merül.
> 2) Az anyakönyvezés csak a Trienti zsinat után vált kötelezővé, de ez 
> nem jelenti azt, hogy előtte ne tartottak volna nyilván bizonyos 
> adatokat. A születés ugyan különösebben senkit sem érdekelt (annyira 
> még az arisztokráciát sem, hogy feljegyezzék akárcsak a születési 
> évet), a házasságkötés viszont nagyon is fontos volt. Főként a 
> törvényes öröklés és egyáltalán a törvényes származás nyilvántartása 
> miatt. Utóbbit például igazolni kellett azoknak, akik egyházi pályára 
> léptek, és ha nem tudták, akkor a Kúriától felmentést kellett kérni. A 
> vatikáni levéltár iratai között jó néhány ilyen kérelem van, paraszti 
> származású személyektől is - tehát tudták. Csoda is volna, ha titokban 
> maradhatott volna, mivel a 13. század vége óta sűrű plébániahálózatban 
> valamivel több, mint 500 lélekre jutott egy pap, akinek évente 
> legalább egyszer, a húsvéti gyónáskor minden már gyónásra képes, 
> vagyis 8 év feletti emberrel el kellett beszélgetnie (a gyónás nem 
> gyóntató fülkében történt, az egy későbbi találmány).
> 3) A házassági életkor lányoknál volt legalább 12 év, a fiúknál 15 (a 
> római kor óta ez volt a szabály). De a lányok többsége is csak 14-15 
> évesen ment férjhez, és az uralkodókon meg az arisztokrácián kívül 
> senki sem volt érdekelt abban, hogy siettesse a házasságot. Az elitben 
> ennek főként politikai, illetve birtokpolitikai okai voltak, az 
> uralkodóknál ehhez társultak a diplomáciai kapcsolatok. Nem véletlen, 
> hogy a sokat emlegetett gyermekházasságok is ebben a körben köttettek, 
> és a társadalom egészére egyáltalán nem voltak jellemzők. A 
> középkorban még olyan területek (pl. Skandinávia) és időszakok is 
> voltak, amikor kifejezetten késleltették a házasságkötést, lányoknál 
> akár 18-19 éves korig, hogy csökkentsék a születendő utódok számát. A 
> családmodellek amúgy is igen különbözőek voltak Európa egyes vidékein, 
> úgyhogy nem létezik úgy általában középkori európai szokás vagy gyakorlat.
> Szép napot!
> Trixi
>
>
>
>
> Reinisch Egon <reinisch at t-online.hu <mailto:reinisch at t-online.hu>> ezt 
> írta (időpont: 2020. febr. 16., V, 9:40):
>
>     Kedves Lista !
>
>     Ahogy azt már néhányszor leírtam sokkal fegyelmezettebbek vagyunk sok
>     dologban annál mint ahogy azt régiek intézték a dolgaikat.
>
>     1.az <http://1.az> 1563 tridenti zsinatának döntése alapján
>     kezdődött az egyházi
>     anyakönyvezés emiatt ezelőtt gyakorlatilag senkiről sem tudták
>     pontosan
>     ,hogy hány éves ,kivéve a királyt.
>
>     2. Az Egyház hihetetlen korán akár 12 éves kortól is engedélyezte a
>     házasságot ,így főuraknál egy bizottság döntötte el hogy elég
>     érette e a
>     gyermek , az egyszerű embereknél ez "egyszerűbb "volt
>
>     3.A házasság szentesítéséhez a kora középkorban nem kellett pap a
>     házasság szentségét a pár magának szolgáltatta ki
>
>     4.  A látványosan nagyszámú visszaélések miatt csak a IV. lateráni
>     1215
>     .-ben  zsinat írta elő a házasság kötelező kihirdetését a
>     templomban de
>     a latin egyházban még mindig nem volt pap az esküvőn.Az esküvés ha
>     jól
>     tudom magyar szokás másutt nem is esküvőnek hívják .A keleti
>     egyház már
>     sokkal régebben előírta a papi jelenlétet.
>
>     5.Bár 1215 .után már előfordult olyan régió ahol pap is jelen volt az
>     esküvőn ezt kötelezővé szintén az 1563 -s zsinat tette .
>
>     A fentiek miatt a kis embereknek számtalan olyan visszaélésre volt
>     lehetőségük amik modern korunkban lehetetlenek ,ha nem voltak túl
>     sokan
>     az esküvőn jelen bár (a kis közösségek figyelték tagjaikat ) a pár
>     szétvált és úgy csináltak mintha nem történt volna semmi.
>
>     Angliában meg egyszerűen hihetetlen módszert alkalmaztak a megunt
>     hazásság megszüntetéséhez:a feleséget eladták a piacon ,ahol még
>     meg is
>     ki is hirdették a asszony jó és rossz tulajdonságait a döbbenet az
>     ,hogy
>     ebben az asszony is benne volt és csak olyan férfi vehette meg aki
>     neki
>     is tetszett.Természetesen ezzel minden egyházi és világi szabályt
>     megszegtek de Angliában híresen nem tartották nyilván az embereket
>     így
>     ez a módszer egy ideig ment. Még a 19. században is előfordult ilyen
>     eset de a hatóságok ekkor már vadásztak a piaci asszony vásárokra.
>
>     Lehet ,hogy napjainkban végzetes erkölcs rombolás folyik Európában az
>     úgynevezett hamis emberi jogok kiterjesztésével kapcsolatban de
>     azért a
>     régi keresztény Európában is meglepő módszerek fordultak elő.Nagyon
>     hosszú ideig tartott míg az Egyház tanítása hatni kezdett és mire
>     valóban hatott addigra meg is kezdődött a lerombolása .
>
>     Gábor említette a mai EVANGÉLIUMOT .Valóban igaza Gábornak pont
>     erről a
>     témáról van szó.De az is benne van:"Ha igaz voltotok nem múlja
>     felül az
>     írástudókat és a farizeusokét ,nem juthattok be a mennyek
>     országában".
>     Vagyis jelen világunkban írástudóként(hiszen konzervatív keresztények
>     vagyunk és rajtam kívül mindenki tud kifogástalanul írni ) csak úgy
>     adhatjuk át a fiataloknak az Egyház törvényeit ha azt tartalommal
>     töltjük meg és ennél is fontosabb ,hogy mind ezt példaadással tegyük.
>
>     Nem elég a hazásság felbonthatatlanságáról beszélni ,hanem arra kell
>     nevelni a fiatalságot hogy képesek legyenek jó és boldog házasságban
>     élni .Rettenetesen nehéz de nem lehetetlen.
>
>     Üdv. Egon
>
>
>
>     _______________________________________________
>     Grem mailing list
>     Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>     http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200216/0018dc9e/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról