[Grem] Egy elvesztett jelentés a humanizmusról
KEA
kea at turul.banki.hu
2025. Jan. 17., P, 09:01:52 CET
Egy elvesztett jelentés a humanizmusról
Index, 2025.01.17. -- Lovászy László
https://index.hu/velemeny/2025/01/17/filozofia-egyenloseg-zuckerberg-fukuyama-civilizacio-transzhumanizmus/
A két ünnep közötti hírek között elsikkadt egy igen érdekes eset, a
2024-es év egyik legnagyobb, ha nem éppen a legnagyobb filozófiai és
eszmetörténeti fejleménye. Történt, hogy a bevallottan ateista brit
etológus – Az isteni téveszme és az Önző gén világhírű szerzője –
tiltakozva a transzneműek jogaiért harcolók politikai (és
keresztényellenes) törekvései ellen, több, hasonlóan ismert és elismert
ateista gondolkodóval (pl. Steven Pinklerrel) együtt 2024 december
utolsó napjaiban elhagyta a Freedom from Religion Foundation-t (FFRF).
Ez a lépés nem volt teljesen előzmény nélküli: Dawkins most már
„kulturális kereszténynek” vallja magát – fogalmazott a brit LBC nevű
adónak 2024 áprilisában adott interjújában.
A másik érdekes fejlemény Mark Zuckerberggel kapcsolatos, akiről
manapság a „Facebook cenzúra eltörlése” kapcsán írnak az újságírók,
pálfordulást, illetve elvtelen árulást emlegetve. Zuckerberg Saulból
Paul lett a vélemény- és szólásszabadság digitális damaszkuszi útján.
Vele kapcsolatban – már-már Dawkinshoz hasonló – érdekes fejlemény, hogy
a nyakában immáron egy zsidó imarészletet tartalmazó arany medált hord,
amelyet esténként a lányainak elénekel elalvás előtt és amelyet most már
minden nyilvános megjelenésekor büszkén visel Friedrich Nietzsche által
leírt „Isten halott!” mondata után 142 évvel.
Mi történik itt, a filozófia és a szimbólumok világában?
Dawkins pálfordulása a – biotechnológia minden innovációjával totálisan
élni kívánó, az ember „kijavításában” hívó és hirdető – transznemű
közösség politikája elleni tiltakozás, míg Zuckerberg mint a világ egyik
legjelentősebb technológiai (IT) cég vezetőjének a hitvallása pedig a
régi értékekhez, tradíciókhoz való visszatérést jelentheti egy
poszthumán korban, amiről Francis Fukuyama is írt. A két fejlemény és
filozófiai kérdés (a biotechnológia etikai kérdései, illetve a
technológiaalapú társadalom értékválasztásai) nagyon is összefüggnek
egymással, ahogy azt Dawkins két, leghíresebb munkájának témaválasztása
is tükrözi.
Fukuyama – az ikonikus, A történelem vége és az utolsó ember (1989)
szerzője – szerint az emberi természet és a tradíciók tisztelete a
legfejlettebb politikai rend és a klasszikus liberális demokrácia
győzelmének alapvető eleme, záloga, biztosítéka. Valójában szerinte az
„ember ki- és feljavításának” transzhumanista projektje magának a
liberális társadalomnak (és itt nem a szekularizált neoliberális
filozófiát kell érteni) a jövőjét fenyegeti, ezért azt kockáztatva, hogy
a történelem mintegy újraindulhat (a középkortól? az ókortól?) ahelyett,
hogy dicsőségesen véget érne. Részben azért, állítja a tudós, mert az
emberi jogok és az emberi természet közötti kapcsolat ma már nem
nyilvánvaló: egyre többen tagadják, hogy létezik olyan, hogy emberi
természet, a jóról és rosszról alkotott felfogásunknak meg semmi köze ehhez.
Ahogy Fukuyama a Poszthumán jövendőnk - A biotechnológia forradalom
következményei című könyvében megjegyzi: „(e)z a lehetőség nem vehető
félvállról, ugyanis a létező emberi természet tölti meg állandó
tartalommal azt a fogalmat, amelyet önmagunkról mint fajról alkotunk.
A vallás mellett az emberi természet az, ami meghatározza legalapvetőbb
értékeinket.
Emberi természetünk alakítja és korlátozza a különféle politikai
rendszereket, ezért az a tudomány, amely képes újraformálni azt, ami
vagyunk, vélhetően igen kártékony módon befolyásolhatja a liberális
demokráciát és magának a politikának a természetét.” Fukuyama kiemeli,
hogy a gén- és az emberi test manipulációval kapcsolatos ellenérzések,
aggályok legnagyobbrészt éppen a vallásos emberek oldaláról
fogalmazódnak meg, mert: „a kereszténység alapvető tanításai közé
tartozik, hogy minden ember, függetlenül társadalmi helyzetétől, egyenlő
méltóság részese, s ezért egyenlő tiszteletre jogosult.” A
japán-amerikai filozófus azt is vallja:
A biotechnológia egyes válfajaival szemben a vallás szolgáltatja a
legvilágosabb érveket, ám ezek az érvek nem fogják meggyőzni azokat,
akik nem fogadják el a vallás kiinduló feltevéseit.
Amennyiben – tegyük fel – a teljes emberi genetikai állomány módosítható
lesz a transzneműséghez való jog érdekében, hol lesz a határ? Lehet
ugyanis olyan eset, amikor eredetileg nem emberi lénynek ugyanolyan,
egyenlő méltóság jár? Fukuyama ezért úgy látja, hogy amennyiben a
genetikai lottó helyét a választás veszi át, akkor az egyenlőtlenségek
nőni fognak, sőt: „(...) Nietzche nagyon is helyesen érzékelte, hogy
mihelyt eltűnik az egész emberiséget körülölelő rikító vörös határvonal,
lehetővé válik a visszatérés a társadalom sokkal hierarchikusabb
berendezkedéséhez.” Ez pedig egy újfent születési arisztokráciát
jelenthet majd, amely éppen a (módosított) természetre hivatkozva fogja
az egyszer már eltörölt „előkelőséget” követelni.
A transzhumanizmus a világ legveszélyesebb ötlete?
Fukuyama ezért már egy évvel később, 2004-ben a világ legveszélyesebb
ötletének tartotta a transzhumanizmust, mert csak az ember áll(hat) a
társadalom középpontjában. A transzhumanizmus azért veszélyes, mert
lényegében a törvény előtti egyenlőséget veszélyezteti. Fukuyama arra is
rámutat, hogy az elmúlt két évszázad során magának az USA-nak a
történelme is arról szól(t), hogy – az Egyesült Államok Függetlenségi
Nyilatkozatával összhangban, miszerint „minden ember egyenlőnek
teremtetett” – ne számítson a bőrszín, a nem vagy az irányultság ahhoz,
hogy valaki teljes értékű ember és polgár lehessen.
A transzhumanisták épp a biológiai tulajdonságokra mondják azt, hogy
ezeket biotechnológiával meg lehet, és kell is haladni – vagyis egy új
egyenlőtlenség alakulhat ki
azok között, akik a technológiához részben vagy korlátozottan
hozzáférnek, nem beszélve azokról, akik egyáltalán nem. (Ettől az
irányzattól teljesen el kell különíteni a modern egészségügy üdvös
biotechnológiai vívmányait, amelyek a testet-lelket nyomorító
betegségek, súlyos fogyatékosságok vagy éppenséggel halálos,
tömegjárványok megelőzését szolgálják.)
Fukuyama a 2003-ban kiadott művében korábban úgy összegzett, hogy a:
„sors talán valamiképpen arra szánt bennünket, hogy éljünk ezzel az
újfajta szabadsággal, és az is lehet, hogy az evolúció következő
szakaszában, mint némelyek állítják, mi magunk fogjuk tudatosan
alakítani biológiai felépítésünket, ahelyett, hogy e feladatot a vakon
működő természetes szelekcióra bíznánk.
De ha ekként cselekszünk, nem árt, ha nyitva tartjuk a szemünket.
Sokan vélekednek úgy, hogy a poszthumán világ meglehetős hasonlóságot
mutat majd a jelenlegivel – azaz szabadság, egyenlőség, prosperitás,
gondoskodás és könyörületesség fogja jellemezni –, csak éppen az emberek
egészségesebbek, hosszabb életűek és talán intelligensebbek lesznek,
mint ma. De a poszthumán világ lehet sokkal hierarchikusabb és törtetőbb
is, mint a mi mostani világunk, minek következtében tetemesen megnőhet a
társadalmi konfliktusok száma. Előfordulhat, hogy a „közös emberiség"
fogalma teljesen megszűnik létezni, mert az emberi géneket olyan sok más
fajéval kombináljuk majd, hogy nem fogjuk többé pontosan tudni, mi is
tulajdonképpen az ember. Megeshet, hogy a jócskán száz éven felüli
átlagemberek idősek otthonában fognak üldögélni, várva, hogy végre
eljöjjön értük a halál. De az is elképzelhető, hogy a Szép új világ puha
zsarnoksága válik valósággá, amelyben mindenki egészséges és boldog,
csak éppen senki nem emlékszik már a remény, a félelem vagy a küzdelem
szavak jelentésére.”
A transzhumanizmus a humanizmus tradicionális jellegén, vagyis az ész, a
ráció elvén túllépve az ember meghaladását olyan módon kívánja
megvalósítani, amely valójában az ember – nemzetközi jogban hiányzó
definíciója okán is – megsemmisülését jelenti. Nem véletlenül
fogalmazott úgy Harari az először 2015-ben megjelent Homo Deus – A
holnap rövid története című munkájában, hogy az elmúlt 300 évben a
„humanizmus – az emberiség imádata – meghódította a világot. A
humanizmus felemelkedése azonban már bukásának magvait is magában hordozza.”
Harari kitágítja a 20. századi humanizmust, kifejtve, hogy az „két
oldalhajtást is növesztett: „a szocialista humanizmust, amely
szocialista és kommunista mozgalmak egész seregét foglalta magába, és az
evolúciós humanizmust, amelynek leghíresebb képviselői a nácik voltak.
Mindkét oldalág egyetértett a liberalizmussal annyiban, hogy az értelem
és hatalom forrásai az emberi tapasztalatok. Egyikük sem hitt semmilyen
transzcendentális erőben vagy isteni törvénykönyvben.”
Egy új-régi humanizmusra van szükség?
Végezetül, Dawkins és Zuckerberg kettőse mellett egy harmadik
véleményvezér, a szintén bevallottan ateista filozófus John Gray, a
London School of Economics and Political Science professzorának még
2019-ben publikált véleménye (Why the liberal West is a Christian
creation) is érdekes, miszerint: „a kereszténység diadala törést
jelentett a nyugati civilizációban. Egyáltalán nem magától értetődő
minden emberi lény egyenlő belső értéke vagy az egyes személyek eredendő
értékessége. Ezeket az értékeket – amelyeket a szekuláris gondolkodók
manapság természetesnek vesznek – a kereszténység helyezte a nyugati
világ középpontjába. (...) Végső soron a liberális humanizmus a Biblia
lábjegyzete. A szekuláris modernitás nem a kereszténység tagadása, hanem
annak csak más formában való folytatása. Azok a bien-pensant ateisták,
akik azt hajtogatják, hogy mennyivel civilizáltabbak lennénk, ha nem
létezne a kereszténység, nem kérdezték meg, hogy honnan ered a
civilizációról alkotott elképzelésük. Nietzsche közelebb állt az
igazsághoz. Ha bánjuk a kereszténység felemelkedését, akkor sajnáljuk a
liberalizmus, az emberi jogok és a haladásba vetett hit felemelkedését
is. (…) (A) világi liberálisok elgondolkodhatnak azon, hogy
legalapvetőbb értékeiket véletlenül egy éppenséggel általuk megvetett
vallástól szerezték.” (A szerző fordítása.)
Dawkins talán az első, ám kétségtelenül jelentős és befolyásos fecske
lehet most a tudomány, a filozófia és a szimbólumok világában ebben a
kontextusban. Joel Kotkin szerint ugyanakkor félő, hogy nem maradt sok
időnk. A neofeudalizmus eljövetele - Figyelmeztetés a globális
középosztály számára című munka szerzője szerint a „neofeudalizmussal
szembeni ellenállás” kulcsát ma azok az emberek jelentik, akiknek van
nagyobb biztonságot adó magántulajdonuk, gyakran saját vállalkozásuk is,
és akik közösségeket építenek családjaik körül.
A nyugati kultúra és az annak vívmányai iránt érzett büszkeség
visszaszerzése – úgy, hogy eközben nyitottak maradunk az újonnan jövő
emberek és a máshonnan érkező hatások befogadására – alapvető fontosságú
ahhoz, hogy meglegyen az az ambíciónk és önbizalmunk, amely a Nyugat
felemelkedését a felfedezések korától az űrkorszakig hajtotta.
Így tehát egy olyan (új) humanizmusra van szükség, amely figyelembe
veszi a technológiai fejlődést, a humanizmus meglévő, kétségtelenül
hangsúlyosan európai örökségét, különösen a zsidó-keresztény teológiai
értékeket és egyúttal a 20. századi humanizmus vadhajtásait jelentő
szörnyűségeihez is vezető eugenikát (és szcientizmust) határozottan
elveti, ez pedig nem más, mint a (technológiai) ortodox humanizmus,
amelyet hívhatunk akár techno-ortodox humanizmusnak is, amely
visszatérést jelenthet Rotterdami Erasmushoz egy technológiailag fejlett
világban.
Eljött az idő a humanizmus gyökereihez való visszatéréshez?
Nos, ez Önön is múlik.
A szerző az NKE Nemzetközi Kapcsolatok és Diplomácia Tanszék tudományos
főmunkatársa.
A véleménycikkek nem feltétlenül tükrözik az Index szerkesztőségének
álláspontját.
(Borítókép: Richard Dawkins 2014. december 4-én. Fotó: Don Arnold /
Getty Images)
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról