[Grem] 120 diák 40 napos digitális böjtje / Szt. István Intézet, Máthé Zsuzsa
Ildikó Somorjainé Kuźniarski-Zupka
ildiko.sk at gmail.com
2025. Május. 16., P, 22:38:05 CEST
Nagyon köszönjük, Emőke!!!!
Ildikó
Emoke Greschik <greschem at gmail.com> (időpont: 2025. máj. 16., P, 17:52) ezt
írta:
> a forrás: https://vasarnap.hu/2025/05/16/digitalis-detox/
>
> On Fri, May 16, 2025 at 5:42 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:
>
>> Erősödő baráti és családi kapcsolatok, mélyebb beszélgetések és javuló
>> képességek 40 nap digitális böjttől – A kezdeményezés ötletgazdájával,
>> Máthé Zsuzsával beszélgettünk!
>> Raj-Czefernek Léna <https://vasarnap.hu/author/czefernek-lena/> Send
>> an email <czefernek.lena at vasarnap.hu> 2025.05.16.
>> MEGOSZTÁS:
>> Facebook
>> <https://www.facebook.com/sharer.php?u=https://vasarnap.hu/2025/05/16/digitalis-detox/>
>> Messenger
>> <https://www.facebook.com/dialog/send?app_id=5303202981&display=popup&link=https://vasarnap.hu/2025/05/16/digitalis-detox/&redirect_uri=https://vasarnap.hu/2025/05/16/digitalis-detox/> Megosztás
>> email-ben
>> <?subject=Er%C5%91s%C3%B6d%C5%91%20bar%C3%A1ti%20%C3%A9s%20csal%C3%A1di%20kapcsolatok%2C%20m%C3%A9lyebb%20besz%C3%A9lget%C3%A9sek%20%C3%A9s%20javul%C3%B3%20k%C3%A9pess%C3%A9gek%2040%20nap%20digit%C3%A1lis%20b%C3%B6jtt%C5%91l%20%E2%80%93%20A%20kezdem%C3%A9nyez%C3%A9s%20%C3%B6tletgazd%C3%A1j%C3%A1val%2C%20M%C3%A1th%C3%A9%20Zsuzs%C3%A1val%20besz%C3%A9lgett%C3%BCnk%21&body=https://vasarnap.hu/2025/05/16/digitalis-detox/>
>> Nyomtatás <https://vasarnap.hu/2025/05/16/digitalis-detox/#>
>> Közös kirándulás a digitális böjt befejeztével. Fotó: Szent István
>> Intézet
>> Negyven nap telefon és kütyük nélkül – nem kevesebbet vállalt 120 diák az
>> idei böjti időszakban, mint a képernyőmentes életet. Ami a szülők
>> generációjának még természetes volt, nekik kihívás és életre szóló élmény,
>> amely azt is megmutatta, milyen nagy a különbség az online és az offline
>> hétköznapok között. Hogy mit hozott a gyerekek életébe ez a 40 nap, arról a
>> kezdeményezés ötletgazdáját és életre hívóját, Máthé Zsuzsát, a Szent
>> István Intézet igazgatóját kérdeztük.
>>
>> *Vannak személyes visszajelzések a gyerekek részéről, hogy hogyan élték
>> meg a 40 napot telefon és kütyük nélkül?*
>>
>> Sokat meséltek a 12-14 éves korosztályhoz tartozó gyerekek a
>> tapasztalataikról, elsősorban arról, hogy mennyire nem volt könnyű
>> belekezdeniük a digitális böjtbe, az online szórakoztató tartalmak
>> mellőzésébe.
>>
>> Hihetetlen erős függőséget jelent ugyanis – és tudjuk, nem csak a
>> fiataloknak – a zsebekben hordott okostelefon.
>>
>> Bár nagy örömünkre szeptember óta az oktatási intézményekben csak
>> tanulási céllal lehet elővenni ezeket az eszközöket, de a tapasztalat az,
>> hogy iskola után azonnal előkerülnek a telefonok. Azok, akik
>> osztályközösségükkel vállalkoztak a többhetes korlátozott
>> okoseszköz-használatra az iskolaidőn túl is, egy olyan nemzedékhez
>> tartoznak, amelynek tagjai már beleszülettek az online létbe, mondhatni az
>> anyatejjel szívták magukba a képernyők kékes fényét. Sajnos legtöbbször
>> teljesen hiányoznak is azok a tapasztalatok, amik a kütyümentesség tartós
>> megélését jelentik. Digitális bennszülötttekről beszélünk, akik nem
>> rendelkeznek már ismerettel arról, milyen „csak” a valóságban élni.
>>
>> *Mit mondtak a gyerekek, mi volt a legnehezebb? Miben tapasztaltak
>> pozitív változást?*
>>
>> A digitális detoxikáció első hete szinte mindenkinek nagyon nehéz volt,
>>
>> hasonló tüneteket produkáltak, mint más függőségek elvonásakor
>> tapasztalnak az érintettek.
>>
>> Fontos, hogy azok a fiatalok alkalmazkodtak könnyebben az új helyzethez,
>> akiknek a családjaik támogatóbbak voltak és maguk is komolyan vették a
>> gyerekek vállalását. Többen beszámoltak arról, hogy a megvonással járó
>> átmeneti szorongásnövekedés után megtapasztalták az unalom érzését.
>>
>> Egy fiatal, aki megbetegedett, otthon lábadozva például észrevette a
>> plafonon lévő, korábban sosem látott repedéseket. Ez az apróság is azt
>> jelenti, hogy a gyerekek elkezdték szemlélni, szemügyre venni az őket
>> körülvevő világot. A következő lépés a visszajelzések szerint az volt, hogy
>> elkezdtek olyan tevékenységeket végezni, melyek vagy újdonságot jelentettek
>> vagy elhanyagolták őket korábban:
>>
>> többet sportoltak, szerveztek baráti programokat, sétáltattak kutyát, új
>> hobbik felé nyitottak. Sokan beszámoltak arról is, hogy pozitív változást
>> éltek meg családi és baráti kapcsolataikban, többet és mélyebben
>> beszélgettek, új közös programokra jutott idő.
>>
>> Az osztályok közösségi szinten is tapasztaltak hasonló változásokat.
>> Közös kirándulás a digitális böjt után. Fotó: Szent István Intézet
>>
>> *Volt, aki visszalépett? Vagy éppen ellenkezőleg, elhatározta, hogy
>> folytatni fogja a kütyümentességet?*
>>
>> Néhány fiatal nem vállalta a megmérettetést, ugyanakkor többen voltak
>> olyanok, akik kifejezetten örültek a kihívásnak és felvillanyozta őket az,
>> hogy egy ilyen, a korosztályukban különleges és méltánylandó, kifejezetten
>> menő vállalást tettek. Nagy öröm az, hogy többen jelezték, szeretnék
>> továbbra is tudatosan korlátozni a digitális térben való jelenlétüket, mert
>> egyszerűen jobban érezték magukat a detox-időszakban.
>>
>> *A böjtöt megelőzően pszichológiai tesztek során vizsgálták, hogy milyen
>> a gyermek figyelem-koncentrációja, milyenek a társas készségei, milyen
>> fokon van az érzelmi intelligenciája és mennyire vált esetleg már függővé a
>> személyes képernyő használattól. Mit mutatnak a kimeneti eredmények, milyen
>> változások zajlottak le a gyerekeknél a fenti készségek tekintetében?*
>>
>> A legfontosabb mérőszám, hogy a gyerekek átlagosan 92-95 percet
>> használták naponta a böjt alatt is a különböző digitális eszközöket. Ehhez
>> fontos tudni, hogy nem teljes mentességet kértünk tőlük, ez nem is lett
>> volna életszerű, hanem azt, hogy a szórakoztató tartalmakat, platformokat
>> mellőzzék.
>>
>> Bizonyos alkalmazások, mint pl. a MÁV applikáció vagy az e-Kréta
>> használata nem is nélkülözhető, ahogy az iskolai feladatok megoldásához is
>> sokszor volt szükség számítógépre, okostelefonra. A napi, átlagosan másfél
>> óra digitális eszközhasználat még így is sok idő, valódi jelentősége
>> azonban csak akkor érthető meg, ha tudjuk, hogy
>>
>> a korosztályos átlag több, mint négy óra használatot jelent naponta! Ez
>> egy átlag szám, ebben benne vannak azok is, akik tudatossabbak és azok is,
>> akik napi 10-11 órát töltenek a digitális térben.
>>
>> A részletes bemeneti- és kimeneti mérések, valamint a nem böjtölő
>> kontroll osztályoknál elvégzett mérések *előzetes eredményei minden
>> paraméterben javulást mutattak. Igaz ez a kognitív képességekre, a mentális
>> és szociális állapotra és az általános jóllét mértékére is.* A hatalmas
>> felvett adathalmaz részletes kiértékelése Hal Melinda klinikai
>> szakpszichológus vezetése mellett még zajlik, júniusra készülnek el a végső
>> elemzések. Ezeket szervező partnerünkkel, a Váci Egyházmegyei Katolikus
>> Iskolák Főhatósága (EKIF) közreműködésével publikálni is fogjuk egy
>> kiadványban.
>>
>>
>> Jutalomkirándulás a Parlamentben, digitális böjt után. Fotó: Szent István
>> Intézet
>>
>>
>>
>> *A célunk az, hogy ennek a világban is egyedülálló követéses mérésnek az
>> eredményei ne csak a tudományos életnek, hanem minden gyermekekkel
>> foglalkozó pedagógusnak, szakembernek és természetesen a szülőknek is
>> informatív, hasznos tartalmat, gyakorlati segítséget jelentsenek.*
>>
>> *Lesz valamilyen formában folytatása a kezdeményezésnek?*
>>
>> A böjti kihívás néhány nappal ezelőtt a jól megérdemelt jutalommmal, egy
>> közös nagy kirándulással zárult. A hat résztvevő osztállyal és kísérőikkel
>> hajókáztunk, megtekintettük a Szent István Bazilikát, bejártuk a
>> Parlamentet, majd egy finom ebédet fogyasztottunk el együtt.
>> Diákok a Szent István Bezilikában. Fotó: Szent István Intézet
>>
>> A legkevesebbet mobilozó osztályok közösséget erősítő programokra
>> pénzjutalmat is kaptak, az osztályfőnököknek pedig kétszemélyes
>> vacsora-utalvánnyal köszöntük meg, hogy bátorították osztályaikat a
>> részvételre és a detoxikációban való kitartása.
>>
>> A Szent István Intézettel elkötelezettek vagyunk a fontos ügy további
>> képviseletére, a sok pozitív visszajelzés és a fiatal generációk körében
>> tapasztalható digitális függés megdöbbentő mértéke arra ösztönöz bennünket,
>> hogy folytassuk a megkezdett utat, akkor is, ha talán szélmalomharcnak
>> tűnik.
>>
>> *A mérési eredmények ismeretében szeretnénk kiszélesíteni és vonzóvá a
>> digitális önkorlátozást. A következő tanévtől ezért az ország minden
>> iskolájában meghirdetjük az „Analóg november – Gyűjts offline időt az
>> iskoládnak!” programot.*
>>
>> A pilot program arra vállalkozik, hogy a képernyőidő mérésének
>> lehetőségével, annak minél alacsonyabb szinten tartásával tapasztalhassák
>> meg a felső-tagozatos fiatalok, milyen élmény nyitni a virtuális valóságból
>> a való életre. Természetesen itt is lesz versengés, ehhez kapcsolódó
>> motiváló ajándékok, programok. A részleteket az iskolakezdés idején nagy
>> örömmel osztjuk majd meg a vasárnap.hu <http://xn--vasrnap-jwa.hu>
>> olvasóival is.
>>
>> *A közelgő nyári szünet kapcsán pedig buzdítunk minden családot, hogy
>> tudatosan próbáljanak minél többször kiszakadni a digitális világból,
>> szabaduljanak ki az életre!*
>>
>> *Vezetőkép: Szent István Intézet*
>>
>> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20250516/256e908f/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról