[Grem] Mi a chatgpt?

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2025. Júl. 1., K, 15:20:00 CEST


Kedves Balázs (Arató Balázs)!     K. Lista!

Nagyon köszönöm leveled egésze mellett a Madách idézetet és a verstanulásra
való figyelemfelhívást.

Plusban említem, hogy a Párbeszéd Házában tartott jezsuita konferencia is
megemlítette, hogy ma már a sok kütyü, MI, chat gtp mellett elfelejtenek
TANULNI TUDNI a fiatalok, emberek.

Ahogy Balázs írta:  *"  Az eszünket használjuk, az Isteni gondviselés a
legtökéletesebb komputert az emberi agyban teremtette meg. (evolúció) .
"az ember egykor ezt ellesi és vegykonyhájában megteszi" Madách idézet, ami
a mára érvényes, nagyon. "*

Köszönettel, szeretettel,
Emőke

On Tue, Jul 1, 2025 at 12:55 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:

> Össze lehet egyeztetni az egyházat és a mesterséges intelligenciát?  - jezsuita
> konferencia a Párbeszéd Házában a Mesterságes Intelligenciáról
>
> https://jezsuita.hu/hirek/oessze-lehet-egyeztetni-az-egyhazat-es-a-mesterseges-intelligenciat-1
> 2025. május 20. 14:50 | Feke György, Gianone Péter
>
> https://jezsuita.hu/hirek/oessze-lehet-egyeztetni-az-egyhazat-es-a-mesterseges-intelligenciat-1
>
> Jól tanítani, értőn használni, ellenőrizni az eredményét és közben
> megőrizni emberi kapcsolatainkat ⎯ a mesterséges intelligenciának hívott
> nyelvi modellek fejlődéséről, hasznáról és a katolikus egyházban betöltött
> szerepéről tanácskoztak, vitáztak a Faludi Ferenc Jezsuita Akadémia
> szervezésében megtartott konferencián.
>
> A mesterséges intelligencia mibenlétét, működését, pozitívumait és
> árnyoldalait ismertette bevezető előadásában *Robert Ballecer amerikai
> jezsuita.* Miközben a* technológiai szakértő *példákkal demonstrálta *az
> MI zavarbaejtően ügyes kép- és szövegalkotó képességé*t, azt is
> bemutatta, hogy *az nem egy gondolkodó gép*. A jelenlegi MI-k *egy
> elképesztően hatalmas adatbázisból dolgozó, az emberi visszajelzésekből
> tanulni képes nyelvi modellek, amelyek az információk jellemző
> kontextusából valószínűségszámítással alkotják meg válaszukat.* Ezért *fontos,
> milyen információkon tanítjuk és hogyan kérdezünk tőle, illetve milyen
> visszajelzést adunk a válaszaira. *Hatékony eszköz nemcsak fordításra,
> írásra és illusztrációk alkotására, de betegségek diagnosztizálására,
> kódolásra és még az emberkereskedelem elleni küzdelemre is.
>
> *Hátránya * ugyanakkor például a hatalmas energiaigénye és az ebből
> fakadó ökológiai lábnyoma, illetve a munkamódszeréből adódó hallucináció
> nevű jelenség ⎯ sokan megdöbbentek, amikor *a magyarérettségire adott
> válaszához hozzáköltött egy nem létező irodalmi művet *⎯, amely *dezinformációs
> hadjáratok eszköze is lehet.* A jezsuita szerzetes azért arra
> figyelmeztetett: az új technológia használata közben is törekedjünk az
> emberi méltóság, igazságosság és kapcsolatok védelmére.
> *Nem látjuk, mikor valós, mikor nem*
>
> *A nyelvi modellek meghatározó magyarországi kutatója, Prószéky Gábor
> nyelvész*, a nyelvi modellek evolúcióját bemutató előadásában a többi
> között azt hangsúlyozta, hogy bármit is készítünk egy ilyen programmal,
> ellenőrizni kell, hogy igaz-e, ugyanis a gép *nem mindig a valósat
> állítja*. Ráadásul *mindig mást mond, „jobb esetben hasonlót”, *ha
> ugyanazt kérdezzük két különböző időpontban. Ezért nem lehet ellenőrizni
> sem, *minden egyes válasz tulajdonképpen egy nem megismételhető kísérlet.*
>
> Példaként bemutatta, hogy a konferenciára készülve kérte az egyik nyelvi
> modellt, a magyar Pulit, hogy írjon néhány bekezdést az mesterséges
> intelligenciáról, de véletlenül félreütötte az utasítást – mesterséges
> helyett mesterédeset gépelt be –, mire a magyar fejlesztésű nyelvi modell a
> nyilvánvalóan nem létező *mesterédes intelligenciáról írt egy rövid
> bemutató anyagot, úgy, mintha az valóban létezne. *
> *Miben különbözik gép és ember?*
> ........
> *Nem csak a technológiát, de a csapatmunkát is megtanulják a diákok*
>
> *A miskolci Fényi Gyula Jezsuita Gimnáziumban nemcsak használják, hanem a
> diákokat tanítják is a mesterséges intelligencia helyes és etikus
> használatára*. Nem előzmény nélküli ez a hozzáállás, hiszen az iskola már
> alapítása óta figyelmet fordít a modern technológiák és módszerek
> kidolgozására, átvételére.
>
> A konferencián Mozgó Endre oktatási igazgatóhelyettes, a digitális kultúra
> tanára a gyakorlati képzés fontosságáról beszélt, és példaként a robotépítő
> versenyeket hozta, amelyen rendszeresen indulnak a diákok. Sokkal jobban
> megmarad a fiatalokban az, amit a gyakorlatban megtapasztaltak. Ráadásul
> mivel csapatban dolgoznak, annak dinamikáját is megismerik, akár azt is,
> milyen az, amikor nem tudnak jól együttműködni. „Mi építjük a robotokat, de
> a robotok is építenek minket” – emelte ki. *Az iskola egyik 11. osztályos
> diákja, Arató Dániel arról beszélt, hogy programozásra használja az MI-t. *Megadja,
> mit szeretne, és a nyelvi modell nemcsak elkészíti az alapot, hanem el is
> tudja magyarázni, mit miért írt a programba, így ő ebből tud tanulni.
> Előnyben a magyar fejlesztők
>
> A nap végén Prószéki Gábor és Robert Ballecer SJ beszélgetett, illetve
> válaszolt a közönség kérdéseire. Egyetértettek abban, hogy a magyar nyelvű
> MI fejlesztői sokkal jobb helyzetben vannak, hisz munkájuk során már
> beépíthetik az angol anyanyelvű úttörők keserű tapasztalatait, például nem
> táplálnak bele válogatás nélkül minden, az interneten fellelhető szöveget,
> hanem minőségi és választékos tartalmakkal tanítják azt.
>
> A nyelvi modellek fejlődésének irányát egyikük sem próbálta megtippelni,
> de nem tartják valószínűleg, hogy digitális arisztokráciához vezetnének,
> mint ahogy azt sem, hogy elvennék az emberek megélhetését. Bár ebben a
> környezetben az információ birtoklása jelenti a hatalmat, mint mondták, ez
> a technológia akkor tud hatékony lenni, ha nem zárjuk el előle azt. Ugyanakkor
> működéséből fakadóan nem várható el, hogy 100 százalékosan pontos legyen, vissza
> is lehet vele élni, tehát az MI fémjelezte korszakban még hatványozottabban
> fontos az egyház erkölcsi iránymutatása.
>
> Ballecer szerint időről időre reflektálnunk kell arra is, hogyan
> használjuk: közelebb visz-e a technológia Istenhez vagy gátja az
> elmélyülésnek? Prószéki ezt a világi kontextusra úgy fordította le: *ha
> úgy szerzünk tudást, hogy nem kell érte erőfeszítéseket tennünk, végül
> elfelejtünk tanulni.*
> *Minden azon múlik, hogyan használjuk *
>
> *A Katolikus Egyháznak van mondanivalója a mesterséges intelligenciáról*:
> rámutatni jó kérdésekre, például hogyan lehet használni, és közben miként
> lehet megőrizni emberségünket – mondta Elek László SJ, a konferencia
> ötletadója és egyik szervezője.
>
> A szegedi Szent József jezsuita templom igazgatója szerint *az MI nem
> önmagában veszélyes vagy veszélytelen, hanem azon múlik, hogyan használjuk.
> *Ahogy az ipari forradalom is sok mindent átalakított, úgy a mesterséges
> intelligencia is felkavarja értékeinket. Nekünk *kell meghatározni, mi az
> értékteremtés, mit lehet lecserélni MI-re és mit nem. *Vatikáni
> dokumentumok már az 1960-as évektől kezdve foglalkoznak azzal, hogy a
> technológiai fejlődés mellett őrizzük meg emberségünket és a teremtést.
>
> *A szegedi az egyik leginkább automatizált templom Magyarországon, a
> fűtés, a világítás is programozott. Ennek is az a célja, hogy „több erőnk
> és békénk maradjon az emberekkel, egymással foglalkozni” – *mondta Elek
> László SJ.
>
>
>
>
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20250701/9bade588/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról