[Grem] Molnr Tams filozfus "Amerikonolgia" , - Amerika pusztt hatsa
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2016. Okt. 26., Sze, 19:59:26 CEST
Amerikanisztika-tanfolyam kezdőknek és haladóknak
http://gondola.hu/cikkek/102986-Amerikanisztika-tanfolyam_kezdoknek_es_haladoknak.html
Amerika Európával szemben jött létre, és Európának is elsősorban Amerikával
szemben kell megőriznie önállóságát, és egyáltalán: az arcát.
2016. október 26. 12:24
<http://gondola.hu/cikkek/102986-Amerikanisztika-tanfolyam_kezdoknek_es_haladoknak.html#>
<http://gondola.hu/cikkek/102986-Amerikanisztika-tanfolyam_kezdoknek_es_haladoknak.html#>
<http://gondola.hu/cikkek/102986-Amerikanisztika-tanfolyam_kezdoknek_es_haladoknak.html#>
<http://gondola.hu/cikkek/102986-Amerikanisztika-tanfolyam_kezdoknek_es_haladoknak.html#>
<http://gondola.hu/cikkek/102986-Amerikanisztika-tanfolyam_kezdoknek_es_haladoknak.html#>
<http://gondola.hu/cikkek/102986-Amerikanisztika-tanfolyam_kezdoknek_es_haladoknak.html#>
<http://gondola.hu/cikkek/102986-Amerikanisztika-tanfolyam_kezdoknek_es_haladoknak.html#>
<http://gondola.hu/cikkek/102986-Amerikanisztika-tanfolyam_kezdoknek_es_haladoknak.html#>
*Negyedszázada,* hogy a lausanne-i L’Âge d’Homme kiadásában megjelent *Molnár
Tamás karcsú kötete, az Amerikanológia – Egy planetáris modell győzelme?
címmel. A magyar katolikus filozófus, az Egyesült Államokban élő egyetemi
tanár nagyesszéje* a hagyatékában őrzött újságkivágatok alapján jelentős
visszhangot váltott ki a francia nyelvterületen. 1992-ben Alain de Benoist
filozófus Egyesült Államok: veszély! című, az interneten is elérhető
népszerű előadásában kétszer is idézi Molnár ötletét és barátja könyvének
mondanivalóját. Fogadjuk meg Molnár tanácsát – mondta –, eresszük szélnek a
szovjetológusokat, és helyettesítsük amerikanológusokkal, hiszen Európa
számára Washington, de még inkább a Wall Street, illetve az amerikai
életvitel (way of life) jelent önazonosság-vesztő veszedelmet.
*Molnár Amerikától féltette az öreg kontinenst és benne Magyarországot, de
a hirtelen jött, olcsón mért szabadságban javaslata kevesek inger- és
tudatküszöbét lépte át *az Elbán innen és túl. Elvesztegettünk egy
negyedszázadot, ma Brüsszel már kullog a mások által diktált események
után, noha továbbra is fürkészi az égen az utópia Illés-szekerét.* A
Molnárhoz hasonló capitoliumi ludak kevés őrt ébresztettek fel, hogy a
gallok ne jussanak be a kapukon belül, és ne tiporják lábbal* *Európa szent
helyeit, a kulturális örökségünk, az önállóságunk, múltunk, amelyért *ma
vezekelni kell – így a szerző imádott Franciaországában is – a liberális
médiában és oktatásban.
Noha az Amerikanológiában olvasható briliáns elemzéseit részben
megismételte a Kairosz kiadónál épp tíz éve megjelent Az atlanti kultúra
kibontakozása című művében, a francia nyelv kalodájába zárt üzenete –
magyar fordítás révén – továbbra aktuális lenne. *Molnár nem tartotta magát
jövendőmondónak, sem jósnak, de könyvét olvasva meglepően jól látta, **milyen
úton lézeng Európa az elkábított, erejétől megfosztott, mérgező
ideológiáktól fertőzötten*. Felelős családpolitika, a gyermekvállalás
támogatása szóba sem jött azóta se*, az abortusz „szentsége”, az
állítólagos férfiuralom ellen cukkolt feminizmus *annál inkább.
Egy, a Franciaország keresztény identitását védő katolikus és nemzeti
folyóiratban 1991 augusztusában Pierre de Place újságíró így méltatta a
szerzőt: „Egy ilyen könyv egy ilyen címmel nem hagyja tájékozatlanságban a
Monde et vie olvasóit, akik már ismerik a szerző »amerikanológiai«
tehetségét. Esszéje egyébként folytatása az előző, Európa zárójelben című
munkájának, amelyben Jaltától a berlini fal leomlásáig követi az
eseményeket. Ez utóbbi a Szovjetunió és a „szocialista teokrácia”
ideológiai messianizmusának jelképe volt. Ez a teokrácia erőszakkal
érvényesítette érdekeit Kelet-Európában, többek közt a nyugati „értelmiség”
ingyenreklámjának segítségével”. Maga az US News & World Report *1991. *július
8-án tette közzé a hírt, miszerint *George Bush csak az évben negyvenkét
alkalommal használta „az új világrend”* kifejezést. *Molnár
amerikanológiája épp idejében érkezett, hogy legalább három tényre
felhívja a nyugati olvasó figyelmét.*
1*. Az amerikai tapasztalatokat egy puha ideológia modellálja, amely
mozgékony és messianisztikus jellegű. E modellt egy olyan nép testesíti
meg, amely számára a cél önmaga. **A modell terjed Európában, a világban,
és oly mértékben, hogy a Nyugat lassan már az Egyesült Államokat jelenti,
amelynek Európa csak gazdasági és kulturális csatolmánya.*
2. *Az amerikai liberális ideológia utópikus vonása* – amelynek eredeti
puritanizmusa napjainkra elvilágiasodott – *vezet a kapitalista,
élvhajhász, kereskedő és elgépiesedett civil társadalom hegemóniájához a
decentralizált állam és a lekicsinyelt egyház rovásár*a. Ez az ideológia
szüntelen képleteket gyárt a feltorlódó, újabb és még újabb problémákra,
hogy célja szerint végül megszabaduljon a történelem „lidércnyomásától”. *E
boldogságrecept a tömeghangyának készült, és a címkén ez áll:
„Teljesítményhatékonyság a bizniszben.” Ez a kultúra, ez az atomjaira
szétesett tömegszellem tagadja a transzcendenciát az „egyhangúan
megválasztott egyenlőségszinttel, ahol a különbségek és megkülönböztetések
felszívódnak a mindig jót tenni kívánó tudatban”.*
3. *A Washington által alkalmazott módszerek a saját nemzetközi,
történelemellenes és apolitikus modelljének elfogadtatására „sokkal
árnyaltabbak, változatosabbak és brutálisabbak”, mint Moszkváé, „mert az
ember legaljasabb vágyait elégítik k*i.” Ennek ellenére Európában
„félig-meddig a föld alatt, a hagyomány ereje továbbra is ellenáll *a
totalitás igényével fellépő liberális ideológia pusztításainak, […] az
egyenlősítő anyagelvűség nyomásának”.*
Sok amerikanizált európaival ellentétben *Molnár számára Európa marad a
világ központja, nemzetei létezésének köszönhetően. Sőt, lappangó erejét
éppen a politikai töredezettsége, kulturális és nyelvi sokszínűsége adja.*
Szerinte mind a gorbacsovi „közös ház”, mind az „elnatósított kontinens”
olyan kívülről jött modell, melynek semmi köze az európai valósághoz.
Brüsszel és Strasbourg technokratái ellenében a *megerősített európai
„nemzeti jelenléttel” kerülhető el* *a világkormány létrehozása*. Mondani
sem kell, „hogy *nem a XIX. század nacionalizmusához kell visszatérni,
hanem egy olyanhoz, amely nem olvad fel a kereskedő szellemben és a
társadalom hangadói nem közhelypufogtatók*”. *Olyan nemzetre, amely
belülről strukturált „az intelligensen megújult rendiség” szellemében.*
*Molnár számolt **azokkal a felforgató változásokkal, amelyek nyomán az
amerikai puha modell befolyásolni fogja Közép-Európát és a Balkánt a
szovjet csapatok visszavonása után. Számolt a német újraegyesülés nem várt
következményeivel is.* A változásoktól azt is remélte, hogy
Kelet-Közép-Európa elkerüli ama fogyasztói lelki tompultságot, amelybe* a
Nyugatot belekényszerítette az amerikai „way of life”, vagyis az a modell,
amely* *„ahelyett, hogy az embert az Istenhez vezetné”*, *a demokráciába
akarja kísérni, és olyan ember- illetve társadalomképet erőltet rá,
„amelynek kevés közös kapcsolódási pontja van* *a hosszú történelme során
kiérlelt európai világfelfogással*”.
Amerika Európával szemben jött létre, és Európának is elsősorban Amerikával
szemben kell megőriznie önállóságát, és egyáltalán: az arcát.
*S. Király Béla*
*A szerző politológus*
magyaridok.hu
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20161026/ce8fc31d/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl