[Grem] szorongás, hiszti, toporzékolás - 'Segíts a gyereknek, hogy elviselje önmagát!'
Mogyorósi Dorottya
modor307 at yahoo.com
2013. Sze. 3., K, 16:17:27 CEST
Sztem azĂ©rt klassz lenne, ha minden szĂŒlĆ csupa fölnĆtt felnĆtt lenne, de ez sajna nem Ăgy van....ezĂ©rt nem hiszem, hogy ezt a szĂ©p ideĂĄlis nevelĂ©s csak Ășgy ripsz-ropsz elterjedne. :-( Ăs csupa nyugalom szĂŒlĆ ĂĄllna a toporzĂ©kolĂł gyermek mellett, frusztrĂĄciĂł, elkeseredĂ©s, problĂ©mĂĄk, Ă©letközepi vĂĄlsĂĄg, munkanĂ©lkĂŒlisĂ©g, stb. nĂ©lkĂŒl.....
Â
"Legyen elötted mindig Ășt. FĂșjjon mindig hĂĄtad mögĂŒl a szĂ©l. Az esö puhĂĄn essen földjeidre. A nap melegen sĂŒsse arcodat. S amĂg Ășjra talĂĄlkozunk,hordozzon tĂ©ged tenyerĂ©n az Isten!"
Mielött kinyomtatja ezt a levelet, környezetvĂ©delmi okokbĂłl kĂ©rem, gondolja meg, valĂłban szĂŒksĂ©ges-e a m velet.
________________________________
FeladĂł: KoĂłs FlĂłra <koosf at t-online.hu>
CĂmzett: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
ElkĂŒldve: 2013. szeptember 3., Kedd 16.14
TĂĄrgy: Re: [Grem] ï»ższorongĂĄs, hiszti, toporzĂ©kolĂĄs - 'SegĂts a gyereknek, hogy elviselje önmagĂĄt!'
Kedves EmĆke, ezeket olyan nagyon
szeretem!
MĂșlhatatlanul szĂ©p Ă©s fontos szerintem arrĂłl
gondolkodni, beszélni, hogyan is tudnånk egymåst jobban elviselni, hogyan
tudnĂĄnk egymĂĄst a mindennapi gyakorlatban jobban szeretni!
A tanĂĄrkĂ©pzĆn, ahova jĂĄrtam, nagyon komolyan vettĂ©k
a fejlĆdĂ©spszicholĂłgiĂĄt, Ă©s ezĂ©rt muszĂĄj volt sokat tanulnom rĂłla.
Hiszem, hogy a közös boldogsågunk 90 szåzalékban
ezen mĂșlik: mit tudunk egymĂĄsrĂłl, mit Ă©rtĂŒnk Ă©s akarunk megĂ©rteni
egymĂĄsbĂłl?
Biztos, hogy ma is lehet, mindig lehet Ășjat
gondolni, mondani viselkedĂ©sĂŒnkrĆl, szĂ©p Ă©s nehĂ©z feladatunkrĂłl: elviselni
egymĂĄst.
OdĂĄig merĂ©szkedem, hogy ezt tanĂtanĂĄm az ĂĄltalĂĄnos
iskolĂĄban, mert ez az, amit mindenkinek tudnia kellene.
Ez lenne a legfontosabb tantĂĄrgy, ha rajtam
mĂșlna.
NagyszerƱ szöveg ez itt.
----- Original Message -----
>From: Emoke Greschik
>To: grem at turul.banki.hu
>Sent: Tuesday, September 03, 2013 3:02 PM
>Subject: [Grem] szorongĂĄs, hiszti, toporzĂ©kolĂĄs - 'SegĂts a gyereknek, hogy elviselje önmagĂĄt!'
>
>
>PORONTY
>SegĂts a gyereknek, hogy elviselje önmagĂĄt!
> * CziglĂĄn Karolina, pszicholĂłgus
>Vannak pillanatok, mikor a szĂŒlĆ szĂĄmĂĄra az is kihĂvĂĄst jelent, hoejlĆdĂ©sgy elviselje gyermekĂ©t anĂ©lkĂŒl, hogy olyat mondana vagy tenne, amit kĂ©sĆbb megbĂĄn. Van az a decibel, az a nyafogĂĄs, dacolĂĄs, ami a legedzettebb idegeket is megtĂ©pĂĄzza. Ilyenkor Ă©rdemes Ă©szbe kapni, Ă©s feltenni a kĂ©rdĂ©st: âHa Ă©n, aki felnĆtt vagyok, Ă©s mĂĄr egy csomĂł eszközöm van az Ă©rzelmek kezelĂ©sĂ©hez, Ăgy vagyok, vajon hogy Ă©rezheti magĂĄt a gyerek?â MĂ©g ha lĂĄtszĂłlag direkt provokĂĄl is az ĂĄtok kölyök, mĂ©g ha van is agressziĂł a viselkedĂ©sĂ©ben, valĂłszĂnƱleg azĂ©rt dĂŒhöng, sikĂt, csapkod, mert abban a pillanatban nem tud hozzĂĄfĂ©rni mĂĄs, jobb megoldĂĄsi mĂłdhoz, amivel könnyĂthetne lelkiĂĄllapotĂĄn.
>Ha arra gondolunk, vannak felnĆttek, akik olykor, Ă©rzelmileg felkavarĂł helyzetekben ĂĄtalakulnak nĂ©gy-ötĂ©ves gyerekkĂ©, könnyen belĂĄthatĂł, mennyire nagy szerepe van a szĂŒlĆnek abban, hogy segĂtsen a gyereknek a rossz közĂ©rzet feloldĂĄsĂĄban, milyen fontos ezt megtanulni. Ăm nemcsak a haragrĂłl van szĂł, hanem a szorongĂĄsrĂłl, szomorĂșsĂĄgrĂłl is.
>Ezekkel kapcsolatban kĂ©t hibĂĄba eshet a szĂŒlĆ: egyik, ha legyint rĂĄjuk, mondvĂĄn, majd megvigasztalĂłdik a csemete, amĂșgy sem szabad elkĂ©nyeztetni. MĂĄsik, ha annyira szĂvĂ©re veszi a gyerek szenvedĂ©sĂ©t, hogy vĂ©gĂŒl szinte Ćt kell pĂĄtyolgatni.
>ElĆbbivel az a gond, hogy nĂ©ha tĂ©vesen mĂ©rik fel a szĂŒlĆk a gyermek kĂ©pessĂ©geit. Aki elĆször kerĂŒl olyan helyzetbe, hogy elveszett a kismackĂłja, vagy összeveszett az ovis jĂĄtszĂłtĂĄrsĂĄval, nem tudja, mit kezdjen magĂĄval, szomorĂșsĂĄgĂĄval. A szĂŒlĆtĆl a legnagyobb segĂtsĂ©g nem az, hogy megoldja a helyzetet, hanem hogy segĂt elhordozni az Ă©rzelmet. Ha anya vagy apa mosolyogva legyint, hogy âeh, veszek Ă©n neked mĂĄsik macit, sokkal szebbetâ, vagy, hogy âmajd jĂĄtszik veled mĂĄsâ, azzal azt ĂŒzeni, hogy kihĂĄtrĂĄl a helyzetbĆl, Ć köszöni, jĂłl van, a gyerek pedig ott marad egyedĂŒl azzal, hogy hiĂĄba jön Ășj maci, az Ć szĂve azĂ©rt mĂ©g facsarodik.
>Na de akkor mit csinĂĄljunk? ErrĆl csak metaforĂĄkban lehet beszĂ©lni, mert Ă©pp ez az, hogy csinĂĄlni nem kell semmit. Hacsak nem megsimogatni a gyereket, meghallgatni. ĂrzĂ©kletes, hogy a pszicholĂłgia olyan kifejezĂ©seket hasznĂĄl ezzel kapcsolatban, mint holding, azaz tartĂĄs, illetve tartalmazĂĄs.
>Ezek között vannak kĂŒlönbsĂ©gek, de a lĂ©nyeget Ășgy fogalmazza meg Melanie Klein, a fejlĆdĂ©slĂ©lektan egyik legnagyobb alakja, hogy a csecsemĆ kivetĂti a szĂĄmĂĄra feldolgozhatatlan tartalmakat, azaz Ă©rzelmeket, gondolatokat, kĂ©peket a szĂŒlĆre, aki mĂĄs formĂĄban, fel- Ă©s ĂĄtdolgozva juttatja vissza a csemetĂ©hez. Mindez persze nem szĂĄndĂ©kos, a gyerek rĂ©szĂ©rĆl egyĂĄltalĂĄn nem tudatos, a szĂŒlĆ rĂ©szĂ©rĆl is kevĂ©ssĂ©, inkĂĄbb törtĂ©nik, semmint teszik. MĂ©g hĂ©tköznapibb mĂłdon megfogalmazva arrĂłl van szĂł, hogy az anya, az apa rĂĄhangolĂłdik a gyermek hullĂĄmhosszĂĄra, de Ć Ă©rettebb, erĆsebb, többet tud, Ă©s ezĂĄltal szavak nĂ©lkĂŒl is kĂ©pes segĂteni a gyermeknek, hogy feldolgozza, ami szĂĄmĂĄra megterhelĆ.
>
>BizonyĂĄra ezek utĂĄn mĂ©g kĂnzĂłbb a kĂ©rdĂ©s: mit kell tenni ahhoz, hogy ez mƱködjön. LeginkĂĄbb jelen lenni, nem kimenekĂŒlni, nem elhessegetni az Ă©rzelmeket. ĂtĂ©lni Ă©s elfogadni, hogy a gyereknek valami nehĂ©z, ugyanakkor megtartani azt a felnĆtt tudĂĄst, hogy mĂ©gis, alapvetĆen minden rendben van. Vele lenni Ă©rzelmi Ă©rtelemben.
>A szomorĂșsĂĄg kapcsĂĄn talĂĄn könnyebb elfogadni ezt a nĂ©zetet, de mi a helyzet mĂĄs kellemetlen Ă©rzelmekkel, a haraggal, indulattal, ahogy leggyakrabban nevezi a szĂŒlĆ, a hisztivel? Gyakori javaslat, hogy ignorĂĄlni kell, Ăgy tanulja meg a gyermek, hogy ez nem megfelelĆ kommunikĂĄciĂłs csatorna, ezzel nem Ă©r cĂ©lt. Itt kĂ©t kiegĂ©szĂtĂ©sre van szĂŒksĂ©g.
>Egyik, hogy a szĂŒlĆ jĂł esetben sejti, milyen Ă©rzelem van a hiszti mögött. ValĂłban kĂ©tsĂ©gbe esett a gyermek, Ă©s tehetetlen frusztrĂĄciĂłjĂĄban csapkodja magĂĄt a földhöz, vagy nagyrĂ©szt szĂnjĂĄtĂ©krĂłl van szĂł, vĂĄlasztott cselekvĂ©srĆl. ElĆbbinĂ©l is elĆfordulhat, hogy annyira belehergelte magĂĄt a kicsi, hogy nincs mĂĄs tennivalĂł, mint hagyni, hogy vĂ©ge legyen, de inkĂĄbb az utĂłbbira vonatkozik az otthagyĂłs tanĂĄcs.
>A mĂĄsik kiegĂ©szĂtĂ©s, hogy többfĂ©le mĂłdon lehet nem tenni semmit. A gyerek nagyon is Ă©rzi, hogy hideg fölĂ©ny van-e emögött, beszĂĄllt-e a harcba a szĂŒlĆ, arra gondolva, most megmutatja a kis gazembernek, hogy hisztivel nem Ă©r el semmit, vagy vele van Ă©rzelmileg, Ă©s tĂŒrelmesen, nyugodtan vĂĄr. Nem fogja teljesĂteni a követelĂ©st, nem veszi meg a csokit, nem adja oda a törĂ©keny gyertyatartĂłt jĂĄtszani, de vele van. Persze, a toporzĂ©kolĂĄs pillanatĂĄban nem figyel erre a gyerek, de mĂ©gis Ă©rzĂ©keli, Ă©s a kapcsolatba beĂĄgyazĂłdik ez a tapasztalat.
>Sok helyzetben arra tanĂtjĂĄk az embert, legyen aktĂv, asszertĂv, oldja meg a problĂ©mĂĄkat, Ă©s ez jĂł is. Ăm fontos tudni, hogy a szĂŒlĆi lĂ©tben nĂ©ha a puszta nyugalom, a lelki egyensĂșly megtartĂĄsa az aktĂv segĂtsĂ©g, anĂ©lkĂŒl, hogy egy szĂł elhangzana, egy mozdulatot tenne a szĂŒlĆ. Ăs hogy hogyan maradhat valaki nyugodt Ă©les helyzetben, pĂ©ldĂĄul egy vadul dĂŒhöngĆ gyerek mellett? TalĂĄn Ă©ppen Ășgy, ha emlĂ©kezteti magĂĄt: csupĂĄn ennyi a dolga, nem kell semmi mĂĄs csodamegoldĂĄst kiagyalnia.
>CziglĂĄn Karolina pszicholĂłgus
>________________________________
> _______________________________________________
>Grem mailing
list
>Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
_______________________________________________
Grem mailing list
Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20130903/324b2205/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról