<div dir="ltr"><div><a href="http://mandiner.hu/cikk/20140623_gender_ellenesseg_az_egyhaz_es_a_stadion_szovetsege" target="_blank">Szilvay Gergely: </a><br><a href="http://mandiner.hu/cikk/20140623_gender_ellenesseg_az_egyhaz_es_a_stadion_szovetsege" target="_blank">Gender-ellenesség: az „egyház és a stadion” szövetsége?</a></div>
2014. június 23. 15:38 | Írta: Szilvay Gergely<br><div><b><a href="http://mandiner.hu/cikk/20140623_gender_ellenesseg_az_egyhaz_es_a_stadion_szovetsege" target="_blank">http://mandiner.hu/cikk/20140623_gender_ellenesseg_az_egyhaz_es_a_stadion_szovetsege</a><br>
</b> </div>
                
<p>
<span style="background-color:rgb(0,255,0)"><u><b>Félreértik-e a gender-ellenes mozgalmak a gender-elmélet
mondanivalóját? Milyen gender-ellenes tendenciák érvényesülnek
Franciaországban, Lengyelországban és Szlovákiában? Miért lett a
gender-pártiak mumusa Gabriele Kuby katolikus német szociológus? Tényleg
szövetkezik-e az „egyház és a stadion” a gender ellen? </b></u></span><br></p><p><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>A felfutóban
lévő gender-ellenes mozgalmak apropóján rendeztek konferenciát
Budapesten: a párbeszéd jegyében teológusokat is meghívtak.
</b></u></span></p>
                
                
                 <div>
        
</div>
                
                
<div>
<p>A gender-elmélet elleni európai mozgalmakról rendezett
konferenciát Budapesten június 19-én, a Kálvin téri Mercure hotelben a
Friedrich Ebert Alapítvány. A párbeszéd jegyében megrendezett<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>
összejövetelen több ország helyzetét is bemutatták, valamint felszólalt
egy teológus nővér és egy teológusnő is. </b></u></span></p><div>A bevezetőben elmondták: <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>a <i>„gender-ellenes mozgalom”</i>
nemzetek feletti megmozdulás</b></u></span>, ami <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><u><b>trójai falónak tartja a
gender-ideológiát</b></u></span>. Nem pusztán definíciós kérdésről van szó, hanem
politikairól is, mivel a gender rákérdez az antropológiára, az igazságra
és mozgósító ereje is van. A bevezető előadás szerint a gender-ellenes
mozgalmak összekeverik a fogalmakat, mivel úgy interpretálják a
gender-elméletet, mint ha az az egyenlőség helyett az azonosságot
támogatná, pedig ez nem igaz; emellett összekeverik a nemi identitást és
a nemi orientációt.</div><div> </div><div>A spanyol püspöki kar gender-ellenes fellépése például állítólag „<i>túlmutat a keresztény fundamentalista kisebbség mozgósításán”</i>, Magyarországon pedig a gender mainstreaiming helyett <i>„family mainstreaming”</i> van, mintha a kettő szemben állna egymással. </div>
<div> </div><div>A gender-ellenes mozgalmak egyik fő alakja a nemrég a <a href="http://mandiner.hu/cikk/20140601_a_csalad_leepitese_a_totalis_allamhoz_vezet?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201406" target="_blank">Danube Institute szervezésében</a> Magyarországon járt Gabriele Kuby német katolikus szociológus, akivel a Mandiner is készített <a href="http://mandiner.hu/cikk/20140602_gabriele_kuby_a_gender_orultseg?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201406" target="_blank">interjút</a>. Kuby-ról a konferencián elhangzott, hogy könyveit többen <i>„szétszedték”</i> már tudományos szempontból. </div>
<div> </div><div>A
konferencia első felvetése az volt, hogy túlzásokról vagy
félreértésekről beszélünk,<span style="background-color:rgb(0,255,0)"><u><b> létezik-e „genderminimum” és hogy miként
léphetünk fel a gyűlölet ellen. </b></u></span></div><div> </div><div>Pető Andrea, a
Közép-Európai Egyetem (CEU) Gender tanulmányok szakának professzora
kifejtette: a mostani gender-ellenes mozgalmak sajátosságai, hogy állami
finanszírozású helyeken is szót kapnak, hogy sok az új öndenifíciós
mozgalom, például a <a href="http://talita.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1914&utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201406:mit-akar-es-mit-takar-a-konzervativ-feminizmus&catid=52:egyuett&Itemid=79&utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201406" target="_blank">keresztény feminizmus</a>; hogy a sajtó szenzitív lett a téma iránt, illetve hogy a párbeszéd strukturálisan lehetetlen. </div>
<div> </div><div>A gender-ellenes mozgalmakkal kapcsolatban a jóindulatú, felvilágosító vita problémás, mivel a harcot a gender ellen az <i>„egyház és a stadion”</i> szövetsége vívja például Lengyelországban, ami tudatos, <i>„homofób”</i>
harc. <span style="background-color:rgb(0,255,0)"><u><b>Pető Andrea szerint a járható út a csendes megértés és a
kérdésfeltevés. Ez azért nehéz, mert a politikai szereplők a
radikalizálódásra építenek, ami nem a megértés és a <i>„genderminimum”</i> elfogadásának irányába hat. </b></u></span></div><div> </div><div>Perintfalvi Rita bécsi teológusnő leszögezte:<i> „űzöm azt a műfajt, hogy politikai teológia”</i>. Kuby szerinte nem érvel, <i>„csak lövöldözik”</i>, és nem fogalmazza meg, mit ért a <i>„gender-ideológia”</i> alatt, azaz <i>„homályos az ellenség arca”</i>.
Perintfalvi szerint szélsőségek mindenhol vannak, de Kuby nem nevezi
meg az ellenséget és nem tiszteli mások megközelítését. Kuby-nak
szerinte <i>„nincs köze a II. Vatikáni Zsinathoz”</i>, csőlátású,
ítélkező és prófétai a szerepfelfogása. Perintfalvi végül rámutatott,
hgoy a zsinat Gaudium et spes című dokumentuma állást foglalt a
kirekesztés ellen. </div><div> </div><div>Perintfalvival szemben <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Deák
Hedvig domonkos nővér </b></u></span>egyszerűen <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>teológusnak nevezte magát. A szerzetes
az egyház tanítását vázolta fel az ember természetéről és a férfi-női
viszonyról. Eszerint az ember teremtett lény, akinek adott természete
van, és egy adott, megismerhető igazság szerint kell élnie. Az egyház
szerint a szabadság nem semleges választásokra adatott, hanem az ember
természetéből fakadó jó megtételére való képesség. Az ember továbbá
kapcsolati valóság,</b></u></span> azaz szemben az individualizmussal, azaz <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>nem</b></u></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><u><b>az
egyes, elszigetelt személy a kiindulópontja, </b></u></span><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>hanem a kapcsolatokba
születő ember. </b></u></span></div><div> </div><div>A feminista mozgalmakkal már ott
összeütközés van, hogy nem egyezik az emberképük a katolikus emberképpel
– mondta Hedvig nővér. <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Az egyház szerint létezik objektív jó és az
igazság megismerhető, ebben pedig különbözik </b></u></span>a<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><u><b> posztmoderntől, ami
szerint az igazság megismerhetetlen, és az igazság igényével való
fellépés elnyomáshoz vezet. A posztmodern szabadság a vágykielégítés
szabadsága. A posztmodern elveti a racionalitást is, de</b></u></span> <span style="background-color:rgb(0,255,0)"><u><b>ha elvetjük az
ésszerűséget és az igazság megismerhetőségét, akkor nincs lehetőség a
párbeszédre – mutatott rá Hedvig nővér. </b></u></span></div><div> </div><div>A
domonkos szerzetes szerint <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>az egyház sokat tett a nőkért a történelem
folyamán, a huszadik századi pápai dokumentumok, elsősorban II. János
Pál pápa megnyilatkozásai pedig <a href="http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=77&utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201406" target="_blank">leszögezik</a>,
hogy a férfi és a nő egyenlő, az ember test és lélek harmóniája, a
szexualitás az egész embert érinti, a biológiai különbségek a másikkal
való <a href="http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=145&utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201406" target="_blank">kapcsolatra utalnak</a>;
a férfi és a nő kiegészíti egymást, azaz komplementer.</b></u></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><u><b>A nők elnyomása
pedig az emberi bűn következménye</b></u></span>. II. János Pál speciális női
hivatásról és a női géniuszról <a href="http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=91&utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201406" target="_blank">beszél</a>, és leszögezi, hogy<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b> az Istenhez való viszony női jellegű, a hierarchia pedig eme nő princípium szolgálatában áll. </b></u></span></div>
<div> </div><div>Ezután
a lengyel, a francia és a szlovák helyzettel ismerkedhettek meg a
résztvevők.<span style="background-color:rgb(255,255,255)"> Agnieszka Graff rámutatott: Lengyelországban pusztán ötven <i>„genderaktivista”</i>
van.</span> Idézte <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Tadeusz Pieronek püspök szavait, aki szerint a <span style="background-color:rgb(234,209,220)">gender
</span>rosszabb, mint a <span style="background-color:rgb(234,209,220)">kommunizmus és a nácizmus,</span></b></u></span> valamint egy plakátot, ami
szerint <i>„védd meg a gyermeket a gendertől”</i>. <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>A lengyel püspöki
kar pásztorlevele szerint</b></u></span><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><u><b><span style="background-color:rgb(255,255,0)"> </span>a gender veszélyes a családokra</b></u></span>, egy
parlamenti képviselőnő genderellenes bizottság alapítását indítványozta,
papok szólalnak fel a gender ellen, rengeteg a jobboldali hangvételű,
genderellenes honlap. Agneiszka Graff hozzátette: a lengyel
nőkongresszus levelet küldött Ferenc pápának, hogy magyarázza el a
gendert (feltéve, hogy a püspöki kar megnyilatkozásai a gender <i>„félreértésén”</i> alapulnak”), emellett folyamatban van a Lengyel Gender Egyesület bejegyeztetése. </div><div> </div><div><span style="background-color:rgb(61,133,198)"><u><b>Graff szerint az <i>„illiberális”</i>
egyház </b><b>új ellensége a gender, ami felváltotta a zsidókat és a
melegeket. Az előadó úgy látja: a gender-ellenes mozgalom vezető erői
szántszándékkal keverik össze a fogalmakat, és a gendert, azaz a
társadalmi szerepeket azonosítják a biológiai nemmel és a
szexualitással. Úgy állítják be, mintha a gyerekek veszélyben lennének.
Teljhatalmú ellenséggé démonizálják a gender-elméletet, ami <i>„kulturális marxizmus”</i>,
és mindenhol jelen van, az ENSZ-ben, az EU-ban, az oktatás minden
szintjén. Szélesebb kontextusból nézve a modernitáshoz való viszony a
kérdés, illetve a természet és kultúra közti törésvonalak értelmezése. A
gender az egyik fő kérdése az új maszkulinitást felmutató nemzeti
extrémizmusnak, aminek fő oka szerinte a gazdasági kilátásai miatt
frusztrált ifjúság. Graff szerint sajnos a jobboldalt sikeresen
okkupálta a közösség, család, anyaság témakörét, ezért a gender és a
feminizmus individualista színben tűnik fel. </b></u></span></div><div> </div><div>Barbarová
Holubová a szlovák helyzetet ismertetve kifejtette: Szlovákiában a
kilencvenes évek óta jelen voltak a női témák és az esélyegyenlőségi
politika a közéletben. A 2004-es EU-csatlakozás után teret kapott a
gender-equality, vagyis a nemek közti egyenlőség kérdése a politikában
(minisztériumi osztály, akciótervek, bizottságok szintjén), bár nem lett
prioritás és a közvélemény figyelmét sem keltette fel. Eközben
megjelentek a kritikus hangok, főleg a római katolikus egyház részéről,
és ennek hatására korlátozták a nők <i>„reproduktív jogait”</i>,
valamint nem engedélyezték az iskolai szexuális nevelést. 2013-ban a
külügy elkezdi előkészíteni a szlovák emberi jogi nemzetstratégiát,
amiben megjelentek volna az LMBTQ-közösség igényei. </div><div> </div><div>Később azonban megjelent a <i>„gender-ideológia”</i>
diskurzusa: előadásokat tartott Szlovákiában Gabiele Kuby, aki élvezi
több politikus és az egyház támogatását; számos emberijogi egyezmény
ratifikálását elhalasztotta az ország. A gender-ellenes mozgalomra a női
szervezetek, feministák szándékosan nem reagáltak, ugyanis szerintük a
férfiak és nők közti egyenlőség nem ideológiai kérdés, hanem alapvető
érték és elv az EU-ban. Ehelyett inkább tovább harcolnak a nemek közti
egyenlőség előmozdításáért az emberi jogok, a munkajog, a családjog
területén. Ezek a szervezetek a nemi erőszakot tekintik a nemek közti
egyenlőtlenség okának és következményének. Azaz a nagyobb egyenlőség
kevesebb<i> „nemi alapú”</i> erőszakhoz vezetne. </div><div> </div><div>2014-ben
átfogalmazták a szlovák alkotmányt, így az már egy férfi és egy nő
szövetségeként határozza meg a házasságot, ami kiváltotta az
LMBTQ-közösség tiltakozását. A módosítás egyik indoka az volt, hogy
azért kell megakadályozni az azonos neműek házasságát, mert a
gyermeknevelésre a férfi és nő házassága jelenti a legideálisabb közeget
– Holubová szerint ezzel ellenkezőt azonban senki nem állított.
Ugyancsak 2014-ben orvosok és pszichológusok adtak ki nyilatkozatot a
gender-ideológiáról, mint ami veszélyt jelent a gyermekek mentális
egészségére. Holubová szerint ez és a <i>„genderérzékeny oktatás”</i>
bevezetése elleni harc annak ellenére történt, hogy utóbbi pusztán
ajánlások formájában létezik, valamint az aláírók félremagyaráztak egyes
dokumentumokat.</div><div> </div><div>Mindennek hátterében a szlovák
keresztény pártok megújhodása körülötti harc, a régiek és újak,
mérsékeltek és radikálisok szembenállása áll; valamint a katolikus
egyház, a politikai katolicizmus szlovák politikára való befolyása is
fontos tényező. Az egyházzal kapcsolatos kritikákat a hívek ugyanis a
vallásuk elleni támadásnak veszik, emellett létezik egy antiimperialista
és nyugatellenes retorika is. Ez kapcsolódik az orosz
Európa-ellenességhez, valamint ahhoz, hogy az egyházon belül letörik a
nők jobb pozícióiért folytatott harcát.</div><div> </div><div>Holubová
szerint az egyház részéről ellentmondásos az emberi személyiség
biológiai megalapozottságának hangoztatása, korábban ugyanis a szellem
elsőségét hangsúlyozta a katolicizmus. A személyiség „szociokulturális
megalkotottsága”, amit a gender vall, tagadja a teremtettséget, azaz
„anti-kreacionista”. Északi szomszédaink aktivistái szerint a helyzet
annyira elmérgesedett, hogy már szinte lehetetlen a párbeszéd. </div><div> </div><div>Végül
Soós Eszter Petronella számolt be a francia helyzetről, elemezve a
francia konzervativizmus és progresszivizmus főbb jellemzőit, a
mérsékelt és szélsőjobb viszonyát az egyházhoz, a női jogok alakulását
de Gaulle-tól Hollande-ig. A genderről szóló viták nem a hagyományos
nőjogi problémák kapcsán csúcsosodtak ki Franciaországban, hanem az
azonos neműek házasságáról szóló vitában. Ezután Soós ismertette a Manif
pour Tous-mozgalmat, a katolikus hátterű, gender-ellenes mozgalmat,
valamint a pártok, felfogások fogalmakhoz kötődő nyelvi-ideológiai
harcait.</div> </div></div>