[Grem] Dragomán György: Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk

Romhányi Beatrix t.romhanyi at gmail.com
2020. Feb. 7., P, 22:47:07 CET


Kedves Gyuszi!
Nem az a legfontosabb, hogy én a történetszemléletét nem tartom jónak.
Egyébként, ha elolvasod Herczeg szövegét, abban a késő középkori
Magyarország társadalma kifejezetten negatívan jelenik meg. Ha már
nemzetünk nagyjai a vezérelv, akkor ez nehezen egyeztethető össze vele. De
nem ez a lényeg. Herczeg szövege tele van olyan utalásokkal, amit a mai
fiatalok egyáltalán nem értenek, és olyan mennyiségű tananyag mellett, amit
rájuk rónak, nem is lesz idejük az elmélyült megértésre. Nem  igaz, hogy
csökkent a tananyag, épp ellenkezőleg, kb. plusz egy évnyit pakoltak bele.
Négy éves gimnázium öt évnyi tananyaggal, úgy, hogy már a korábbi négy
évnyi is feszített volt. Maga a NAT tavaly júniusban készen volt, azóta
próbálták különféle oldalakról győzködni a minisztériumot, hogy ezt ne
vezessék be (többek között jó nevű egyházi gimnáziumok igazgatói is). Nem
csak arról van szó, hogy mi került be, hanem arról is, hogy mi került ki.
Igen, Kertésznek utólag szorítottak helyet, de Márai, Ottlik, Nemes Nagy
Ágens, Pilinszky, és még lehetne sorolni, sehol sem szerepel benne. Nyilván
azért, mert kő marxisták voltak. Különösen Pilinszky. Az is nagyszerű
ötlet, hogy ragaszkodjunk a kronologikus tanításhoz. Így 9. osztályban
egyszerre találkozhatnak a diákok Zrínyi Szigeti veszedelmével és Dante
poklával. Egy olyan korosztályról beszélünk, amelyik legfeljebb 4000
leütésnyi szöveget képes értőn elolvasni, és megakad olyan szavakon,
amelyekről azt hisszük, hogy a köznyelv része.
Egyébként az irodalom tananyagot eddig is úgy tudták elvégezni a
középiskolákban, hogy csak elvétve tartottak nyelvtan órákat. Találkoztam
olyan diákokkal, többel is, akiknek félévente 1, azaz 1 nyelvtanórájuk volt
gimnáziumban. Ez arra volt elég, hogy a nyelvtantételeket bemagolják. A
rossz helyesírás miatt ma már nem lehet megbukni, semmi súlya sincs a
magyar érettségiben. Ennek eredményeként tanárnak készülő diákok sokasága
írja le magyarországot így, kis m-mel, akár hatszor egy oldalon, kiráj,
pontos j-vel, és örülünk, ha sikerül a mondatba alanyt és állítmányt is
rakni, az egyeztetéssel már nem bajlódnunk, ugye. Különben is: mit
állítunk? Emlékművet. Harminc éve tanítok egyetemen, kb. tudom, hogy honnan
jutottunk idáig. Ma ott tartunk, hogy egy történelemtanárnak készülő ifjonc
simán leírja, hogy 1241-ben a törökök elfoglalták az Osztrák-magyar
Monarchia egy részét. Nem vicc, saját szememmel láttam, és nem ez volt azon
a lapon az egyetlen döbbenet.
Én történész vagyok, nem irodalmár, de a környezetemben sokan vannak
irodalommal foglalkozók. Középiskolában és egyetemen oktatók is. Emellett
évekig feleltem a történelemtanár-képzésért az intézetünkben, nagyon sok
középiskolába mentem vizsgatanításra, hospitálást kísérni. Nem véletlen,
hogy a NAT-nak éppen az irodalom és a történelem része csapta ki a
biztosítékot. Nincsenek kétségeim, valószínűleg máshol is lehetne problémás
részeket találni (pl. a nyelvtanításról azt írja, hogy a kilenc évig tanult
első nyelvből a középszintű érettségi szintjére kell eljutni - ez B1-t
jelent, a négy évig tanult második nyelvből pedig - tessék kapaszkodni -
A2-re, vagyis tudjon egy pohár vizet kérni). De a két bölcsész tantárgy, az
irodalom és a történelem valójában a NAT megrendelőit nem érdekli. Nem
innovatív, nem önvezető, nem trendi, nem hasznos. Nem is tudják, hogy
valójában mire volna való, de kidobni nem lehet, mert már a Ratio
educationisban is benne volt.
Üdvözlettel
Trixi


Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com> ezt írta (időpont: 2020. febr. 7., P,
19:56):

> Kedves Trixi!
>
> Nagyon ismeretlen nekem ez a NAT zűrzavar, innen-onnan csipegetten néhány
> részletet csupán.  Te talán ismered.  Két hirtelen kérdésem volna:
>
> 1.
> Mennyire kell, hogy egy irodalom tantárgy-beli kötelező olvasmány esetében
> a történelmi pontosság ill. hozzáállás támadhatatlan legyen?  Te fontosnak
> tartod -- Nyírő középkor-szemléletének hibái miatt nem látod helyesnek,
> hogy írásának esztétikáját tanítsák.  De nekem sorba ugranak be olyan
> példák, mint a János vitéz, Arany egyes balladái, Ady
> önmagyar-ostorozására, Petőfi lánglelkű forradalmisága, vagy az ókori görög
> eposzok egyike-másika, Kafka, amikben nem vagyok biztos, hogy pontos és
> helyes történelemszemlélet tükröződik, mégis eddig volt helye
> irodalomórán.  Más téren: ott vannak a nemzeti romantika, vagy a világ
> festő-óriásainak egyes munkái, amik egyikén-mésikán talán nagyon másak a
> szereplők, mint igazából voltak.  Sőt, még az is lehet, hogy olyan legendás
> példa is szerepel köztük, amit úgy meg sem történt, ahogy a múvész elénk
> tárja.  A vallási témák ábrázolása is sokszot félreértett,
>  vagy már-még nem tudott részleteket mutat be.  A feszületek közül pl.
> egyet sem tudok, ami a tényleges keresztrefeszítés technikáját ne alapjában
> értené félre.  (Az első feszület-ábrázolások akkor jelentek meg, amikor
> ennek a kivégzési módnak a technikája márfeledésbe merült.)
>
> Biztos vagy benne, hogy a történelmi dokumentumként nem helytálló
> festményeket (Leonardo da Vinci Utolsó vacsorá-ja, nemzeti romantika,
> stb.), verseket (eposzok, dicsőítő énekek, stb.), szobrokat (Michelangelo
> Dávid, stb.), balladákat (Arany J., Villon átiratok, stb.), röpiratokat
> (kommunista kiáltvány, stb.), regényeket (Kafka, stb.Ö ki kellene venni a
> kötelező tananyagból?
>
> 2.
> Valami olyant olvastam, de nem tudom hol, hogy az új NAT a körábbi 39
> kötelező középiskolai olvasmány számát 20-ra csökkentette.  Ez igaz?  És
> szerinted jó?
>
> Üdv,
> Gyuszi
>
>
> On Fri, 7 Feb 2020, Romhányi Beatrix wrote:
>
> > Date: Fri, 7 Feb 2020 19:11:00 +0100
> > From: Romhányi Beatrix <t.romhanyi at gmail.com>
> > Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> > To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> > Subject: Re: [Grem] Dragomán György: Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk
> >
> > Kedves Mőci!
> > Az, hogy a mai gyerekek, még az érettségi előtt állók sem fogják bírni
> > elolvasni. Ennél rövidebb és kevésbé áthallásos szöveg is kifog rajtuk.
> > Egyébként vélhetően a Nobel-díjra jelölt "Az élet kapujában" című
> elbeszélés
> > volna a kötelező irodalom (https://mek.oszk.hu/02500/02523/02523.htm),
> de
> > ezzel történészként is rengeteg bajom van. Finoman szólva avitt, sőt,
> > helyenként teljesen hamis az a kép, amit a késő középkori Magyarországról
> > ad.
> > Szeretettel
> > Trixi
> >
> > Emoke Greschik <greschem at gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. febr. 7.,
> P,
> > 13:21):
> >       Kedves Trixi!
> > Mi a gond Herceg Ferenccel?
> > Szeretettel,
> > Mőci
> >
> > _______________________________________________
> > Grem mailing list
> > Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> > http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> >
> >
> >_______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200207/7532269e/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról