[Grem] Az abszolt igazsg hirdetse az eszmk piacn / a domonkos rend

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2016. Okt. 26., Sze, 20:27:59 CEST


Az eszmék piacán is az abszolút igazságot hirdetni – Domonkos jubileum
múltidézéssel
2016. október 26. szerda 19:33
http://www.magyarkurir.hu/hirek/az-eszmek-piacan-is-az-abszolut-igazsagot-hirdetni-domonkosok-jovore-iranyulo-multid
Október 25-én, a domonkos nővérek kőszegi példáját követve, a férfiág is
megünnepelte a rend alapításának 800. évfordulóját. Ezúttal Sopron adott
otthont a jubileumnak.

A soproni jubileumi ünnepség a Várkerületben található Pannonia Hotel
konferenciatermében kezdődött, ahol Barna Máté domonkos tartományfőnök
köszöntötte a hallgatóságot, egyúttal bemutatva az esemény díszvendégét,
Dominik Duka domonkos szerzetest, bíborost. A prága érseknek, aki egyben
Csehország prímása, ez a második látogatása Magyarországon az idei évben,
hiszen júliusban, a Szent Márton-év szombathelyi főünnepén pápai
legátusként vett részt.

Barna Máté kifejtette, a nyolcadik centenárium nemcsak ünneplésre, hanem
értékelésre is hív. Fontos, hogy* a történelem tapasztalataiból tanulva
képesek legyünk következtetéseket levonni a jelenre és a jövőre
vonatkozóan. *A tartományfőnök emlékeztetett arra, hogy *a rendalapító,
Szent Domonkos célja a hithirdető tevékenység megerősítése volt.*
Álláspontja szerint a Szent Domonkos által kiválasztott cél mindig aktuális
marad, hisze*n az egyház feladata sem más, mint a hit hirdetése és
védelmezése*. Barna Máté elmondta, hogy a soproni domonkos közösség nincs
nyolcszáz éves, a török utáni időkben érkeztek az első domonkos szerzetesek
a hűség városába. A soproni domonkosok történetét kizárólag a kommunizmus
évtizedei szakították meg. A számos szerzetesi közösséget feloszlató II.
József osztrák császár, magyar és cseh király intézkedései is megkímélték a
soproni domonkos rendházat, feltehetően azért, mert kórházat és iskolát
működtettek.

Barna Máté a történelmi áttekintés után a domonkosok mai magyarországi
helyzetére is kitért. A soproni, központi rendház – ahol a magyarországi
domonkosok java része él – mellett Debrecenben és Szentendrén működik
egy-egy kisebb közösség. Ezek közül nagy múltra csak a soproni rendház
tekint, hiszen a debreceni konventet a 20. században, a szentendreit pedig
már a harmadik évezredben alapították.

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=73153&img=o_IMG_2856.jpg>

Barna Máté a díszvendégről szólva elmondta, *Dominik Duka Csehszlovákiában,
a kommunizmus idején lett pap és domonkos. Csak titokban, a kötelező
katonai szolgálatot követően tanulhatott teológiát. A későbbi prágai
érseket 1970-ben szentelték pappá. A prágai egyházmegye területén dolgozott
1975-ig, működésének betiltásáig. Ezt követően még börtönbüntetést is
kiszabtak rá. Dominik Duka Pilsenben raboskodott Václav Havel íróval, a
későbbi köztársasági elnökkel. Az 1989-es bársonyos forradalm után ő kapta
azt a feladatot, hogy a csehországi rendtartomány provinciálisaként
újjászervezze a domonkos szerzetesi életet. II. János Pál pápa 1998-ban
nevezte ki Dominik Dukát szülővárosa, Királyvárad (Hradec Králové)
püspökévé. 2012-ben XVI. Benedek kreálta bíborossá.*

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=73153&img=o_IMG_2836.jpg>

Barna Máté humorosan adta át a szót Dominik Dukának, megjegyezve, hogy
Sopronban a cseh származásnak nem mindig volt pozitív jelentése, hiszen
1273-ban II. Ottokár cseh király elfoglalta Sopron várát, s az előkelő
családok gyermekei közül túszokat ejtett. Ennek ellenére 1277-ben a város
megnyitotta a kapuit IV. László király előtt, aki hűségéért cserébe szabad
királyi várossá tette Sopront. Barna Máté ezzel a negatív történelmi
tapasztalattal szembeállította korunkat, amelyben egy cseh ember soproni
látogatása „a barátság és a közösség jelképe”.

*Dominik Duka a nyolcszáz éves rendtörténet áttekintése során kiemelte a
domonkos rend három nagy alapítójának alakját: Szent Domonkost, Aquinói
Szent Tamást és Sienai Szent Katalint.* Noha a két nagy itáliai szent
történelmi szempontból nem, de lelkiségi szempontból megújítónak,
társalapítónak számít. A cseh prímás *a prágai domonkosok Szent
Egyed-templomának Szentháromság-oltárát idézte a hallgatóság elé, amelyen
Szent Domonkos, Aquinói Szent Tamás és Sienai Szent Katalin a
Szentháromsággal együtt jelenik meg. Ez az ábrázolás a Szentháromság
képviselőiként mutatja be a szenteket, amelyet alátámaszt a rendtörténetben
betöltött szerepük: Szent Domonkos az Atyát, Aquinói Szent Tamás a Fiút,
Sienai Szent Katalin a Szentlelket reprezentálja. A Mindenható Atya és a
galamb formájában megjelenő Szentlélek a szoborcsoport fölött látható,
alattuk pedig a prágai kis Jézus szobra foglal helyet. Az előadó rámutatott
arra, hogy a Szentháromság és a három szent által alkotott közösségen
alapul a domonkos rend.*

Dominik Duka előadásában nem feledkezett meg arról, hogy felhívja a
figyelmet a domonkos rend demokratikus jellegére. Nem véletlen az, hogy a
demokráciára épülő domonkos statútumok a középkori városok vezetőit és
később az állami demokráciák létrehozóit is inspirálták.* A domonkos
demokrácia a Szentháromságot tekinti mintának, amelyben azonos lényeg és
kölcsönös szeretet van jelen; és nem** a többség uralmát a kisebbség
felett, vagy fordítva. **A domonkos szerzetesek értelmezésében a demokrácia
magában foglalja a közös vitát, diskurzust és párbeszédet, amelynek olykor
kompromisszumos megoldással kell véget érnie, még akkor is, ha az nem tesz
eleget maradéktalanul az egyén érdekeinek.*

A bíboros hangsúlyozta, hogy *a domonkos szerzetesek a 13., a 14., és a 15.
században a kiemelkedő egyetemi oktatói tevékenység mellett a királyi
udvarokban gyóntatói és tanácsadói feladatokat is elláttak*. Nem taktikai,
stratégiai tanácsadókként, hanem* az igazság keresésében segítették a rájuk
bízottakat.*

Dominik Duka felidézte a domonkosok* latin-amerikai evangelizációs munkájá*nak
fontosságát, különösen *Peru területén. A prágai érsek úgy véli, nem
véletlen, hogy Amerika első szentjei – Juan Macías, Limai Szent Róza,
Martin de Porres, Ana Monteagudo – erről a területről származnak. Az
Újvilág felfedezése ugyanakkor emberjogi kérdésekre is ráirányította a
figyelmet, amelynek kapcsán a spanyolországi Salamanca egyetemének domonkos
atyái bátran megnyilatkoztak: Francisco de Vitoria, Bartolomé de Las Casas
és Melchior Cano felszólaltak az őslakosok védelmében, elítélve a hódítók
kegyetlenségeit.*

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=73153&img=o_IMG_2922.jpg>

A bíboros ismertette* a jakobinus diktatúra és az ateista felvilágosodás
okozta válságidőszak nehézségeit* a domonkos rend szempontjából. Meglátása
szerint a XIX. század spirituális válságából való kiút többek között két
nagyformátumú francia szerzetesnek, Henri-Dominique Lacordier-nek és
tanítványának, Hyacinthe-Marie Cormier-nek köszönhető*. Lacordier ateista
ügyvédből lett nagyhatású prédikátor és a domonkos rend megújítója. Cormier
nevéhez pedig az Angelicumként is ismert, római Aquinói Szent Tamás Pápai
Egyetem mai szervezeti struktúrájának a kialakítása fűződik. A prágai érsek
szerint a két nagy francia domonkos provinciális, Lacordier és Cormier
szellemi és spirituális öröksége a II. vatikáni zsinat résztvevőire is nagy
hatást gyakorolt.*

Dominik Duka rámutatott arra, hogy *a globalizmus világa, az „eszmék
szupermarketje”* *komoly kihívást jelent a hívők számára. A hit és az
értelem, a fides és a ratio összetartozását nem téveszthetjük szem elől,
miként arra II. János Pál is figyelmeztet Fides et ratio kezdetű
enciklikájában. A tudománynak és a vallásnak mindig dialógusban kell állnia
egymással, ezt támasztja alá azt a Nobel-díjas fizikus, Albert Einstein is
nyilatkozata is: „A tudomány a vallás nélkül sánta, a vallás a tudomány
nélkül vak.”*

 Barna Máté testvér Dominik Duka előadására reflektálva megjegyezte*:
tudatosítanunk kell magunkban, hogy nem* *mi vagyunk azok, akik
meghatározzák az igazság mértékét, **hanem mi, emberek függünk az
igazságtól.* Éppen* ezért a gondolkodónak meg kell tanulnia az alázatot. A
megtestesült Ige abszolút igazságába vetett hit teszi lehetővé azt, hogy a
hívő ember intellektuális párbeszédet folytasson* *az eszmék piacán.*

Dominik Duka ezt követően kötetlenül, különös derűvel beszélt gyermekkori
élményeiről, hivatásválasztásáról, a börtönben töltött időszakról.
Elmondta, fiatal korában, a kommunista időkben nem sok szerzetessel
találkozhatott, de volt lehetősége arra, hogy domonkos irodalmat olvasson.
Emellett szülővárosa jezsuita templomában ministrált. A templomi szolgálat
során találkozott az akkori cseh domonkos provinciálissal, akitől
megtanulta a közösség és a liturgia fontosságát, továbbá azt, hogy* a
Szentírás nemcsak azt bizonyítja be, hogy Isten létezik, hanem arra is
rámutat, hogy Isten léte egy „szép misztérium”.*

A cseh főpásztor tanúságot tett arról, hogy bíborosként, Prága érsekeként
is domonkos szerzetes maradt, hiszen a domonkosok közösségében él és
dolgozik. Kiemelte, a domonkos testvérek és nővérek a tanítás, könyvkiadás
és a pasztoráció területén is segítik. Az egyik teológiai fakultást is egy
domonkos nővér vezeti.

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=73153&img=o_20161025-IMG_2817.jpg>

*Dominik Duka a börtönt „szép noviciátusként” értelmezi a saját életében,
ahol olyan emberekkel találkozott, akikkel kölcsönösen tanulhattak
egymástól. A rabság idején úgy őrizték meg emberségüket, hogy előadásokat,
sőt, még egzegéziseket is tartottak, ugyan Biblia nélkül. *

A bíboros egy, *a menekültválság*ot *érintő kérdésre válaszolva elmondta,
Magyarországhoz hasonlóan Csehország sem tartozik a menekültek célországai
közé. Dominik Duka hangsúlyozta, a konfliktusokat, a háborúkat helyben kell
megoldani, a menekültek célországait kell gazdaságilag támogatni.
Nyolcvanmillió menekült nemcsak Európa, hanem a származási országok számára
is összeroppanást jelent**.* *A nehéz sorsú országok megsegítése mellett
fontosnak tartja a válságövezetekben lévő keresztény közösségek
felbomlásának megakadályozását. *

Fotó: Lambert Attila
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20161026/cef3e97c/attachment.html 


Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl