[Grem] Bibliai idézetek homoszexualitás, Pride, farizeusi ítélkezés kérdéseiben

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2025. Már. 25., K, 04:49:47 CET


A KEA által hivatkozott bibliai idézet:

3Móz. 20,13
Ha valaki férfival hál úgy, ahogyan asszonnyal szoktak hálni, mivel
utálatosságot követtek el mindketten, halállal lakoljanak, vérük rajtuk.


On Mon, Mar 24, 2025 at 11:38 PM KEA <kea at turul.banki.hu> wrote:

> Érdekes, a 3Móz 20,13-at nem idézi ;)
>
> Egyébként -- hasonló stílusban és megjelenésben -- "hideg büszkeség"
> napját sem engednék.
>
>
> On 3/24/25 8:25 PM, Emoke Greschik wrote:
> >
> >   A Pride keresztény szemmel
> >
> > https://vasarnap.hu/2025/03/22/pride/
> >
> >
> >     *Óriási megosztást hozott a társadalomban az elmúlt napok politikai
> >     döntése, mely szerint a Pride betiltását körülíró tervezet a
> >     gyülekezési törvény módosításával tiltja be a rendezvényt a
> >     gyermekvédelemre hivatkozva. Ennek fényében a jövőben tilos olyan
> >     gyűlést tartani, amely a gyermekek védelméről és a gyámügyi
> >     igazgatásról szóló törvényben meghatározott tilalmat sérti. *
> >
> > A gyermeki jogok biztosítása érdekében tilos tizennyolc éven aluliak
> > számára pornográf, valamint olyan tartalmat elérhetővé tenni, amely a
> > szexualitást öncélúan ábrázolja, illetve a születési nemnek megfelelő
> > önazonosságtól való eltérést, a nem megváltoztatását, valamint a
> > homoszexualitást népszerűsíti, jeleníti meg.
> >
> > Az ilyen gyűlést megtiltják. Szabálysértést követ el, aki tiltott
> > gyűlést tart, azon közreműködőként, résztvevőként szerepet vállal. Ezért
> > pénzbírság szabható ki.
> >
> > Nagyon sok ember felháborodott ezen, sokan úgy gondolják, hogy a
> > gyermekek védelméhez ennek semmi köze. Minden politikától mentesen és
> > hovatartozástól függetlenül nézzük meg, hogy maga Istennek a beszéde mit
> > is gondol erről és valójában szükséges-e a keresztényeknek ebben állást
> > foglalni.
> >
> > A“Pride” szó angolul /büszkeséget/jelent, amely lehet pozitív és negatív
> > is. A Biblia azonban gyakran negatív értelemben használja, mint az
> > emberi gőgöt, amely eltávolítja Istentől az embert (pl. *Példabeszédek
> > 16:18*– „/A megromlás előtt kevélység jár, és a bukás előtt
> > felfuvalkodottság/”)
> >
> > A modern Pride mozgalmak célja az LMBTQ+ közösség jogaiért való kiállás,
> > de keresztény szemmel fontos megvizsgálni, hogy mit mond erről a Biblia,
> > különösen az Újszövetség tanításai, az eredeti görög szövegek fényében.
> >
> >
> >       *Mit mond Isten a homoszexualitásról?*
> >
> > A Római levélben Pál egyértelműen elítéli a természetellenes szexuális
> > kapcsolatokat, és azt, az ember Istentől való eltávolodásának
> > következményeként mutatja be.
> >
> > *Róma 1:25-28:*
> >
> > “/Akik Isten igazságát hazugsággal cserélték fel, és a teremtményt
> > tisztelték és szolgálták a Teremtő helyett, aki mindörökké áldott. Ámen.
> > Ezért Isten gyalázatos szenvedélyekre adta őket, mert asszonyaik is
> > felcserélték a természetes érintkezést a természetellenessel.
> > Hasonlóképpen a férfiak is, elhagyva az asszonnyal való természetes
> > érintkezést, egymás iránt gerjedtek fel vágyukban, férfiak férfiakkal
> > fajtalankodtak, és elvették tévelygésük méltó büntetését önmagukban. És
> > mivel nem méltatták Istent arra, hogy megtartsák ismeretükben, Isten
> > kiszolgáltatta őket az elvetemedett gondolkodásnak, hogy azt tegyék/*/,
> > ami nem illik/*/.”/
> >
> > *Eredeti görög szavak és jelentésük*:
> >
> >   * „παρέδωκεν αὐτοὺς ὁ Θεὸς” (paredōken autous ho Theos) – „/Isten
> >     kiszolgáltatta őket/” → azt jelenti, hogy Isten megengedte nekik,
> >     hogy saját bűneik következményeit viseljék.
> >   * „ἀφέντες τὴν φυσικὴν χρῆσιν” (aphentes tēn physikēn chrēsin) –
> >     „/elhagyva a természetes érintkezést/” → a „/természetes/” (φυσικός,
> >     physikos) *az Istentől rendelt normális rendet jelenti.*
> >   * „ἐξεκαύθησαν ἐν τῇ ὀρέξει αὐτῶν” (exekauthēsan en tē orexei autōn) –
> >     „/felgerjedtek vágyukban/” → a szó (ὄρεξις, orexis) az erős testi
> >     vágyakozást jelenti.
> >
> > *2 Péter 2:7*
> >
> > “/De megszabadította az igaz Lótot, aki szenvedett a gonoszok kicsapongó
> > viselkedése miatt/.”
> >
> > *Eredeti görög szavak és jelentésük**:*
> >
> >   * „καταπονούμενον” (kataponoumenon) – „/szenvedett/” → mély lelki
> >     gyötrelmet és fájdalmat jelentett.
> >   * „ἀσελγείᾳ” (aselgeia) – „/kicsapongó viselkedés/” →
> >     erkölcstelenséget, féktelen testi bűnöket jelent.
> >
> > Péter apostol is egyértelműen elítéli Sodoma és Gomora
> > erkölcstelenségét, amelyre Isten válasza a kénkő és a tűz volt.
> >
> > *1 Mózes19: 24-25*
> >
> > „/Az Úr pedig kénköves tüzes esőt bocsátott Sodomára és Gomorára, az
> > Úrtól, az égből. Így pusztította el azokat a városokat és azt az egész
> > környéket, a városok egész lakosságát, sőt a föld növényzetét is.”/
> >
> >
> >     *Miért káros a Pride a gyermekek számára?*
> >
> > *1 Timóteus 1:8-11*
> >
> > “/Tudjuk pedig, hogy a törvény jó, ha valaki törvényszerűen él vele.
> > Tudjuk azt is, hogy a törvényt nem az igaz számára hozták, hanem a
> > törvényszegőknek és engedetleneknek, az istenteleneknek és bűnösöknek, a
> > szentségteleneknek és közönségeseknek, az apagyilkosoknak és
> > anyagyilkosoknak, az emberölőknek, a paráznáknak, a férfiakkal
> > fajtalankodóknak, az emberkereskedőknek, a hazugoknak, a hamisan
> > esküvőknek, és mindazoknak, akik az egészséges tanítással ellenkeznek.
> > Ez pedig összhangban van a boldog Isten dicsőséges evangéliumával, amely
> > rám bízatott.”/
> >
> > *Eredeti görög szavak és jelentésük*:
> >
> >   *    „ἀρσενοκοῖται” (arsenokoitai) – „/férfiakkal fajtalankodók/” → ez
> >     a szó egyértelműen az azonos neműek közötti szexuális bűnökre utal.
> >   *    „παράνομος” (paranomos) – „/törvényszegő/” → aki tudatosan
> >     megszegi Isten törvényét.
> >   *    „ἀνόσιος” (anosios) – „/szentségtelen/” → aki semmibe veszi az
> >     isteni rendet.
> >
> > Ennek az Igének a fényében az anya és apagyilkosok, a házasságtörők, a
> > gyilkosok, nyíltan hazugok, a hamisan esküvők ugyanolyan bűnösök, mint a
> > homoszexualitásban élők mivel az értékrendjük az egészséges normával
> > ellenkezik.
> >
> > /*Vajon a társadalom hagyná- e, hogy az előbb felsorolt bűnöket
> > normálisnak tartók is kivonuljanak az utcára, hogy követendő példát
> > állítsanak az emberek elé: mert ők így élnek és ehhez joguk van, illetve
> > ezekre az alkalmakra a kisgyermekeket is el lehetne vinni érzékenyítés
> > céljából?!*/
> >
> > Jézus egyértelmű figyelmeztetést ad azoknak, akik ártanak a gyermekeknek:
> >
> > *Máté 18:6:*
> >
> > /“Aki pedig megbotránkoztat egyet e kicsinyek közül, akik hisznek
> > énbennem, jobb annak, ha malomkövet kötnek a nyakára, és a tenger
> > mélyére vetik.”/
> >
> > *Eredeti görög szavak és jelentésük*:
> >
> >   * „σκανδαλίσῃ” (skandalisei) – „/megbotránkoztat/” → azt jelenti, hogy
> >     bűnre vezet, elcsábít vagy *rossz példát mutat*.
> >   * „λίθος μυλικός” (lithos mylikos) – „/malomkő/” → a nagy alsó
> >     malomkövet jelenti, amelyet állatok forgattak.
> >
> > *A Pride felvonulásokon gyakran jelennek meg kiskorú gyermekek, és olyan
> > tartalmakat látnak, amelyek szexuálisan túlfűtöttek, vagy amelyek
> > megkérdőjelezik a teremtett nemi identitásukat. **A bibliai
> > figyelmeztetés komoly: aki egy gyermeket bűnre visz, annak ítélete
> > szigorú lesz*. Az LMBTQ+ mozgalom azon törekvése, hogy a gyermekeket is
> > bevonja az identitáspolitikába, szembe megy azzal a keresztény erkölcsi
> > elvvel, mely szerint a gyermekeket védeni kell a bűntől és az
> > erkölcstelenségtől.
> >
> >
> >       *Hogyan viszonyuljunk keresztényként a Pride-hoz?*
> >
> > Ezeknek az Igéknek a fényében a Pride mozgalom olyan értékeket képvisel,
> > amelyek *ellentétesek*Isten teremtési rendjével és erkölcsi
> > parancsaival, így a keresztényeknek:
> >
> >  1. Hűségesnek kell maradniuk az Isten által kijelentett igazsághoz.
> >  2. Védeniük kell a gyermekek ártatlanságát.
> >  3. Imádkozniuk kell a megtérésért és szeretettel kell közelíteniük
> >     azokhoz, akik tévelyegnek.
> >
> > Tehát a Pride *nem olyasmi, amit a keresztények támogathatnak*, mert
> > követendőnek nevezi azt, amit Isten bűnként határoz meg.
> >
> >
> >       *Farizeusi magatartás*
> >
> > Viszont Isten ítélete nemcsak a bűnre, hanem a farizeusi ítélkezésre is
> > vonatkozik! A Biblia egyértelműen elítéli a homoszexuális
> > cselekedeteket, de ugyanilyen határozottan figyelmeztet azokra is, akik
> > önigazult, farizeusi módon ítélkeznek mások felett.
> >
> > *Róma 2:1:*
> >
> > “/Ezért nincs mentséged, ó ember, bárki légy is, aki ítélkezel; mert
> > amiben mást megítélsz, önmagadat kárhoztatod, hiszen te is ugyanazt
> > teszed, aki ítélkezel/.”
> >
> > *Eredeti görög szavak és jelentésük:*
> >
> >   * „ἀναπολόγητος” (anapológētos) – „/nincs mentséged/” → azaz az
> >     ítélkező ember sem tud védekezni Isten előtt.
> >   * „κρίνεις τὸν ἕτερον” (kríneis ton heteron) – „/ítélkezel a másik
> >     felett/” → az önigazultság állapotát jelöli, nem a helyes erkölcsi
> >     megkülönböztetést.
> >
> > *1 Timóteus 1:12-16*
> >
> > “/Hálát adok Krisztus Jézusnak, a mi Urunknak, aki megerősített engem,
> > mert megbízhatónak tartott, és szolgálatra rendelt, engem, aki korábban
> > istenkáromló, üldöző és erőszakos ember voltam. De irgalmat nyertem,
> > mert tudatlanságból, hitetlenségben cselekedtem. Bőségesen kiáradt rám a
> > mi Urunk kegyelme a Krisztus Jézusban való hittel és szeretettel. Igaz
> > beszéd ez, és teljes elfogadásra méltó: Krisztus Jézus azért jött a
> > világba, hogy a bűnösöket üdvözítse, akik közül első vagyok én. De azért
> > könyörült rajtam, hogy Krisztus Jézus bennem mutassa meg legelőször a
> > teljes türelmét, példaként azoknak, akik hinni fognak benne az örök
> > életre/.”
> >
> > *Eredeti görög szavak és jelentésük*:
> >
> >   *    „βλάσφημον” (blasphēmon) – „/istenkároml/ó” → olyan ember, aki
> >     szembeszegül Isten igazságával.
> >   *    „ὑβριστήν” (hybristēn) – „/erőszakos/” → valaki, aki másokat
> >     lenéz és kegyetlenül bánik velük.
> >   *    „ἐλεήθην” (eleēthēn) – „/irgalmat nyertem/” → Isten kegyelme nem
> >     érdem szerint adatik, hanem irgalomból.
> >
> > Pál azt mondja, hogy ő maga is nagy bűnös volt, de Isten kegyelméből
> > kapott új esélyt. Ezért senki sem tekintheti magát jobbnak másoknál, és
> > a keresztényeknek nem megvetéssel, hanem irgalommal és megtérésre
> > hívással kell közelíteniük minden bűnöshöz – legyen szó homoszexuális
> > cselekedetekről vagy éppen önigazult ítélkezésről.
> >
> >
> >       *Jézus így gondolkodott erről*
> >
> > *Lukács 18:9-14*
> >
> > „/Némely elbizakodott embernek, aki igaznak tartotta magát, a többieket
> > pedig lenézte, ezt a példázatot mondta: Két ember ment fel a templomba
> > imádkozni: az egyik farizeus, a másik vámszedő. A farizeus megállt, és
> > így imádkozott magában: Istenem, hálát adok neked, hogy nem vagyok
> > olyan, mint a többi ember: rabló, gonosz, parázna, vagy mint ez a
> > vámszedő is. Böjtölök kétszer egy héten, tizedet adok mindenből, amit
> > szerzek. A vámszedő pedig távol állva, még szemét sem akarta az égre
> > emelni, hanem a mellét verve így szólt: Istenem, légy irgalmas nekem,
> > bűnösnek! Mondom nektek, ez megigazulva ment haza, nem úgy, mint amaz.
> > Mert aki felmagasztalja magát, megaláztatik, aki pedig megalázza magát,
> > felmagasztaltatik/.”
> >
> > *Máté 7:1-5*
> >
> > “/Ne ítéljetek, hogy ne ítéltessetek. Mert amilyen ítélettel ítéltek,
> > olyannal ítélnek meg titeket is, és amilyen mértékkel mértek, olyannal
> > mérnek nektek is. Miért nézed a szálkát testvéred szemében, de a
> > gerendát nem veszed észre a sajátodban?”/
> >
> > A keresztényeknek tehát *nem szabad támogatniuk a bűnt vagy annak
> > hirdetését*, de nem is szabad farizeusi módon ítélkezniük *a
> > bűnös*felett mert erre nem kaptak felhatalmazást. Az pedig, hogy egyes
> > emberek miért vannak bizonyos bűnökben, mit miért tesznek, hol tartanak
> > épp a megtérés folyamatában, megbánták-e, meg akarnak-e szabadulni, nem
> > tartozik az emberre, csak Istenre.
> >
> >     *Az egyetlen helyes hozzáállás az igazság és a szeretet egyensúlya:
> >     kimondani, hogy mi a bűn, de mindig felkínálni a megtérés
> >     lehetőségét is Krisztusban.*
> >
> > Ezért az a keresztény sem áll jobban Isten előtt, aki a
> > homoszexualitásban lévő embert gúnyosan, sértő szavakkal illeti vagy
> > megvetéssel fordul azok felé, akik ebben a bűnben élnek.
> >
> > Mindezek fényében Isten Igéje teljesen világos útmutatást ad arról, mit
> > is kell egy kereszténynek a kialakult helyzetről gondolnia:
> >
> > *Róma 12:2 *
> >
> > /„..és ne igazodjatok e világhoz, hanem változzatok meg értelmetek
> > megújulásával, hogy megítélhessétek: mi az Isten akarata, mi az, ami jó,
> > ami neki tetsző és tökéletes.”/
> >
> > */A cikk szerzője: Horányi Beáta, lelkigondozó/*
> >
> > //
> >
> >
> >
> > _______________________________________________
> > Grem mailing list
> > Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> > http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> >
>
> --
>
> Üdvrivalgással:
> KEA.
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20250325/5be1a015/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról