[Grem] 120 diák 40 napos digitális böjtje / Szt. István Intézet, Máthé Zsuzsa

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2025. Május. 16., P, 17:43:25 CEST


a forrás: https://vasarnap.hu/2025/05/16/digitalis-detox/

On Fri, May 16, 2025 at 5:42 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:

> Erősödő baráti és családi kapcsolatok, mélyebb beszélgetések és javuló
> képességek 40 nap digitális böjttől – A kezdeményezés ötletgazdájával,
> Máthé Zsuzsával beszélgettünk!
>   Raj-Czefernek Léna <https://vasarnap.hu/author/czefernek-lena/> Send an
> email <czefernek.lena at vasarnap.hu> 2025.05.16.
> MEGOSZTÁS:
> Facebook
> <https://www.facebook.com/sharer.php?u=https://vasarnap.hu/2025/05/16/digitalis-detox/>
> Messenger
> <https://www.facebook.com/dialog/send?app_id=5303202981&display=popup&link=https://vasarnap.hu/2025/05/16/digitalis-detox/&redirect_uri=https://vasarnap.hu/2025/05/16/digitalis-detox/> Megosztás
> email-ben
> <?subject=Er%C5%91s%C3%B6d%C5%91%20bar%C3%A1ti%20%C3%A9s%20csal%C3%A1di%20kapcsolatok%2C%20m%C3%A9lyebb%20besz%C3%A9lget%C3%A9sek%20%C3%A9s%20javul%C3%B3%20k%C3%A9pess%C3%A9gek%2040%20nap%20digit%C3%A1lis%20b%C3%B6jtt%C5%91l%20%E2%80%93%20A%20kezdem%C3%A9nyez%C3%A9s%20%C3%B6tletgazd%C3%A1j%C3%A1val%2C%20M%C3%A1th%C3%A9%20Zsuzs%C3%A1val%20besz%C3%A9lgett%C3%BCnk%21&body=https://vasarnap.hu/2025/05/16/digitalis-detox/>
> Nyomtatás <https://vasarnap.hu/2025/05/16/digitalis-detox/#>
> Közös kirándulás a digitális böjt befejeztével. Fotó: Szent István Intézet
> Negyven nap telefon és kütyük nélkül – nem kevesebbet vállalt 120 diák az
> idei böjti időszakban, mint a képernyőmentes életet. Ami a szülők
> generációjának még természetes volt, nekik kihívás és életre szóló élmény,
> amely azt is megmutatta, milyen nagy a különbség az online és az offline
> hétköznapok között. Hogy mit hozott a gyerekek életébe ez a 40 nap, arról a
> kezdeményezés ötletgazdáját és életre hívóját, Máthé Zsuzsát, a Szent
> István Intézet igazgatóját kérdeztük.
>
> *Vannak személyes visszajelzések a gyerekek részéről, hogy hogyan élték
> meg a 40 napot telefon és kütyük nélkül?*
>
> Sokat meséltek a 12-14 éves korosztályhoz tartozó gyerekek a
> tapasztalataikról, elsősorban arról, hogy mennyire nem volt könnyű
> belekezdeniük a digitális böjtbe, az online szórakoztató tartalmak
> mellőzésébe.
>
> Hihetetlen erős függőséget jelent ugyanis – és tudjuk, nem csak a
> fiataloknak – a zsebekben hordott okostelefon.
>
> Bár nagy örömünkre szeptember óta az oktatási intézményekben csak tanulási
> céllal lehet elővenni ezeket az eszközöket, de a tapasztalat az, hogy
> iskola után azonnal előkerülnek a telefonok. Azok, akik
> osztályközösségükkel vállalkoztak a többhetes korlátozott
> okoseszköz-használatra az iskolaidőn túl is, egy olyan nemzedékhez
> tartoznak, amelynek tagjai már beleszülettek az online létbe, mondhatni az
> anyatejjel szívták magukba a képernyők kékes fényét. Sajnos legtöbbször
> teljesen hiányoznak is azok a tapasztalatok, amik a kütyümentesség tartós
> megélését jelentik. Digitális bennszülötttekről beszélünk, akik nem
> rendelkeznek már ismerettel arról, milyen „csak” a valóságban élni.
>
> *Mit mondtak a gyerekek, mi volt a legnehezebb? Miben tapasztaltak pozitív
> változást?*
>
> A digitális detoxikáció első hete szinte mindenkinek nagyon nehéz volt,
>
> hasonló tüneteket produkáltak, mint más függőségek elvonásakor
> tapasztalnak az érintettek.
>
> Fontos, hogy azok a fiatalok alkalmazkodtak könnyebben az új helyzethez,
> akiknek a családjaik támogatóbbak voltak és maguk is komolyan vették a
> gyerekek vállalását. Többen beszámoltak arról, hogy a megvonással járó
> átmeneti szorongásnövekedés után megtapasztalták az unalom érzését.
>
> Egy fiatal, aki megbetegedett, otthon lábadozva például észrevette a
> plafonon lévő, korábban sosem látott repedéseket. Ez az apróság is azt
> jelenti, hogy a gyerekek elkezdték szemlélni, szemügyre venni az őket
> körülvevő világot. A következő lépés a visszajelzések szerint az volt, hogy
> elkezdtek olyan tevékenységeket végezni, melyek vagy újdonságot jelentettek
> vagy elhanyagolták őket korábban:
>
> többet sportoltak, szerveztek baráti programokat, sétáltattak kutyát, új
> hobbik felé nyitottak. Sokan beszámoltak arról is, hogy pozitív változást
> éltek meg családi és baráti kapcsolataikban, többet és mélyebben
> beszélgettek, új közös programokra jutott idő.
>
> Az osztályok közösségi szinten is tapasztaltak hasonló változásokat.
> Közös kirándulás a digitális böjt után. Fotó: Szent István Intézet
>
> *Volt, aki visszalépett? Vagy éppen ellenkezőleg, elhatározta, hogy
> folytatni fogja a kütyümentességet?*
>
> Néhány fiatal nem vállalta a megmérettetést, ugyanakkor többen voltak
> olyanok, akik kifejezetten örültek a kihívásnak és felvillanyozta őket az,
> hogy egy ilyen, a korosztályukban különleges és méltánylandó, kifejezetten
> menő vállalást tettek. Nagy öröm az, hogy többen jelezték, szeretnék
> továbbra is tudatosan korlátozni a digitális térben való jelenlétüket, mert
> egyszerűen jobban érezték magukat a detox-időszakban.
>
> *A böjtöt megelőzően pszichológiai tesztek során vizsgálták, hogy milyen a
> gyermek figyelem-koncentrációja, milyenek a társas készségei, milyen fokon
> van az érzelmi intelligenciája és mennyire vált esetleg már függővé a
> személyes képernyő használattól. Mit mutatnak a kimeneti eredmények, milyen
> változások zajlottak le a gyerekeknél a fenti készségek tekintetében?*
>
> A legfontosabb mérőszám, hogy a gyerekek átlagosan 92-95 percet használták
> naponta a böjt alatt is a különböző digitális eszközöket. Ehhez fontos
> tudni, hogy nem teljes mentességet kértünk tőlük, ez nem is lett volna
> életszerű, hanem azt, hogy a szórakoztató tartalmakat, platformokat
> mellőzzék.
>
> Bizonyos alkalmazások, mint pl. a MÁV applikáció vagy az e-Kréta
> használata nem is nélkülözhető, ahogy az iskolai feladatok megoldásához is
> sokszor volt szükség számítógépre, okostelefonra. A napi, átlagosan másfél
> óra digitális eszközhasználat még így is sok idő, valódi jelentősége
> azonban csak akkor érthető meg, ha tudjuk, hogy
>
> a korosztályos átlag több, mint négy óra használatot jelent naponta! Ez
> egy átlag szám, ebben benne vannak azok is, akik tudatossabbak és azok is,
> akik napi 10-11 órát töltenek a digitális térben.
>
> A részletes bemeneti- és kimeneti mérések, valamint a nem böjtölő kontroll
> osztályoknál elvégzett mérések *előzetes eredményei minden paraméterben
> javulást mutattak. Igaz ez a kognitív képességekre, a mentális és szociális
> állapotra és az általános jóllét mértékére is.* A hatalmas felvett
> adathalmaz részletes kiértékelése Hal Melinda klinikai szakpszichológus
> vezetése mellett még zajlik, júniusra készülnek el a végső elemzések.
> Ezeket szervező partnerünkkel, a Váci Egyházmegyei Katolikus Iskolák
> Főhatósága (EKIF) közreműködésével publikálni is fogjuk egy kiadványban.
>
>
> Jutalomkirándulás a Parlamentben, digitális böjt után. Fotó: Szent István
> Intézet
>
>
>
> *A célunk az, hogy ennek a világban is egyedülálló követéses mérésnek az
> eredményei ne csak a tudományos életnek, hanem minden gyermekekkel
> foglalkozó pedagógusnak, szakembernek és természetesen a szülőknek is
> informatív, hasznos tartalmat, gyakorlati segítséget jelentsenek.*
>
> *Lesz valamilyen formában folytatása a kezdeményezésnek?*
>
> A böjti kihívás néhány nappal ezelőtt a jól megérdemelt jutalommmal, egy
> közös nagy kirándulással zárult. A hat résztvevő osztállyal és kísérőikkel
> hajókáztunk, megtekintettük a Szent István Bazilikát, bejártuk a
> Parlamentet, majd egy finom ebédet fogyasztottunk el együtt.
> Diákok a Szent István Bezilikában. Fotó: Szent István Intézet
>
> A legkevesebbet mobilozó osztályok közösséget erősítő programokra
> pénzjutalmat is kaptak, az osztályfőnököknek pedig kétszemélyes
> vacsora-utalvánnyal köszöntük meg, hogy bátorították osztályaikat a
> részvételre és a detoxikációban való kitartása.
>
> A Szent István Intézettel elkötelezettek vagyunk a fontos ügy további
> képviseletére, a sok pozitív visszajelzés és a fiatal generációk körében
> tapasztalható digitális függés megdöbbentő mértéke arra ösztönöz bennünket,
> hogy folytassuk a megkezdett utat, akkor is, ha talán szélmalomharcnak
> tűnik.
>
> *A mérési eredmények ismeretében szeretnénk kiszélesíteni és vonzóvá a
> digitális önkorlátozást. A következő tanévtől ezért az ország minden
> iskolájában meghirdetjük az „Analóg november – Gyűjts offline időt az
> iskoládnak!” programot.*
>
> A pilot program arra vállalkozik, hogy a képernyőidő mérésének
> lehetőségével, annak minél alacsonyabb szinten tartásával tapasztalhassák
> meg a felső-tagozatos fiatalok, milyen élmény nyitni a virtuális valóságból
> a való életre. Természetesen itt is lesz versengés, ehhez kapcsolódó
> motiváló ajándékok, programok. A részleteket az iskolakezdés idején nagy
> örömmel osztjuk majd meg a vasárnap.hu <http://xn--vasrnap-jwa.hu>
> olvasóival is.
>
> *A közelgő nyári szünet kapcsán pedig buzdítunk minden családot, hogy
> tudatosan próbáljanak minél többször kiszakadni a digitális világból,
> szabaduljanak ki az életre!*
>
> *Vezetőkép: Szent István Intézet*
>
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20250516/a298c076/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról