[Grem] Ez a kutatás átírhatja, amit eddig az IQ-ról tudtunk
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2025. Okt. 26., V, 13:51:29 CET
K. Lista!
Sajnos, nincs időm alaposan átgondolni a tanárok értékelésének kérdését.
Mindenesetre, amin azonnal fennakadtam, az az volt, hogy egy szempont pl. a
'sharing values' , tehát 'az értékek megosztása'. Nos, ha nincs definiálva,
hogy milyen 'értékek' vagy """""""értékek"""""" értendők a megosztandó
alatt, akkor ez eleve problémás.
Még a mai katolikus iskolák jó részében is relativizált """"értékeket"""""
osztanak meg a katolikus iskolákba, egyetemekre jelentkezett és oda járó
gyerekekkel, hallgatókkal, ami már hamis, káros.
Ha pedig """""világnézetileg független""""" iskoláról, egyetemről van szó,
ott még rosszabb a helyzet értékmegosztás szempontjából.
Persze a tudás, természettudományok esetén viszonylag egzakt érték, de
nemcsak természettudományos tudás létezik, hanem a legfontosabb minden
körülmények között az igaz erkölcs tanítása.
Többre nem lesz energiám, de ez az ami azonnal definiálatlannak tűnt a
szempontok között.
Szeretettel,
Emőke / Mőci
On Sat, Oct 18, 2025 at 12:05 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:
> A legfrirssebb ' A tanárok értékelése Szingapúrban' tárgyban Havasi Kati
> és Foror Zoltán levelei fent és lent.
>
> Kedves a levelezéshez Hozzászólók! K. Lista!
>
> Sajnos, még csak Fodor Zoltán legutolsó levelét tudtam elolvasni a
> témában. Ezért fel sem merült bennem eddig, hogy hozzászóljak, bár most
> láttam, hogy a tanárok hozzászólását kéri Zoltán..
>
> Lehet, hogy ha hozzájutok a levelezés elolvasához, hozzá fogok szólni.
>
> Szeretettel,
> Emőke / Mőci
>
>
> On Sat, Oct 18, 2025 at 11:45 AM Emoke Greschik <greschem at gmail.com>
> wrote:
>
>> Fodor Zoltán level okt.18-n ide másolva fent / lent pedig Havasi Kati
>> levele található , amire most a választ küldi Fodor Zoltán
>> Fodor Zoltán levele : tárgy: A tanárok értékelése Szingapúrban
>> Kedves Kati, kedves Lista!
>>
>> Ertem en ezt, de itt minden egy kicsit szubjektiv. Erre gondoltam, amikor
>> a piac kivalasztasi mechanizmusara es a sportbeli tavolugrasra gondoltam.
>> Azok objektiv ertekalkoto mechanizmusok. Biztos jol csinaljak
>> Szingapurban, de akkor is van egy mellekize. Mint egy falusi
>> szepsegversenyen, ahol minden evben a polgarmester altal kivalasztott
>> zsuri a polgarmester lanyat hozza ki gyoztesnek.
>>
>> Ezert irtam egy objektiv eljarast, kivancsi vagyok, hogy a tanar
>> listatagok mit szolnak hozza.
>>
>> Udvozlettel, Fodor Zoltan
>>
>>
>>
>> On Fri, Oct 17, 2025 at 8:02 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com>
>> wrote:
>>
>>> Havasi Kati két levele alább: az egyik 1./ ideküldve, a másik 2./
>>> idemásolva
>>>
>>> 1./ ---------- Forwarded message ---------
>>> From: Katalin Havasi
>>> Ez a kutatás átírhatja, amit eddig az IQ-ról tudtunk
>>>
>>> Kedves Zoltán!
>>>
>>> Ezt találtam a témában, válaszul a kérdésedre:
>>>
>>> *Performance appraisal*
>>>
>>> Like every other profession in Singapore, teachers’ performance is
>>> appraised annually by a number of people and on multiple measures,
>>> including their contribution to the academic and character development of
>>> all students in their charge, their collaboration with parents and
>>> community groups, and their contributions to their colleagues and the
>>> school as a whole. Teachers who do outstanding work, receive a bonus from a
>>> school bonus pool.
>>> A fenti idézet ebből a rendkívül jó cikkből származik:
>>>
>>>
>>> https://asiasociety.org/global-cities-education-network/how-singapore-developed-high-quality-teacher-workforce
>>>
>>>
>>> Ez a tanulmány is a szingapúri tanárok értékelési rendszeréről szól:
>>>
>>>
>>> https://mrk.journals.ekb.eg/article_148952_aa515fd7967859e81bb930062a047f6f.pdf
>>>
>>>
>>> Üdv,
>>> Kati
>>>
>>> 2./ *A tanárok értékelése Szingapúrban*
>>> Kedves Zoltán, Kedves Érdeklődő Levtársak!
>>>
>>> A szingapúri tanárok évenkénti értékeléséről találtam egy részletes
>>> cikket. Ebből kimazsoláztam a lényeget. (Elég nagy kupac mazsola lett
>>> belőle. :))
>>>
>>> Teachers are evaluated based on the “what” and “how” of performance. The
>>> “what” of performance is captured through Key Result Areas (KRA) which
>>> describes the broad areas of work expected of a teacher. The KRAs for the
>>> Teaching Track are:
>>>
>>> The holistic development of students through:
>>> o Quality learning of students
>>> o Pastoral care and well-being of students
>>> o Co-curricular activities
>>> Contribution to the school
>>> Collaboration with parents
>>> Professional development
>>>
>>> The knowledge and skills expected of a teacher complements the KRAs and
>>> they are:
>>> Knowledge:
>>> o Teaching Area – the content and curriculum knowledge that teachers
>>> must know to teach in the classroom
>>> o Psychology – the knowledge of child development that teachers must
>>> know to maximise pupil potential.
>>> o Developments in the field of education – the knowledge in other areas
>>> of education that mould a complete educator
>>> o Education Policies – the rationale and the philosophy that sets the
>>> direction and focus for teachers to carry out their tasks.
>>> Skills:
>>> o Teaching Pedagogy – the pedagogic techniques and approaches that
>>> teachers must practise to teach in the classroom.
>>>
>>> Teachers are assessed based on their competencies which capture the
>>> “how” of performance.
>>>
>>> There are 4 points on the rating scale, ranging from ‘Not Observed’,
>>> ‘Developing’ to ‘Competent’ and ‘Exceeding’.
>>>
>>> According to the EPMS Dictionary, competencies are “the underlying
>>> characteristics that are proven to drive outstanding performance in a
>>> specific job and are the personal attributes and behaviours that lead to
>>> longer-term achievement and success”.
>>>
>>> There is a set of 13 competencies in the Teaching Competency Model which
>>> teachers can use to identify their strengths and weaknesses as areas of
>>> continuous learning and professional growth (see Fig 3).
>>>
>>> [Nagyon jó a 3-as ábra, de nem sikerült ideplántálnom. Lásd a teljes
>>> cikkben, aminek a linkje alul megtalálható.]
>>>
>>> Teachers are assessed on 9 of the 13 competencies – Nurturing the Whole
>>> Child and the competencies related to Cultivating Knowledge, Winning Hearts
>>> and Minds and Working with Others. The remaining 4 competencies related to
>>> ‘Knowing Self and Others’ are not used for assessment purposes but are
>>> considered as emotional intelligence competencies important for self
>>> development.
>>>
>>> An important core competency in the teaching track is the ability of
>>> teachers to ‘nurture the whole child’. Teachers are rated on increasing
>>> levels of ability to nurture their students holistically as shown below.
>>>
>>> Level 1: Shares values
>>> Shares values with the child through advice, feedback and discussions,
>>> with the intent to nurture the whole child.
>>>
>>> Level 2: Sees the possibilities in each child and takes appropriate
>>> actions to convince him of values, and improve his self-confidence.
>>>
>>> Level 3: Strives for the best possible provision (Senior Teacher)
>>> Acts consistently in the interest of the child and persists in working
>>> for the best possible outcomes.
>>>
>>> Level 4: Encourages others to act in the best interest of the child
>>> (Master Teacher level 1)
>>> Encourages others in the school community to participate in the
>>> educational process to realise the child’s full potential.
>>>
>>> Level 5: Influence policies, programme and procedures (Master Teacher
>>> level 2)
>>> Takes an active role in initiatives that influence policies, programme
>>> and procedures in line with Nurturing the Whole Child.
>>>
>>> Ebből a cikkből származik a fenti szemelvény:
>>>
>>>
>>> https://www.apec.org/docs/default-source/Publications/2010/7/Replicating-Exemplary-Practices-in-Mathematics-Education-among-APEC-Economies-July-2010/TOC/Christine-Lee-Kim-Eng-and-Mei-Ying-Tan-Rating-Teachers-And-Rewarding-Teacher-Performance-The-Context.pdf
>>>
>>>
>>> Üdv,
>>> Kati
>>>
>>>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20251026/01e8d2ab/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról