<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
<p>Kedves Trixi !</p>
<p>Nagyon köszönöm ,a részletes leírást nem a középkori házasság
legfőbb érdeklődési területem így a IV. lateráni zsinat előtti
helyzetben a szentség kiszolgáltatását helytelenül írtam le.</p>
<p>Viszont így sikerült tisztázni azt,hogy legalább hivatalosan
mikortól szentség a házasság,erre nem emlékeztem fejből.<br>
</p>
<p>Az az igazság,hogy egy kicsit gonosz voltam ,abban reménykedtem
mikor megírtam az összefoglalót,hogy ez előhoz Trixitől egy
szakszerű leírást .Még egyszer köszönöm a Lista nevében is .<br>
</p>
<p>Üdv. Egon<br>
</p>
<div class="moz-cite-prefix">2020.02.16. 11:22 keltezéssel, Romhányi
Beatrix írta:<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:CA+usHi3hyh_5sBSyd8pPQv-BodZ3jV-jsqfCJor+mMFTiYvbHg@mail.gmail.com">
<div dir="ltr">
<div>Kedves Lista!</div>
<div>A házasság középkori helyzetéről kissé eltér az én
ismeretem. <br>
</div>
<div>1) A házasság a IV. Lateráni zsinat előtt nem volt
szentség. A római jogból ismert szerződéses viszonynak
tekintették. Persze, az egyház már akkor is hirdette, hogy a
kötés életre szól, de egyházi pecsét nem volt a házasságon,
mert nem is lehetett. Arra, hogy hetedikként bekerüljön a
szentségek körébe, VII. Lajos házassági ügyei adtak alkalmat.
Ő ugyanis kétszer is elvált, mivel első és második felesége
sem szült fiút (a harmadiktól született Fülöp Ágost francia
király). Az első felesége egyébként Eléanore d'Aquitaine volt,
utóbb II. Henrik angol király felesége, akivel hat fiú
gyermekük lett, köztük Oroszlánszívű Richárd és Földnélküli
János. III. Ince pápa, akinek az egyház amúgy is sokat
köszönhet, erre válaszul fogalmazta meg a máig érvényes
tanítást a házasságról, és 1215-ben az általa összehívott
zsinat az egész egyház számára ki is hirdette. Ettől kezdve
vált általánossá a templomi esküvő, ahol a pap jelenlétében a
házasulandók egymásnak szolgáltatták ki a szentséget - pont
úgy, mint ma. A kihirdetés a házasságkötés előtt kötelező,
hogy ha valaki házassági akadályról tud (pl. az egyik félnek
van már házastársa, vagy titkolt állapota, ami a
házasságkötésre alkalmatlanná teszi), azt köteles a pap
tudomására hozni. Mivel az emberek alapvetően ismerték
egymást, ehhez akkor még írásra kevésbé volt szükség, de azért
ha valaki nagyon messziről érkezett, hozott a plébánosától
vagy a püspökétől igazolást. A Trienti zsinat azért
foglalkozott annyit a házasság kérdésével, mert a protestánsok
vitatták szentség voltát (ahogy további négy másik szentségét
is), ráadásul a 16. században egyéb gondok is voltak a
házasságok körül (ez a vallásháborúk időszaka, Magyarországon
a hódoltság kezdete, menekülthullámok, hadsereg mozgása stb.).
Egyébként a 13. századtól nemcsak maga a házasságkötés, hanem
minden, ami ma a családjog körébe tartozik, az egyházi
bíróságok illetékességébe került, ideértve a hozománnyal és a
jegyajándékkal kapcsolatos, kifejezetten anyagi természetű
ügyeket is. Innen származik az is, hogy főszabályként a
menyasszony plébániáján van az esküvő, ami persze ma már egyre
inkább feledésbe merül.<br>
</div>
<div>2) Az anyakönyvezés csak a Trienti zsinat után vált
kötelezővé, de ez nem jelenti azt, hogy előtte ne tartottak
volna nyilván bizonyos adatokat. A születés ugyan különösebben
senkit sem érdekelt (annyira még az arisztokráciát sem, hogy
feljegyezzék akárcsak a születési évet), a házasságkötés
viszont nagyon is fontos volt. Főként a törvényes öröklés és
egyáltalán a törvényes származás nyilvántartása miatt. Utóbbit
például igazolni kellett azoknak, akik egyházi pályára léptek,
és ha nem tudták, akkor a Kúriától felmentést kellett kérni. A
vatikáni levéltár iratai között jó néhány ilyen kérelem van,
paraszti származású személyektől is - tehát tudták. Csoda is
volna, ha titokban maradhatott volna, mivel a 13. század vége
óta sűrű plébániahálózatban valamivel több, mint 500 lélekre
jutott egy pap, akinek évente legalább egyszer, a húsvéti
gyónáskor minden már gyónásra képes, vagyis 8 év feletti
emberrel el kellett beszélgetnie (a gyónás nem gyóntató
fülkében történt, az egy későbbi találmány).</div>
<div>3) A házassági életkor lányoknál volt legalább 12 év, a
fiúknál 15 (a római kor óta ez volt a szabály). De a lányok
többsége is csak 14-15 évesen ment férjhez, és az uralkodókon
meg az arisztokrácián kívül senki sem volt érdekelt abban,
hogy siettesse a házasságot. Az elitben ennek főként
politikai, illetve birtokpolitikai okai voltak, az
uralkodóknál ehhez társultak a diplomáciai kapcsolatok. Nem
véletlen, hogy a sokat emlegetett gyermekházasságok is ebben a
körben köttettek, és a társadalom egészére egyáltalán nem
voltak jellemzők. A középkorban még olyan területek (pl.
Skandinávia) és időszakok is voltak, amikor kifejezetten
késleltették a házasságkötést, lányoknál akár 18-19 éves
korig, hogy csökkentsék a születendő utódok számát. A
családmodellek amúgy is igen különbözőek voltak Európa egyes
vidékein, úgyhogy nem létezik úgy általában középkori európai
szokás vagy gyakorlat.</div>
<div>Szép napot!</div>
<div>Trixi<br>
</div>
<div><br>
</div>
<div><br>
</div>
<div><br>
</div>
<div><br>
</div>
<div class="gmail_quote">
<div dir="ltr" class="gmail_attr">Reinisch Egon <<a
href="mailto:reinisch@t-online.hu" target="_blank"
moz-do-not-send="true">reinisch@t-online.hu</a>> ezt
írta (időpont: 2020. febr. 16., V, 9:40):<br>
</div>
<blockquote class="gmail_quote">Kedves Lista !<br>
<br>
Ahogy azt már néhányszor leírtam sokkal fegyelmezettebbek
vagyunk sok <br>
dologban annál mint ahogy azt régiek intézték a dolgaikat.<br>
<br>
<a href="http://1.az" rel="noreferrer" target="_blank"
moz-do-not-send="true">1.az</a> 1563 tridenti zsinatának
döntése alapján kezdődött az egyházi <br>
anyakönyvezés emiatt ezelőtt gyakorlatilag senkiről sem
tudták pontosan <br>
,hogy hány éves ,kivéve a királyt.<br>
<br>
2. Az Egyház hihetetlen korán akár 12 éves kortól is
engedélyezte a <br>
házasságot ,így főuraknál egy bizottság döntötte el hogy
elég érette e a <br>
gyermek , az egyszerű embereknél ez "egyszerűbb "volt<br>
<br>
3.A házasság szentesítéséhez a kora középkorban nem kellett
pap a <br>
házasság szentségét a pár magának szolgáltatta ki<br>
<br>
4. A látványosan nagyszámú visszaélések miatt csak a IV.
lateráni 1215 <br>
.-ben zsinat írta elő a házasság kötelező kihirdetését a
templomban de <br>
a latin egyházban még mindig nem volt pap az esküvőn.Az
esküvés ha jól <br>
tudom magyar szokás másutt nem is esküvőnek hívják .A keleti
egyház már <br>
sokkal régebben előírta a papi jelenlétet.<br>
<br>
5.Bár 1215 .után már előfordult olyan régió ahol pap is
jelen volt az <br>
esküvőn ezt kötelezővé szintén az 1563 -s zsinat tette .<br>
<br>
A fentiek miatt a kis embereknek számtalan olyan
visszaélésre volt <br>
lehetőségük amik modern korunkban lehetetlenek ,ha nem
voltak túl sokan <br>
az esküvőn jelen bár (a kis közösségek figyelték tagjaikat )
a pár <br>
szétvált és úgy csináltak mintha nem történt volna semmi.<br>
<br>
Angliában meg egyszerűen hihetetlen módszert alkalmaztak a
megunt <br>
hazásság megszüntetéséhez:a feleséget eladták a piacon ,ahol
még meg is <br>
ki is hirdették a asszony jó és rossz tulajdonságait a
döbbenet az ,hogy <br>
ebben az asszony is benne volt és csak olyan férfi vehette
meg aki neki <br>
is tetszett.Természetesen ezzel minden egyházi és világi
szabályt <br>
megszegtek de Angliában híresen nem tartották nyilván az
embereket így <br>
ez a módszer egy ideig ment. Még a 19. században is
előfordult ilyen <br>
eset de a hatóságok ekkor már vadásztak a piaci asszony
vásárokra.<br>
<br>
Lehet ,hogy napjainkban végzetes erkölcs rombolás folyik
Európában az <br>
úgynevezett hamis emberi jogok kiterjesztésével kapcsolatban
de azért a <br>
régi keresztény Európában is meglepő módszerek fordultak
elő.Nagyon <br>
hosszú ideig tartott míg az Egyház tanítása hatni kezdett és
mire <br>
valóban hatott addigra meg is kezdődött a lerombolása .<br>
<br>
Gábor említette a mai EVANGÉLIUMOT .Valóban igaza Gábornak
pont erről a <br>
témáról van szó.De az is benne van:"Ha igaz voltotok nem
múlja felül az <br>
írástudókat és a farizeusokét ,nem juthattok be a mennyek
országában". <br>
Vagyis jelen világunkban írástudóként(hiszen konzervatív
keresztények <br>
vagyunk és rajtam kívül mindenki tud kifogástalanul írni )
csak úgy <br>
adhatjuk át a fiataloknak az Egyház törvényeit ha azt
tartalommal <br>
töltjük meg és ennél is fontosabb ,hogy mind ezt
példaadással tegyük.<br>
<br>
Nem elég a hazásság felbonthatatlanságáról beszélni ,hanem
arra kell <br>
nevelni a fiatalságot hogy képesek legyenek jó és boldog
házasságban <br>
élni .Rettenetesen nehéz de nem lehetetlen.<br>
<br>
Üdv. Egon<br>
<br>
<br>
<br>
_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank"
moz-do-not-send="true">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a
href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem"
rel="noreferrer" target="_blank" moz-do-not-send="true">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote>
</div>
</div>
<br>
<fieldset class="mimeAttachmentHeader"></fieldset>
<pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
Grem mailing list
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a>
</pre>
</blockquote>
</body>
</html>