[Grem] Gender-kérdés konferencia összefoglaló /Szilvay Gergely kiemelés csak részleges
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. Jún. 27., P, 12:16:03 CEST
Szilvay Gergely:
<http://mandiner.hu/cikk/20140623_gender_ellenesseg_az_egyhaz_es_a_stadion_szovetsege>
Gender-ellenesség: az „egyház és a stadion” szövetsége?
<http://mandiner.hu/cikk/20140623_gender_ellenesseg_az_egyhaz_es_a_stadion_szovetsege>
2014. jĂşnius 23. 15:38 | ĂŤrta: Szilvay Gergely
*http://mandiner.hu/cikk/20140623_gender_ellenesseg_az_egyhaz_es_a_stadion_szovetsege
<http://mandiner.hu/cikk/20140623_gender_ellenesseg_az_egyhaz_es_a_stadion_szovetsege>
*
*Félreértik-e a gender-ellenes mozgalmak a gender-elmélet mondanivalóját?
Milyen gender-ellenes tendenciák érvényesülnek Franciaországban,
Lengyelországban és Szlovákiában? Miért lett a gender-pártiak mumusa
Gabriele Kuby katolikus német szociológus? Tényleg szövetkezik-e az „egyház
és a stadion” a gender ellen? *
*A felfutóban lévő gender-ellenes mozgalmak apropóján rendeztek
konferenciát Budapesten: a párbeszĂ©d jegyĂ©ben teolĂłgusokat is meghĂvtak. *
A gender-elmélet elleni európai mozgalmakról rendezett konferenciát
Budapesten június 19-én, a Kálvin téri Mercure hotelben a Friedrich Ebert
AlapĂtvány. A párbeszĂ©d jegyĂ©ben megrendezett* összejövetelen több ország
helyzetét is bemutatták, valamint felszólalt egy teológus nővér és egy
teológusnő is. *
A bevezetőben elmondták: *a „gender-ellenes mozgalom” nemzetek feletti
megmozdulás*, ami *trójai falónak tartja a gender-ideológiát*. Nem pusztán
definĂciĂłs kĂ©rdĂ©srĹ‘l van szĂł, hanem politikairĂłl is, mivel a gender
rákĂ©rdez az antropolĂłgiára, az igazságra Ă©s mozgĂłsĂtĂł ereje is van. A
bevezető előadás szerint a gender-ellenes mozgalmak összekeverik a
fogalmakat, mivel úgy interpretálják a gender-elméletet, mint ha az az
egyenlőség helyett az azonosságot támogatná, pedig ez nem igaz; emellett
összekeverik a nemi identitást és a nemi orientációt.
A spanyol pĂĽspöki kar gender-ellenes fellĂ©pĂ©se pĂ©ldául állĂtĂłlag „*tĂşlmutat
a keresztĂ©ny fundamentalista kisebbsĂ©g mozgĂłsĂtásán”*, Magyarországon pedig
a gender mainstreaiming helyett *„family mainstreaming”* van, mintha a
kettő szemben állna egymással.
A gender-ellenes mozgalmak egyik fő alakja a nemrég a Danube Institute
szervezésében
<http://mandiner.hu/cikk/20140601_a_csalad_leepitese_a_totalis_allamhoz_vezet?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201406>
Magyarországon járt Gabriele Kuby német katolikus szociológus, akivel a
Mandiner is kĂ©szĂtett interjĂşt
<http://mandiner.hu/cikk/20140602_gabriele_kuby_a_gender_orultseg?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201406>.
Kuby-ról a konferencián elhangzott, hogy könyveit többen *„szétszedték”*
már tudományos szempontból.
A konferencia első felvetése az volt, hogy túlzásokról vagy félreértésekről
beszélünk,* létezik-e „genderminimum” és hogy miként léphetünk fel a
gyűlölet ellen. *
Pető Andrea, a Közép-Európai Egyetem (CEU) Gender tanulmányok szakának
professzora kifejtette: a mostani gender-ellenes mozgalmak sajátosságai,
hogy állami finanszĂrozásĂş helyeken is szĂłt kapnak, hogy sok az Ăşj
öndenifĂciĂłs mozgalom, pĂ©ldául a keresztĂ©ny feminizmus
<http://talita.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1914&utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201406:mit-akar-es-mit-takar-a-konzervativ-feminizmus&catid=52:egyuett&Itemid=79&utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201406>;
hogy a sajtĂł szenzitĂv lett a tĂ©ma iránt, illetve hogy a párbeszĂ©d
strukturálisan lehetetlen.
A gender-ellenes mozgalmakkal kapcsolatban a jĂłindulatĂş, felvilágosĂtĂł vita
problémás, mivel a harcot a gender ellen az *„egyház és a stadion”*
szövetsĂ©ge vĂvja pĂ©ldául Lengyelországban, ami tudatos, *„homofĂłb”* harc. *PetĹ‘
Andrea szerint a járható út a csendes megértés és a kérdésfeltevés. Ez
azĂ©rt nehĂ©z, mert a politikai szereplĹ‘k a radikalizálĂłdásra Ă©pĂtenek, ami
nem a megértés és a „genderminimum” elfogadásának irányába hat. *
Perintfalvi Rita bécsi teológusnő leszögezte:* „űzöm azt a műfajt, hogy
politikai teológia”*. Kuby szerinte nem érvel, *„csak lövöldözik”*, és nem
fogalmazza meg, mit ért a *„gender-ideológia”* alatt, azaz *„homályos az
ellenség arca”*. Perintfalvi szerint szélsőségek mindenhol vannak, de Kuby
nem nevezi meg az ellensĂ©get Ă©s nem tiszteli mások megközelĂtĂ©sĂ©t. Kuby-nak
szerinte *„nincs köze a II. Vatikáni Zsinathoz”*, csĹ‘látásĂş, ĂtĂ©lkezĹ‘ Ă©s
prófétai a szerepfelfogása. Perintfalvi végül rámutatott, hgoy a zsinat
Gaudium et spes cĂmű dokumentuma állást foglalt a kirekesztĂ©s ellen.
Perintfalvival szemben *Deák Hedvig domonkos nővér *egyszerűen *teológusnak
nevezte magát. A szerzetes az egyház tanĂtását vázolta fel az ember
természetéről és a férfi-női viszonyról. Eszerint az ember teremtett lény,
akinek adott természete van, és egy adott, megismerhető igazság szerint
kell élnie. Az egyház szerint a szabadság nem semleges választásokra
adatott, hanem az ember természetéből fakadó jó megtételére való képesség.
Az ember továbbá kapcsolati valóság,* azaz szemben az individualizmussal,
azaz *nem* *az egyes, elszigetelt személy a kiindulópontja, **hanem a
kapcsolatokba születő ember. *
A feminista mozgalmakkal már ott összeütközés van, hogy nem egyezik az
emberképük a katolikus emberképpel – mondta Hedvig nővér. *Az egyház
szerint lĂ©tezik objektĂv jĂł Ă©s az igazság megismerhetĹ‘, ebben pedig
különbözik *a* posztmoderntől, ami szerint az igazság megismerhetetlen, és
az igazság igényével való fellépés elnyomáshoz vezet. A posztmodern
szabadság a vágykielĂ©gĂtĂ©s szabadsága. A posztmodern elveti a racionalitást
is, de* *ha elvetjük az ésszerűséget és az igazság megismerhetőségét, akkor
nincs lehetőség a párbeszédre – mutatott rá Hedvig nővér. *
A domonkos szerzetes szerint *az egyház sokat tett a nőkért a történelem
folyamán, a huszadik századi pápai dokumentumok, elsősorban II. János Pál
pápa megnyilatkozásai pedig leszögezik
<http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=77&utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201406>,
hogy a férfi és a nő egyenlő, az ember test és lélek harmóniája, a
szexualitás az egész embert érinti, a biológiai különbségek a másikkal való
kapcsolatra utalnak
<http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=145&utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201406>;
a fĂ©rfi Ă©s a nĹ‘ kiegĂ©szĂti egymást, azaz komplementer.* *A nĹ‘k elnyomása
pedig az emberi bűn következménye*. II. János Pál speciális női hivatásról
és a női géniuszról beszél
<http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=91&utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201406>,
és leszögezi, hogy* az Istenhez való viszony női jellegű, a hierarchia
pedig eme nĹ‘ princĂpium szolgálatában áll. *
Ezután a lengyel, a francia és a szlovák helyzettel ismerkedhettek meg a
résztvevők. Agnieszka Graff rámutatott: Lengyelországban pusztán ötven
*„genderaktivista”* van. Idézte *Tadeusz Pieronek püspök szavait, aki
szerint a gender rosszabb, mint a kommunizmus és a nácizmus,* valamint egy
plakátot, ami szerint *„védd meg a gyermeket a gendertől”*. *A lengyel
püspöki kar pásztorlevele szerint** a gender veszélyes a családokra*, egy
parlamenti kĂ©pviselĹ‘nĹ‘ genderellenes bizottság alapĂtását indĂtványozta,
papok szólalnak fel a gender ellen, rengeteg a jobboldali hangvételű,
genderellenes honlap. Agneiszka Graff hozzátette: a lengyel nőkongresszus
levelet küldött Ferenc pápának, hogy magyarázza el a gendert (feltéve, hogy
a püspöki kar megnyilatkozásai a gender *„félreértésén”* alapulnak”),
emellett folyamatban van a Lengyel Gender Egyesület bejegyeztetése.
*Graff szerint az „illiberális” egyház új ellensége a gender, ami
felváltotta a zsidókat és a melegeket. Az előadó úgy látja: a
gender-ellenes mozgalom vezető erői szántszándékkal keverik össze a
fogalmakat, Ă©s a gendert, azaz a társadalmi szerepeket azonosĂtják a
biolĂłgiai nemmel Ă©s a szexualitással. Ăšgy állĂtják be, mintha a gyerekek
veszélyben lennének. Teljhatalmú ellenséggé démonizálják a
gender-elméletet, ami „kulturális marxizmus”, és mindenhol jelen van, az
ENSZ-ben, az EU-ban, az oktatás minden szintjén. Szélesebb kontextusból
nézve a modernitáshoz való viszony a kérdés, illetve a természet és kultúra
közti törésvonalak értelmezése. A gender az egyik fő kérdése az új
maszkulinitást felmutató nemzeti extrémizmusnak, aminek fő oka szerinte a
gazdasági kilátásai miatt frusztrált ifjúság. Graff szerint sajnos a
jobboldalt sikeresen okkupálta a közösség, család, anyaság témakörét, ezért
a gender Ă©s a feminizmus individualista szĂnben tűnik fel. *
Barbarová Holubová a szlovák helyzetet ismertetve kifejtette: Szlovákiában
a kilencvenes évek óta jelen voltak a női témák és az esélyegyenlőségi
politika a közéletben. A 2004-es EU-csatlakozás után teret kapott a
gender-equality, vagyis a nemek közti egyenlőség kérdése a politikában
(minisztériumi osztály, akciótervek, bizottságok szintjén), bár nem lett
prioritás és a közvélemény figyelmét sem keltette fel. Eközben megjelentek
a kritikus hangok, főleg a római katolikus egyház részéről, és ennek
hatására korlátozták a nĹ‘k *„reproduktĂv jogait”*, valamint nem
engedélyezték az iskolai szexuális nevelést. 2013-ban a külügy elkezdi
elĹ‘kĂ©szĂteni a szlovák emberi jogi nemzetstratĂ©giát, amiben megjelentek
volna az LMBTQ-közösség igényei.
Később azonban megjelent a *„gender-ideológia”* diskurzusa: előadásokat
tartott Szlovákiában Gabiele Kuby, aki élvezi több politikus és az egyház
támogatását; számos emberijogi egyezmény ratifikálását elhalasztotta az
ország. A gender-ellenes mozgalomra a női szervezetek, feministák
szándékosan nem reagáltak, ugyanis szerintük a férfiak és nők közti
egyenlőség nem ideológiai kérdés, hanem alapvető érték és elv az EU-ban.
Ehelyett inkább tovább harcolnak a nemek közti egyenlĹ‘sĂ©g elĹ‘mozdĂtásáért
az emberi jogok, a munkajog, a családjog területén. Ezek a szervezetek a
nemi erőszakot tekintik a nemek közti egyenlőtlenség okának és
következményének. Azaz a nagyobb egyenlőség kevesebb* „nemi alapú”*
erőszakhoz vezetne.
2014-ben átfogalmazták a szlovák alkotmányt, Ăgy az már egy fĂ©rfi Ă©s egy nĹ‘
szövetségeként határozza meg a házasságot, ami kiváltotta az LMBTQ-közösség
tiltakozását. A mĂłdosĂtás egyik indoka az volt, hogy azĂ©rt kell
megakadályozni az azonos neműek házasságát, mert a gyermeknevelésre a férfi
és nő házassága jelenti a legideálisabb közeget – Holubová szerint ezzel
ellenkezĹ‘t azonban senki nem állĂtott. Ugyancsak 2014-ben orvosok Ă©s
pszichológusok adtak ki nyilatkozatot a gender-ideológiáról, mint ami
veszélyt jelent a gyermekek mentális egészségére. Holubová szerint ez
és a *„genderérzékeny
oktatás”* bevezetése elleni harc annak ellenére történt, hogy utóbbi
pusztán ajánlások formájában lĂ©tezik, valamint az aláĂrĂłk fĂ©lremagyaráztak
egyes dokumentumokat.
Mindennek hátterében a szlovák keresztény pártok megújhodása körülötti
harc, a régiek és újak, mérsékeltek és radikálisok szembenállása áll;
valamint a katolikus egyház, a politikai katolicizmus szlovák politikára
való befolyása is fontos tényező. Az egyházzal kapcsolatos kritikákat a
hĂvek ugyanis a vallásuk elleni támadásnak veszik, emellett lĂ©tezik egy
antiimperialista és nyugatellenes retorika is. Ez kapcsolódik az orosz
Európa-ellenességhez, valamint ahhoz, hogy az egyházon belül letörik a nők
jobb pozĂciĂłiĂ©rt folytatott harcát.
Holubová szerint az egyház részéről ellentmondásos az emberi személyiség
biológiai megalapozottságának hangoztatása, korábban ugyanis a szellem
elsőségét hangsúlyozta a katolicizmus. A személyiség „szociokulturális
megalkotottsága”, amit a gender vall, tagadja a teremtettséget, azaz
„anti-kreacionista”. Északi szomszédaink aktivistái szerint a helyzet
annyira elmérgesedett, hogy már szinte lehetetlen a párbeszéd.
Végül Soós Eszter Petronella számolt be a francia helyzetről, elemezve a
francia konzervativizmus és progresszivizmus főbb jellemzőit, a mérsékelt
és szélsőjobb viszonyát az egyházhoz, a női jogok alakulását de Gaulle-tól
Hollande-ig. A genderről szóló viták nem a hagyományos nőjogi problémák
kapcsán csúcsosodtak ki Franciaországban, hanem az azonos neműek
házasságáról szóló vitában. Ezután Soós ismertette a Manif pour
Tous-mozgalmat, a katolikus hátterű, gender-ellenes mozgalmat, valamint a
pártok, felfogások fogalmakhoz kötődő nyelvi-ideológiai harcait.
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140627/8ce4e4b4/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról