[Grem] szorongás, hiszti, toporzékolás - 'Segíts a gyereknek, hogy elviselje önmagát!'

Mogyorósi Dorottya modor307 at yahoo.com
2013. Sze. 3., K, 16:42:10 CEST


Én a szakmai szöveg idealizmusĂĄra hĂ­vtam fel a figyelmet. Sztem nemcsak olyanok vannak, akiket Ă©rdekel, hogy hogyan legyenek jĂł anyĂĄk, vagy apĂĄk, hanem -- kevĂ©s sajnos idƑben -- olyan is, akit Ă©rdekel, hogyan lehet jĂł ember, jĂł nƑ, Ă©s jĂł fĂ©rfi, jĂł tĂĄrs - mielƑtt pĂ©ldĂĄul anya lesz, vagy apa. És ezen kevesek azzal kerĂŒlnek szembe, hogy ideĂĄlis elveket lĂĄtnak, szĂ©p szavakat, leĂ­rva, aztĂĄn megtapasztaljĂĄk, hogy a valĂłsĂĄg mĂĄs. FejlƑdni sajna csak elbukva lehet.

ElkĂ©pzelhetƑ -- jajajaj -- hogy a hisztis gyermek felĂ© kiabĂĄlva fordulunk, vagy ne adj Isten, rĂĄverĂŒnk a popsijĂĄra. De ettƑl nem leszĂŒnk kevesebbek. 

de ha ezt a cikket elolvassuk, lehet, mély bƱntudatunk tåmad a fentiek miatt...csak ezt karikíroztam.


D.


 
"Legyen elötted mindig Ășt. FĂșjjon mindig hĂĄtad mögĂŒl a szĂ©l. Az esö puhĂĄn essen földjeidre. A nap melegen sĂŒsse arcodat. S amĂ­g Ășjra talĂĄlkozunk,hordozzon tĂ©ged tenyerĂ©n az Isten!"

Mielött kinyomtatja ezt a levelet, környezetvĂ©delmi okokbĂłl kĂ©rem, gondolja meg, valĂłban szĂŒksĂ©ges-e a m velet.


________________________________
 FeladĂł: KoĂłs FlĂłra <koosf at t-online.hu>
CĂ­mzett: MogyorĂłsi Dorottya <modor307 at yahoo.com>; grem at turul.kgk.uni-obuda.hu 
ElkĂŒldve: 2013. szeptember 3., Kedd  16.31
TĂĄrgy: Re: [Grem] ï»ższorongĂĄs, hiszti, toporzĂ©kolĂĄs - 'SegĂ­ts a gyereknek, hogy elviselje önmagĂĄt!'
 


Azt gondolom, arrĂłl van szĂł, mi lenne a 
jĂł.
Az én anyukåm megvette a "Gyermeklélektan" címƱ 
könyvet, amikor szĂŒlettem.
Van håla Istennek, akit érdekel, hogyan lenne, 
lehetne jobb anya, apa.
Aki gondolkozik azon, mit lenne jĂł tenni, amikor a 
kisgyerek a közértben RENDSZERESEN csokiért toporzékol.
Van, akinek ez naponta probléma.
Ha jól oldja meg, olyasmit ad a gyerekének, amit 
semmi nem tud pĂłtolni kĂ©sƑbb.
Hogy fokozzam, hĂĄtha nekĂŒnk, villamoson-buszon 
utazĂłknak sem rossz tudni, milyen arccal forduljunk egy hisztis kisgyerek 
felé!
Én sokszor próbálok mosolyogni rájuk.
(FrusztrĂĄciĂł, munkanĂ©lkĂŒlisĂ©g, bizonytalansĂĄg, 
kilĂĄtĂĄstalansĂĄg kellƑs közepĂ©n.)
 
 
 
Sent: Tuesday, September 03, 2013 4:17 PM
Subject: Re: [Grem] ï»ższorongĂĄs, hiszti,  toporzĂ©kolĂĄs - 'SegĂ­ts a gyereknek, hogy elviselje önmagĂĄt!'
>
>
>Sztem  azĂ©rt klassz lenne, ha minden szĂŒlƑ csupa fölnƑtt felnƑtt lenne, de ez sajna  nem Ă­gy van....ezĂ©rt nem hiszem, hogy ezt a szĂ©p ideĂĄlis nevelĂ©s csak Ășgy  ripsz-ropsz elterjedne. :-( És csupa nyugalom szĂŒlƑ ĂĄllna a toporzĂ©kolĂł  gyermek mellett, frusztrĂĄciĂł, elkeseredĂ©s, problĂ©mĂĄk, Ă©letközepi vĂĄlsĂĄg,  munkanĂ©lkĂŒlisĂ©g, stb. nĂ©lkĂŒl.....
>
>
>
> 
>"Legyen  elötted mindig Ășt. FĂșjjon mindig hĂĄtad mögĂŒl a szĂ©l. Az esö puhĂĄn essen  földjeidre. A nap melegen sĂŒsse arcodat. S amĂ­g Ășjra talĂĄlkozunk,hordozzon  tĂ©ged tenyerĂ©n az Isten!"
>
>Mielött kinyomtatja ezt a  levelet, környezetvĂ©delmi okokbĂłl kĂ©rem, gondolja meg, valĂłban szĂŒksĂ©ges-e a m  velet.
>
>
>
>________________________________
> FeladĂł: KoĂłs FlĂłra <koosf at t-online.hu>
>CĂ­mzett: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu 
>ElkĂŒldve: 2013. szeptember  3., Kedd 16.14
>TĂĄrgy: Re:  [Grem] ï»ższorongĂĄs, hiszti, toporzĂ©kolĂĄs - 'SegĂ­ts a gyereknek, hogy elviselje  önmagĂĄt!'
>
>
>
> 
>Kedves EmƑke, ezeket olyan nagyon  szeretem!
>MĂșlhatatlanul szĂ©p Ă©s fontos szerintem arrĂłl  gondolkodni, beszĂ©lni, hogyan is tudnĂĄnk egymĂĄst jobban elviselni, hogyan  tudnĂĄnk egymĂĄst a mindennapi gyakorlatban jobban szeretni!
>A tanĂĄrkĂ©pzƑn, ahova jĂĄrtam, nagyon komolyan  vettĂ©k a fejlƑdĂ©spszicholĂłgiĂĄt, Ă©s ezĂ©rt muszĂĄj volt sokat tanulnom  rĂłla.
>Hiszem, hogy a közös boldogsĂĄgunk 90 szĂĄzalĂ©kban  ezen mĂșlik: mit tudunk egymĂĄsrĂłl, mit Ă©rtĂŒnk Ă©s akarunk megĂ©rteni  egymĂĄsbĂłl?
>Biztos, hogy ma is lehet, mindig lehet Ășjat  gondolni, mondani viselkedĂ©sĂŒnkrƑl, szĂ©p Ă©s nehĂ©z feladatunkrĂłl: elviselni  egymĂĄst.
>Odåig merészkedem, hogy ezt tanítanåm az  åltalånos iskolåban, mert ez az, amit mindenkinek tudnia kellene.
>Ez lenne a legfontosabb tantĂĄrgy, ha rajtam  mĂșlna.
>NagyszerƱ szöveg ez itt.
>----- Original Message ----- 
>>From: Emoke Greschik 
>>To: grem at turul.banki.hu 
>>Sent: Tuesday, September 03, 2013 3:02  PM
>>Subject: [Grem] szorongås, hiszti,  toporzékolås - 'Segíts a gyereknek, hogy elviselje önmagåt!'
>>
>>
>>PORONTY  
>>Segíts a gyereknek, hogy elviselje önmagåt!
>>	* CziglĂĄn  Karolina, pszicholĂłgus 
>>Vannak pillanatok, mikor a szĂŒlƑ szĂĄmĂĄra az is kihĂ­vĂĄst jelent,  hoejlƑdĂ©sgy elviselje gyermekĂ©t anĂ©lkĂŒl, hogy olyat mondana vagy tenne, amit  kĂ©sƑbb megbĂĄn. Van az a decibel, az a nyafogĂĄs,  dacolĂĄs, ami a legedzettebb idegeket is megtĂ©pĂĄzza. Ilyenkor Ă©rdemes  Ă©szbe kapni, Ă©s feltenni a kĂ©rdĂ©st: „Ha Ă©n, aki felnƑtt vagyok, Ă©s mĂĄr egy  csomĂł eszközöm van az Ă©rzelmek kezelĂ©sĂ©hez, Ă­gy vagyok, vajon hogy Ă©rezheti  magĂĄt a gyerek?” MĂ©g ha lĂĄtszĂłlag direkt provokĂĄl is az ĂĄtok kölyök, mĂ©g ha  van is agressziĂł a viselkedĂ©sĂ©ben, valĂłszĂ­nƱleg azĂ©rt dĂŒhöng, sikĂ­t,  csapkod, mert abban a pillanatban nem tud hozzĂĄfĂ©rni mĂĄs, jobb megoldĂĄsi  mĂłdhoz, amivel könnyĂ­thetne lelkiĂĄllapotĂĄn. 
>>Ha arra gondolunk, vannak felnƑttek, akik olykor,  Ă©rzelmileg felkavarĂł helyzetekben ĂĄtalakulnak nĂ©gy-ötĂ©ves gyerekkĂ©,  könnyen belĂĄthatĂł, mennyire nagy szerepe van a szĂŒlƑnek abban, hogy  segĂ­tsen a gyereknek a rossz közĂ©rzet feloldĂĄsĂĄban, milyen fontos  ezt megtanulni. Ám nemcsak a haragrĂłl van szĂł, hanem a szorongĂĄsrĂłl, szomorĂșsĂĄgrĂłl is.
>>Ezekkel kapcsolatban kĂ©t hibĂĄba eshet a szĂŒlƑ: egyik, ha legyint rĂĄjuk, mondvĂĄn, majd megvigasztalĂłdik a csemete,  amĂșgy sem szabad elkĂ©nyeztetni. MĂĄsik, ha annyira szĂ­vĂ©re veszi a  gyerek szenvedĂ©sĂ©t, hogy vĂ©gĂŒl szinte Ƒt kell pĂĄtyolgatni.
>>ElƑbbivel az a gond, hogy nĂ©ha tĂ©vesen mĂ©rik fel a szĂŒlƑk a gyermek  kĂ©pessĂ©geit. Aki elƑször kerĂŒl olyan helyzetbe, hogy elveszett a kismackĂłja,  vagy összeveszett az ovis jĂĄtszĂłtĂĄrsĂĄval, nem tudja, mit kezdjen magĂĄval,  szomorĂșsĂĄgĂĄval. A szĂŒlƑtƑl a legnagyobb segĂ­tsĂ©g nem az, hogy megoldja a  helyzetet, hanem hogy segĂ­t elhordozni az Ă©rzelmet. Ha anya vagy apa  mosolyogva legyint, hogy „eh, veszek Ă©n neked mĂĄsik macit, sokkal szebbet”,  vagy, hogy „majd jĂĄtszik veled mĂĄs”, azzal azt ĂŒzeni, hogy kihĂĄtrĂĄl a  helyzetbƑl, Ƒ köszöni, jĂłl van, a gyerek pedig ott marad egyedĂŒl azzal, hogy  hiĂĄba jön Ășj maci, az Ƒ szĂ­ve azĂ©rt mĂ©g facsarodik.
>>Na de akkor mit csinĂĄljunk? ErrƑl csak metaforĂĄkban lehet  beszĂ©lni, mert Ă©pp ez az, hogy csinĂĄlni nem kell semmit. Hacsak nem  megsimogatni a gyereket, meghallgatni. ÉrzĂ©kletes, hogy a pszicholĂłgia  olyan kifejezĂ©seket hasznĂĄl ezzel kapcsolatban, mint holding, azaz  tartĂĄs, illetve tartalmazĂĄs.
>>Ezek között vannak kĂŒlönbsĂ©gek, de a lĂ©nyeget Ășgy fogalmazza meg Melanie Klein, a fejlƑdĂ©slĂ©lektan egyik legnagyobb alakja,  hogy a csecsemƑ kivetĂ­ti a szĂĄmĂĄra feldolgozhatatlan tartalmakat, azaz  Ă©rzelmeket, gondolatokat, kĂ©peket a szĂŒlƑre, aki mĂĄs formĂĄban, fel- Ă©s  ĂĄtdolgozva juttatja vissza a csemetĂ©hez. Mindez persze nem  szĂĄndĂ©kos, a gyerek rĂ©szĂ©rƑl egyĂĄltalĂĄn nem tudatos, a szĂŒlƑ rĂ©szĂ©rƑl is  kevĂ©ssĂ©, inkĂĄbb törtĂ©nik, semmint teszik. MĂ©g hĂ©tköznapibb mĂłdon  megfogalmazva arrĂłl van szĂł, hogy az anya, az apa rĂĄhangolĂłdik a  gyermek hullĂĄmhosszĂĄra, de Ƒ Ă©rettebb, erƑsebb, többet tud, Ă©s ezĂĄltal  szavak nĂ©lkĂŒl is kĂ©pes segĂ­teni a gyermeknek, hogy feldolgozza, ami szĂĄmĂĄra  megterhelƑ.
>> 
>>BizonyĂĄra ezek utĂĄn mĂ©g kĂ­nzĂłbb a kĂ©rdĂ©s: mit kell  tenni ahhoz, hogy ez mƱködjön. LeginkĂĄbb jelen lenni, nem kimenekĂŒlni, nem  elhessegetni az Ă©rzelmeket. ÁtĂ©lni Ă©s elfogadni, hogy a gyereknek  valami nehĂ©z, ugyanakkor megtartani azt a felnƑtt tudĂĄst, hogy mĂ©gis,  alapvetƑen minden rendben van. Vele lenni Ă©rzelmi  Ă©rtelemben.
>>A szomorĂșsĂĄg kapcsĂĄn talĂĄn könnyebb elfogadni ezt a nĂ©zetet, de mi a helyzet mĂĄs kellemetlen Ă©rzelmekkel, a haraggal, indulattal,  ahogy leggyakrabban nevezi a szĂŒlƑ, a hisztivel? Gyakori javaslat,  hogy ignorĂĄlni kell, Ă­gy tanulja meg a gyermek, hogy ez nem megfelelƑ  kommunikĂĄciĂłs csatorna, ezzel nem Ă©r cĂ©lt. Itt kĂ©t kiegĂ©szĂ­tĂ©sre van  szĂŒksĂ©g.
>>Egyik, hogy a szĂŒlƑ jĂł esetben sejti, milyen Ă©rzelem van a hiszti  mögött. ValĂłban kĂ©tsĂ©gbe esett a gyermek, Ă©s tehetetlen  frusztrĂĄciĂłjĂĄban csapkodja magĂĄt a földhöz, vagy nagyrĂ©szt szĂ­njĂĄtĂ©krĂłl van  szĂł, vĂĄlasztott cselekvĂ©srƑl. ElƑbbinĂ©l is elƑfordulhat, hogy  annyira belehergelte magĂĄt a kicsi, hogy nincs mĂĄs tennivalĂł, mint hagyni,  hogy vĂ©ge legyen, de inkĂĄbb az utĂłbbira vonatkozik az otthagyĂłs 
tanĂĄcs.
>>A mĂĄsik kiegĂ©szĂ­tĂ©s, hogy többfĂ©le mĂłdon lehet nem tenni  semmit. A gyerek nagyon is Ă©rzi, hogy hideg fölĂ©ny van-e  emögött, beszĂĄllt-e a harcba a szĂŒlƑ, arra gondolva, most megmutatja a kis  gazembernek, hogy hisztivel nem Ă©r el semmit, vagy vele van  Ă©rzelmileg, Ă©s tĂŒrelmesen, nyugodtan vĂĄr. Nem fogja teljesĂ­teni a  követelĂ©st, nem veszi meg a csokit, nem adja oda a törĂ©keny gyertyatartĂłt  jĂĄtszani, de vele van. Persze, a toporzĂ©kolĂĄs pillanatĂĄban nem figyel  erre a gyerek, de mĂ©gis Ă©rzĂ©keli, Ă©s a kapcsolatba beĂĄgyazĂłdik ez a  tapasztalat.
>>Sok helyzetben arra tanĂ­tjĂĄk az embert, legyen aktĂ­v, asszertĂ­v,  oldja meg a problĂ©mĂĄkat, Ă©s ez jĂł is. Ám fontos tudni, hogy a szĂŒlƑi lĂ©tben  nĂ©ha a puszta nyugalom, a lelki egyensĂșly megtartĂĄsa az aktĂ­v segĂ­tsĂ©g,  anĂ©lkĂŒl, hogy egy szĂł elhangzana, egy mozdulatot tenne a szĂŒlƑ. És  hogy hogyan maradhat valaki nyugodt Ă©les helyzetben,  pĂ©ldĂĄul egy vadul dĂŒhöngƑ gyerek mellett? TalĂĄn Ă©ppen Ășgy, ha  emlĂ©kezteti magĂĄt: csupĂĄn ennyi a dolga, nem kell semmi mĂĄs csodamegoldĂĄst  kiagyalnia.
>>CziglĂĄn Karolina pszicholĂłgus 
>>________________________________
>> _______________________________________________
>>Grem mailing 
    list
>>Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
>_______________________________________________
>Grem 
  mailing list
>Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
>
>________________________________
> _______________________________________________
>Grem mailing 
  list
>Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20130903/4093ef43/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról