[Grem] Ez a kutatás átírhatja, amit eddig az IQ-ról tudtunk

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2025. Okt. 26., V, 13:54:41 CET


szóhasználat helyesbítése: """""világnézetileg semleges"""""

On Sun, Oct 26, 2025 at 1:51 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:

> K. Lista!
> Sajnos, nincs időm alaposan átgondolni a tanárok értékelésének kérdését.
> Mindenesetre, amin azonnal fennakadtam, az az volt, hogy egy szempont pl.
> a 'sharing values' , tehát 'az értékek megosztása'. Nos, ha nincs
> definiálva, hogy milyen 'értékek' vagy """""""értékek"""""" értendők a
> megosztandó alatt, akkor ez eleve problémás.
> Még a mai katolikus iskolák jó részében is relativizált """"értékeket"""""
> osztanak meg a katolikus iskolákba, egyetemekre jelentkezett és oda járó
> gyerekekkel, hallgatókkal, ami már hamis, káros.
> Ha pedig """""világnézetileg független""""" iskoláról, egyetemről van szó,
> ott még rosszabb a helyzet értékmegosztás szempontjából.
> Persze a tudás, természettudományok esetén viszonylag egzakt érték, de
> nemcsak természettudományos tudás létezik, hanem a legfontosabb minden
> körülmények között az igaz erkölcs tanítása.
> Többre nem lesz energiám, de ez az ami azonnal definiálatlannak tűnt a
> szempontok között.
> Szeretettel,
> Emőke / Mőci
>
>
>
> On Sat, Oct 18, 2025 at 12:05 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com>
> wrote:
>
>> A legfrirssebb ' A tanárok értékelése Szingapúrban' tárgyban Havasi Kati
>> és Foror Zoltán levelei fent és lent.
>>
>> Kedves a levelezéshez Hozzászólók! K. Lista!
>>
>> Sajnos, még csak Fodor Zoltán legutolsó levelét tudtam elolvasni a
>> témában. Ezért fel sem merült bennem eddig, hogy hozzászóljak, bár most
>> láttam, hogy a tanárok hozzászólását kéri Zoltán..
>>
>> Lehet, hogy ha hozzájutok a levelezés elolvasához, hozzá fogok szólni.
>>
>> Szeretettel,
>> Emőke / Mőci
>>
>>
>> On Sat, Oct 18, 2025 at 11:45 AM Emoke Greschik <greschem at gmail.com>
>> wrote:
>>
>>> Fodor Zoltán level okt.18-n ide másolva    fent / lent pedig Havasi Kati
>>> levele található , amire most a választ küldi Fodor Zoltán
>>> Fodor Zoltán levele :  tárgy:  A tanárok értékelése Szingapúrban
>>> Kedves Kati, kedves Lista!
>>>
>>> Ertem en ezt, de itt minden egy kicsit szubjektiv. Erre gondoltam,
>>> amikor
>>> a piac kivalasztasi mechanizmusara es a sportbeli tavolugrasra
>>> gondoltam.
>>> Azok objektiv ertekalkoto mechanizmusok. Biztos jol csinaljak
>>> Szingapurban, de akkor is van egy mellekize. Mint egy falusi
>>> szepsegversenyen, ahol minden evben a polgarmester altal kivalasztott
>>> zsuri a polgarmester lanyat hozza ki gyoztesnek.
>>>
>>> Ezert irtam egy objektiv eljarast, kivancsi vagyok, hogy a tanar
>>> listatagok mit szolnak hozza.
>>>
>>> Udvozlettel, Fodor Zoltan
>>>
>>>
>>>
>>> On Fri, Oct 17, 2025 at 8:02 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com>
>>> wrote:
>>>
>>>> Havasi Kati két levele alább: az egyik 1./ ideküldve, a másik 2./
>>>> idemásolva
>>>>
>>>> 1./  ---------- Forwarded message ---------
>>>> From: Katalin Havasi
>>>> Ez a kutatás átírhatja, amit eddig az IQ-ról tudtunk
>>>>
>>>> Kedves Zoltán!
>>>>
>>>> Ezt találtam a témában, válaszul a kérdésedre:
>>>>
>>>> *Performance appraisal*
>>>>
>>>> Like every other profession in Singapore, teachers’ performance is
>>>> appraised annually by a number of people and on multiple measures,
>>>> including their contribution to the academic and character development of
>>>> all students in their charge, their collaboration with parents and
>>>> community groups, and their contributions to their colleagues and the
>>>> school as a whole. Teachers who do outstanding work, receive a bonus from a
>>>> school bonus pool.
>>>> A fenti idézet ebből a rendkívül jó cikkből származik:
>>>>
>>>>
>>>> https://asiasociety.org/global-cities-education-network/how-singapore-developed-high-quality-teacher-workforce
>>>>
>>>>
>>>> Ez a tanulmány is a szingapúri tanárok értékelési rendszeréről szól:
>>>>
>>>>
>>>> https://mrk.journals.ekb.eg/article_148952_aa515fd7967859e81bb930062a047f6f.pdf
>>>>
>>>>
>>>> Üdv,
>>>> Kati
>>>>
>>>> 2./   *A tanárok értékelése Szingapúrban*
>>>> Kedves Zoltán, Kedves Érdeklődő Levtársak!
>>>>
>>>> A szingapúri tanárok évenkénti értékeléséről találtam egy részletes
>>>> cikket. Ebből kimazsoláztam a lényeget. (Elég nagy kupac mazsola lett
>>>> belőle. :))
>>>>
>>>> Teachers are evaluated based on the “what” and “how” of performance.
>>>> The “what” of performance is captured through Key Result Areas (KRA) which
>>>> describes the broad areas of work expected of a teacher. The KRAs for the
>>>> Teaching Track are:
>>>>
>>>>  The holistic development of students through:
>>>> o Quality learning of students
>>>> o Pastoral care and well-being of students
>>>> o Co-curricular activities
>>>>  Contribution to the school
>>>>  Collaboration with parents
>>>>  Professional development
>>>>
>>>> The knowledge and skills expected of a teacher complements the KRAs and
>>>> they are:
>>>>  Knowledge:
>>>> o Teaching Area – the content and curriculum knowledge that teachers
>>>> must know to teach in the classroom
>>>> o Psychology – the knowledge of child development that teachers must
>>>> know to maximise pupil potential.
>>>> o Developments in the field of education – the knowledge in other areas
>>>> of education that mould a complete educator
>>>> o Education Policies – the rationale and the philosophy that sets the
>>>> direction and focus for teachers to carry out their tasks.
>>>>  Skills:
>>>> o Teaching Pedagogy – the pedagogic techniques and approaches that
>>>> teachers must practise to teach in the classroom.
>>>>
>>>> Teachers are assessed based on their competencies which capture the
>>>> “how” of performance.
>>>>
>>>> There are 4 points on the rating scale, ranging from ‘Not Observed’,
>>>> ‘Developing’ to ‘Competent’ and ‘Exceeding’.
>>>>
>>>> According to the EPMS Dictionary, competencies are “the underlying
>>>> characteristics that are proven to drive outstanding performance in a
>>>> specific job and are the personal attributes and behaviours that lead to
>>>> longer-term achievement and success”.
>>>>
>>>> There is a set of 13 competencies in the Teaching Competency Model
>>>> which teachers can use to identify their strengths and weaknesses as areas
>>>> of continuous learning and professional growth (see Fig 3).
>>>>
>>>> [Nagyon jó a 3-as ábra, de nem sikerült ideplántálnom. Lásd a teljes
>>>> cikkben, aminek a linkje alul megtalálható.]
>>>>
>>>> Teachers are assessed on 9 of the 13 competencies – Nurturing the Whole
>>>> Child and the competencies related to Cultivating Knowledge, Winning Hearts
>>>> and Minds and Working with Others. The remaining 4 competencies related to
>>>> ‘Knowing Self and Others’ are not used for assessment purposes but are
>>>> considered as emotional intelligence competencies important for self
>>>> development.
>>>>
>>>> An important core competency in the teaching track is the ability of
>>>> teachers to ‘nurture the whole child’. Teachers are rated on increasing
>>>> levels of ability to nurture their students holistically as shown below.
>>>>
>>>> Level 1: Shares values
>>>> Shares values with the child through advice, feedback and discussions,
>>>> with the intent to nurture the whole child.
>>>>
>>>> Level 2: Sees the possibilities in each child and takes appropriate
>>>> actions to convince him of values, and improve his self-confidence.
>>>>
>>>> Level 3: Strives for the best possible provision (Senior Teacher)
>>>> Acts consistently in the interest of the child and persists in working
>>>> for the best possible outcomes.
>>>>
>>>> Level 4: Encourages others to act in the best interest of the child
>>>> (Master Teacher level 1)
>>>> Encourages others in the school community to participate in the
>>>> educational process to realise the child’s full potential.
>>>>
>>>> Level 5: Influence policies, programme and procedures (Master Teacher
>>>> level 2)
>>>> Takes an active role in initiatives that influence policies, programme
>>>> and procedures in line with Nurturing the Whole Child.
>>>>
>>>> Ebből a cikkből származik a fenti szemelvény:
>>>>
>>>>
>>>> https://www.apec.org/docs/default-source/Publications/2010/7/Replicating-Exemplary-Practices-in-Mathematics-Education-among-APEC-Economies-July-2010/TOC/Christine-Lee-Kim-Eng-and-Mei-Ying-Tan-Rating-Teachers-And-Rewarding-Teacher-Performance-The-Context.pdf
>>>>
>>>>
>>>> Üdv,
>>>> Kati
>>>>
>>>>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20251026/d3723f8a/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról