[Grem] szorongás, hiszti, toporzékolás - 'Segíts a gyereknek, hogy elviselje önmagát!'
Mogyorósi Dorottya
modor307 at yahoo.com
2013. Sze. 3., K, 16:42:10 CEST
Ăn a szakmai szöveg idealizmusĂĄra hĂvtam fel a figyelmet. Sztem nemcsak olyanok vannak, akiket Ă©rdekel, hogy hogyan legyenek jĂł anyĂĄk, vagy apĂĄk, hanem -- kevĂ©s sajnos idĆben -- olyan is, akit Ă©rdekel, hogyan lehet jĂł ember, jĂł nĆ, Ă©s jĂł fĂ©rfi, jĂł tĂĄrs - mielĆtt pĂ©ldĂĄul anya lesz, vagy apa. Ăs ezen kevesek azzal kerĂŒlnek szembe, hogy ideĂĄlis elveket lĂĄtnak, szĂ©p szavakat, leĂrva, aztĂĄn megtapasztaljĂĄk, hogy a valĂłsĂĄg mĂĄs. FejlĆdni sajna csak elbukva lehet.
ElkĂ©pzelhetĆ -- jajajaj -- hogy a hisztis gyermek felĂ© kiabĂĄlva fordulunk, vagy ne adj Isten, rĂĄverĂŒnk a popsijĂĄra. De ettĆl nem leszĂŒnk kevesebbek.
de ha ezt a cikket elolvassuk, lehet, mĂ©ly bƱntudatunk tĂĄmad a fentiek miatt...csak ezt karikĂroztam.
D.
Â
"Legyen elötted mindig Ășt. FĂșjjon mindig hĂĄtad mögĂŒl a szĂ©l. Az esö puhĂĄn essen földjeidre. A nap melegen sĂŒsse arcodat. S amĂg Ășjra talĂĄlkozunk,hordozzon tĂ©ged tenyerĂ©n az Isten!"
Mielött kinyomtatja ezt a levelet, környezetvĂ©delmi okokbĂłl kĂ©rem, gondolja meg, valĂłban szĂŒksĂ©ges-e a m velet.
________________________________
FeladĂł: KoĂłs FlĂłra <koosf at t-online.hu>
CĂmzett: MogyorĂłsi Dorottya <modor307 at yahoo.com>; grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
ElkĂŒldve: 2013. szeptember 3., Kedd 16.31
TĂĄrgy: Re: [Grem] ï»ższorongĂĄs, hiszti, toporzĂ©kolĂĄs - 'SegĂts a gyereknek, hogy elviselje önmagĂĄt!'
Azt gondolom, arrĂłl van szĂł, mi lenne a
jĂł.
Az Ă©n anyukĂĄm megvette a "GyermeklĂ©lektan" cĂmƱ
könyvet, amikor szĂŒlettem.
Van håla Istennek, akit érdekel, hogyan lenne,
lehetne jobb anya, apa.
Aki gondolkozik azon, mit lenne jĂł tenni, amikor a
kisgyerek a közértben RENDSZERESEN csokiért toporzékol.
Van, akinek ez naponta probléma.
Ha jól oldja meg, olyasmit ad a gyerekének, amit
semmi nem tud pĂłtolni kĂ©sĆbb.
Hogy fokozzam, hĂĄtha nekĂŒnk, villamoson-buszon
utazĂłknak sem rossz tudni, milyen arccal forduljunk egy hisztis kisgyerek
felé!
Ăn sokszor prĂłbĂĄlok mosolyogni rĂĄjuk.
(FrusztrĂĄciĂł, munkanĂ©lkĂŒlisĂ©g, bizonytalansĂĄg,
kilĂĄtĂĄstalansĂĄg kellĆs közepĂ©n.)
Â
Â
Â
Sent: Tuesday, September 03, 2013 4:17 PM
Subject: Re: [Grem] ï»ższorongĂĄs, hiszti, toporzĂ©kolĂĄs - 'SegĂts a gyereknek, hogy elviselje önmagĂĄt!'
>
>
>Sztem azĂ©rt klassz lenne, ha minden szĂŒlĆ csupa fölnĆtt felnĆtt lenne, de ez sajna nem Ăgy van....ezĂ©rt nem hiszem, hogy ezt a szĂ©p ideĂĄlis nevelĂ©s csak Ășgy ripsz-ropsz elterjedne. :-( Ăs csupa nyugalom szĂŒlĆ ĂĄllna a toporzĂ©kolĂł gyermek mellett, frusztrĂĄciĂł, elkeseredĂ©s, problĂ©mĂĄk, Ă©letközepi vĂĄlsĂĄg, munkanĂ©lkĂŒlisĂ©g, stb. nĂ©lkĂŒl.....
>
>
>
>Â
>"Legyen elötted mindig Ășt. FĂșjjon mindig hĂĄtad mögĂŒl a szĂ©l. Az esö puhĂĄn essen földjeidre. A nap melegen sĂŒsse arcodat. S amĂg Ășjra talĂĄlkozunk,hordozzon tĂ©ged tenyerĂ©n az Isten!"
>
>Mielött kinyomtatja ezt a levelet, környezetvĂ©delmi okokbĂłl kĂ©rem, gondolja meg, valĂłban szĂŒksĂ©ges-e a m velet.
>
>
>
>________________________________
> FeladĂł: KoĂłs FlĂłra <koosf at t-online.hu>
>CĂmzett: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>ElkĂŒldve: 2013. szeptember 3., Kedd 16.14
>TĂĄrgy: Re: [Grem] ï»ższorongĂĄs, hiszti, toporzĂ©kolĂĄs - 'SegĂts a gyereknek, hogy elviselje önmagĂĄt!'
>
>
>
>
>Kedves EmĆke, ezeket olyan nagyon szeretem!
>MĂșlhatatlanul szĂ©p Ă©s fontos szerintem arrĂłl gondolkodni, beszĂ©lni, hogyan is tudnĂĄnk egymĂĄst jobban elviselni, hogyan tudnĂĄnk egymĂĄst a mindennapi gyakorlatban jobban szeretni!
>A tanĂĄrkĂ©pzĆn, ahova jĂĄrtam, nagyon komolyan vettĂ©k a fejlĆdĂ©spszicholĂłgiĂĄt, Ă©s ezĂ©rt muszĂĄj volt sokat tanulnom rĂłla.
>Hiszem, hogy a közös boldogsĂĄgunk 90 szĂĄzalĂ©kban ezen mĂșlik: mit tudunk egymĂĄsrĂłl, mit Ă©rtĂŒnk Ă©s akarunk megĂ©rteni egymĂĄsbĂłl?
>Biztos, hogy ma is lehet, mindig lehet Ășjat gondolni, mondani viselkedĂ©sĂŒnkrĆl, szĂ©p Ă©s nehĂ©z feladatunkrĂłl: elviselni egymĂĄst.
>OdĂĄig merĂ©szkedem, hogy ezt tanĂtanĂĄm az ĂĄltalĂĄnos iskolĂĄban, mert ez az, amit mindenkinek tudnia kellene.
>Ez lenne a legfontosabb tantĂĄrgy, ha rajtam mĂșlna.
>NagyszerƱ szöveg ez itt.
>----- Original Message -----
>>From: Emoke Greschik
>>To: grem at turul.banki.hu
>>Sent: Tuesday, September 03, 2013 3:02 PM
>>Subject: [Grem] szorongĂĄs, hiszti, toporzĂ©kolĂĄs - 'SegĂts a gyereknek, hogy elviselje önmagĂĄt!'
>>
>>
>>PORONTY
>>SegĂts a gyereknek, hogy elviselje önmagĂĄt!
>> * CziglĂĄn Karolina, pszicholĂłgus
>>Vannak pillanatok, mikor a szĂŒlĆ szĂĄmĂĄra az is kihĂvĂĄst jelent, hoejlĆdĂ©sgy elviselje gyermekĂ©t anĂ©lkĂŒl, hogy olyat mondana vagy tenne, amit kĂ©sĆbb megbĂĄn. Van az a decibel, az a nyafogĂĄs, dacolĂĄs, ami a legedzettebb idegeket is megtĂ©pĂĄzza. Ilyenkor Ă©rdemes Ă©szbe kapni, Ă©s feltenni a kĂ©rdĂ©st: âHa Ă©n, aki felnĆtt vagyok, Ă©s mĂĄr egy csomĂł eszközöm van az Ă©rzelmek kezelĂ©sĂ©hez, Ăgy vagyok, vajon hogy Ă©rezheti magĂĄt a gyerek?â MĂ©g ha lĂĄtszĂłlag direkt provokĂĄl is az ĂĄtok kölyök, mĂ©g ha van is agressziĂł a viselkedĂ©sĂ©ben, valĂłszĂnƱleg azĂ©rt dĂŒhöng, sikĂt, csapkod, mert abban a pillanatban nem tud hozzĂĄfĂ©rni mĂĄs, jobb megoldĂĄsi mĂłdhoz, amivel könnyĂthetne lelkiĂĄllapotĂĄn.
>>Ha arra gondolunk, vannak felnĆttek, akik olykor, Ă©rzelmileg felkavarĂł helyzetekben ĂĄtalakulnak nĂ©gy-ötĂ©ves gyerekkĂ©, könnyen belĂĄthatĂł, mennyire nagy szerepe van a szĂŒlĆnek abban, hogy segĂtsen a gyereknek a rossz közĂ©rzet feloldĂĄsĂĄban, milyen fontos ezt megtanulni. Ăm nemcsak a haragrĂłl van szĂł, hanem a szorongĂĄsrĂłl, szomorĂșsĂĄgrĂłl is.
>>Ezekkel kapcsolatban kĂ©t hibĂĄba eshet a szĂŒlĆ: egyik, ha legyint rĂĄjuk, mondvĂĄn, majd megvigasztalĂłdik a csemete, amĂșgy sem szabad elkĂ©nyeztetni. MĂĄsik, ha annyira szĂvĂ©re veszi a gyerek szenvedĂ©sĂ©t, hogy vĂ©gĂŒl szinte Ćt kell pĂĄtyolgatni.
>>ElĆbbivel az a gond, hogy nĂ©ha tĂ©vesen mĂ©rik fel a szĂŒlĆk a gyermek kĂ©pessĂ©geit. Aki elĆször kerĂŒl olyan helyzetbe, hogy elveszett a kismackĂłja, vagy összeveszett az ovis jĂĄtszĂłtĂĄrsĂĄval, nem tudja, mit kezdjen magĂĄval, szomorĂșsĂĄgĂĄval. A szĂŒlĆtĆl a legnagyobb segĂtsĂ©g nem az, hogy megoldja a helyzetet, hanem hogy segĂt elhordozni az Ă©rzelmet. Ha anya vagy apa mosolyogva legyint, hogy âeh, veszek Ă©n neked mĂĄsik macit, sokkal szebbetâ, vagy, hogy âmajd jĂĄtszik veled mĂĄsâ, azzal azt ĂŒzeni, hogy kihĂĄtrĂĄl a helyzetbĆl, Ć köszöni, jĂłl van, a gyerek pedig ott marad egyedĂŒl azzal, hogy hiĂĄba jön Ășj maci, az Ć szĂve azĂ©rt mĂ©g facsarodik.
>>Na de akkor mit csinĂĄljunk? ErrĆl csak metaforĂĄkban lehet beszĂ©lni, mert Ă©pp ez az, hogy csinĂĄlni nem kell semmit. Hacsak nem megsimogatni a gyereket, meghallgatni. ĂrzĂ©kletes, hogy a pszicholĂłgia olyan kifejezĂ©seket hasznĂĄl ezzel kapcsolatban, mint holding, azaz tartĂĄs, illetve tartalmazĂĄs.
>>Ezek között vannak kĂŒlönbsĂ©gek, de a lĂ©nyeget Ășgy fogalmazza meg Melanie Klein, a fejlĆdĂ©slĂ©lektan egyik legnagyobb alakja, hogy a csecsemĆ kivetĂti a szĂĄmĂĄra feldolgozhatatlan tartalmakat, azaz Ă©rzelmeket, gondolatokat, kĂ©peket a szĂŒlĆre, aki mĂĄs formĂĄban, fel- Ă©s ĂĄtdolgozva juttatja vissza a csemetĂ©hez. Mindez persze nem szĂĄndĂ©kos, a gyerek rĂ©szĂ©rĆl egyĂĄltalĂĄn nem tudatos, a szĂŒlĆ rĂ©szĂ©rĆl is kevĂ©ssĂ©, inkĂĄbb törtĂ©nik, semmint teszik. MĂ©g hĂ©tköznapibb mĂłdon megfogalmazva arrĂłl van szĂł, hogy az anya, az apa rĂĄhangolĂłdik a gyermek hullĂĄmhosszĂĄra, de Ć Ă©rettebb, erĆsebb, többet tud, Ă©s ezĂĄltal szavak nĂ©lkĂŒl is kĂ©pes segĂteni a gyermeknek, hogy feldolgozza, ami szĂĄmĂĄra megterhelĆ.
>>
>>BizonyĂĄra ezek utĂĄn mĂ©g kĂnzĂłbb a kĂ©rdĂ©s: mit kell tenni ahhoz, hogy ez mƱködjön. LeginkĂĄbb jelen lenni, nem kimenekĂŒlni, nem elhessegetni az Ă©rzelmeket. ĂtĂ©lni Ă©s elfogadni, hogy a gyereknek valami nehĂ©z, ugyanakkor megtartani azt a felnĆtt tudĂĄst, hogy mĂ©gis, alapvetĆen minden rendben van. Vele lenni Ă©rzelmi Ă©rtelemben.
>>A szomorĂșsĂĄg kapcsĂĄn talĂĄn könnyebb elfogadni ezt a nĂ©zetet, de mi a helyzet mĂĄs kellemetlen Ă©rzelmekkel, a haraggal, indulattal, ahogy leggyakrabban nevezi a szĂŒlĆ, a hisztivel? Gyakori javaslat, hogy ignorĂĄlni kell, Ăgy tanulja meg a gyermek, hogy ez nem megfelelĆ kommunikĂĄciĂłs csatorna, ezzel nem Ă©r cĂ©lt. Itt kĂ©t kiegĂ©szĂtĂ©sre van szĂŒksĂ©g.
>>Egyik, hogy a szĂŒlĆ jĂł esetben sejti, milyen Ă©rzelem van a hiszti mögött. ValĂłban kĂ©tsĂ©gbe esett a gyermek, Ă©s tehetetlen frusztrĂĄciĂłjĂĄban csapkodja magĂĄt a földhöz, vagy nagyrĂ©szt szĂnjĂĄtĂ©krĂłl van szĂł, vĂĄlasztott cselekvĂ©srĆl. ElĆbbinĂ©l is elĆfordulhat, hogy annyira belehergelte magĂĄt a kicsi, hogy nincs mĂĄs tennivalĂł, mint hagyni, hogy vĂ©ge legyen, de inkĂĄbb az utĂłbbira vonatkozik az otthagyĂłs
tanĂĄcs.
>>A mĂĄsik kiegĂ©szĂtĂ©s, hogy többfĂ©le mĂłdon lehet nem tenni semmit. A gyerek nagyon is Ă©rzi, hogy hideg fölĂ©ny van-e emögött, beszĂĄllt-e a harcba a szĂŒlĆ, arra gondolva, most megmutatja a kis gazembernek, hogy hisztivel nem Ă©r el semmit, vagy vele van Ă©rzelmileg, Ă©s tĂŒrelmesen, nyugodtan vĂĄr. Nem fogja teljesĂteni a követelĂ©st, nem veszi meg a csokit, nem adja oda a törĂ©keny gyertyatartĂłt jĂĄtszani, de vele van. Persze, a toporzĂ©kolĂĄs pillanatĂĄban nem figyel erre a gyerek, de mĂ©gis Ă©rzĂ©keli, Ă©s a kapcsolatba beĂĄgyazĂłdik ez a tapasztalat.
>>Sok helyzetben arra tanĂtjĂĄk az embert, legyen aktĂv, asszertĂv, oldja meg a problĂ©mĂĄkat, Ă©s ez jĂł is. Ăm fontos tudni, hogy a szĂŒlĆi lĂ©tben nĂ©ha a puszta nyugalom, a lelki egyensĂșly megtartĂĄsa az aktĂv segĂtsĂ©g, anĂ©lkĂŒl, hogy egy szĂł elhangzana, egy mozdulatot tenne a szĂŒlĆ. Ăs hogy hogyan maradhat valaki nyugodt Ă©les helyzetben, pĂ©ldĂĄul egy vadul dĂŒhöngĆ gyerek mellett? TalĂĄn Ă©ppen Ășgy, ha emlĂ©kezteti magĂĄt: csupĂĄn ennyi a dolga, nem kell semmi mĂĄs csodamegoldĂĄst kiagyalnia.
>>CziglĂĄn Karolina pszicholĂłgus
>>________________________________
>> _______________________________________________
>>Grem mailing
list
>>Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
>_______________________________________________
>Grem
mailing list
>Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
>
>________________________________
> _______________________________________________
>Grem mailing
list
>Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20130903/4093ef43/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról