[Grem] Mi a chatgpt?
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2025. Júl. 1., K, 15:51:56 CEST
u.i. Bocsánat, Balázs nemcsak verstanulást, hanem imákat és zsoltárokat is
említett.
'Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem minden igével, amely Isten ajkáról
fakad.'
On Tue, Jul 1, 2025 at 3:20 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:
> Kedves Balázs (Arató Balázs)! K. Lista!
>
> Nagyon köszönöm leveled egésze mellett a Madách idézetet és a
> verstanulásra való figyelemfelhívást.
>
> Plusban említem, hogy a Párbeszéd Házában tartott jezsuita konferencia is
> megemlítette, hogy ma már a sok kütyü, MI, chat gtp mellett elfelejtenek
> TANULNI TUDNI a fiatalok, emberek.
>
> Ahogy Balázs írta: *" Az eszünket használjuk, az Isteni gondviselés a
> legtökéletesebb komputert az emberi agyban teremtette meg. (evolúció) .
> "az ember egykor ezt ellesi és vegykonyhájában megteszi" Madách idézet, ami
> a mára érvényes, nagyon. "*
>
> Köszönettel, szeretettel,
> Emőke
>
> On Tue, Jul 1, 2025 at 12:55 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:
>
>> Össze lehet egyeztetni az egyházat és a mesterséges intelligenciát? - jezsuita
>> konferencia a Párbeszéd Házában a Mesterságes Intelligenciáról
>>
>> https://jezsuita.hu/hirek/oessze-lehet-egyeztetni-az-egyhazat-es-a-mesterseges-intelligenciat-1
>> 2025. május 20. 14:50 | Feke György, Gianone Péter
>>
>> https://jezsuita.hu/hirek/oessze-lehet-egyeztetni-az-egyhazat-es-a-mesterseges-intelligenciat-1
>>
>> Jól tanítani, értőn használni, ellenőrizni az eredményét és közben
>> megőrizni emberi kapcsolatainkat ⎯ a mesterséges intelligenciának hívott
>> nyelvi modellek fejlődéséről, hasznáról és a katolikus egyházban betöltött
>> szerepéről tanácskoztak, vitáztak a Faludi Ferenc Jezsuita Akadémia
>> szervezésében megtartott konferencián.
>>
>> A mesterséges intelligencia mibenlétét, működését, pozitívumait és
>> árnyoldalait ismertette bevezető előadásában *Robert Ballecer amerikai
>> jezsuita.* Miközben a* technológiai szakértő *példákkal demonstrálta *az
>> MI zavarbaejtően ügyes kép- és szövegalkotó képességé*t, azt is
>> bemutatta, hogy *az nem egy gondolkodó gép*. A jelenlegi MI-k *egy
>> elképesztően hatalmas adatbázisból dolgozó, az emberi visszajelzésekből
>> tanulni képes nyelvi modellek, amelyek az információk jellemző
>> kontextusából valószínűségszámítással alkotják meg válaszukat.* Ezért *fontos,
>> milyen információkon tanítjuk és hogyan kérdezünk tőle, illetve milyen
>> visszajelzést adunk a válaszaira. *Hatékony eszköz nemcsak fordításra,
>> írásra és illusztrációk alkotására, de betegségek diagnosztizálására,
>> kódolásra és még az emberkereskedelem elleni küzdelemre is.
>>
>> *Hátránya * ugyanakkor például a hatalmas energiaigénye és az ebből
>> fakadó ökológiai lábnyoma, illetve a munkamódszeréből adódó hallucináció
>> nevű jelenség ⎯ sokan megdöbbentek, amikor *a magyarérettségire adott
>> válaszához hozzáköltött egy nem létező irodalmi művet *⎯, amely *dezinformációs
>> hadjáratok eszköze is lehet.* A jezsuita szerzetes azért arra
>> figyelmeztetett: az új technológia használata közben is törekedjünk az
>> emberi méltóság, igazságosság és kapcsolatok védelmére.
>> *Nem látjuk, mikor valós, mikor nem*
>>
>> *A nyelvi modellek meghatározó magyarországi kutatója, Prószéky Gábor
>> nyelvész*, a nyelvi modellek evolúcióját bemutató előadásában a többi
>> között azt hangsúlyozta, hogy bármit is készítünk egy ilyen programmal,
>> ellenőrizni kell, hogy igaz-e, ugyanis a gép *nem mindig a valósat
>> állítja*. Ráadásul *mindig mást mond, „jobb esetben hasonlót”, *ha
>> ugyanazt kérdezzük két különböző időpontban. Ezért nem lehet ellenőrizni
>> sem, *minden egyes válasz tulajdonképpen egy nem megismételhető
>> kísérlet.*
>>
>> Példaként bemutatta, hogy a konferenciára készülve kérte az egyik nyelvi
>> modellt, a magyar Pulit, hogy írjon néhány bekezdést az mesterséges
>> intelligenciáról, de véletlenül félreütötte az utasítást – mesterséges
>> helyett mesterédeset gépelt be –, mire a magyar fejlesztésű nyelvi modell a
>> nyilvánvalóan nem létező *mesterédes intelligenciáról írt egy rövid
>> bemutató anyagot, úgy, mintha az valóban létezne. *
>> *Miben különbözik gép és ember?*
>> ........
>> *Nem csak a technológiát, de a csapatmunkát is megtanulják a diákok*
>>
>> *A miskolci Fényi Gyula Jezsuita Gimnáziumban nemcsak használják, hanem a
>> diákokat tanítják is a mesterséges intelligencia helyes és etikus
>> használatára*. Nem előzmény nélküli ez a hozzáállás, hiszen az iskola
>> már alapítása óta figyelmet fordít a modern technológiák és módszerek
>> kidolgozására, átvételére.
>>
>> A konferencián Mozgó Endre oktatási igazgatóhelyettes, a digitális
>> kultúra tanára a gyakorlati képzés fontosságáról beszélt, és példaként a
>> robotépítő versenyeket hozta, amelyen rendszeresen indulnak a diákok.
>> Sokkal jobban megmarad a fiatalokban az, amit a gyakorlatban
>> megtapasztaltak. Ráadásul mivel csapatban dolgoznak, annak dinamikáját is
>> megismerik, akár azt is, milyen az, amikor nem tudnak jól együttműködni.
>> „Mi építjük a robotokat, de a robotok is építenek minket” – emelte ki. *Az
>> iskola egyik 11. osztályos diákja, Arató Dániel arról beszélt, hogy
>> programozásra használja az MI-t. *Megadja, mit szeretne, és a nyelvi
>> modell nemcsak elkészíti az alapot, hanem el is tudja magyarázni, mit miért
>> írt a programba, így ő ebből tud tanulni.
>> Előnyben a magyar fejlesztők
>>
>> A nap végén Prószéki Gábor és Robert Ballecer SJ beszélgetett, illetve
>> válaszolt a közönség kérdéseire. Egyetértettek abban, hogy a magyar nyelvű
>> MI fejlesztői sokkal jobb helyzetben vannak, hisz munkájuk során már
>> beépíthetik az angol anyanyelvű úttörők keserű tapasztalatait, például nem
>> táplálnak bele válogatás nélkül minden, az interneten fellelhető szöveget,
>> hanem minőségi és választékos tartalmakkal tanítják azt.
>>
>> A nyelvi modellek fejlődésének irányát egyikük sem próbálta megtippelni,
>> de nem tartják valószínűleg, hogy digitális arisztokráciához vezetnének,
>> mint ahogy azt sem, hogy elvennék az emberek megélhetését. Bár ebben a
>> környezetben az információ birtoklása jelenti a hatalmat, mint mondták, ez
>> a technológia akkor tud hatékony lenni, ha nem zárjuk el előle azt. Ugyanakkor
>> működéséből fakadóan nem várható el, hogy 100 százalékosan pontos legyen,
>> vissza is lehet vele élni, tehát az MI fémjelezte korszakban még
>> hatványozottabban fontos az egyház erkölcsi iránymutatása.
>>
>> Ballecer szerint időről időre reflektálnunk kell arra is, hogyan
>> használjuk: közelebb visz-e a technológia Istenhez vagy gátja az
>> elmélyülésnek? Prószéki ezt a világi kontextusra úgy fordította le: *ha
>> úgy szerzünk tudást, hogy nem kell érte erőfeszítéseket tennünk, végül
>> elfelejtünk tanulni.*
>> *Minden azon múlik, hogyan használjuk *
>>
>> *A Katolikus Egyháznak van mondanivalója a mesterséges intelligenciáról*:
>> rámutatni jó kérdésekre, például hogyan lehet használni, és közben miként
>> lehet megőrizni emberségünket – mondta Elek László SJ, a konferencia
>> ötletadója és egyik szervezője.
>>
>> A szegedi Szent József jezsuita templom igazgatója szerint *az MI nem
>> önmagában veszélyes vagy veszélytelen, hanem azon múlik, hogyan használjuk.
>> *Ahogy az ipari forradalom is sok mindent átalakított, úgy a mesterséges
>> intelligencia is felkavarja értékeinket. Nekünk *kell meghatározni, mi
>> az értékteremtés, mit lehet lecserélni MI-re és mit nem. *Vatikáni
>> dokumentumok már az 1960-as évektől kezdve foglalkoznak azzal, hogy a
>> technológiai fejlődés mellett őrizzük meg emberségünket és a teremtést.
>>
>> *A szegedi az egyik leginkább automatizált templom Magyarországon, a
>> fűtés, a világítás is programozott. Ennek is az a célja, hogy „több erőnk
>> és békénk maradjon az emberekkel, egymással foglalkozni” – *mondta Elek
>> László SJ.
>>
>>
>>
>>
>>
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20250701/54b463dc/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról