<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <p>Kedves Trixi !</p>
    <p>Nagyon köszönöm ,a részletes leírást nem a középkori házasság
      legfőbb érdeklődési területem így a IV. lateráni zsinat előtti
      helyzetben a szentség kiszolgáltatását helytelenül írtam le.</p>
    <p>Viszont így sikerült tisztázni azt,hogy legalább hivatalosan
      mikortól szentség a házasság,erre nem emlékeztem fejből.<br>
    </p>
    <p>Az az igazság,hogy egy kicsit gonosz voltam ,abban reménykedtem
      mikor megírtam az összefoglalót,hogy ez előhoz Trixitől egy
      szakszerű leírást .Még egyszer köszönöm a Lista nevében is .<br>
    </p>
    <p>Üdv. Egon<br>
    </p>
    <div class="moz-cite-prefix">2020.02.16. 11:22 keltezéssel, Romhányi
      Beatrix írta:<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CA+usHi3hyh_5sBSyd8pPQv-BodZ3jV-jsqfCJor+mMFTiYvbHg@mail.gmail.com">
      <div dir="ltr">
        <div>Kedves Lista!</div>
        <div>A házasság középkori helyzetéről kissé eltér az én
          ismeretem. <br>
        </div>
        <div>1) A házasság a IV. Lateráni zsinat előtt nem volt
          szentség. A római jogból ismert szerződéses viszonynak
          tekintették. Persze, az egyház már akkor is hirdette, hogy a
          kötés életre szól, de egyházi pecsét nem volt a házasságon,
          mert nem is lehetett. Arra, hogy hetedikként bekerüljön a
          szentségek körébe, VII. Lajos házassági ügyei adtak alkalmat.
          Ő ugyanis kétszer is elvált, mivel első és második felesége
          sem szült fiút (a harmadiktól született Fülöp Ágost francia
          király). Az első felesége egyébként Eléanore d'Aquitaine volt,
          utóbb II. Henrik angol király felesége, akivel hat fiú
          gyermekük lett, köztük Oroszlánszívű Richárd és Földnélküli
          János. III. Ince pápa, akinek az egyház amúgy is sokat
          köszönhet, erre válaszul fogalmazta meg a máig érvényes
          tanítást a házasságról, és 1215-ben az általa összehívott
          zsinat az egész egyház számára ki is hirdette. Ettől kezdve
          vált általánossá a templomi esküvő, ahol a pap jelenlétében a
          házasulandók egymásnak szolgáltatták ki a szentséget - pont
          úgy, mint ma. A kihirdetés a házasságkötés előtt kötelező,
          hogy ha valaki házassági akadályról tud (pl. az egyik félnek
          van már házastársa, vagy titkolt állapota, ami a
          házasságkötésre alkalmatlanná teszi), azt köteles a pap
          tudomására hozni. Mivel az emberek alapvetően ismerték
          egymást, ehhez akkor még írásra kevésbé volt szükség, de azért
          ha valaki nagyon messziről érkezett, hozott a plébánosától
          vagy a püspökétől igazolást. A Trienti zsinat azért
          foglalkozott annyit a házasság kérdésével, mert a protestánsok
          vitatták szentség voltát (ahogy további négy másik szentségét
          is), ráadásul a 16. században egyéb gondok is voltak a
          házasságok körül (ez a vallásháborúk időszaka, Magyarországon
          a hódoltság kezdete, menekülthullámok, hadsereg mozgása stb.).
          Egyébként a 13. századtól nemcsak maga a házasságkötés, hanem
          minden, ami ma a családjog körébe tartozik, az egyházi
          bíróságok illetékességébe került, ideértve a hozománnyal és a
          jegyajándékkal kapcsolatos, kifejezetten anyagi természetű
          ügyeket is. Innen származik az is, hogy főszabályként a
          menyasszony plébániáján van az esküvő, ami persze ma már egyre
          inkább feledésbe merül.<br>
        </div>
        <div>2) Az anyakönyvezés csak a Trienti zsinat után vált
          kötelezővé, de ez nem jelenti azt, hogy előtte ne tartottak
          volna nyilván bizonyos adatokat. A születés ugyan különösebben
          senkit sem érdekelt (annyira még az arisztokráciát sem, hogy
          feljegyezzék akárcsak a születési évet), a házasságkötés
          viszont nagyon is fontos volt. Főként a törvényes öröklés és
          egyáltalán a törvényes származás nyilvántartása miatt. Utóbbit
          például igazolni kellett azoknak, akik egyházi pályára léptek,
          és ha nem tudták, akkor a Kúriától felmentést kellett kérni. A
          vatikáni levéltár iratai között jó néhány ilyen kérelem van,
          paraszti származású személyektől is - tehát tudták. Csoda is
          volna, ha titokban maradhatott volna, mivel a 13. század vége
          óta sűrű plébániahálózatban valamivel több, mint 500 lélekre
          jutott egy pap, akinek évente legalább egyszer, a húsvéti
          gyónáskor minden már gyónásra képes, vagyis 8 év feletti
          emberrel el kellett beszélgetnie (a gyónás nem gyóntató
          fülkében történt, az egy későbbi találmány).</div>
        <div>3) A házassági életkor lányoknál volt legalább 12 év, a
          fiúknál 15 (a római kor óta ez volt a szabály). De a lányok
          többsége is csak 14-15 évesen ment férjhez, és az uralkodókon
          meg az arisztokrácián kívül senki sem volt érdekelt abban,
          hogy siettesse a házasságot. Az elitben ennek főként
          politikai, illetve birtokpolitikai okai voltak, az
          uralkodóknál ehhez társultak a diplomáciai kapcsolatok. Nem
          véletlen, hogy a sokat emlegetett gyermekházasságok is ebben a
          körben köttettek, és a társadalom egészére egyáltalán nem
          voltak jellemzők. A középkorban még olyan területek (pl.
          Skandinávia) és időszakok is voltak, amikor kifejezetten
          késleltették a házasságkötést, lányoknál akár 18-19 éves
          korig, hogy csökkentsék a születendő utódok számát. A
          családmodellek amúgy is igen különbözőek voltak Európa egyes
          vidékein, úgyhogy nem létezik úgy általában középkori európai
          szokás vagy gyakorlat.</div>
        <div>Szép napot!</div>
        <div>Trixi<br>
        </div>
        <div><br>
        </div>
        <div><br>
        </div>
        <div><br>
        </div>
        <div><br>
        </div>
        <div class="gmail_quote">
          <div dir="ltr" class="gmail_attr">Reinisch Egon <<a
              href="mailto:reinisch@t-online.hu" target="_blank"
              moz-do-not-send="true">reinisch@t-online.hu</a>> ezt
            írta (időpont: 2020. febr. 16., V, 9:40):<br>
          </div>
          <blockquote class="gmail_quote">Kedves Lista !<br>
            <br>
            Ahogy azt már néhányszor leírtam sokkal fegyelmezettebbek
            vagyunk sok <br>
            dologban annál mint ahogy azt régiek intézték a dolgaikat.<br>
            <br>
            <a href="http://1.az" rel="noreferrer" target="_blank"
              moz-do-not-send="true">1.az</a> 1563 tridenti zsinatának
            döntése alapján kezdődött az egyházi <br>
            anyakönyvezés emiatt ezelőtt gyakorlatilag senkiről sem
            tudták pontosan <br>
            ,hogy hány éves ,kivéve a királyt.<br>
            <br>
            2. Az Egyház hihetetlen korán akár 12 éves kortól is
            engedélyezte a <br>
            házasságot ,így főuraknál egy bizottság döntötte el hogy
            elég érette e a <br>
            gyermek , az egyszerű embereknél ez "egyszerűbb "volt<br>
            <br>
            3.A házasság szentesítéséhez a kora középkorban nem kellett
            pap a <br>
            házasság szentségét a pár magának szolgáltatta ki<br>
            <br>
            4.  A látványosan nagyszámú visszaélések miatt csak a IV.
            lateráni 1215 <br>
            .-ben  zsinat írta elő a házasság kötelező kihirdetését a
            templomban de <br>
            a latin egyházban még mindig nem volt pap az esküvőn.Az
            esküvés ha jól <br>
            tudom magyar szokás másutt nem is esküvőnek hívják .A keleti
            egyház már <br>
            sokkal régebben előírta a papi jelenlétet.<br>
            <br>
            5.Bár 1215 .után már előfordult olyan régió ahol pap is
            jelen volt az <br>
            esküvőn ezt kötelezővé szintén az 1563 -s zsinat tette .<br>
            <br>
            A fentiek miatt a kis embereknek számtalan olyan
            visszaélésre volt <br>
            lehetőségük amik modern korunkban lehetetlenek ,ha nem
            voltak túl sokan <br>
            az esküvőn jelen bár (a kis közösségek figyelték tagjaikat )
            a pár <br>
            szétvált és úgy csináltak mintha nem történt volna semmi.<br>
            <br>
            Angliában meg egyszerűen hihetetlen módszert alkalmaztak a
            megunt <br>
            hazásság megszüntetéséhez:a feleséget eladták a piacon ,ahol
            még meg is <br>
            ki is hirdették a asszony jó és rossz tulajdonságait a
            döbbenet az ,hogy <br>
            ebben az asszony is benne volt és csak olyan férfi vehette
            meg aki neki <br>
            is tetszett.Természetesen ezzel minden egyházi és világi
            szabályt <br>
            megszegtek de Angliában híresen nem tartották nyilván az
            embereket így <br>
            ez a módszer egy ideig ment. Még a 19. században is
            előfordult ilyen <br>
            eset de a hatóságok ekkor már vadásztak a piaci asszony
            vásárokra.<br>
            <br>
            Lehet ,hogy napjainkban végzetes erkölcs rombolás folyik
            Európában az <br>
            úgynevezett hamis emberi jogok kiterjesztésével kapcsolatban
            de azért a <br>
            régi keresztény Európában is meglepő módszerek fordultak
            elő.Nagyon <br>
            hosszú ideig tartott míg az Egyház tanítása hatni kezdett és
            mire  <br>
            valóban hatott addigra meg is kezdődött a lerombolása .<br>
            <br>
            Gábor említette a mai EVANGÉLIUMOT .Valóban igaza Gábornak
            pont erről a <br>
            témáról van szó.De az is benne van:"Ha igaz voltotok nem
            múlja felül az <br>
            írástudókat és a farizeusokét ,nem juthattok be a mennyek
            országában". <br>
            Vagyis jelen világunkban írástudóként(hiszen konzervatív
            keresztények  <br>
            vagyunk és rajtam kívül mindenki tud kifogástalanul írni )
            csak úgy <br>
            adhatjuk át a fiataloknak az Egyház törvényeit ha azt
            tartalommal <br>
            töltjük meg és ennél is fontosabb ,hogy mind ezt
            példaadással tegyük.<br>
            <br>
            Nem elég a hazásság felbonthatatlanságáról beszélni ,hanem
            arra kell <br>
            nevelni a fiatalságot hogy képesek legyenek jó és boldog
            házasságban <br>
            élni .Rettenetesen nehéz de nem lehetetlen.<br>
            <br>
            Üdv. Egon<br>
            <br>
            <br>
            <br>
            _______________________________________________<br>
            Grem mailing list<br>
            <a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank"
              moz-do-not-send="true">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
            <a
              href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem"
              rel="noreferrer" target="_blank" moz-do-not-send="true">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
          </blockquote>
        </div>
      </div>
      <br>
      <fieldset class="mimeAttachmentHeader"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
Grem mailing list
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a>
</pre>
    </blockquote>
  </body>
</html>