[Grem] szorongás, hiszti, toporzékolás - 'Segíts a gyereknek, hogy elviselje önmagát!'

Mogyorósi Dorottya modor307 at yahoo.com
2013. Sze. 3., K, 16:17:27 CEST


Sztem azĂ©rt klassz lenne, ha minden szĂŒlƑ csupa fölnƑtt felnƑtt lenne, de ez sajna nem Ă­gy van....ezĂ©rt nem hiszem, hogy ezt a szĂ©p ideĂĄlis nevelĂ©s csak Ășgy ripsz-ropsz elterjedne. :-( És csupa nyugalom szĂŒlƑ ĂĄllna a toporzĂ©kolĂł gyermek mellett, frusztrĂĄciĂł, elkeseredĂ©s, problĂ©mĂĄk, Ă©letközepi vĂĄlsĂĄg, munkanĂ©lkĂŒlisĂ©g, stb. nĂ©lkĂŒl.....


 
"Legyen elötted mindig Ășt. FĂșjjon mindig hĂĄtad mögĂŒl a szĂ©l. Az esö puhĂĄn essen földjeidre. A nap melegen sĂŒsse arcodat. S amĂ­g Ășjra talĂĄlkozunk,hordozzon tĂ©ged tenyerĂ©n az Isten!"

Mielött kinyomtatja ezt a levelet, környezetvĂ©delmi okokbĂłl kĂ©rem, gondolja meg, valĂłban szĂŒksĂ©ges-e a m velet.


________________________________
 FeladĂł: KoĂłs FlĂłra <koosf at t-online.hu>
CĂ­mzett: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu 
ElkĂŒldve: 2013. szeptember 3., Kedd  16.14
TĂĄrgy: Re: [Grem]	ï»ższorongĂĄs, hiszti, toporzĂ©kolĂĄs - 'SegĂ­ts a gyereknek, hogy elviselje önmagĂĄt!'
 


 
Kedves EmƑke, ezeket olyan nagyon 
szeretem!
MĂșlhatatlanul szĂ©p Ă©s fontos szerintem arrĂłl 
gondolkodni, beszélni, hogyan is tudnånk egymåst jobban elviselni, hogyan 
tudnĂĄnk egymĂĄst a mindennapi gyakorlatban jobban szeretni!
A tanĂĄrkĂ©pzƑn, ahova jĂĄrtam, nagyon komolyan vettĂ©k 
a fejlƑdĂ©spszicholĂłgiĂĄt, Ă©s ezĂ©rt muszĂĄj volt sokat tanulnom rĂłla.
Hiszem, hogy a közös boldogsågunk 90 szåzalékban 
ezen mĂșlik: mit tudunk egymĂĄsrĂłl, mit Ă©rtĂŒnk Ă©s akarunk megĂ©rteni 
egymĂĄsbĂłl?
Biztos, hogy ma is lehet, mindig lehet Ășjat 
gondolni, mondani viselkedĂ©sĂŒnkrƑl, szĂ©p Ă©s nehĂ©z feladatunkrĂłl: elviselni 
egymĂĄst.
Odåig merészkedem, hogy ezt tanítanåm az åltalånos 
iskolĂĄban, mert ez az, amit mindenkinek tudnia kellene.
Ez lenne a legfontosabb tantĂĄrgy, ha rajtam 
mĂșlna.
NagyszerƱ szöveg ez itt.
----- Original Message ----- 
>From: Emoke  Greschik 
>To: grem at turul.banki.hu 
>Sent: Tuesday, September 03, 2013 3:02  PM
>Subject: [Grem] szorongås, hiszti,  toporzékolås - 'Segíts a gyereknek, hogy elviselje önmagåt!'
>
>
>PORONTY  
>Segíts a gyereknek, hogy elviselje önmagåt!
>	* CziglĂĄn Karolina, pszicholĂłgus 
>Vannak pillanatok, mikor a szĂŒlƑ szĂĄmĂĄra az is kihĂ­vĂĄst jelent,  hoejlƑdĂ©sgy elviselje gyermekĂ©t anĂ©lkĂŒl, hogy olyat mondana vagy tenne, amit  kĂ©sƑbb megbĂĄn. Van az a decibel, az a nyafogĂĄs, dacolĂĄs,  ami a legedzettebb idegeket is megtĂ©pĂĄzza. Ilyenkor Ă©rdemes Ă©szbe kapni, Ă©s  feltenni a kĂ©rdĂ©st: „Ha Ă©n, aki felnƑtt vagyok, Ă©s mĂĄr egy csomĂł eszközöm van  az Ă©rzelmek kezelĂ©sĂ©hez, Ă­gy vagyok, vajon hogy Ă©rezheti magĂĄt a gyerek?” MĂ©g  ha lĂĄtszĂłlag direkt provokĂĄl is az ĂĄtok kölyök, mĂ©g ha van is agressziĂł a  viselkedĂ©sĂ©ben, valĂłszĂ­nƱleg azĂ©rt dĂŒhöng, sikĂ­t, csapkod, mert abban a  pillanatban nem tud hozzĂĄfĂ©rni mĂĄs, jobb megoldĂĄsi mĂłdhoz, amivel könnyĂ­thetne  lelkiĂĄllapotĂĄn. 
>Ha arra gondolunk, vannak felnƑttek, akik olykor, Ă©rzelmileg  felkavarĂł helyzetekben ĂĄtalakulnak nĂ©gy-ötĂ©ves gyerekkĂ©, könnyen  belĂĄthatĂł, mennyire nagy szerepe van a szĂŒlƑnek abban, hogy segĂ­tsen a  gyereknek a rossz közĂ©rzet feloldĂĄsĂĄban, milyen fontos ezt megtanulni.  Ám nemcsak a haragrĂłl van szĂł, hanem a szorongĂĄsrĂłl, szomorĂșsĂĄgrĂłl is.
>Ezekkel kapcsolatban kĂ©t hibĂĄba eshet a szĂŒlƑ: egyik, ha legyint rĂĄjuk, mondvĂĄn, majd megvigasztalĂłdik a csemete,  amĂșgy sem szabad elkĂ©nyeztetni. MĂĄsik, ha annyira szĂ­vĂ©re veszi a gyerek  szenvedĂ©sĂ©t, hogy vĂ©gĂŒl szinte Ƒt kell pĂĄtyolgatni.
>ElƑbbivel az a gond, hogy nĂ©ha tĂ©vesen mĂ©rik fel a szĂŒlƑk a gyermek  kĂ©pessĂ©geit. Aki elƑször kerĂŒl olyan helyzetbe, hogy elveszett a kismackĂłja,  vagy összeveszett az ovis jĂĄtszĂłtĂĄrsĂĄval, nem tudja, mit kezdjen magĂĄval,  szomorĂșsĂĄgĂĄval. A szĂŒlƑtƑl a legnagyobb segĂ­tsĂ©g nem az, hogy megoldja a  helyzetet, hanem hogy segĂ­t elhordozni az Ă©rzelmet. Ha anya vagy apa  mosolyogva legyint, hogy „eh, veszek Ă©n neked mĂĄsik macit, sokkal szebbet”,  vagy, hogy „majd jĂĄtszik veled mĂĄs”, azzal azt ĂŒzeni, hogy kihĂĄtrĂĄl a  helyzetbƑl, Ƒ köszöni, jĂłl van, a gyerek pedig ott marad egyedĂŒl azzal, hogy  hiĂĄba jön Ășj maci, az Ƒ szĂ­ve azĂ©rt mĂ©g facsarodik.
>Na de akkor mit csinĂĄljunk? ErrƑl csak metaforĂĄkban lehet  beszĂ©lni, mert Ă©pp ez az, hogy csinĂĄlni nem kell semmit. Hacsak nem  megsimogatni a gyereket, meghallgatni. ÉrzĂ©kletes, hogy a pszicholĂłgia  olyan kifejezĂ©seket hasznĂĄl ezzel kapcsolatban, mint holding, azaz  tartĂĄs, illetve tartalmazĂĄs.
>Ezek között vannak kĂŒlönbsĂ©gek, de a lĂ©nyeget Ășgy fogalmazza meg Melanie Klein, a fejlƑdĂ©slĂ©lektan egyik legnagyobb alakja, hogy a csecsemƑ kivetĂ­ti a szĂĄmĂĄra feldolgozhatatlan tartalmakat, azaz  Ă©rzelmeket, gondolatokat, kĂ©peket a szĂŒlƑre, aki mĂĄs formĂĄban, fel- Ă©s  ĂĄtdolgozva juttatja vissza a csemetĂ©hez. Mindez persze nem szĂĄndĂ©kos,  a gyerek rĂ©szĂ©rƑl egyĂĄltalĂĄn nem tudatos, a szĂŒlƑ rĂ©szĂ©rƑl is kevĂ©ssĂ©, inkĂĄbb  törtĂ©nik, semmint teszik. MĂ©g hĂ©tköznapibb mĂłdon megfogalmazva arrĂłl van szĂł,  hogy az anya, az apa rĂĄhangolĂłdik a gyermek hullĂĄmhosszĂĄra, de Ƒ  Ă©rettebb, erƑsebb, többet tud, Ă©s ezĂĄltal szavak nĂ©lkĂŒl is kĂ©pes segĂ­teni a  gyermeknek, hogy feldolgozza, ami szĂĄmĂĄra megterhelƑ.
> 
>BizonyĂĄra ezek utĂĄn mĂ©g kĂ­nzĂłbb a kĂ©rdĂ©s: mit kell  tenni ahhoz, hogy ez mƱködjön. LeginkĂĄbb jelen lenni, nem kimenekĂŒlni, nem  elhessegetni az Ă©rzelmeket. ÁtĂ©lni Ă©s elfogadni, hogy a gyereknek valami  nehĂ©z, ugyanakkor megtartani azt a felnƑtt tudĂĄst, hogy mĂ©gis, alapvetƑen  minden rendben van. Vele lenni Ă©rzelmi Ă©rtelemben.
>A szomorĂșsĂĄg kapcsĂĄn talĂĄn könnyebb elfogadni ezt a nĂ©zetet, de mi a  helyzet mĂĄs kellemetlen Ă©rzelmekkel, a haraggal, indulattal, ahogy  leggyakrabban nevezi a szĂŒlƑ, a hisztivel? Gyakori javaslat, hogy  ignorĂĄlni kell, Ă­gy tanulja meg a gyermek, hogy ez nem megfelelƑ kommunikĂĄciĂłs  csatorna, ezzel nem Ă©r cĂ©lt. Itt kĂ©t kiegĂ©szĂ­tĂ©sre van szĂŒksĂ©g.
>Egyik, hogy a szĂŒlƑ jĂł esetben sejti, milyen Ă©rzelem van a hiszti  mögött. ValĂłban kĂ©tsĂ©gbe esett a gyermek, Ă©s tehetetlen  frusztrĂĄciĂłjĂĄban csapkodja magĂĄt a földhöz, vagy nagyrĂ©szt szĂ­njĂĄtĂ©krĂłl van  szĂł, vĂĄlasztott cselekvĂ©srƑl. ElƑbbinĂ©l is elƑfordulhat, hogy annyira  belehergelte magĂĄt a kicsi, hogy nincs mĂĄs tennivalĂł, mint hagyni, hogy vĂ©ge  legyen, de inkĂĄbb az utĂłbbira vonatkozik az otthagyĂłs tanĂĄcs.
>A mĂĄsik kiegĂ©szĂ­tĂ©s, hogy többfĂ©le mĂłdon lehet nem tenni  semmit. A gyerek nagyon is Ă©rzi, hogy hideg fölĂ©ny van-e  emögött, beszĂĄllt-e a harcba a szĂŒlƑ, arra gondolva, most megmutatja a kis  gazembernek, hogy hisztivel nem Ă©r el semmit, vagy vele van  Ă©rzelmileg, Ă©s tĂŒrelmesen, nyugodtan vĂĄr. Nem fogja teljesĂ­teni a követelĂ©st,  nem veszi meg a csokit, nem adja oda a törĂ©keny gyertyatartĂłt jĂĄtszani, de  vele van. Persze, a toporzĂ©kolĂĄs pillanatĂĄban nem figyel erre a gyerek, de  mĂ©gis Ă©rzĂ©keli, Ă©s a kapcsolatba beĂĄgyazĂłdik ez a tapasztalat.
>Sok helyzetben arra tanĂ­tjĂĄk az embert, legyen aktĂ­v, asszertĂ­v,  oldja meg a problĂ©mĂĄkat, Ă©s ez jĂł is. Ám fontos tudni, hogy a szĂŒlƑi lĂ©tben  nĂ©ha a puszta nyugalom, a lelki egyensĂșly megtartĂĄsa az aktĂ­v segĂ­tsĂ©g,  anĂ©lkĂŒl, hogy egy szĂł elhangzana, egy mozdulatot tenne a szĂŒlƑ. És  hogy hogyan maradhat valaki nyugodt Ă©les helyzetben,  pĂ©ldĂĄul egy vadul dĂŒhöngƑ gyerek mellett? TalĂĄn Ă©ppen Ășgy, ha  emlĂ©kezteti magĂĄt: csupĂĄn ennyi a dolga, nem kell semmi mĂĄs csodamegoldĂĄst  kiagyalnia.
>CziglĂĄn Karolina  pszicholĂłgus 
>________________________________
> _______________________________________________
>Grem mailing 
  list
>Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
_______________________________________________
Grem mailing list
Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20130903/324b2205/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról