[Grem] Jezsuita_Ferenc pp.
Gy Greschik
gy.greschik at teguec.com
2025. Ápr. 28., H, 14:13:26 CEST
A cikk írója tisztában van a tényekkel.
Valaki más nincs azokkal tisztában.
Ugyanis nem a megválasztható pápa életkorát szabja meg (a jelen) egyházjog, hanem a választó (a szavazó) bíborosokét. Viszont a bíborosok nem kell, hogy saját maguk közül válasszanak.
Sőt, akit megválasztalanak, ha jól tudom még pap sem kell, hogy legyen.
Utóbbi esetben illető előbb pappá, majd püspökké szentelik, mielőtt a pápai trónt elfoglalná.
Már akkor, ha elfogadja a felkérést. Mert szabadsága van (legyen bíboros, püspök, pap vagy laikus) azt nem elfogadni.
Gy.
On Mon, 28 Apr 2025, Emoke Greschik wrote:
> Date: Mon, 28 Apr 2025 13:53:16 +0200
> From: Emoke Greschik <greschem at gmail.com>
> Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> Subject: Re: [Grem] Jezsuita_Ferenc pp.
>
> Úgy látszik a cikk írója nincs tisztában azzal, hogy Sarah bíboros már
> elmúlt 80 éves, tehát ő már nincs a pápának megválasztható bíborosok között.
>
> On Mon, Apr 28, 2025 at 1:49 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:
> Bemásolom ide a Gyuszi által magyar nyelven kiküldött cikket
>
> Kapunk-e időt?
>
> https://invocabo.wordpress.com/2025/04/27/kapunk-e-idot/
> [furcsav.jpg?w=599]
>
> Sok minden a helyére került húsvét nyolcadában, mi pedig csodálhatjuk
> Isten kifürkészhetetlen útjait. Korábban sokan imádkoztunk Franciscus
> megtéréséért, és ő időt kapott: az Úr a halál torkából is engedte
> visszatérni, hogy aztán látszólag mégis kihasználatlanul teljen el a
> kegyelmi idő. Hiszen biztosan nem következett be látványos megtérése,
> és Isten tudja, hogy ha nem is látványosan, bekövetkezett-e
> egyáltalán. Mert nem ez szolgálta Isten dicsőségét.
>
> Olvasom közben az ömlengő értékeléseket, az utolsó „I love
> you”-vallomásokat, és várom az áldott csendet, amikor nemsokára ezek
> is elhalnak és oszlásnak indulnak. Mert ez biztosan bekövetkezik.
> Beleégett a retinámba és hallóidegeimbe ahogy a Franciscus
> halálhíréről szentmise közben értesülő idősebb, szikártermetű úr
> önkéntelenül felszakadó sóhajban Istennek adott hálát a végért. Mert
> valójában megkönnyebbülés Franciscus ámokfutásának vége. És a rá
> vonatkozó ítélet megszületett, még akkor is, ha én csak a végítélet
> napján fogom megtudni bizonyossággal, hogy vajon ő a világtörténelem
> legrosszabb vagy második legrosszabb pápája volt-e.
>
> Mert még nincs vége a történelemnek, és talán ismét pápát választanak,
> ha az Úr megengedi, így hamarosan kiderülhet az, ami leginkább
> foglalkoztat egy ideje: hogy vajon kap-e időt az egyház a megújulásra
> vagy sem. Vajon az, ami az ariánus válság, a képrombolás, az első
> pornokrácia, a luderi dög-lázadás után bekövetkezett már egyszer, a
> megújulás, megtörténik-e most is, amikor minden korábbi erkölcsi,
> hitbeli válságot meghaladó, azokat mind magába foglaló és meghaladó
> tragikus helyzetben van az egyház?
>
> Olvasom a tippeket is a következő pápa személyéről, az elemzéseket,
> hogy ki kivel, ki ellen, milyen esélyekkel, ki lenne a kívánatos
> jelölt. De továbbra is azt gondolom, hogy a Szentlélek nem veszi el a
> bíborosok szabad akaratát, így bár kétségkívül cselekedhetnének jót a
> “szerecsenek” (Jer 13,23), és megválaszthatnának egy jó embert is
> maguk közül, de emberi számítás szerint felettébb valószínűtlen lenne
> a bíborba öltözött leopárducoknak levetkőzni csíkjaikat vagy
> foltjaikat. Ezért Sarah bíboros pápává választását szegényes
> fantáziámmal sajnos csak úgy tudnám elképzelni, ha ráomlik a
> Sixtus-kápolna a konklávéra, és csak három bíboros jönne elő élve a
> romok közül, akik 2-1 arányban megválasztanák őt. Ahogy egykori
> szerzetes tanárom mondaná erre: nincs kizárva, miszerint lehetséges,
> ámbár nem valószínű… Nagyon nem valószínű. De ha ez az igen
> valószínűtlen fordulat mégis bekövetkezne, az annak lenne biztos jele,
> hogy visszaáll az igazság az egyházban és vele visszatérhetünk a hit
> útjára, tehát lesz ideje az egyháznak megújulni.
>
> De ugyanilyen biztos jel lenne az ellenkezőre, ha a jelenleg
> legnagyobb esélyesnek nevezett Parolin következne a pápai trónon. Ha
> ez megtörténne, az annak lenne ordító jele, hogy igaza volt Szent
> Alfonznak. Az egyháznak ugyanúgy a kereszten kell kínszenvedések
> közepette meghalnia, mint az ő fejének, Jézus Krisztusnak, így a
> dicsőséges feltámadása a végítélet napján fog bekövetkezni, amely
> azonnal követné halálát. Mert nem lehetséges, hogy Isten ne
> szolgáltasson igazságot vértanú választottjainak, ahogy azt ő maga
> megígérte:
>
> „Hát Isten nem szolgáltat-e igazságot választottainak, akik
> éjjel-nappal hozzá kiáltanak? Vajon megvárakoztatja őket? Mondom
> nektek: hamarosan igazságot szolgáltat nekik.” (Lk 18,7)
>
> És ha bekövetkezik az emberileg valószínű forgatókönyv, a sötétség
> pedig megkapja a maga óráját sokak hitének és életének kioltására, még
> aktuálisabb lenne Krisztus Urunk kérdése:
>
> „De amikor eljön az Emberfia, vajon talál-e hitet a földön?”
>
> Az Úr nem válaszolta meg a kérdést, amelyet viszont nem véletlenül
> tett fel. Lehet, hogy rövidesen megtudjuk a választ.
>
>
> On Mon, Apr 28, 2025 at 1:34 PM Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>
> wrote:
> Az szabadkőművesek olasz Nagypáholya kommünikéjében Ferenc
> pápát, mint a szadabkőműves eszmék megtestesítőjét
> (életében és tanításában) valamint a testvériség,
> alázatosság, és a bolygónkat átölelő humanizmus (amik a
> szabadkőművesség publikus célkitűzése) előmozdítóját
> méltatja itt:
>
>
> https://www.granloggia.it/francesco-il-papa-degli-ultimi/
>
> ahonnan pdf formában is letölthető az anyag, csatolom.
> Angolul itt:
>
>
> https://traditioninaction.org/ProgressivistDoc/A_202_Berg.html
>
> Ki tudja, lesz-e még az Egyháznak olyan pápája, aki nem a
> szabadkőművesség, hanem Krisztus mércéjéhez igazítja
> lépéseit? Bibliai alapon, a hittel élve sem lehetünk
> ebben biztosak:
>
>
> https://invocabo.wordpress.com/2025/04/27/kapunk-e-idot/
>
> Gy.
>
>
> On Sat, 26 Apr 2025, KEA wrote:
>
> > Date: Sat, 26 Apr 2025 08:30:00 +0200
> > From: KEA <kea at turul.banki.hu>
> > Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> > To: ildiko.sk at gmail.com, grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> > Subject: Re: [Grem] Jezsuita_Ferenc pp.
> >
> > Érdekes írás, még akkor is, ha nem érzem benne azt az
> átütő erőt, hogy
> > "na most került a helyére bennem az egyház és a pápaság
> örténetének
> > elmúlt 50-60-70 éve. Bár nem vagyok történész (sem),
> abban biztos
> > vagyok, hogy a felsorolt pápák egyeke sem élt fasiszta
> rendszer alatt.
> >
> > On 4/26/25 1:48 AM, Ildikó Somorjainé Kuźniarski-Zupka
> wrote:
> >> A teljes cikk:
> >>
> >https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-wai
> ting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2
> 524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-252
> 4585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
> >> Deepl App segítségével történt fordítása:
> >>
> >> “***Konklávé 2025.*
> >>
> >> Ferenc pápa és a 2025-ös konklávé: Még mindig várunk
> egy harmadik
> >> évezredes pápára
> >>
> >> Bár igaz, hogy katolikus hitünk időtlen, a katolikus
> egyház mégis
> >> megrekedni látszik a katasztrofális 20. században.
> >>
> >>
> >> A római katolikus egyház még mindig vár egy valóban
> harmadik évezredes
> >> pápára. A legutóbbi három pápa - II. János Pál, XVI.
> Benedek és Ferenc
> >> pápa - mindhárman inkább a 20., mint a 21. század
> emberei voltak.
> >>
> >> Amikor XVI. Benedek meghalt, elgondolkodtam azon, hogy
> mind II. János
> >> Pál, mind Benedek tagja volt annak, amit mi Amerikában
> "A legnagyobb
> >> generációnak" nevezünk - azoknak, akik túlélték a
> totalitarizmus és a
> >> második világháború borzalmait. Ez hasonló világnézetet
> adott nekik. Az
> >> európai történelemmel kapcsolatos perspektívájuk a
> francia forradalom
> >> hatásaival és a bal- és jobboldali totalitarizmus
> felemelkedésével
> >> kapcsolatos aggodalmakra vonatkozott. Mivel fasiszta és
> kommunista
> >> rendszerek alatt éltek, Amerikára úgy tekintettek, mint
> felszabadítóra
> >> és menedékre azok számára, akik szabadságot kerestek az
> elnyomó rezsimek
> >> elől. Pozitívan tekintettek például a politikai
> liberalizmusra, és
> >> csodálták az amerikai vallásszabadság rendszerét, vagy
> ahogy XVI.
> >> Benedek nevezte, a "szabad egyház" rendszerét.
> >>
> >>
> >> Ugyanakkor felvetettem, hogy Ferenc pápa, mivel nem
> európai, hanem
> >> latin-amerikai, és egy kicsit fiatalabb generációból
> származik, nem
> >> ugyanilyen szemlélettel rendelkezik az amerikai
> politikai kultúráról.
> >>
> >>
> >> Mindazonáltal vannak más hasonlóságok is e három pápa
> között. Együttesen
> >> igazi anomáliát alkotnak a pápaság 2000 évre
> visszanyúló hosszú
> >> történetében. A lengyel pápa, a német pápa és az
> argentin pápa megtörték
> >> a pápaság olasz kézben tartásának hosszú hagyományát az
> egyetemes
> >> katolikus egyházban. A leendő konklávéban még mindig az
> európai
> >> bíborosok vannak a legnagyobb számban; és közülük is az
> olasz bíborosok
> >> száma a legnagyobb.
> >>
> >>
> >> Ráadásul, bár Ferenc pápa nevezetesen az első újvilági
> pápa, őt is,
> >> akárcsak II. János Pált és XVI. Benedeket, nagyon is a
> 20. század világa
> >> formálta. Latin-Amerikában nőtt fel a hidegháború
> idején, amikor a
> >> radikális baloldali gerillaerők, amelyeket gyakran a
> Szovjetunió
> >> kommunista pénze támogatott, összecsaptak a jobboldali
> katonai
> >> rezsimekkel. A papi hivatásra az 1960-as évek végén, a
> II. vatikáni
> >> zsinat utáni zűrzavar és hullámvölgy közepette
> érkezett.
> >>
> >>
> >> Akkor csatlakozott a jezsuitákhoz, amikor a jezsuiták
> soraiban a
> >> "felszabadítás teológiája" terjedt el - a marxizmus és
> a
> >> történelmi-bibliai kritika mérgező keveréke, amely
> gyakran csökkentette
> >> az egyéni bűn, Jézus Krisztus istenségének és a
> halhatatlan lelkek
> >> örökkévalóságban való megváltásának hangsúlyát, és
> Jézust pusztán emberi
> >> társadalmi forradalmárként ábrázolta, akinek célja
> Isten országának
> >> földi megvalósítása, mint valami szocialista utópia.
> Korai szolgálata az
> >> Egyházon belüli csendes belső szakadás kontextusában
> alakult ki, amelyet
> >> a Humanae Vitae emberi szexualitásról és házasságról
> szóló tanítással
> >> kapcsolatos nézeteltérések okoztak, amely hangsúlyozta,
> hogy minden
> >> házasságnak az életért és az életre nyitottnak kell
> lennie, és elítélte
> >> a fogamzásgátlást, mint az emberi szexualitás céljait
> felforgatót, mind
> >> az egyesülést, mind a nemzést szolgálót.
> >>
> >>
> >> Ferenc pápa pápasága tehát sok szempontból nem a várt
> folytatása volt
> >> II. János Pál és XVI. Benedek munkájának, amely a II.
> vatikáni zsinatra
> >> vonatkozó folytonosság hermeneutikájának
> stabilizálására és az egyház
> >> emberi szexualitásról szóló katekézisének elmélyítésére
> irányult a "Test
> >> teológiája" irányába. Ferenc pápa pápasága gyakran az
> 1970-es évekbe
> >> való visszautalásnak tűnt.
> >>
> >>
> >> János Pál II. generáció egyháza határozottan maga
> mögött hagyta az
> >> 1970-es éveket. Túlléptek az 1970-es évek progresszív
> teológiáján és a
> >> hippi gitáros tömegeken. Felfedezték a liturgikus
> hagyomány szépségét,
> >> mint valami újat és frisset - valami, ami nagyon közel
> áll XVI. Benedek
> >> szívéhez. Újjáélesztették a házasság és a család
> kultúráját, valamint a
> >> valódi nőiesség és férfiasság megbecsülését - ez volt
> az, ami II. János
> >> Pál apostolságának központi eleme volt már fiatal pap
> korában is. A
> >> hetvenes évekből kilépve, élénk tanúságot tettek arról,
> hogy a katolikus
> >> egyház milyen módon kínál gyógyszert a modern
> társadalmi életet sújtó
> >> számos betegségre.
> >>
> >>
> >> A római katolikus egyháznak még nem volt - és talán
> több generáción
> >> keresztül nem is lesz - olyan pápája, aki "a II. János
> Pál-generációból
> >> való", aki felerősíti az egyház liturgiájának,
> hagyományának, valamint a
> >> családnak mint a társadalom elsődleges egységének
> központi szerepéről
> >> szóló erkölcsi és társadalmi tanításnak az e generáció
> által teljes
> >> mellszélességgel és bocsánatkérés nélkül vállalt
> szerepét. A konklávéban
> >> részt vevő vagy pápabírónak tekintett bíborosok közül
> sokan a 70-es
> >> éveikben járnak, és nem igazán "tartoznak" ehhez az új
> és gyorsan
> >> növekvő, II. János Pál utáni egyházhoz.
> >>
> >>
> >> Az a tendencia, hogy a média visszahatásától való
> félelem miatt minden
> >> kérdést tétován liberális terminológiába burkolnak, azt
> mutatja, hogy
> >> nem veszik észre, hogy a 21. századi internetes
> forradalom miként
> >> szabadította fel a fiatalokat a mainstream média
> fojtogató hatalma alól.
> >> Az a tendencia, hogy a nők tiszteletben tartása az
> egyházban
> >> megköveteli, hogy a papságban vagy a Római Kúrián belül
> a hagyományosan
> >> férfi szerepekbe foglalják őket, ahelyett, hogy nyíltan
> ünnepelnék a női
> >> szerepeket - amelyek elvesztése a család és a
> társadalom egészének
> >> széteséséhez vezetett -, figyelmen kívül hagyja a
> fiatalok körében - még
> >> a nem katolikus körökben is - azt a tendenciát, hogy
> újra felfedezik
> >> ezeket az értékeket az LMBTQ+ mozgalom
> aszexualitásának,
> >> nemsemlegességének, de hiperszexualitásának agresszív
> nyomulásával szemben.
> >>
> >>
> >> Vajon a konklávé bíborosai "hazafutnak a mamához", és
> egyszerűen egy
> >> biztonságos, olasz jelöltet választanak, aki
> együttműködik a Római
> >> Kúriával, ahelyett, hogy elgáncsolná az olasz
> dominanciájú egyház, mint
> >> egyetemes, jelentős bürokratikus struktúrával
> rendelkező intézmény
> >> működését? Egy olasz pápa megválasztása három pápa és
> fél évszázadnyi
> >> nem olasz pápa után "visszatérést jelenthetne a
> normalitáshoz".
> >>
> >>
> >> Vajon a konklávé bíborosai olyan pápát keresnek majd,
> aki "érti" az
> >> ezredforduló elején bekövetkezett sarkot, egy olyan
> pápát, aki a
> >> fiatalabb generációhoz tartozik, akinek az 1970-es évek
> progresszivitása
> >> nem új, hanem szánalmasan elavult? A katolikus egyház
> nem haldoklik az
> >> ősi hagyományok és liturgia súlya alatt, ahogy az
> 1970-es évek
> >> progresszívái gondolták; a katolikus egyház növekszik
> Latin-Amerikában,
> >> Afrikában, Ázsiában, sőt az Egyesült Államokban és
> Európában is a hitre
> >> tért fiatalok körében, akiket a II. János Pál-generáció
> evangelizációs
> >> erőfeszítései vonzottak az új médiában.
> >>
> >>
> >> 25 éve - negyed évszázada - vagyunk a harmadik
> évezredben. A katolikus
> >> hit történetéről való gondolkodáshoz szükséges hosszú
> történelmi
> >> távlatokat tekintve ez csupán egy szempillantás. Lehet,
> hogy még 25 évbe
> >> telik, amíg a II. János Pál-féle forradalom teljes
> hatását látjuk az
> >> egyetemes egyház életében. De a katolicizmus új
> tavaszának jelei helyi
> >> szinten már láthatóak bárki számára, akinek van szeme,
> hogy lássa.
> >>
> >>
> >> Szerző
> >>
> >> Susan Hanssen
> <https://crisismagazine.com/author/susan-hanssen>
> >>
> >> Susan Hanssen professzor a Dallasi Egyetem
> történészprofesszora, ahol a
> >> tanév során a dallasi kampuszon amerikai civilizációt,
> nyáron pedig a
> >> római kampuszon nyugati civilizációt tanít."
> >>
> >> Szeretettel:
> >> Ildikó
> >>
> >>
> >> Emoke Greschik <greschem at gmail.com
> <mailto:greschem at gmail.com>>
> >> (időpont: 2025. ápr. 25., P, 5:19) ezt írta:
> >>
> >> Itt van egy cikk részlet arról, hogy milyen
> sajnálatos változás
> >> történt a jezsuita rendben, ami valószínűleg Ferenc
> pápa
> >> formálódására is hatással lehetett:
> >>
> >> ..........
> >>
> >> *He *(Pope Francis)*joined the Jesuits**at a time
> of the rise of
> >> “liberation theology” inJesuit ranks*—*a toxic
> mixture of Marxism
> >> with historical-biblical criticism that often
> reducedthe emphasis on
> >> individual sin*, *the divinity of Jesus Christ*,
> and the redemption
> >> of immortal souls in eternity, *portraying Jesus
> asa merely human
> >> social revolutionary aiming to bring about the
> kingdom of God on
> >> earth* *like some socialist utopia*.*His early
> ministry**developed
> >> in the context of* *a silent internal schism in the
> Church caused by
> >> dissent on *t*he teaching of /Humanae Vitae/ on
> human sexuality and
> >> marriage, which emphasized the need for every
> marriage to be for
> >> life and open to life and condemning contraception
> as subversive of
> >> the very ends of human sexuality, both unitive and
> procreative. *
> >>
> >> So, in many ways, the papacy of Pope Francis was
> not the expected
> >> follow-up to John Paul II’s and Benedict XVI’s work
> of stabilizing
> >> the hermeneutic of continuity regarding the Second
> Vatican Council
> >> and deepening the Church’s catechesis on human
> sexuality in the
> >> direction of the “Theology of the Body.” Pope
> Francis’ papacy often
> >> felt like a throwback to the 1970s.
> >>
> >> .........
> >>
> >> forrás:
> >>
> >https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-wai
> ting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2
> 524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-252
> 4585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
> >>
> >>
> >>
> >> On Tue, Apr 22, 2025 at 9:25 PM KEA
> <kea at turul.banki.hu
> >> <mailto:kea at turul.banki.hu>> wrote:
> >>
> >> > Ferenc pápa felé, amiért szerinte ő
> /"melegbarát püspököket,
> >> érsekeket
> >> > és bíborosokat"/ nevez ki. /"Ez egy
> trend."/
> >>
> >> "Esz nem éppen felebaráti mondás, de ő ikaszán
> nem felebarát, hanem
> >> egész barátságtalan."
> >>
> >> --
> >>
> >> Üdvrivalgással:
> >> KEA.
> >>
> >> _______________________________________________
> >> Grem mailing list
> >> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
> >> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> >>
> >>
> >> _______________________________________________
> >> Grem mailing list
> >> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> >> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> >>
> >
> > --
> >
> > Üdvrivalgással:
> > KEA.
> > _______________________________________________
> > Grem mailing list
> > Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> > http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> >_______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
>
>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról