<div dir="ltr"><div>K. Lista!</div><div>Sajnos, nincs időm alaposan átgondolni a tanárok értékelésének kérdését. </div><div>Mindenesetre, amin azonnal fennakadtam, az az volt, hogy egy szempont pl. a 'sharing values' , tehát 'az értékek megosztása'. Nos, ha nincs definiálva, hogy milyen 'értékek' vagy """""""értékek"""""" értendők a megosztandó alatt, akkor ez eleve problémás. </div><div>Még a mai katolikus iskolák jó részében is relativizált """"értékeket""""" osztanak meg a katolikus iskolákba, egyetemekre jelentkezett és oda járó gyerekekkel, hallgatókkal, ami már hamis, káros. </div><div>Ha pedig """""világnézetileg független""""" iskoláról, egyetemről van szó, ott még rosszabb a helyzet értékmegosztás szempontjából. </div><div>Persze a tudás, természettudományok esetén viszonylag egzakt érték, de nemcsak természettudományos tudás létezik, hanem a legfontosabb minden körülmények között az igaz erkölcs tanítása.</div><div>Többre nem lesz energiám, de ez az ami azonnal definiálatlannak tűnt a szempontok között.</div><div>Szeretettel,</div><div>Emőke / Mőci</div></div><div dir="ltr"><br><div></div><br></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">On Sat, Oct 18, 2025 at 12:05 PM Emoke Greschik <<a href="mailto:greschem@gmail.com" target="_blank">greschem@gmail.com</a>> wrote:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><div dir="ltr"><div><font size="4">A legfrirssebb ' A tanárok értékelése Szingapúrban' tárgyban Havasi Kati és Foror Zoltán levelei fent és lent.</font></div><div><br></div><div>Kedves a levelezéshez Hozzászólók! K. Lista!</div><div><br></div><div>Sajnos, még csak Fodor Zoltán legutolsó levelét tudtam elolvasni a témában. Ezért fel sem merült bennem eddig, hogy hozzászóljak, bár most láttam, hogy a tanárok hozzászólását kéri Zoltán.. </div><div><br></div><div>Lehet, hogy ha hozzájutok a levelezés elolvasához, hozzá fogok szólni.</div><div><br></div><div>Szeretettel,<br></div><div>Emőke / Mőci</div><div><br></div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">On Sat, Oct 18, 2025 at 11:45 AM Emoke Greschik <<a href="mailto:greschem@gmail.com" target="_blank">greschem@gmail.com</a>> wrote:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><div dir="ltr"><div>Fodor Zoltán level okt.18-n ide másolva    fent / lent pedig Havasi Kati levele található , amire most a választ küldi Fodor Zoltán </div><div>Fodor Zoltán levele :  tárgy:  <font size="4">A tanárok értékelése Szingapúrban</font></div><div>
Kedves Kati, kedves Lista!<br>
<br>
Ertem en ezt, de itt minden egy kicsit szubjektiv. Erre gondoltam, amikor <br>
a piac kivalasztasi mechanizmusara es a sportbeli tavolugrasra gondoltam. <br>
Azok objektiv ertekalkoto mechanizmusok. Biztos jol csinaljak <br>
Szingapurban, de akkor is van egy mellekize. Mint egy falusi <br>
szepsegversenyen, ahol minden evben a polgarmester altal kivalasztott <br>
zsuri a polgarmester lanyat hozza ki gyoztesnek.<br>
<br>
Ezert irtam egy objektiv eljarast, kivancsi vagyok, hogy a tanar <br>
listatagok mit szolnak hozza.<br>
<br>
Udvozlettel, Fodor Zoltan</div><div><br></div><div><br></div>

</div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">On Fri, Oct 17, 2025 at 8:02 PM Emoke Greschik <<a href="mailto:greschem@gmail.com" target="_blank">greschem@gmail.com</a>> wrote:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><div dir="ltr"><font size="4">Havasi Kati két levele alább: az egyik 1./ ideküldve, a másik 2./ idemásolva </font><div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">1./  ---------- Forwarded message ---------<br>From: <b class="gmail_sendername" dir="auto">Katalin Havasi</b> </div><div dir="ltr" class="gmail_attr">Ez a kutatás átírhatja, amit eddig az IQ-ról tudtunk</div><br><div>


Kedves Zoltán!<div><br></div><div>Ezt találtam a témában, válaszul a kérdésedre: </div><div><br><p style="font-size:16px;box-sizing:inherit;margin:0px 0px 1.5rem;padding:0px;line-height:1.6;color:rgb(0,0,0);font-family:acumin-pro"><b style="box-sizing:inherit;line-height:inherit">Performance appraisal</b></p><p style="font-size:16px;box-sizing:inherit;margin:0px 0px 1.5rem;padding:0px;line-height:1.6;color:rgb(0,0,0);font-family:acumin-pro">Like every other profession in Singapore, teachers’ performance is appraised annually by a number of people and on multiple measures, including their contribution to the academic and character development of all students in their charge, their collaboration with parents and community groups, and their contributions to their colleagues and the school as a whole. Teachers who do outstanding work, receive a bonus from a school bonus pool.  
</p>A fenti idézet ebből a rendkívül jó cikkből származik:</div><div><br></div><div><a rel="nofollow noopener noreferrer" style="font-size:14px">https://asiasociety.org/global-cities-education-network/how-singapore-developed-high-quality-teacher-workforce</a><br style="color:rgb(0,0,0);font-size:14px"><div><br></div><div><br></div><div>Ez a tanulmány is a szingapúri tanárok értékelési rendszeréről szól:</div><div><br></div><div><a>https://mrk.journals.ekb.eg/article_148952_aa515fd7967859e81bb930062a047f6f.pdf</a> </div><div><br></div><div>Üdv,</div><div>Kati <br><div id="m_6824798861339338303m_441335896517525641m_-9065807604760271750m_-8747527996093956380m_1129173346540122136m_4873076218752972029m_-3855895634914132736m_817692559695799701temp-enhancr-placeholder"></div><br></div><div>2./   <b><font size="4">A tanárok értékelése Szingapúrban</font></b>

</div><div>Kedves Zoltán, Kedves Érdeklődő Levtársak!<br><div><br></div><div>A 
szingapúri tanárok évenkénti értékeléséről találtam egy részletes 
cikket. Ebből kimazsoláztam a lényeget. (Elég nagy kupac mazsola lett 
belőle. :))</div><div><br></div><div><div></div><div>Teachers are 
evaluated based on the “what” and “how” of performance. The “what” of 
performance is captured through Key Result Areas (KRA) which describes 
the broad areas of work expected of a teacher. The KRAs for the Teaching
 Track are:</div><div><br></div><div> The holistic development of students through: </div><div>o Quality learning of students</div><div>o Pastoral care and well-being of students </div><div>o Co-curricular activities</div><div> Contribution to the school</div><div> Collaboration with parents</div><div> Professional development</div><div><br></div><div>The knowledge and skills expected of a teacher complements the KRAs and they are: </div><div> Knowledge:</div><div>o Teaching Area – the content and curriculum knowledge that teachers must know to teach in the classroom</div><div>o Psychology – the knowledge of child development that teachers must know to maximise pupil potential.</div><div>o Developments in the field of education – the knowledge in other areas of education that mould a complete educator</div><div>o Education Policies – the rationale and the philosophy that sets the direction and focus for teachers to carry out their tasks.</div><div> Skills:</div><div>o Teaching Pedagogy – the pedagogic techniques and approaches that</div><div>teachers must practise to teach in the classroom.</div><div><br></div><div>Teachers are assessed based on their competencies which capture the “how” of performance. </div><div><br></div><div>There are 4 points on the rating scale, ranging from ‘Not Observed’, ‘Developing’ to ‘Competent’ and ‘Exceeding’. </div><div><br></div><div>According
 to the EPMS Dictionary, competencies are “the underlying 
characteristics that are proven to drive outstanding performance in a 
specific job and are the personal attributes and behaviours that lead to
 longer-term achievement and success”.</div><div><br></div><div><div>There
 is a set of 13 competencies in the Teaching Competency Model which 
teachers can use to identify their strengths and weaknesses as areas of 
continuous learning and professional growth (see Fig 3). </div><div><br></div><div>[Nagyon jó a 3-as ábra, de nem sikerült ideplántálnom. Lásd a teljes cikkben, aminek a linkje alul megtalálható.]</div><div><br></div><div>Teachers
 are assessed on 9 of the 13 competencies – Nurturing the Whole Child 
and the competencies related to Cultivating Knowledge, Winning Hearts 
and Minds and Working with Others. The remaining 4 competencies related 
to ‘Knowing Self and Others’ are not used for assessment purposes but 
are considered as emotional intelligence competencies important for self
 development.</div><div><br></div><div><div>An important core competency
 in the teaching track is the ability of teachers to ‘nurture the whole 
child’. Teachers are rated on increasing levels of ability to nurture 
their students holistically as shown below.</div><div><br></div><div>Level 1: Shares values</div><div>Shares values with the child through advice, feedback and discussions, with the intent to nurture the whole child.</div><div><br></div><div>Level
 2: Sees the possibilities in each child and takes appropriate actions 
to convince him of values, and improve his self-confidence.</div><div><br></div><div>Level 3: Strives for the best possible provision (Senior Teacher)</div><div>Acts consistently in the interest of the child and persists in working for the best possible outcomes.</div><div><br></div><div>Level 4: Encourages others to act in the best interest of the child (Master Teacher level 1)</div><div>Encourages others in the school community to participate in the educational process to realise the child’s full potential.</div><div><br></div><div>Level 5: Influence policies, programme and procedures (Master Teacher level 2)</div><div>Takes an active role in initiatives that influence policies, programme and procedures in line with Nurturing the Whole Child.</div><div><br></div></div></div><div>Ebből a cikkből származik a fenti szemelvény:</div><div><br></div><div><a>https://www.apec.org/docs/default-source/Publications/2010/7/Replicating-Exemplary-Practices-in-Mathematics-Education-among-APEC-Economies-July-2010/TOC/Christine-Lee-Kim-Eng-and-Mei-Ying-Tan-Rating-Teachers-And-Rewarding-Teacher-Performance-The-Context.pdf</a> <br></div><div><br></div></div><div>Üdv,</div><div>Kati </div>

</div><br>
</div></div></div></div></div>
</blockquote></div>
</blockquote></div>
</blockquote></div>