[Grem] 120 diák 40 napos digitális böjtje / Szt. István Intézet, Máthé Zsuzsa
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2025. Május. 16., P, 17:42:35 CEST
Erősödő baráti és családi kapcsolatok, mélyebb beszélgetések és javuló
képességek 40 nap digitális böjttől – A kezdeményezés ötletgazdájával,
Máthé Zsuzsával beszélgettünk!
Raj-Czefernek Léna <https://vasarnap.hu/author/czefernek-lena/> Send an
email <czefernek.lena at vasarnap.hu> 2025.05.16.
MEGOSZTÁS:
Facebook
<https://www.facebook.com/sharer.php?u=https://vasarnap.hu/2025/05/16/digitalis-detox/>
Messenger
<https://www.facebook.com/dialog/send?app_id=5303202981&display=popup&link=https://vasarnap.hu/2025/05/16/digitalis-detox/&redirect_uri=https://vasarnap.hu/2025/05/16/digitalis-detox/>
Megosztás
email-ben
<?subject=Er%C5%91s%C3%B6d%C5%91%20bar%C3%A1ti%20%C3%A9s%20csal%C3%A1di%20kapcsolatok%2C%20m%C3%A9lyebb%20besz%C3%A9lget%C3%A9sek%20%C3%A9s%20javul%C3%B3%20k%C3%A9pess%C3%A9gek%2040%20nap%20digit%C3%A1lis%20b%C3%B6jtt%C5%91l%20%E2%80%93%20A%20kezdem%C3%A9nyez%C3%A9s%20%C3%B6tletgazd%C3%A1j%C3%A1val%2C%20M%C3%A1th%C3%A9%20Zsuzs%C3%A1val%20besz%C3%A9lgett%C3%BCnk%21&body=https://vasarnap.hu/2025/05/16/digitalis-detox/>
Nyomtatás <https://vasarnap.hu/2025/05/16/digitalis-detox/#>
Közös kirándulás a digitális böjt befejeztével. Fotó: Szent István Intézet
Negyven nap telefon és kütyük nélkül – nem kevesebbet vállalt 120 diák az
idei böjti időszakban, mint a képernyőmentes életet. Ami a szülők
generációjának még természetes volt, nekik kihívás és életre szóló élmény,
amely azt is megmutatta, milyen nagy a különbség az online és az offline
hétköznapok között. Hogy mit hozott a gyerekek életébe ez a 40 nap, arról a
kezdeményezés ötletgazdáját és életre hívóját, Máthé Zsuzsát, a Szent
István Intézet igazgatóját kérdeztük.
*Vannak személyes visszajelzések a gyerekek részéről, hogy hogyan élték meg
a 40 napot telefon és kütyük nélkül?*
Sokat meséltek a 12-14 éves korosztályhoz tartozó gyerekek a
tapasztalataikról, elsősorban arról, hogy mennyire nem volt könnyű
belekezdeniük a digitális böjtbe, az online szórakoztató tartalmak
mellőzésébe.
Hihetetlen erős függőséget jelent ugyanis – és tudjuk, nem csak a
fiataloknak – a zsebekben hordott okostelefon.
Bár nagy örömünkre szeptember óta az oktatási intézményekben csak tanulási
céllal lehet elővenni ezeket az eszközöket, de a tapasztalat az, hogy
iskola után azonnal előkerülnek a telefonok. Azok, akik
osztályközösségükkel vállalkoztak a többhetes korlátozott
okoseszköz-használatra az iskolaidőn túl is, egy olyan nemzedékhez
tartoznak, amelynek tagjai már beleszülettek az online létbe, mondhatni az
anyatejjel szívták magukba a képernyők kékes fényét. Sajnos legtöbbször
teljesen hiányoznak is azok a tapasztalatok, amik a kütyümentesség tartós
megélését jelentik. Digitális bennszülötttekről beszélünk, akik nem
rendelkeznek már ismerettel arról, milyen „csak” a valóságban élni.
*Mit mondtak a gyerekek, mi volt a legnehezebb? Miben tapasztaltak pozitív
változást?*
A digitális detoxikáció első hete szinte mindenkinek nagyon nehéz volt,
hasonló tüneteket produkáltak, mint más függőségek elvonásakor tapasztalnak
az érintettek.
Fontos, hogy azok a fiatalok alkalmazkodtak könnyebben az új helyzethez,
akiknek a családjaik támogatóbbak voltak és maguk is komolyan vették a
gyerekek vállalását. Többen beszámoltak arról, hogy a megvonással járó
átmeneti szorongásnövekedés után megtapasztalták az unalom érzését.
Egy fiatal, aki megbetegedett, otthon lábadozva például észrevette a
plafonon lévő, korábban sosem látott repedéseket. Ez az apróság is azt
jelenti, hogy a gyerekek elkezdték szemlélni, szemügyre venni az őket
körülvevő világot. A következő lépés a visszajelzések szerint az volt, hogy
elkezdtek olyan tevékenységeket végezni, melyek vagy újdonságot jelentettek
vagy elhanyagolták őket korábban:
többet sportoltak, szerveztek baráti programokat, sétáltattak kutyát, új
hobbik felé nyitottak. Sokan beszámoltak arról is, hogy pozitív változást
éltek meg családi és baráti kapcsolataikban, többet és mélyebben
beszélgettek, új közös programokra jutott idő.
Az osztályok közösségi szinten is tapasztaltak hasonló változásokat.
Közös kirándulás a digitális böjt után. Fotó: Szent István Intézet
*Volt, aki visszalépett? Vagy éppen ellenkezőleg, elhatározta, hogy
folytatni fogja a kütyümentességet?*
Néhány fiatal nem vállalta a megmérettetést, ugyanakkor többen voltak
olyanok, akik kifejezetten örültek a kihívásnak és felvillanyozta őket az,
hogy egy ilyen, a korosztályukban különleges és méltánylandó, kifejezetten
menő vállalást tettek. Nagy öröm az, hogy többen jelezték, szeretnék
továbbra is tudatosan korlátozni a digitális térben való jelenlétüket, mert
egyszerűen jobban érezték magukat a detox-időszakban.
*A böjtöt megelőzően pszichológiai tesztek során vizsgálták, hogy milyen a
gyermek figyelem-koncentrációja, milyenek a társas készségei, milyen fokon
van az érzelmi intelligenciája és mennyire vált esetleg már függővé a
személyes képernyő használattól. Mit mutatnak a kimeneti eredmények, milyen
változások zajlottak le a gyerekeknél a fenti készségek tekintetében?*
A legfontosabb mérőszám, hogy a gyerekek átlagosan 92-95 percet használták
naponta a böjt alatt is a különböző digitális eszközöket. Ehhez fontos
tudni, hogy nem teljes mentességet kértünk tőlük, ez nem is lett volna
életszerű, hanem azt, hogy a szórakoztató tartalmakat, platformokat
mellőzzék.
Bizonyos alkalmazások, mint pl. a MÁV applikáció vagy az e-Kréta használata
nem is nélkülözhető, ahogy az iskolai feladatok megoldásához is sokszor
volt szükség számítógépre, okostelefonra. A napi, átlagosan másfél óra
digitális eszközhasználat még így is sok idő, valódi jelentősége azonban
csak akkor érthető meg, ha tudjuk, hogy
a korosztályos átlag több, mint négy óra használatot jelent naponta! Ez egy
átlag szám, ebben benne vannak azok is, akik tudatossabbak és azok is, akik
napi 10-11 órát töltenek a digitális térben.
A részletes bemeneti- és kimeneti mérések, valamint a nem böjtölő kontroll
osztályoknál elvégzett mérések *előzetes eredményei minden paraméterben
javulást mutattak. Igaz ez a kognitív képességekre, a mentális és szociális
állapotra és az általános jóllét mértékére is.* A hatalmas felvett
adathalmaz részletes kiértékelése Hal Melinda klinikai szakpszichológus
vezetése mellett még zajlik, júniusra készülnek el a végső elemzések.
Ezeket szervező partnerünkkel, a Váci Egyházmegyei Katolikus Iskolák
Főhatósága (EKIF) közreműködésével publikálni is fogjuk egy kiadványban.
Jutalomkirándulás a Parlamentben, digitális böjt után. Fotó: Szent István
Intézet
*A célunk az, hogy ennek a világban is egyedülálló követéses mérésnek az
eredményei ne csak a tudományos életnek, hanem minden gyermekekkel
foglalkozó pedagógusnak, szakembernek és természetesen a szülőknek is
informatív, hasznos tartalmat, gyakorlati segítséget jelentsenek.*
*Lesz valamilyen formában folytatása a kezdeményezésnek?*
A böjti kihívás néhány nappal ezelőtt a jól megérdemelt jutalommmal, egy
közös nagy kirándulással zárult. A hat résztvevő osztállyal és kísérőikkel
hajókáztunk, megtekintettük a Szent István Bazilikát, bejártuk a
Parlamentet, majd egy finom ebédet fogyasztottunk el együtt.
Diákok a Szent István Bezilikában. Fotó: Szent István Intézet
A legkevesebbet mobilozó osztályok közösséget erősítő programokra
pénzjutalmat is kaptak, az osztályfőnököknek pedig kétszemélyes
vacsora-utalvánnyal köszöntük meg, hogy bátorították osztályaikat a
részvételre és a detoxikációban való kitartása.
A Szent István Intézettel elkötelezettek vagyunk a fontos ügy további
képviseletére, a sok pozitív visszajelzés és a fiatal generációk körében
tapasztalható digitális függés megdöbbentő mértéke arra ösztönöz bennünket,
hogy folytassuk a megkezdett utat, akkor is, ha talán szélmalomharcnak
tűnik.
*A mérési eredmények ismeretében szeretnénk kiszélesíteni és vonzóvá a
digitális önkorlátozást. A következő tanévtől ezért az ország minden
iskolájában meghirdetjük az „Analóg november – Gyűjts offline időt az
iskoládnak!” programot.*
A pilot program arra vállalkozik, hogy a képernyőidő mérésének
lehetőségével, annak minél alacsonyabb szinten tartásával tapasztalhassák
meg a felső-tagozatos fiatalok, milyen élmény nyitni a virtuális valóságból
a való életre. Természetesen itt is lesz versengés, ehhez kapcsolódó
motiváló ajándékok, programok. A részleteket az iskolakezdés idején nagy
örömmel osztjuk majd meg a vasárnap.hu <http://xn--vasrnap-jwa.hu>
olvasóival is.
*A közelgő nyári szünet kapcsán pedig buzdítunk minden családot, hogy
tudatosan próbáljanak minél többször kiszakadni a digitális világból,
szabaduljanak ki az életre!*
*Vezetőkép: Szent István Intézet*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20250516/25fb8209/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról