[Grem] Bibliai idézetek homoszexualitás, Pride, farizeusi ítélkezés kérdéseiben

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2025. Már. 24., H, 20:25:03 CET


 A Pride keresztény szemmel
https://vasarnap.hu/2025/03/22/pride/
*Óriási megosztást hozott a társadalomban az elmúlt napok politikai
döntése, mely szerint a Pride betiltását körülíró tervezet a gyülekezési
törvény módosításával tiltja be a rendezvényt a gyermekvédelemre
hivatkozva. Ennek fényében a jövőben tilos olyan gyűlést tartani, amely a
gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben
meghatározott tilalmat sérti. *

A gyermeki jogok biztosítása érdekében tilos tizennyolc éven aluliak
számára pornográf, valamint olyan tartalmat elérhetővé tenni, amely a
szexualitást öncélúan ábrázolja, illetve a születési nemnek megfelelő
önazonosságtól való eltérést, a nem megváltoztatását, valamint a
homoszexualitást népszerűsíti, jeleníti meg.

Az ilyen gyűlést megtiltják. Szabálysértést követ el, aki tiltott gyűlést
tart, azon közreműködőként, résztvevőként szerepet vállal. Ezért pénzbírság
szabható ki.

Nagyon sok ember felháborodott ezen, sokan úgy gondolják, hogy a gyermekek
védelméhez ennek semmi köze. Minden politikától mentesen és hovatartozástól
függetlenül nézzük meg, hogy maga Istennek a beszéde mit is gondol erről és
valójában szükséges-e a keresztényeknek ebben állást foglalni.

A“Pride” szó angolul *büszkeséget* jelent, amely lehet pozitív és negatív
is. A Biblia azonban gyakran negatív értelemben használja, mint az emberi
gőgöt, amely eltávolítja Istentől az embert (pl. *Példabeszédek 16:18* – „*A
megromlás előtt kevélység jár, és a bukás előtt felfuvalkodottság*”)

A modern Pride mozgalmak célja az LMBTQ+ közösség jogaiért való kiállás, de
keresztény szemmel fontos megvizsgálni, hogy mit mond erről a Biblia,
különösen az Újszövetség tanításai, az eredeti görög szövegek fényében.
*Mit mond Isten a homoszexualitásról?*

A Római levélben Pál egyértelműen elítéli a természetellenes szexuális
kapcsolatokat, és azt, az ember Istentől való eltávolodásának
következményeként mutatja be.

*Róma 1:25-28:*

“*Akik Isten igazságát hazugsággal cserélték fel, és a teremtményt
tisztelték és szolgálták a Teremtő helyett, aki mindörökké áldott. Ámen.
Ezért Isten gyalázatos szenvedélyekre adta őket, mert asszonyaik is
felcserélték a természetes érintkezést a természetellenessel. Hasonlóképpen
a férfiak is, elhagyva az asszonnyal való természetes érintkezést, egymás
iránt gerjedtek fel vágyukban, férfiak férfiakkal fajtalankodtak, és
elvették tévelygésük méltó büntetését önmagukban. És mivel nem méltatták
Istent arra, hogy megtartsák ismeretükben, Isten kiszolgáltatta őket az
elvetemedett gondolkodásnak, hogy azt tegyék**, ami nem illik**.”*

*Eredeti görög szavak és jelentésük*:

   - „παρέδωκεν αὐτοὺς ὁ Θεὸς” (paredōken autous ho Theos) – „*Isten
   kiszolgáltatta őket*” → azt jelenti, hogy Isten megengedte nekik, hogy
   saját bűneik következményeit viseljék.
   - „ἀφέντες τὴν φυσικὴν χρῆσιν” (aphentes tēn physikēn chrēsin) – „*elhagyva
   a természetes érintkezést*” → a „*természetes*” (φυσικός, physikos) *az
   Istentől rendelt normális rendet jelenti.*
   - „ἐξεκαύθησαν ἐν τῇ ὀρέξει αὐτῶν” (exekauthēsan en tē orexei
autōn) – „*felgerjedtek
   vágyukban*” → a szó (ὄρεξις, orexis) az erős testi vágyakozást jelenti.

*2 Péter 2:7*

“*De megszabadította az igaz Lótot, aki szenvedett a gonoszok kicsapongó
viselkedése miatt*.”

*Eredeti görög szavak és jelentésük**:*

   - „καταπονούμενον” (kataponoumenon) – „*szenvedett*” → mély lelki
   gyötrelmet és fájdalmat jelentett.
   - „ἀσελγείᾳ” (aselgeia) – „*kicsapongó viselkedés*” → erkölcstelenséget,
   féktelen testi bűnöket jelent.

Péter apostol is egyértelműen elítéli Sodoma és Gomora erkölcstelenségét,
amelyre Isten válasza a kénkő és a tűz volt.

*1 Mózes19: 24-25*

„*Az Úr pedig kénköves tüzes esőt bocsátott Sodomára és Gomorára, az Úrtól,
az égből. Így pusztította el azokat a városokat és azt az egész környéket,
a városok egész lakosságát, sőt a föld növényzetét is.”*
*Miért káros a Pride a gyermekek számára?*

*1 Timóteus 1:8-11*

“*Tudjuk pedig, hogy a törvény jó, ha valaki törvényszerűen él vele. Tudjuk
azt is, hogy a törvényt nem az igaz számára hozták, hanem a
törvényszegőknek és engedetleneknek, az istenteleneknek és bűnösöknek, a
szentségteleneknek és közönségeseknek, az apagyilkosoknak és
anyagyilkosoknak, az emberölőknek, a paráznáknak, a férfiakkal
fajtalankodóknak, az emberkereskedőknek, a hazugoknak, a hamisan
esküvőknek, és mindazoknak, akik az egészséges tanítással ellenkeznek. Ez
pedig összhangban van a boldog Isten dicsőséges evangéliumával, amely rám
bízatott.”*

*Eredeti görög szavak és jelentésük*:

   -   „ἀρσενοκοῖται” (arsenokoitai) – „*férfiakkal fajtalankodók*” → ez a
   szó egyértelműen az azonos neműek közötti szexuális bűnökre utal.
   -   „παράνομος” (paranomos) – „*törvényszegő*” → aki tudatosan megszegi
   Isten törvényét.
   -   „ἀνόσιος” (anosios) – „*szentségtelen*” → aki semmibe veszi az
   isteni rendet.

Ennek az Igének a fényében az anya és apagyilkosok, a házasságtörők, a
gyilkosok, nyíltan hazugok, a hamisan esküvők ugyanolyan bűnösök, mint a
homoszexualitásban élők mivel az értékrendjük az egészséges normával
ellenkezik.

*Vajon a társadalom hagyná- e, hogy az előbb felsorolt bűnöket normálisnak
tartók is kivonuljanak az utcára, hogy követendő példát állítsanak az
emberek elé: mert ők így élnek és ehhez joguk van, illetve ezekre az
alkalmakra a kisgyermekeket is el lehetne vinni érzékenyítés céljából?!*

Jézus egyértelmű figyelmeztetést ad azoknak, akik ártanak a gyermekeknek:

*Máté 18:6:*

*“Aki pedig megbotránkoztat egyet e kicsinyek közül, akik hisznek énbennem,
jobb annak, ha malomkövet kötnek a nyakára, és a tenger mélyére vetik.”*

*Eredeti görög szavak és jelentésük*:

   - „σκανδαλίσῃ” (skandalisei) – „*megbotránkoztat*” → azt jelenti, hogy
   bűnre vezet, elcsábít vagy *rossz példát mutat*.
   - „λίθος μυλικός” (lithos mylikos) – „*malomkő*” → a nagy alsó
   malomkövet jelenti, amelyet állatok forgattak.

*A Pride felvonulásokon gyakran jelennek meg kiskorú gyermekek, és olyan
tartalmakat látnak, amelyek szexuálisan túlfűtöttek, vagy amelyek
megkérdőjelezik a teremtett nemi identitásukat. **A bibliai figyelmeztetés
komoly: aki egy gyermeket bűnre visz, annak ítélete szigorú lesz*. Az
LMBTQ+ mozgalom azon törekvése, hogy a gyermekeket is bevonja az
identitáspolitikába, szembe megy azzal a keresztény erkölcsi elvvel, mely
szerint a gyermekeket védeni kell a bűntől és az erkölcstelenségtől.
*Hogyan viszonyuljunk keresztényként a Pride-hoz?*

Ezeknek az Igéknek a fényében a Pride mozgalom olyan értékeket képvisel,
amelyek *ellentétesek* Isten teremtési rendjével és erkölcsi parancsaival,
így a keresztényeknek:

   1. Hűségesnek kell maradniuk az Isten által kijelentett igazsághoz.
   2. Védeniük kell a gyermekek ártatlanságát.
   3. Imádkozniuk kell a megtérésért és szeretettel kell közelíteniük
   azokhoz, akik tévelyegnek.

Tehát a Pride *nem olyasmi, amit a keresztények támogathatnak*, mert
követendőnek nevezi azt, amit Isten bűnként határoz meg.
*Farizeusi magatartás*

Viszont Isten ítélete nemcsak a bűnre, hanem a farizeusi ítélkezésre is
vonatkozik! A Biblia egyértelműen elítéli a homoszexuális cselekedeteket,
de ugyanilyen határozottan figyelmeztet azokra is, akik önigazult,
farizeusi módon ítélkeznek mások felett.

*Róma 2:1:*

“*Ezért nincs mentséged, ó ember, bárki légy is, aki ítélkezel; mert amiben
mást megítélsz, önmagadat kárhoztatod, hiszen te is ugyanazt teszed, aki
ítélkezel*.”

*Eredeti görög szavak és jelentésük:*

   - „ἀναπολόγητος” (anapológētos) – „*nincs mentséged*” → azaz az ítélkező
   ember sem tud védekezni Isten előtt.
   - „κρίνεις τὸν ἕτερον” (kríneis ton heteron) – „*ítélkezel a másik
   felett*” → az önigazultság állapotát jelöli, nem a helyes erkölcsi
   megkülönböztetést.

*1 Timóteus 1:12-16*

“*Hálát adok Krisztus Jézusnak, a mi Urunknak, aki megerősített engem, mert
megbízhatónak tartott, és szolgálatra rendelt, engem, aki korábban
istenkáromló, üldöző és erőszakos ember voltam. De irgalmat nyertem, mert
tudatlanságból, hitetlenségben cselekedtem. Bőségesen kiáradt rám a mi
Urunk kegyelme a Krisztus Jézusban való hittel és szeretettel. Igaz beszéd
ez, és teljes elfogadásra méltó: Krisztus Jézus azért jött a világba, hogy
a bűnösöket üdvözítse, akik közül első vagyok én. De azért könyörült
rajtam, hogy Krisztus Jézus bennem mutassa meg legelőször a teljes
türelmét, példaként azoknak, akik hinni fognak benne az örök életre*.”

*Eredeti görög szavak és jelentésük*:

   -   „βλάσφημον” (blasphēmon) – „*istenkároml*ó” → olyan ember, aki
   szembeszegül Isten igazságával.
   -   „ὑβριστήν” (hybristēn) – „*erőszakos*” → valaki, aki másokat lenéz
   és kegyetlenül bánik velük.
   -   „ἐλεήθην” (eleēthēn) – „*irgalmat nyertem*” → Isten kegyelme nem
   érdem szerint adatik, hanem irgalomból.

Pál azt mondja, hogy ő maga is nagy bűnös volt, de Isten kegyelméből kapott
új esélyt. Ezért senki sem tekintheti magát jobbnak másoknál, és a
keresztényeknek nem megvetéssel, hanem irgalommal és megtérésre hívással
kell közelíteniük minden bűnöshöz – legyen szó homoszexuális
cselekedetekről vagy éppen önigazult ítélkezésről.
*Jézus így gondolkodott erről*

*Lukács 18:9-14*

„*Némely elbizakodott embernek, aki igaznak tartotta magát, a többieket
pedig lenézte, ezt a példázatot mondta: Két ember ment fel a templomba
imádkozni: az egyik farizeus, a másik vámszedő. A farizeus megállt, és így
imádkozott magában: Istenem, hálát adok neked, hogy nem vagyok olyan, mint
a többi ember: rabló, gonosz, parázna, vagy mint ez a vámszedő is. Böjtölök
kétszer egy héten, tizedet adok mindenből, amit szerzek. A vámszedő pedig
távol állva, még szemét sem akarta az égre emelni, hanem a mellét verve így
szólt: Istenem, légy irgalmas nekem, bűnösnek! Mondom nektek, ez
megigazulva ment haza, nem úgy, mint amaz. Mert aki felmagasztalja magát,
megaláztatik, aki pedig megalázza magát, felmagasztaltatik*.”

*Máté 7:1-5*

“*Ne ítéljetek, hogy ne ítéltessetek. Mert amilyen ítélettel ítéltek,
olyannal ítélnek meg titeket is, és amilyen mértékkel mértek, olyannal
mérnek nektek is. Miért nézed a szálkát testvéred szemében, de a gerendát
nem veszed észre a sajátodban?”*

A keresztényeknek tehát *nem szabad támogatniuk a bűnt vagy annak
hirdetését*, de nem is szabad farizeusi módon ítélkezniük *a bűnös* felett
mert erre nem kaptak felhatalmazást. Az pedig, hogy egyes emberek miért
vannak bizonyos bűnökben, mit miért tesznek, hol tartanak épp a megtérés
folyamatában, megbánták-e, meg akarnak-e szabadulni, nem tartozik az
emberre, csak Istenre.

*Az egyetlen helyes hozzáállás az igazság és a szeretet egyensúlya:
kimondani, hogy mi a bűn, de mindig felkínálni a megtérés lehetőségét is
Krisztusban.*

Ezért az a keresztény sem áll jobban Isten előtt, aki a homoszexualitásban
lévő embert gúnyosan, sértő szavakkal illeti vagy megvetéssel fordul azok
felé, akik ebben a bűnben élnek.

Mindezek fényében Isten Igéje teljesen világos útmutatást ad arról, mit is
kell egy kereszténynek a kialakult helyzetről gondolnia:

*Róma 12:2 *

*„..és ne igazodjatok e világhoz, hanem változzatok meg értelmetek
megújulásával, hogy megítélhessétek: mi az Isten akarata, mi az, ami jó,
ami neki tetsző és tökéletes.”*

*A cikk szerzője: Horányi Beáta, lelkigondozó*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20250324/a103a858/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról