[Grem] szorongás, hiszti, toporzékolás - 'Segíts a gyereknek, hogy elviselje önmagát!'

Koós Flóra koosf at t-online.hu
2013. Sze. 3., K, 16:31:05 CEST


Azt gondolom, arrĂłl van szĂł, mi lenne a jĂł.
Az Ă©n anyukĂĄm megvette a "GyermeklĂ©lektan" cĂ­mƱ könyvet, amikor szĂŒlettem.
Van håla Istennek, akit érdekel, hogyan lenne, lehetne jobb anya, apa.
Aki gondolkozik azon, mit lenne jó tenni, amikor a kisgyerek a közértben RENDSZERESEN csokiért toporzékol.
Van, akinek ez naponta probléma.
Ha jĂłl oldja meg, olyasmit ad a gyerekĂ©nek, amit semmi nem tud pĂłtolni kĂ©sƑbb.
Hogy fokozzam, hĂĄtha nekĂŒnk, villamoson-buszon utazĂłknak sem rossz tudni, milyen arccal forduljunk egy hisztis kisgyerek felĂ©!
Én sokszor próbálok mosolyogni rájuk.
(FrusztrĂĄciĂł, munkanĂ©lkĂŒlisĂ©g, bizonytalansĂĄg, kilĂĄtĂĄstalansĂĄg kellƑs közepĂ©n.)



Sent: Tuesday, September 03, 2013 4:17 PM
  Subject: Re: [Grem] ï»ższorongĂĄs, hiszti, toporzĂ©kolĂĄs - 'SegĂ­ts a gyereknek, hogy elviselje önmagĂĄt!'


  Sztem azĂ©rt klassz lenne, ha minden szĂŒlƑ csupa fölnƑtt felnƑtt lenne, de ez sajna nem Ă­gy van....ezĂ©rt nem hiszem, hogy ezt a szĂ©p ideĂĄlis nevelĂ©s csak Ășgy ripsz-ropsz elterjedne. :-( És csupa nyugalom szĂŒlƑ ĂĄllna a toporzĂ©kolĂł gyermek mellett, frusztrĂĄciĂł, elkeseredĂ©s, problĂ©mĂĄk, Ă©letközepi vĂĄlsĂĄg, munkanĂ©lkĂŒlisĂ©g, stb. nĂ©lkĂŒl.....




  "Legyen elötted mindig Ășt. FĂșjjon mindig hĂĄtad mögĂŒl a szĂ©l. Az esö puhĂĄn essen földjeidre. A nap melegen sĂŒsse arcodat. S amĂ­g Ășjra talĂĄlkozunk,hordozzon tĂ©ged tenyerĂ©n az Isten!"

  Mielött kinyomtatja ezt a levelet, környezetvĂ©delmi okokbĂłl kĂ©rem, gondolja meg, valĂłban szĂŒksĂ©ges-e a m velet.



------------------------------------------------------------------------------
  FeladĂł: KoĂłs FlĂłra <koosf at t-online.hu>
  CĂ­mzett: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu 
  ElkĂŒldve: 2013. szeptember 3., Kedd 16.14
  TĂĄrgy: Re: [Grem] ï»ższorongĂĄs, hiszti, toporzĂ©kolĂĄs - 'SegĂ­ts a gyereknek, hogy elviselje önmagĂĄt!'



  Kedves EmƑke, ezeket olyan nagyon szeretem!
  MĂșlhatatlanul szĂ©p Ă©s fontos szerintem arrĂłl gondolkodni, beszĂ©lni, hogyan is tudnĂĄnk egymĂĄst jobban elviselni, hogyan tudnĂĄnk egymĂĄst a mindennapi gyakorlatban jobban szeretni!
  A tanĂĄrkĂ©pzƑn, ahova jĂĄrtam, nagyon komolyan vettĂ©k a fejlƑdĂ©spszicholĂłgiĂĄt, Ă©s ezĂ©rt muszĂĄj volt sokat tanulnom rĂłla.
  Hiszem, hogy a közös boldogsĂĄgunk 90 szĂĄzalĂ©kban ezen mĂșlik: mit tudunk egymĂĄsrĂłl, mit Ă©rtĂŒnk Ă©s akarunk megĂ©rteni egymĂĄsbĂłl?
  Biztos, hogy ma is lehet, mindig lehet Ășjat gondolni, mondani viselkedĂ©sĂŒnkrƑl, szĂ©p Ă©s nehĂ©z feladatunkrĂłl: elviselni egymĂĄst.
  Odåig merészkedem, hogy ezt tanítanåm az åltalånos iskolåban, mert ez az, amit mindenkinek tudnia kellene.
  Ez lenne a legfontosabb tantĂĄrgy, ha rajtam mĂșlna.
  NagyszerƱ szöveg ez itt.
    ----- Original Message ----- 
    From: Emoke Greschik 
    To: grem at turul.banki.hu 
    Sent: Tuesday, September 03, 2013 3:02 PM
    Subject: [Grem] szorongås, hiszti, toporzékolås - 'Segíts a gyereknek, hogy elviselje önmagåt!'


    PORONTY 
    Segíts a gyereknek, hogy elviselje önmagåt!
      a.. CziglĂĄn Karolina, pszicholĂłgus 
    Vannak pillanatok, mikor a szĂŒlƑ szĂĄmĂĄra az is kihĂ­vĂĄst jelent, hoejlƑdĂ©sgy elviselje gyermekĂ©t anĂ©lkĂŒl, hogy olyat mondana vagy tenne, amit kĂ©sƑbb megbĂĄn. Van az a decibel, az a nyafogĂĄs, dacolĂĄs, ami a legedzettebb idegeket is megtĂ©pĂĄzza. Ilyenkor Ă©rdemes Ă©szbe kapni, Ă©s feltenni a kĂ©rdĂ©st: „Ha Ă©n, aki felnƑtt vagyok, Ă©s mĂĄr egy csomĂł eszközöm van az Ă©rzelmek kezelĂ©sĂ©hez, Ă­gy vagyok, vajon hogy Ă©rezheti magĂĄt a gyerek?” MĂ©g ha lĂĄtszĂłlag direkt provokĂĄl is az ĂĄtok kölyök, mĂ©g ha van is agressziĂł a viselkedĂ©sĂ©ben, valĂłszĂ­nƱleg azĂ©rt dĂŒhöng, sikĂ­t, csapkod, mert abban a pillanatban nem tud hozzĂĄfĂ©rni mĂĄs, jobb megoldĂĄsi mĂłdhoz, amivel könnyĂ­thetne lelkiĂĄllapotĂĄn.

    Ha arra gondolunk, vannak felnƑttek, akik olykor, Ă©rzelmileg felkavarĂł helyzetekben ĂĄtalakulnak nĂ©gy-ötĂ©ves gyerekkĂ©, könnyen belĂĄthatĂł, mennyire nagy szerepe van a szĂŒlƑnek abban, hogy segĂ­tsen a gyereknek a rossz közĂ©rzet feloldĂĄsĂĄban, milyen fontos ezt megtanulni. Ám nemcsak a haragrĂłl van szĂł, hanem a szorongĂĄsrĂłl, szomorĂșsĂĄgrĂłl is.
    Ezekkel kapcsolatban kĂ©t hibĂĄba eshet a szĂŒlƑ: egyik, ha legyint rĂĄjuk, mondvĂĄn, majd megvigasztalĂłdik a csemete, amĂșgy sem szabad elkĂ©nyeztetni. MĂĄsik, ha annyira szĂ­vĂ©re veszi a gyerek szenvedĂ©sĂ©t, hogy vĂ©gĂŒl szinte Ƒt kell pĂĄtyolgatni.
    ElƑbbivel az a gond, hogy nĂ©ha tĂ©vesen mĂ©rik fel a szĂŒlƑk a gyermek kĂ©pessĂ©geit. Aki elƑször kerĂŒl olyan helyzetbe, hogy elveszett a kismackĂłja, vagy összeveszett az ovis jĂĄtszĂłtĂĄrsĂĄval, nem tudja, mit kezdjen magĂĄval, szomorĂșsĂĄgĂĄval. A szĂŒlƑtƑl a legnagyobb segĂ­tsĂ©g nem az, hogy megoldja a helyzetet, hanem hogy segĂ­t elhordozni az Ă©rzelmet. Ha anya vagy apa mosolyogva legyint, hogy „eh, veszek Ă©n neked mĂĄsik macit, sokkal szebbet”, vagy, hogy „majd jĂĄtszik veled mĂĄs”, azzal azt ĂŒzeni, hogy kihĂĄtrĂĄl a helyzetbƑl, Ƒ köszöni, jĂłl van, a gyerek pedig ott marad egyedĂŒl azzal, hogy hiĂĄba jön Ășj maci, az Ƒ szĂ­ve azĂ©rt mĂ©g facsarodik.
    Na de akkor mit csinĂĄljunk? ErrƑl csak metaforĂĄkban lehet beszĂ©lni, mert Ă©pp ez az, hogy csinĂĄlni nem kell semmit. Hacsak nem megsimogatni a gyereket, meghallgatni. ÉrzĂ©kletes, hogy a pszicholĂłgia olyan kifejezĂ©seket hasznĂĄl ezzel kapcsolatban, mint holding, azaz tartĂĄs, illetve tartalmazĂĄs.
    Ezek között vannak kĂŒlönbsĂ©gek, de a lĂ©nyeget Ășgy fogalmazza meg Melanie Klein, a fejlƑdĂ©slĂ©lektan egyik legnagyobb alakja, hogy a csecsemƑ kivetĂ­ti a szĂĄmĂĄra feldolgozhatatlan tartalmakat, azaz Ă©rzelmeket, gondolatokat, kĂ©peket a szĂŒlƑre, aki mĂĄs formĂĄban, fel- Ă©s ĂĄtdolgozva juttatja vissza a csemetĂ©hez. Mindez persze nem szĂĄndĂ©kos, a gyerek rĂ©szĂ©rƑl egyĂĄltalĂĄn nem tudatos, a szĂŒlƑ rĂ©szĂ©rƑl is kevĂ©ssĂ©, inkĂĄbb törtĂ©nik, semmint teszik. MĂ©g hĂ©tköznapibb mĂłdon megfogalmazva arrĂłl van szĂł, hogy az anya, az apa rĂĄhangolĂłdik a gyermek hullĂĄmhosszĂĄra, de Ƒ Ă©rettebb, erƑsebb, többet tud, Ă©s ezĂĄltal szavak nĂ©lkĂŒl is kĂ©pes segĂ­teni a gyermeknek, hogy feldolgozza, ami szĂĄmĂĄra megterhelƑ.
    BizonyĂĄra ezek utĂĄn mĂ©g kĂ­nzĂłbb a kĂ©rdĂ©s: mit kell tenni ahhoz, hogy ez mƱködjön. LeginkĂĄbb jelen lenni, nem kimenekĂŒlni, nem elhessegetni az Ă©rzelmeket. ÁtĂ©lni Ă©s elfogadni, hogy a gyereknek valami nehĂ©z, ugyanakkor megtartani azt a felnƑtt tudĂĄst, hogy mĂ©gis, alapvetƑen minden rendben van. Vele lenni Ă©rzelmi Ă©rtelemben.
    A szomorĂșsĂĄg kapcsĂĄn talĂĄn könnyebb elfogadni ezt a nĂ©zetet, de mi a helyzet mĂĄs kellemetlen Ă©rzelmekkel, a haraggal, indulattal, ahogy leggyakrabban nevezi a szĂŒlƑ, a hisztivel? Gyakori javaslat, hogy ignorĂĄlni kell, Ă­gy tanulja meg a gyermek, hogy ez nem megfelelƑ kommunikĂĄciĂłs csatorna, ezzel nem Ă©r cĂ©lt. Itt kĂ©t kiegĂ©szĂ­tĂ©sre van szĂŒksĂ©g.
    Egyik, hogy a szĂŒlƑ jĂł esetben sejti, milyen Ă©rzelem van a hiszti mögött. ValĂłban kĂ©tsĂ©gbe esett a gyermek, Ă©s tehetetlen frusztrĂĄciĂłjĂĄban csapkodja magĂĄt a földhöz, vagy nagyrĂ©szt szĂ­njĂĄtĂ©krĂłl van szĂł, vĂĄlasztott cselekvĂ©srƑl. ElƑbbinĂ©l is elƑfordulhat, hogy annyira belehergelte magĂĄt a kicsi, hogy nincs mĂĄs tennivalĂł, mint hagyni, hogy vĂ©ge legyen, de inkĂĄbb az utĂłbbira vonatkozik az otthagyĂłs tanĂĄcs.
    A mĂĄsik kiegĂ©szĂ­tĂ©s, hogy többfĂ©le mĂłdon lehet nem tenni semmit. A gyerek nagyon is Ă©rzi, hogy hideg fölĂ©ny van-e emögött, beszĂĄllt-e a harcba a szĂŒlƑ, arra gondolva, most megmutatja a kis gazembernek, hogy hisztivel nem Ă©r el semmit, vagy vele van Ă©rzelmileg, Ă©s tĂŒrelmesen, nyugodtan vĂĄr. Nem fogja teljesĂ­teni a követelĂ©st, nem veszi meg a csokit, nem adja oda a törĂ©keny gyertyatartĂłt jĂĄtszani, de vele van. Persze, a toporzĂ©kolĂĄs pillanatĂĄban nem figyel erre a gyerek, de mĂ©gis Ă©rzĂ©keli, Ă©s a kapcsolatba beĂĄgyazĂłdik ez a tapasztalat.
    Sok helyzetben arra tanĂ­tjĂĄk az embert, legyen aktĂ­v, asszertĂ­v, oldja meg a problĂ©mĂĄkat, Ă©s ez jĂł is. Ám fontos tudni, hogy a szĂŒlƑi lĂ©tben nĂ©ha a puszta nyugalom, a lelki egyensĂșly megtartĂĄsa az aktĂ­v segĂ­tsĂ©g, anĂ©lkĂŒl, hogy egy szĂł elhangzana, egy mozdulatot tenne a szĂŒlƑ. És hogy hogyan maradhat valaki nyugodt Ă©les helyzetben, pĂ©ldĂĄul egy vadul dĂŒhöngƑ gyerek mellett? TalĂĄn Ă©ppen Ășgy, ha emlĂ©kezteti magĂĄt: csupĂĄn ennyi a dolga, nem kell semmi mĂĄs csodamegoldĂĄst kiagyalnia.
    CziglĂĄn Karolina pszicholĂłgus 

----------------------------------------------------------------------------
    _______________________________________________
    Grem mailing list
    Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
    http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem


  _______________________________________________
  Grem mailing list
  Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
  http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem




------------------------------------------------------------------------------


  _______________________________________________
  Grem mailing list
  Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
  http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20130903/9e7a077b/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról