[Grem] Jezsuita_Ferenc pp.
Gy Greschik
gy.greschik at teguec.com
2025. Ápr. 28., H, 17:53:37 CEST
Sőt, II. János Pál azt is megtiltotta, hogy egy pápa életében már a következő pápa megválasztásával kapcsolatban bíborosi szövetségek, szervezkedések történjenek. Most nincs időm annak a fontos részletnek utánanézni, de úgy rémlik, mintha ez olyanformán lett volna kimondva, hogy amennyiben ilyen szervezkedés történne, akkor az annak eredményeként megválasztott személy nem pápa, mert megválasztása érvénytelen.
És hát ilyesmi történt Ferencünkkel. Az önjejölt „Szt. Gallen maffia” bíborosi csoport (néhány bíboros) előre eltervezte, hogy hogyan fogja trónra juttatni. Erről egyikük később büszkén be is számolt. A többiek pedig (le)tagadták, amint Wikikénk híres megbízhatósággal és finom hangsúllyal leírja, a lényegi kérdés súlyát bagatellizálva:
https://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Gallen_Group
Mert ha esetleg mégis az első bíboros mondott volna igazat, akkor Ferenc nemcsak azért nem volt pápa, mert többszörös nyilvános hittagadóként és megrögzött eretnekként (megrögzött eretnek: figyeleztetés ellenére is az, ld. a híres dubia esetet) katolikusnak sem volt mondható, hanem azért is, mert megválasztása az egyházjog szerint érvénytelen volt.
Mindenesetre az olasz Szabadkőműves Nagypáholy nemcsak halála után (ld. vitaindító írásomat) tekintette szinte saját halottjának, hanem már megválasztát is ünnepelte. Aki már akkor tudta, az igazán kellett, hogy tudjon valamit -- ld. itt:
https://www.grandeoriente.it/il-gran-maestro-raffi-con-papa-francesco-nulla-sara-piu-come-prima-chiara-la-scelta-di-fraternita-per-una-chiesa-del-dialogo-non-contaminata-dalle-logiche-e-dalle-tentazioni-del-potere-temporale/
Mindenesetre már ott érdekes a dolog, hogy Benedek lemondásának az érvényessége is vitatható. Olyannyira, hogy egy néhány éve még a Vatikánban dolgozó ismerősünk nekünk akkortájt mesélte, hogy a vatikáni kánonjogászok még akkor sem tudtak dűlőre jutna azügyben, hogy Benedek lemondását hivatalosan elfogadhatónak minősítsék, vagy sem. Pedig akkor Ferenc már uralkodásának félidejében járt.
A fentiek a pápaság fogalmának érdekes világába vezetnek. Kiről tudhatjuk, hogy ő a pápa? Akit annak elfogadnak és aki ott van fehér reverendában (mint Benedek és Ferenc egyidőben voltak)? És ha hittagadó az illető, mint Ferenc volt, akkor is pápának minősül? És ha egy illető tudja, hogy a „pápa” ellenpápa, akkor az engedelmesség elleni bűn-e ezt kimondania? Egyébként ezt tette Sienai Szt. Katalin is, amikor személyesen járt az aktuális ellenpápa nyakára, hogy lemondását „kitapossa” belőle.
És általában... Meddig köt valakit az engedelmesség olyan pásztor iránt, aki a hívek üdvösségét veszélyeztető módon szól, ítél, dönt, cselekszik? És aki esetleg jogtalanul ül a posztján?
Bízzuk mindezt Istenre.
Nekünk a mi saját kis helyünkön kell megállnunk, és óvatosnak lenni, mert a jelek, amiket a Szentírás és Szent Hagyomány tartalmaz, és amről a néhány hiteles (!!!) Mária jelenés is rendre figyelmeztet (figyelmeztetések hamis jelenésekről, nem isteni csodákról, hamis próféciákról, stb.) nem véletlenük völtak nekünk küldve.
De a mi kis helyünkön kötelességünk az igazság mellett kiállnunk.
Gy.
On Mon, 28 Apr 2025, KEA wrote:
> Date: Mon, 28 Apr 2025 16:37:55 +0200
> From: KEA <kea at turul.banki.hu>
> Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu, Emoke Greschik <greschem at gmail.com>
> Subject: Re: [ Jezsuita_Ferenc pp.
>
> A sede vacante rendjét Szent II. János Pál 1996-os Universi Dominici
> gregis apostoli rendelkezése szabályozta utoljára (magyarul itt
> olvasható*), melyet apróságokban módosított két utódja. A sede vacante
> ideje alatt semmilyen változást nem szabad bevezetni, minden marad a
> régiben, a fő az új pápa minél hamarabbi megválasztása.
>
> [*] https://regi.katolikus.hu/konyvtar.php?h=429
> II. János Pál pápa apostoli konstitúciója
> Az apostoli szék üresedéséről és a római pápa megválasztásáról
> 1996. február 22.
>
> 2025. 04. 28. 15:39 keltezéssel, Emoke Greschik írta:
>> Itt:
>> https://en.wikipedia.org/wiki/Cardinal_electors_in_the_2025_papal_conclave
>>
> <https://en.wikipedia.org/wiki/Cardinal_electors_in_the_2025_papal_conclave>
>> van egy táblázat a 2025. április 21.én kezdődő konklávén pápának
>> megválasztható bíborosokról. A táblázat 16. pontja Sarah bíboros.
>> Ezek szerint, a sajtóhírek, amiket én olvastam, hamisak voltak, és
>> választható.
>> https://en.wikipedia.org/wiki/Cardinal_electors_in_the_2025_papal_conclave
>>
> <https://en.wikipedia.org/wiki/Cardinal_electors_in_the_2025_papal_conclave>
>>
>> On Mon, Apr 28, 2025 at 3:17 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com
>> <mailto:greschem at gmail.com>> wrote:
>>
>> Remélem, betartják a szabályokat és Sarah bíboros még szerepel a
>> választhatók között.
>>
>> On Mon, Apr 28, 2025 at 2:36 PM Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com
>> <mailto:gy.greschik at teguec.com>> wrote:
>>
>> Sőt, az sem igaz, hogy Sarag bíboros 80 évnél idősebb volna.
>>
>> Életrajza szerint 1945 június 15.-én született. Tehát idén nyáron
>> tölti majd be 80. életévét. Azaz nencsak pápává választható (mint
>> bármely más katolikus férfi, életkorától függetlenül) hanem még a
>> választó bíborosok (a konklávé) tagja is lesz (ha ott lesz).
>>
>> Mellesleg: ha eseteg tegnap töltötte volna be a 80. életévét, akkor
>> is választhatna, mert a pápai trón megüresedésének a napja
>> (esetünkben 2025. áprils 21.) számít: aki akznap vagy azelőtt tölti
>> be a 80. életévét, annak nincs szavazati joga. Ez egyszerű jog,
>> szabályozás, amin a Katolikus Egyházban bizonyos különleges esetekben
>> (a hívek üdve érdekében vészhelyzetben, pl.) túl lehet és kell is
>> lépni. Az általam idézett cikk pont ilyen helyzettel példálózott
>> (minden választó bíboros hirtelen meghal, három kivételével).
>>
>> Tehát ezek a szabályok „nem szentírás” hanem sima szabályozás. Pl.:
>>
>> - 1958-ig összesen 70 bíboros volt a világon, maximum - 1970-ig
>> minden bíboros szavazhatott, korától függetlenül
>>
>> stb.
>>
>> Akit érdekel, ajánlom:
>>
>> www.pillarcatholic.com/p/the-cardinal-electors-by-the-numbers
>> <http://www.pillarcatholic.com/p/the-cardinal-electors-by-the-numbers>
>>
>> Direkt nem másolom ide az egész cikket.
>>
>> Gy.
>>
>> On Mon, 28 Apr 2025, Gy Greschik wrote:
>>
>>> Date: Mon, 28 Apr 2025 14:13:26 +0200 (CEST) From: Gy Greschik
>>> <gy.greschik at teguec.com
>> <mailto:gy.greschik at teguec.com>>
>>> To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> <mailto:grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>>> Subject: Re: [Grem] Jezsuita_Ferenc pp.
>>>
>>> A cikk írója tisztában van a tényekkel.
>>>
>>> Valaki más nincs azokkal tisztában.
>>>
>>> Ugyanis nem a megválasztható pápa életkorát szabja meg (a
>> jelen) egyházjog,
>>> hanem a választó (a szavazó) bíborosokét. Viszont a bíborosok
>> nem kell, hogy
>>> saját maguk közül válasszanak.
>>>
>>> Sőt, akit megválasztalanak, ha jól tudom még pap sem kell,
>> hogy legyen.
>>>
>>> Utóbbi esetben illető előbb pappá, majd püspökké szentelik,
>> mielőtt a pápai
>>> trónt elfoglalná.
>>>
>>> Már akkor, ha elfogadja a felkérést. Mert szabadsága van
>> (legyen bíboros,
>>> püspök, pap vagy laikus) azt nem elfogadni.
>>>
>>> Gy.
>>>
>>> On Mon, 28 Apr 2025, Emoke Greschik wrote:
>>>
>>>> Date: Mon, 28 Apr 2025 13:53:16 +0200 From: Emoke Greschik
>>>> <greschem at gmail.com
>> <mailto:greschem at gmail.com>>
>>>> Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> <mailto:grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>>>> To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> <mailto:grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>>>> Subject: Re: [Grem] Jezsuita_Ferenc pp.
>>>>
>>>> Úgy látszik a cikk írója nincs tisztában azzal, hogy Sarah
>> bíboros már
>>>> elmúlt 80 éves, tehát ő már nincs a pápának megválasztható
>> bíborosok
>>>> között.
>>>>
>>>> On Mon, Apr 28, 2025 at 1:49 PM Emoke Greschik
>> <greschem at gmail.com <mailto:greschem at gmail.com>> wrote:
>>>> Bemásolom ide a Gyuszi által magyar nyelven kiküldött
>> cikket
>>>>
>>>> Kapunk-e időt?
>>>>
>>>> https://invocabo.wordpress.com/2025/04/27/kapunk-e-idot/
>> <https://invocabo.wordpress.com/2025/04/27/kapunk-e-idot/>
>>>> [furcsav.jpg?w=599]
>>>>
>>>> Sok minden a helyére került húsvét nyolcadában, mi pedig
>> csodálhatjuk
>>>> Isten kifürkészhetetlen útjait. Korábban sokan imádkoztunk
>> Franciscus
>>>> megtéréséért, és ő időt kapott: az Úr a halál torkából is
>> engedte
>>>> visszatérni, hogy aztán látszólag mégis kihasználatlanul
>> teljen el a
>>>> kegyelmi idő. Hiszen biztosan nem következett be látványos
>> megtérése,
>>>> és Isten tudja, hogy ha nem is látványosan, bekövetkezett-e
>>>> egyáltalán. Mert nem ez szolgálta Isten dicsőségét.
>>>>
>>>> Olvasom közben az ömlengő értékeléseket, az utolsó „I love
>>>> you”-vallomásokat, és várom az áldott csendet, amikor
>> nemsokára ezek
>>>> is elhalnak és oszlásnak indulnak. Mert ez biztosan
>> bekövetkezik.
>>>> Beleégett a retinámba és hallóidegeimbe ahogy a Franciscus
>>>> halálhíréről szentmise közben értesülő idősebb, szikártermetű úr
>>>> önkéntelenül felszakadó sóhajban Istennek adott hálát a
>> végért. Mert
>>>> valójában megkönnyebbülés Franciscus ámokfutásának vége. És a rá
>>>> vonatkozó ítélet megszületett, még akkor is, ha én csak a
>> végítélet
>>>> napján fogom megtudni bizonyossággal, hogy vajon ő a
>> világtörténelem
>>>> legrosszabb vagy második legrosszabb pápája volt-e.
>>>>
>>>> Mert még nincs vége a történelemnek, és talán ismét pápát
>> választanak,
>>>> ha az Úr megengedi, így hamarosan kiderülhet az, ami leginkább
>>>> foglalkoztat egy ideje: hogy vajon kap-e időt az egyház a
>> megújulásra
>>>> vagy sem. Vajon az, ami az ariánus válság, a képrombolás, az
>> első
>>>> pornokrácia, a luderi dög-lázadás után bekövetkezett már
>> egyszer, a
>>>> megújulás, megtörténik-e most is, amikor minden korábbi
>> erkölcsi,
>>>> hitbeli válságot meghaladó, azokat mind magába foglaló és
>> meghaladó
>>>> tragikus helyzetben van az egyház?
>>>>
>>>> Olvasom a tippeket is a következő pápa személyéről, az
>> elemzéseket,
>>>> hogy ki kivel, ki ellen, milyen esélyekkel, ki lenne a kívánatos
>>>> jelölt. De továbbra is azt gondolom, hogy a Szentlélek nem
>> veszi el a
>>>> bíborosok szabad akaratát, így bár kétségkívül
>> cselekedhetnének jót a
>>>> “szerecsenek” (Jer 13,23), és megválaszthatnának egy jó
>> embert is
>>>> maguk közül, de emberi számítás szerint felettébb
>> valószínűtlen lenne
>>>> a bíborba öltözött leopárducoknak levetkőzni csíkjaikat vagy
>>>> foltjaikat. Ezért Sarah bíboros pápává választását szegényes
>>>> fantáziámmal sajnos csak úgy tudnám elképzelni, ha ráomlik a
>>>> Sixtus-kápolna a konklávéra, és csak három bíboros jönne elő
>> élve a
>>>> romok közül, akik 2-1 arányban megválasztanák őt. Ahogy egykori
>>>> szerzetes tanárom mondaná erre: nincs kizárva, miszerint
>> lehetséges,
>>>> ámbár nem valószínű… Nagyon nem valószínű. De ha ez az igen
>>>> valószínűtlen fordulat mégis bekövetkezne, az annak lenne
>> biztos jele,
>>>> hogy visszaáll az igazság az egyházban és vele
>> visszatérhetünk a hit
>>>> útjára, tehát lesz ideje az egyháznak megújulni.
>>>>
>>>> De ugyanilyen biztos jel lenne az ellenkezőre, ha a jelenleg
>>>> legnagyobb esélyesnek nevezett Parolin következne a pápai
>> trónon. Ha
>>>> ez megtörténne, az annak lenne ordító jele, hogy igaza volt
>> Szent
>>>> Alfonznak. Az egyháznak ugyanúgy a kereszten kell kínszenvedések
>>>> közepette meghalnia, mint az ő fejének, Jézus Krisztusnak, így a
>>>> dicsőséges feltámadása a végítélet napján fog bekövetkezni,
>> amely
>>>> azonnal követné halálát. Mert nem lehetséges, hogy Isten ne
>>>> szolgáltasson igazságot vértanú választottjainak, ahogy azt
>> ő maga
>>>> megígérte:
>>>>
>>>> „Hát Isten nem szolgáltat-e igazságot választottainak, akik
>>>> éjjel-nappal hozzá kiáltanak? Vajon megvárakoztatja őket? Mondom
>>>> nektek: hamarosan igazságot szolgáltat nekik.” (Lk 18,7)
>>>>
>>>> És ha bekövetkezik az emberileg valószínű forgatókönyv, a
>> sötétség
>>>> pedig megkapja a maga óráját sokak hitének és életének
>> kioltására, még
>>>> aktuálisabb lenne Krisztus Urunk kérdése:
>>>>
>>>> „De amikor eljön az Emberfia, vajon talál-e hitet a földön?”
>>>>
>>>> Az Úr nem válaszolta meg a kérdést, amelyet viszont nem
>> véletlenül
>>>> tett fel. Lehet, hogy rövidesen megtudjuk a választ.
>>>>
>>>>
>>>> On Mon, Apr 28, 2025 at 1:34 PM Gy Greschik
>> <gy.greschik at teguec.com <mailto:gy.greschik at teguec.com>>
>>>> wrote: Az szabadkőművesek olasz Nagypáholya kommünikéjében
>>>> Ferenc pápát, mint a szadabkőműves eszmék megtestesítőjét
>>>> (életében és tanításában) valamint a testvériség, alázatosság, és
>>>> a bolygónkat átölelő humanizmus (amik a szabadkőművesség publikus
>>>> célkitűzése) előmozdítóját méltatja itt:
>>>>
>>>>
>>>> https://www.granloggia.it/francesco-il-papa-degli-ultimi/
>> <https://www.granloggia.it/francesco-il-papa-degli-ultimi/>
>>>>
>>>> ahonnan pdf formában is letölthető az anyag, csatolom. Angolul
>>>> itt:
>>>>
>>>>
>>>>
>> https://traditioninaction.org/ProgressivistDoc/A_202_Berg.html
>> <https://traditioninaction.org/ProgressivistDoc/A_202_Berg.html>
>>>>
>>>> Ki tudja, lesz-e még az Egyháznak olyan pápája, aki nem a
>>>> szabadkőművesség, hanem Krisztus mércéjéhez igazítja lépéseit?
>>>> Bibliai alapon, a hittel élve sem lehetünk ebben biztosak:
>>>>
>>>>
>>>> https://invocabo.wordpress.com/2025/04/27/kapunk-e-idot/
>> <https://invocabo.wordpress.com/2025/04/27/kapunk-e-idot/>
>>>>
>>>> Gy.
>>>>
>>>>
>>>> On Sat, 26 Apr 2025, KEA wrote:
>>>>
>>>>> Date: Sat, 26 Apr 2025 08:30:00 +0200 From: KEA
>>>>> <kea at turul.banki.hu
>> <mailto:kea at turul.banki.hu>>
>>>>> Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> <mailto:grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>>>>> To: ildiko.sk at gmail.com
>> <mailto:ildiko.sk at gmail.com>, grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> <mailto:grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>>>>> Subject: Re: [Grem] Jezsuita_Ferenc pp.
>>>>>
>>>>> Érdekes írás, még akkor is, ha nem érzem benne azt az
>>>> átütő erőt, hogy
>>>>> "na most került a helyére bennem az egyház és a pápaság
>>>> örténetének
>>>>> elmúlt 50-60-70 éve. Bár nem vagyok történész (sem),
>>>> abban biztos
>>>>> vagyok, hogy a felsorolt pápák egyeke sem élt fasiszta
>>>> rendszer alatt.
>>>>>
>>>>> On 4/26/25 1:48 AM, Ildikó Somorjainé Kuźniarski-Zupka
>>>> wrote:
>>>>>> A teljes cikk:
>>>>>>
>>>>
>>>
> https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-wai
>>>
> <https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-wai>
>>
>>>
>>>
>> ting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2
>>
>>
>>>
>> 524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-252
>>
>>
>>> 4585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
>>>>>> Deepl App segítségével történt fordítása:
>>>>>>
>>>>>> “***Konklávé 2025.*
>>>>>>
>>>>>> Ferenc pápa és a 2025-ös konklávé: Még mindig várunk
>>>> egy harmadik
>>>>>> évezredes pápára
>>>>>>
>>>>>> Bár igaz, hogy katolikus hitünk időtlen, a katolikus
>>>> egyház mégis
>>>>>> megrekedni látszik a katasztrofális 20. században.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> A római katolikus egyház még mindig vár egy valóban
>>>> harmadik évezredes
>>>>>> pápára. A legutóbbi három pápa - II. János Pál, XVI.
>>>> Benedek és Ferenc
>>>>>> pápa - mindhárman inkább a 20., mint a 21. század
>>>> emberei voltak.
>>>>>>
>>>>>> Amikor XVI. Benedek meghalt, elgondolkodtam azon, hogy
>>>> mind II. János
>>>>>> Pál, mind Benedek tagja volt annak, amit mi Amerikában
>>>> "A legnagyobb
>>>>>> generációnak" nevezünk - azoknak, akik túlélték a
>>>> totalitarizmus és a
>>>>>> második világháború borzalmait. Ez hasonló világnézetet
>>>> adott nekik. Az
>>>>>> európai történelemmel kapcsolatos perspektívájuk a
>>>> francia forradalom
>>>>>> hatásaival és a bal- és jobboldali totalitarizmus
>>>> felemelkedésével
>>>>>> kapcsolatos aggodalmakra vonatkozott. Mivel fasiszta és
>>>> kommunista
>>>>>> rendszerek alatt éltek, Amerikára úgy tekintettek, mint
>>>> felszabadítóra
>>>>>> és menedékre azok számára, akik szabadságot kerestek az
>>>> elnyomó rezsimek
>>>>>> elől. Pozitívan tekintettek például a politikai
>>>> liberalizmusra, és
>>>>>> csodálták az amerikai vallásszabadság rendszerét, vagy
>>>> ahogy XVI.
>>>>>> Benedek nevezte, a "szabad egyház" rendszerét.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Ugyanakkor felvetettem, hogy Ferenc pápa, mivel nem
>>>> európai, hanem
>>>>>> latin-amerikai, és egy kicsit fiatalabb generációból
>>>> származik, nem
>>>>>> ugyanilyen szemlélettel rendelkezik az amerikai
>>>> politikai kultúráról.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Mindazonáltal vannak más hasonlóságok is e három pápa
>>>> között. Együttesen
>>>>>> igazi anomáliát alkotnak a pápaság 2000 évre
>>>> visszanyúló hosszú
>>>>>> történetében. A lengyel pápa, a német pápa és az
>>>> argentin pápa megtörték
>>>>>> a pápaság olasz kézben tartásának hosszú hagyományát az
>>>> egyetemes
>>>>>> katolikus egyházban. A leendő konklávéban még mindig az
>>>> európai
>>>>>> bíborosok vannak a legnagyobb számban; és közülük is az
>>>> olasz bíborosok
>>>>>> száma a legnagyobb.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Ráadásul, bár Ferenc pápa nevezetesen az első újvilági
>>>> pápa, őt is,
>>>>>> akárcsak II. János Pált és XVI. Benedeket, nagyon is a
>>>> 20. század világa
>>>>>> formálta. Latin-Amerikában nőtt fel a hidegháború
>>>> idején, amikor a
>>>>>> radikális baloldali gerillaerők, amelyeket gyakran a
>>>> Szovjetunió
>>>>>> kommunista pénze támogatott, összecsaptak a jobboldali
>>>> katonai
>>>>>> rezsimekkel. A papi hivatásra az 1960-as évek végén, a
>>>> II. vatikáni
>>>>>> zsinat utáni zűrzavar és hullámvölgy közepette
>>>> érkezett.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Akkor csatlakozott a jezsuitákhoz, amikor a jezsuiták
>>>> soraiban a
>>>>>> "felszabadítás teológiája" terjedt el - a marxizmus és
>>>> a
>>>>>> történelmi-bibliai kritika mérgező keveréke, amely
>>>> gyakran csökkentette
>>>>>> az egyéni bűn, Jézus Krisztus istenségének és a
>>>> halhatatlan lelkek
>>>>>> örökkévalóságban való megváltásának hangsúlyát, és
>>>> Jézust pusztán emberi
>>>>>> társadalmi forradalmárként ábrázolta, akinek célja
>>>> Isten országának
>>>>>> földi megvalósítása, mint valami szocialista utópia.
>>>> Korai szolgálata az
>>>>>> Egyházon belüli csendes belső szakadás kontextusában
>>>> alakult ki, amelyet
>>>>>> a Humanae Vitae emberi szexualitásról és házasságról
>>>> szóló tanítással
>>>>>> kapcsolatos nézeteltérések okoztak, amely hangsúlyozta,
>>>> hogy minden
>>>>>> házasságnak az életért és az életre nyitottnak kell
>>>> lennie, és elítélte
>>>>>> a fogamzásgátlást, mint az emberi szexualitás céljait
>>>> felforgatót, mind
>>>>>> az egyesülést, mind a nemzést szolgálót.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Ferenc pápa pápasága tehát sok szempontból nem a várt
>>>> folytatása volt
>>>>>> II. János Pál és XVI. Benedek munkájának, amely a II.
>>>> vatikáni zsinatra
>>>>>> vonatkozó folytonosság hermeneutikájának
>>>> stabilizálására és az egyház
>>>>>> emberi szexualitásról szóló katekézisének elmélyítésére
>>>> irányult a "Test
>>>>>> teológiája" irányába. Ferenc pápa pápasága gyakran az
>>>> 1970-es évekbe
>>>>>> való visszautalásnak tűnt.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> János Pál II. generáció egyháza határozottan maga
>>>> mögött hagyta az
>>>>>> 1970-es éveket. Túlléptek az 1970-es évek progresszív
>>>> teológiáján és a
>>>>>> hippi gitáros tömegeken. Felfedezték a liturgikus
>>>> hagyomány szépségét,
>>>>>> mint valami újat és frisset - valami, ami nagyon közel
>>>> áll XVI. Benedek
>>>>>> szívéhez. Újjáélesztették a házasság és a család
>>>> kultúráját, valamint a
>>>>>> valódi nőiesség és férfiasság megbecsülését - ez volt
>>>> az, ami II. János
>>>>>> Pál apostolságának központi eleme volt már fiatal pap
>>>> korában is. A
>>>>>> hetvenes évekből kilépve, élénk tanúságot tettek arról,
>>>> hogy a katolikus
>>>>>> egyház milyen módon kínál gyógyszert a modern
>>>> társadalmi életet sújtó
>>>>>> számos betegségre.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> A római katolikus egyháznak még nem volt - és talán
>>>> több generáción
>>>>>> keresztül nem is lesz - olyan pápája, aki "a II. János
>>>> Pál-generációból
>>>>>> való", aki felerősíti az egyház liturgiájának,
>>>> hagyományának, valamint a
>>>>>> családnak mint a társadalom elsődleges egységének
>>>> központi szerepéről
>>>>>> szóló erkölcsi és társadalmi tanításnak az e generáció
>>>> által teljes
>>>>>> mellszélességgel és bocsánatkérés nélkül vállalt
>>>> szerepét. A konklávéban
>>>>>> részt vevő vagy pápabírónak tekintett bíborosok közül
>>>> sokan a 70-es
>>>>>> éveikben járnak, és nem igazán "tartoznak" ehhez az új
>>>> és gyorsan
>>>>>> növekvő, II. János Pál utáni egyházhoz.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Az a tendencia, hogy a média visszahatásától való
>>>> félelem miatt minden
>>>>>> kérdést tétován liberális terminológiába burkolnak, azt
>>>> mutatja, hogy
>>>>>> nem veszik észre, hogy a 21. századi internetes
>>>> forradalom miként
>>>>>> szabadította fel a fiatalokat a mainstream média
>>>> fojtogató hatalma alól.
>>>>>> Az a tendencia, hogy a nők tiszteletben tartása az
>>>> egyházban
>>>>>> megköveteli, hogy a papságban vagy a Római Kúrián belül
>>>> a hagyományosan
>>>>>> férfi szerepekbe foglalják őket, ahelyett, hogy nyíltan
>>>> ünnepelnék a női
>>>>>> szerepeket - amelyek elvesztése a család és a
>>>> társadalom egészének
>>>>>> széteséséhez vezetett -, figyelmen kívül hagyja a
>>>> fiatalok körében - még
>>>>>> a nem katolikus körökben is - azt a tendenciát, hogy
>>>> újra felfedezik
>>>>>> ezeket az értékeket az LMBTQ+ mozgalom
>>>> aszexualitásának,
>>>>>> nemsemlegességének, de hiperszexualitásának agresszív
>>>> nyomulásával szemben.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Vajon a konklávé bíborosai "hazafutnak a mamához", és
>>>> egyszerűen egy
>>>>>> biztonságos, olasz jelöltet választanak, aki
>>>> együttműködik a Római
>>>>>> Kúriával, ahelyett, hogy elgáncsolná az olasz
>>>> dominanciájú egyház, mint
>>>>>> egyetemes, jelentős bürokratikus struktúrával
>>>> rendelkező intézmény
>>>>>> működését? Egy olasz pápa megválasztása három pápa és
>>>> fél évszázadnyi
>>>>>> nem olasz pápa után "visszatérést jelenthetne a
>>>> normalitáshoz".
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Vajon a konklávé bíborosai olyan pápát keresnek majd,
>>>> aki "érti" az
>>>>>> ezredforduló elején bekövetkezett sarkot, egy olyan
>>>> pápát, aki a
>>>>>> fiatalabb generációhoz tartozik, akinek az 1970-es évek
>>>> progresszivitása
>>>>>> nem új, hanem szánalmasan elavult? A katolikus egyház
>>>> nem haldoklik az
>>>>>> ősi hagyományok és liturgia súlya alatt, ahogy az
>>>> 1970-es évek
>>>>>> progresszívái gondolták; a katolikus egyház növekszik
>>>> Latin-Amerikában,
>>>>>> Afrikában, Ázsiában, sőt az Egyesült Államokban és
>>>> Európában is a hitre
>>>>>> tért fiatalok körében, akiket a II. János Pál-generáció
>>>> evangelizációs
>>>>>> erőfeszítései vonzottak az új médiában.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> 25 éve - negyed évszázada - vagyunk a harmadik
>>>> évezredben. A katolikus
>>>>>> hit történetéről való gondolkodáshoz szükséges hosszú
>>>> történelmi
>>>>>> távlatokat tekintve ez csupán egy szempillantás. Lehet,
>>>> hogy még 25 évbe
>>>>>> telik, amíg a II. János Pál-féle forradalom teljes
>>>> hatását látjuk az
>>>>>> egyetemes egyház életében. De a katolicizmus új
>>>> tavaszának jelei helyi
>>>>>> szinten már láthatóak bárki számára, akinek van szeme,
>>>> hogy lássa.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Szerző
>>>>>>
>>>>>> Susan Hanssen
>>>> <https://crisismagazine.com/author/susan-hanssen
>> <https://crisismagazine.com/author/susan-hanssen>>
>>>>>>
>>>>>> Susan Hanssen professzor a Dallasi Egyetem
>>>> történészprofesszora, ahol a
>>>>>> tanév során a dallasi kampuszon amerikai civilizációt,
>>>> nyáron pedig a
>>>>>> római kampuszon nyugati civilizációt tanít."
>>>>>>
>>>>>> Szeretettel: Ildikó
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Emoke Greschik <greschem at gmail.com
>> <mailto:greschem at gmail.com>
>>>> <mailto:greschem at gmail.com <mailto:greschem at gmail.com>>>
>>>>>> (időpont: 2025. ápr. 25., P, 5:19) ezt írta:
>>>>>>
>>>>>> Itt van egy cikk részlet arról, hogy milyen
>>>> sajnálatos változás
>>>>>> történt a jezsuita rendben, ami valószínűleg Ferenc
>>>> pápa
>>>>>> formálódására is hatással lehetett:
>>>>>>
>>>>>> ..........
>>>>>>
>>>>>> *He *(Pope Francis)*joined the Jesuits**at a time
>>>> of the rise of
>>>>>> “liberation theology” inJesuit ranks*—*a toxic
>>>> mixture of Marxism
>>>>>> with historical-biblical criticism that often
>>>> reducedthe emphasis on
>>>>>> individual sin*, *the divinity of Jesus Christ*,
>>>> and the redemption
>>>>>> of immortal souls in eternity, *portraying Jesus
>>>> asa merely human
>>>>>> social revolutionary aiming to bring about the
>>>> kingdom of God on
>>>>>> earth* *like some socialist utopia*.*His early
>>>> ministry**developed
>>>>>> in the context of* *a silent internal schism in the
>>>> Church caused by
>>>>>> dissent on *t*he teaching of /Humanae Vitae/ on
>>>> human sexuality and
>>>>>> marriage, which emphasized the need for every
>>>> marriage to be for
>>>>>> life and open to life and condemning contraception
>>>> as subversive of
>>>>>> the very ends of human sexuality, both unitive and
>>>> procreative. *
>>>>>>
>>>>>> So, in many ways, the papacy of Pope Francis was
>>>> not the expected
>>>>>> follow-up to John Paul II’s and Benedict XVI’s work
>>>> of stabilizing
>>>>>> the hermeneutic of continuity regarding the Second
>>>> Vatican Council
>>>>>> and deepening the Church’s catechesis on human
>>>> sexuality in the
>>>>>> direction of the “Theology of the Body.” Pope
>>>> Francis’ papacy often
>>>>>> felt like a throwback to the 1970s.
>>>>>>
>>>>>> .........
>>>>>>
>>>>>> forrás:
>>>>>>
>>>>
>>>
> https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-wai
>>>
> <https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-wai>
>>
>>>
>>>
>> ting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2
>>
>>
>>>
>> 524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-252
>>
>>
>>> 4585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> On Tue, Apr 22, 2025 at 9:25 PM KEA
>>>> <kea at turul.banki.hu <mailto:kea at turul.banki.hu>
>>>>>> <mailto:kea at turul.banki.hu
>> <mailto:kea at turul.banki.hu>>> wrote:
>>>>>>
>>>>>>> Ferenc pápa felé, amiért szerinte ő
>>>> /"melegbarát püspököket,
>>>>>> érsekeket
>>>>>>> és bíborosokat"/ nevez ki. /"Ez egy
>>>> trend."/
>>>>>>
>>>>>> "Esz nem éppen felebaráti mondás, de ő ikaszán
>>>> nem felebarát, hanem
>>>>>> egész barátságtalan."
>>>>>>
>>>>>> --
>>>>>>
>>>>>> Üdvrivalgással: KEA.
>>>>>>
>>>>>> _______________________________________________ Grem mailing
>>>>>> list Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>>>> <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>>
>>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>> <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> _______________________________________________ Grem mailing
>>>>>> list Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>> <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem>
>>>>>>
>>>>>
>>>>> --
>>>>>
>>>>> Üdvrivalgással: KEA.
>>>>> _______________________________________________ Grem mailing
>>>>> list Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>> <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem>
>>>>> _______________________________________________
>>>> Grem mailing list Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>> <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>> <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem>
>>>>
>>>>
>>> _______________________________________________
>> Grem mailing list Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>> <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem>
>>
>>
>> _______________________________________________ Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról