<div dir="ltr"><div>Kedves Gyuszi!</div><div>Nem az a legfontosabb, hogy én a történetszemléletét nem tartom jónak. Egyébként, ha elolvasod Herczeg szövegét, abban a késő középkori Magyarország társadalma kifejezetten negatívan jelenik meg. Ha már nemzetünk nagyjai a vezérelv, akkor ez nehezen egyeztethető össze vele. De nem ez a lényeg. Herczeg szövege tele van olyan utalásokkal, amit a mai fiatalok egyáltalán nem értenek, és olyan mennyiségű tananyag mellett, amit rájuk rónak, nem is lesz idejük az elmélyült megértésre. Nem  igaz, hogy csökkent a tananyag, épp ellenkezőleg, kb. plusz egy évnyit pakoltak bele. Négy éves gimnázium öt évnyi tananyaggal, úgy, hogy már a korábbi négy évnyi is feszített volt. Maga a NAT tavaly júniusban készen volt, azóta próbálták különféle oldalakról győzködni a minisztériumot, hogy ezt ne vezessék be (többek között jó nevű egyházi gimnáziumok igazgatói is). Nem csak arról van szó, hogy mi került be, hanem arról is, hogy mi került ki. Igen, Kertésznek utólag szorítottak helyet, de Márai, Ottlik, Nemes Nagy Ágens, Pilinszky, és még lehetne sorolni, sehol sem szerepel benne. Nyilván azért, mert kő marxisták voltak. Különösen Pilinszky. Az is nagyszerű ötlet, hogy ragaszkodjunk a kronologikus tanításhoz. Így 9. osztályban egyszerre találkozhatnak a diákok Zrínyi Szigeti veszedelmével és Dante poklával. Egy olyan korosztályról beszélünk, amelyik legfeljebb 4000 leütésnyi szöveget képes értőn elolvasni, és megakad olyan szavakon, amelyekről azt hisszük, hogy a köznyelv része.<br></div><div>Egyébként az irodalom tananyagot eddig is úgy tudták elvégezni a középiskolákban, hogy csak elvétve tartottak nyelvtan órákat. Találkoztam olyan diákokkal, többel is, akiknek félévente 1, azaz 1 nyelvtanórájuk volt gimnáziumban. Ez arra volt elég, hogy a nyelvtantételeket bemagolják. A rossz helyesírás miatt ma már nem lehet megbukni, semmi súlya sincs a magyar érettségiben. Ennek eredményeként tanárnak készülő diákok sokasága írja le magyarországot így, kis m-mel, akár hatszor egy oldalon, kiráj, pontos j-vel, és örülünk, ha sikerül a mondatba alanyt és állítmányt is rakni, az egyeztetéssel már nem bajlódnunk, ugye. Különben is: mit állítunk? Emlékművet. Harminc éve tanítok egyetemen, kb. tudom, hogy honnan jutottunk idáig. Ma ott tartunk, hogy egy történelemtanárnak készülő ifjonc simán leírja, hogy 1241-ben a törökök elfoglalták az Osztrák-magyar Monarchia egy részét. Nem vicc, saját szememmel láttam, és nem ez volt azon a lapon az egyetlen döbbenet.<br></div><div>Én történész vagyok, nem irodalmár, de a környezetemben sokan vannak irodalommal foglalkozók. Középiskolában és egyetemen oktatók is. Emellett évekig feleltem a történelemtanár-képzésért az intézetünkben, nagyon sok középiskolába mentem vizsgatanításra, hospitálást kísérni. Nem véletlen, hogy a NAT-nak éppen az irodalom és a történelem része csapta ki a biztosítékot. Nincsenek kétségeim, valószínűleg máshol is lehetne problémás részeket találni (pl. a nyelvtanításról azt írja, hogy a kilenc évig tanult első nyelvből a középszintű érettségi szintjére kell eljutni - ez B1-t jelent, a négy évig tanult második nyelvből pedig - tessék kapaszkodni - A2-re, vagyis tudjon egy pohár vizet kérni). De a két bölcsész tantárgy, az irodalom és a történelem valójában a NAT megrendelőit nem érdekli. Nem innovatív, nem önvezető, nem trendi, nem hasznos. Nem is tudják, hogy valójában mire volna való, de kidobni nem lehet, mert már a Ratio educationisban is benne volt.<br></div><div>Üdvözlettel</div><div>Trixi<br></div><div><br></div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">Gy Greschik <<a href="mailto:gy.greschik@teguec.com">gy.greschik@teguec.com</a>> ezt írta (időpont: 2020. febr. 7., P, 19:56):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">Kedves Trixi!<br>
<br>
Nagyon ismeretlen nekem ez a NAT zűrzavar, innen-onnan csipegetten néhány részletet csupán.  Te talán ismered.  Két hirtelen kérdésem volna:<br>
<br>
1. <br>
Mennyire kell, hogy egy irodalom tantárgy-beli kötelező olvasmány esetében a történelmi pontosság ill. hozzáállás támadhatatlan legyen?  Te fontosnak tartod -- Nyírő középkor-szemléletének hibái miatt nem látod helyesnek, hogy írásának esztétikáját tanítsák.  De nekem sorba ugranak be olyan példák, mint a János vitéz, Arany egyes balladái, Ady önmagyar-ostorozására, Petőfi lánglelkű forradalmisága, vagy az ókori görög eposzok egyike-másika, Kafka, amikben nem vagyok biztos, hogy pontos és helyes történelemszemlélet tükröződik, mégis eddig volt helye irodalomórán.  Más téren: ott vannak a nemzeti romantika, vagy a világ festő-óriásainak egyes munkái, amik egyikén-mésikán talán nagyon másak a szereplők, mint igazából voltak.  Sőt, még az is lehet, hogy olyan legendás példa is szerepel köztük, amit úgy meg sem történt, ahogy a múvész elénk tárja.  A vallási témák ábrázolása is sokszot félreértett, <br>
 vagy már-még nem tudott részleteket mutat be.  A feszületek közül pl. egyet sem tudok, ami a tényleges keresztrefeszítés technikáját ne alapjában értené félre.  (Az első feszület-ábrázolások akkor jelentek meg, amikor ennek a kivégzési módnak a technikája márfeledésbe merült.)<br>
<br>
Biztos vagy benne, hogy a történelmi dokumentumként nem helytálló festményeket (Leonardo da Vinci Utolsó vacsorá-ja, nemzeti romantika, stb.), verseket (eposzok, dicsőítő énekek, stb.), szobrokat (Michelangelo Dávid, stb.), balladákat (Arany J., Villon átiratok, stb.), röpiratokat (kommunista kiáltvány, stb.), regényeket (Kafka, stb.Ö ki kellene venni a kötelező tananyagból?<br>
<br>
2. <br>
Valami olyant olvastam, de nem tudom hol, hogy az új NAT a körábbi 39 kötelező középiskolai olvasmány számát 20-ra csökkentette.  Ez igaz?  És szerinted jó?<br>
<br>
Üdv, <br>
Gyuszi<br>
<br>
<br>
On Fri, 7 Feb 2020, Romhányi Beatrix wrote:<br>
<br>
> Date: Fri, 7 Feb 2020 19:11:00 +0100<br>
> From: Romhányi Beatrix <<a href="mailto:t.romhanyi@gmail.com" target="_blank">t.romhanyi@gmail.com</a>><br>
> Reply-To: <a href="mailto:grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
> To: <a href="mailto:grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
> Subject: Re: [Grem] Dragomán György: Kár, hogy kétezerhúszban itt tartunk<br>
> <br>
> Kedves Mőci!<br>
> Az, hogy a mai gyerekek, még az érettségi előtt állók sem fogják bírni<br>
> elolvasni. Ennél rövidebb és kevésbé áthallásos szöveg is kifog rajtuk.<br>
> Egyébként vélhetően a Nobel-díjra jelölt "Az élet kapujában" című elbeszélés<br>
> volna a kötelező irodalom (<a href="https://mek.oszk.hu/02500/02523/02523.htm" rel="noreferrer" target="_blank">https://mek.oszk.hu/02500/02523/02523.htm</a>), de<br>
> ezzel történészként is rengeteg bajom van. Finoman szólva avitt, sőt,<br>
> helyenként teljesen hamis az a kép, amit a késő középkori Magyarországról<br>
> ad.<br>
> Szeretettel<br>
> Trixi<br>
> <br>
> Emoke Greschik <<a href="mailto:greschem@gmail.com" target="_blank">greschem@gmail.com</a>> ezt írta (időpont: 2020. febr. 7., P,<br>
> 13:21):<br>
>       Kedves Trixi!<br>
> Mi a gond Herceg Ferenccel?<br>
> Szeretettel,<br>
> Mőci<br>
> <br>
> _______________________________________________<br>
> Grem mailing list<br>
> <a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
> <a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
> <br>
> <br>
>_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote></div>