[Grem] Jezsuita_Ferenc pp.

Gy Greschik gy.greschik at teguec.com
2025. Ápr. 28., H, 14:13:26 CEST


A cikk írója tisztában van a tényekkel.

Valaki más nincs azokkal tisztában.

Ugyanis nem a megválasztható pápa életkorát szabja meg (a jelen) egyházjog, hanem a választó (a szavazó) bíborosokét. Viszont a bíborosok nem kell, hogy saját maguk közül válasszanak.

Sőt, akit megválasztalanak, ha jól tudom még pap sem kell, hogy legyen.

Utóbbi esetben illető előbb pappá, majd püspökké szentelik, mielőtt a pápai trónt elfoglalná.

Már akkor, ha elfogadja a felkérést.  Mert szabadsága van (legyen bíboros, püspök, pap vagy laikus) azt nem elfogadni.

Gy.

On Mon, 28 Apr 2025, Emoke Greschik wrote:

> Date: Mon, 28 Apr 2025 13:53:16 +0200
> From: Emoke Greschik <greschem at gmail.com>
> Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> Subject: Re: [Grem] Jezsuita_Ferenc pp.
> 
> Úgy látszik a cikk írója nincs tisztában azzal, hogy Sarah bíboros már
> elmúlt 80 éves, tehát ő már nincs a pápának megválasztható bíborosok között.
> 
> On Mon, Apr 28, 2025 at 1:49 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:
>       Bemásolom ide a Gyuszi által magyar nyelven kiküldött cikket
>
>                                Kapunk-e időt?
> 
> https://invocabo.wordpress.com/2025/04/27/kapunk-e-idot/
> [furcsav.jpg?w=599]
> 
> Sok minden a helyére került húsvét nyolcadában, mi pedig csodálhatjuk
> Isten kifürkészhetetlen útjait. Korábban sokan imádkoztunk Franciscus
> megtéréséért, és ő időt kapott: az Úr a halál torkából is engedte
> visszatérni, hogy aztán látszólag mégis kihasználatlanul teljen el a
> kegyelmi idő. Hiszen biztosan nem következett be látványos megtérése,
> és Isten tudja, hogy ha nem is látványosan, bekövetkezett-e
> egyáltalán. Mert nem ez szolgálta Isten dicsőségét.
> 
> Olvasom közben az ömlengő értékeléseket, az utolsó „I love
> you”-vallomásokat, és várom az áldott csendet, amikor nemsokára ezek
> is elhalnak és oszlásnak indulnak. Mert ez biztosan bekövetkezik.
> Beleégett a retinámba és hallóidegeimbe ahogy a Franciscus
> halálhíréről szentmise közben értesülő idősebb, szikártermetű úr
> önkéntelenül felszakadó sóhajban Istennek adott hálát a végért. Mert
> valójában megkönnyebbülés Franciscus ámokfutásának vége. És a rá
> vonatkozó ítélet megszületett, még akkor is, ha én csak a végítélet
> napján fogom megtudni bizonyossággal, hogy vajon ő a világtörténelem
> legrosszabb vagy második legrosszabb pápája volt-e.
> 
> Mert még nincs vége a történelemnek, és talán ismét pápát választanak,
> ha az Úr megengedi, így hamarosan kiderülhet az, ami leginkább
> foglalkoztat egy ideje: hogy vajon kap-e időt az egyház a megújulásra
> vagy sem. Vajon az, ami az ariánus válság, a képrombolás, az első
> pornokrácia, a luderi dög-lázadás után bekövetkezett már egyszer, a
> megújulás, megtörténik-e most is, amikor minden korábbi erkölcsi,
> hitbeli válságot meghaladó, azokat mind magába foglaló és meghaladó
> tragikus helyzetben van az egyház?
> 
> Olvasom a tippeket is a következő pápa személyéről, az elemzéseket,
> hogy ki kivel, ki ellen, milyen esélyekkel, ki lenne a kívánatos
> jelölt. De továbbra is azt gondolom, hogy a Szentlélek nem veszi el a
> bíborosok szabad akaratát, így bár kétségkívül cselekedhetnének jót a
> “szerecsenek” (Jer 13,23), és megválaszthatnának egy jó embert is
> maguk közül, de emberi számítás szerint felettébb valószínűtlen lenne
> a bíborba öltözött leopárducoknak levetkőzni csíkjaikat vagy
> foltjaikat. Ezért Sarah bíboros pápává választását szegényes
> fantáziámmal sajnos csak úgy tudnám elképzelni, ha ráomlik a
> Sixtus-kápolna a konklávéra, és csak három bíboros jönne elő élve a
> romok közül, akik 2-1 arányban megválasztanák őt. Ahogy egykori
> szerzetes tanárom mondaná erre: nincs kizárva, miszerint lehetséges,
> ámbár nem valószínű… Nagyon nem valószínű. De ha ez az igen
> valószínűtlen fordulat mégis bekövetkezne, az annak lenne biztos jele,
> hogy visszaáll az igazság az egyházban és vele visszatérhetünk a hit
> útjára, tehát lesz ideje az egyháznak megújulni.
> 
> De ugyanilyen biztos jel lenne az ellenkezőre, ha a jelenleg
> legnagyobb esélyesnek nevezett Parolin következne a pápai trónon. Ha
> ez megtörténne, az annak lenne ordító jele, hogy igaza volt Szent
> Alfonznak. Az egyháznak ugyanúgy a kereszten kell kínszenvedések
> közepette meghalnia, mint az ő fejének, Jézus Krisztusnak, így a
> dicsőséges feltámadása a végítélet napján fog bekövetkezni, amely
> azonnal követné halálát. Mert nem lehetséges, hogy Isten ne
> szolgáltasson igazságot vértanú választottjainak, ahogy azt ő maga
> megígérte:
> 
> „Hát Isten nem szolgáltat-e igazságot választottainak, akik
> éjjel-nappal hozzá kiáltanak? Vajon megvárakoztatja őket? Mondom
> nektek: hamarosan igazságot szolgáltat nekik.” (Lk 18,7)
> 
> És ha bekövetkezik az emberileg valószínű forgatókönyv, a sötétség
> pedig megkapja a maga óráját sokak hitének és életének kioltására, még
> aktuálisabb lenne Krisztus Urunk kérdése:
> 
> „De amikor eljön az Emberfia, vajon talál-e hitet a földön?”
> 
> Az Úr nem válaszolta meg a kérdést, amelyet viszont nem véletlenül
> tett fel. Lehet, hogy rövidesen megtudjuk a választ.
> 
> 
> On Mon, Apr 28, 2025 at 1:34 PM Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>
> wrote:
>       Az szabadkőművesek olasz Nagypáholya kommünikéjében Ferenc
>       pápát, mint a szadabkőműves eszmék megtestesítőjét
>       (életében és tanításában) valamint a testvériség,
>       alázatosság, és a bolygónkat átölelő humanizmus (amik a
>       szabadkőművesség publikus célkitűzése) előmozdítóját
>       méltatja itt:
>
>          
>        https://www.granloggia.it/francesco-il-papa-degli-ultimi/
>
>       ahonnan pdf formában is letölthető az anyag, csatolom. 
>       Angolul itt:
>
>          
>        https://traditioninaction.org/ProgressivistDoc/A_202_Berg.html
>
>       Ki tudja, lesz-e még az Egyháznak olyan pápája, aki nem a
>       szabadkőművesség, hanem Krisztus mércéjéhez igazítja
>       lépéseit?  Bibliai alapon, a hittel élve sem lehetünk
>       ebben biztosak:
>
>          
>        https://invocabo.wordpress.com/2025/04/27/kapunk-e-idot/
>
>       Gy.
> 
>
>       On Sat, 26 Apr 2025, KEA wrote:
>
>       > Date: Sat, 26 Apr 2025 08:30:00 +0200
>       > From: KEA <kea at turul.banki.hu>
>       > Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       > To: ildiko.sk at gmail.com, grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       > Subject: Re: [Grem] Jezsuita_Ferenc pp.
>       >
>       > Érdekes írás, még akkor is, ha nem érzem benne azt az
>       átütő erőt, hogy
>       > "na most került a helyére bennem az egyház és a pápaság
>       örténetének
>       > elmúlt 50-60-70 éve. Bár nem vagyok történész (sem),
>       abban biztos
>       > vagyok, hogy a felsorolt pápák egyeke sem élt fasiszta
>       rendszer alatt.
>       >
>       > On 4/26/25 1:48 AM, Ildikó Somorjainé Kuźniarski-Zupka
>       wrote:
>       >> A teljes cikk:
>       >>
>       >https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-wai
> ting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2
> 524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-252
>       4585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
>       >> Deepl App segítségével történt fordítása:
>       >>
>       >> “***Konklávé 2025.*
>       >>
>       >> Ferenc pápa és a 2025-ös konklávé: Még mindig várunk
>       egy harmadik
>       >> évezredes pápára
>       >>
>       >> Bár igaz, hogy katolikus hitünk időtlen, a katolikus
>       egyház mégis
>       >> megrekedni látszik a katasztrofális 20. században.
>       >>
>       >>
>       >> A római katolikus egyház még mindig vár egy valóban
>       harmadik évezredes
>       >> pápára. A legutóbbi három pápa - II. János Pál, XVI.
>       Benedek és Ferenc
>       >> pápa - mindhárman inkább a 20., mint a 21. század
>       emberei voltak.
>       >>
>       >> Amikor XVI. Benedek meghalt, elgondolkodtam azon, hogy
>       mind II. János
>       >> Pál, mind Benedek tagja volt annak, amit mi Amerikában
>       "A legnagyobb
>       >> generációnak" nevezünk - azoknak, akik túlélték a
>       totalitarizmus és a
>       >> második világháború borzalmait. Ez hasonló világnézetet
>       adott nekik. Az
>       >> európai történelemmel kapcsolatos perspektívájuk a
>       francia forradalom
>       >> hatásaival és a bal- és jobboldali totalitarizmus
>       felemelkedésével
>       >> kapcsolatos aggodalmakra vonatkozott. Mivel fasiszta és
>       kommunista
>       >> rendszerek alatt éltek, Amerikára úgy tekintettek, mint
>       felszabadítóra
>       >> és menedékre azok számára, akik szabadságot kerestek az
>       elnyomó rezsimek
>       >> elől. Pozitívan tekintettek például a politikai
>       liberalizmusra, és
>       >> csodálták az amerikai vallásszabadság rendszerét, vagy
>       ahogy XVI.
>       >> Benedek nevezte, a "szabad egyház" rendszerét.
>       >>
>       >>
>       >> Ugyanakkor felvetettem, hogy Ferenc pápa, mivel nem
>       európai, hanem
>       >> latin-amerikai, és egy kicsit fiatalabb generációból
>       származik, nem
>       >> ugyanilyen szemlélettel rendelkezik az amerikai
>       politikai kultúráról.
>       >>
>       >>
>       >> Mindazonáltal vannak más hasonlóságok is e három pápa
>       között. Együttesen
>       >> igazi anomáliát alkotnak a pápaság 2000 évre
>       visszanyúló hosszú
>       >> történetében. A lengyel pápa, a német pápa és az
>       argentin pápa megtörték
>       >> a pápaság olasz kézben tartásának hosszú hagyományát az
>       egyetemes
>       >> katolikus egyházban. A leendő konklávéban még mindig az
>       európai
>       >> bíborosok vannak a legnagyobb számban; és közülük is az
>       olasz bíborosok
>       >> száma a legnagyobb.
>       >>
>       >>
>       >> Ráadásul, bár Ferenc pápa nevezetesen az első újvilági
>       pápa, őt is,
>       >> akárcsak II. János Pált és XVI. Benedeket, nagyon is a
>       20. század világa
>       >> formálta. Latin-Amerikában nőtt fel a hidegháború
>       idején, amikor a
>       >> radikális baloldali gerillaerők, amelyeket gyakran a
>       Szovjetunió
>       >> kommunista pénze támogatott, összecsaptak a jobboldali
>       katonai
>       >> rezsimekkel. A papi hivatásra az 1960-as évek végén, a
>       II. vatikáni
>       >> zsinat utáni zűrzavar és hullámvölgy közepette
>       érkezett.
>       >>
>       >>
>       >> Akkor csatlakozott a jezsuitákhoz, amikor a jezsuiták
>       soraiban a
>       >> "felszabadítás teológiája" terjedt el - a marxizmus és
>       a
>       >> történelmi-bibliai kritika mérgező keveréke, amely
>       gyakran csökkentette
>       >> az egyéni bűn, Jézus Krisztus istenségének és a
>       halhatatlan lelkek
>       >> örökkévalóságban való megváltásának hangsúlyát, és
>       Jézust pusztán emberi
>       >> társadalmi forradalmárként ábrázolta, akinek célja
>       Isten országának
>       >> földi megvalósítása, mint valami szocialista utópia.
>       Korai szolgálata az
>       >> Egyházon belüli csendes belső szakadás kontextusában
>       alakult ki, amelyet
>       >> a Humanae Vitae emberi szexualitásról és házasságról
>       szóló tanítással
>       >> kapcsolatos nézeteltérések okoztak, amely hangsúlyozta,
>       hogy minden
>       >> házasságnak az életért és az életre nyitottnak kell
>       lennie, és elítélte
>       >> a fogamzásgátlást, mint az emberi szexualitás céljait
>       felforgatót, mind
>       >> az egyesülést, mind a nemzést szolgálót.
>       >>
>       >>
>       >> Ferenc pápa pápasága tehát sok szempontból nem a várt
>       folytatása volt
>       >> II. János Pál és XVI. Benedek munkájának, amely a II.
>       vatikáni zsinatra
>       >> vonatkozó folytonosság hermeneutikájának
>       stabilizálására és az egyház
>       >> emberi szexualitásról szóló katekézisének elmélyítésére
>       irányult a "Test
>       >> teológiája" irányába. Ferenc pápa pápasága gyakran az
>       1970-es évekbe
>       >> való visszautalásnak tűnt.
>       >>
>       >>
>       >> János Pál II. generáció egyháza határozottan maga
>       mögött hagyta az
>       >> 1970-es éveket. Túlléptek az 1970-es évek progresszív
>       teológiáján és a
>       >> hippi gitáros tömegeken. Felfedezték a liturgikus
>       hagyomány szépségét,
>       >> mint valami újat és frisset - valami, ami nagyon közel
>       áll XVI. Benedek
>       >> szívéhez. Újjáélesztették a házasság és a család
>       kultúráját, valamint a
>       >> valódi nőiesség és férfiasság megbecsülését - ez volt
>       az, ami II. János
>       >> Pál apostolságának központi eleme volt már fiatal pap
>       korában is. A
>       >> hetvenes évekből kilépve, élénk tanúságot tettek arról,
>       hogy a katolikus
>       >> egyház milyen módon kínál gyógyszert a modern
>       társadalmi életet sújtó
>       >> számos betegségre.
>       >>
>       >>
>       >> A római katolikus egyháznak még nem volt - és talán
>       több generáción
>       >> keresztül nem is lesz - olyan pápája, aki "a II. János
>       Pál-generációból
>       >> való", aki felerősíti az egyház liturgiájának,
>       hagyományának, valamint a
>       >> családnak mint a társadalom elsődleges egységének
>       központi szerepéről
>       >> szóló erkölcsi és társadalmi tanításnak az e generáció
>       által teljes
>       >> mellszélességgel és bocsánatkérés nélkül vállalt
>       szerepét. A konklávéban
>       >> részt vevő vagy pápabírónak tekintett bíborosok közül
>       sokan a 70-es
>       >> éveikben járnak, és nem igazán "tartoznak" ehhez az új
>       és gyorsan
>       >> növekvő, II. János Pál utáni egyházhoz.
>       >>
>       >>
>       >> Az a tendencia, hogy a média visszahatásától való
>       félelem miatt minden
>       >> kérdést tétován liberális terminológiába burkolnak, azt
>       mutatja, hogy
>       >> nem veszik észre, hogy a 21. századi internetes
>       forradalom miként
>       >> szabadította fel a fiatalokat a mainstream média
>       fojtogató hatalma alól.
>       >> Az a tendencia, hogy a nők tiszteletben tartása az
>       egyházban
>       >> megköveteli, hogy a papságban vagy a Római Kúrián belül
>       a hagyományosan
>       >> férfi szerepekbe foglalják őket, ahelyett, hogy nyíltan
>       ünnepelnék a női
>       >> szerepeket - amelyek elvesztése a család és a
>       társadalom egészének
>       >> széteséséhez vezetett -, figyelmen kívül hagyja a
>       fiatalok körében - még
>       >> a nem katolikus körökben is - azt a tendenciát, hogy
>       újra felfedezik
>       >> ezeket az értékeket az LMBTQ+ mozgalom
>       aszexualitásának,
>       >> nemsemlegességének, de hiperszexualitásának agresszív
>       nyomulásával szemben.
>       >>
>       >>
>       >> Vajon a konklávé bíborosai "hazafutnak a mamához", és
>       egyszerűen egy
>       >> biztonságos, olasz jelöltet választanak, aki
>       együttműködik a Római
>       >> Kúriával, ahelyett, hogy elgáncsolná az olasz
>       dominanciájú egyház, mint
>       >> egyetemes, jelentős bürokratikus struktúrával
>       rendelkező intézmény
>       >> működését? Egy olasz pápa megválasztása három pápa és
>       fél évszázadnyi
>       >> nem olasz pápa után "visszatérést jelenthetne a
>       normalitáshoz".
>       >>
>       >>
>       >> Vajon a konklávé bíborosai olyan pápát keresnek majd,
>       aki "érti" az
>       >> ezredforduló elején bekövetkezett sarkot, egy olyan
>       pápát, aki a
>       >> fiatalabb generációhoz tartozik, akinek az 1970-es évek
>       progresszivitása
>       >> nem új, hanem szánalmasan elavult? A katolikus egyház
>       nem haldoklik az
>       >> ősi hagyományok és liturgia súlya alatt, ahogy az
>       1970-es évek
>       >> progresszívái gondolták; a katolikus egyház növekszik
>       Latin-Amerikában,
>       >> Afrikában, Ázsiában, sőt az Egyesült Államokban és
>       Európában is a hitre
>       >> tért fiatalok körében, akiket a II. János Pál-generáció
>       evangelizációs
>       >> erőfeszítései vonzottak az új médiában.
>       >>
>       >>
>       >> 25 éve - negyed évszázada - vagyunk a harmadik
>       évezredben. A katolikus
>       >> hit történetéről való gondolkodáshoz szükséges hosszú
>       történelmi
>       >> távlatokat tekintve ez csupán egy szempillantás. Lehet,
>       hogy még 25 évbe
>       >> telik, amíg a II. János Pál-féle forradalom teljes
>       hatását látjuk az
>       >> egyetemes egyház életében. De a katolicizmus új
>       tavaszának jelei helyi
>       >> szinten már láthatóak bárki számára, akinek van szeme,
>       hogy lássa.
>       >>
>       >>
>       >> Szerző
>       >>
>       >> Susan Hanssen
>       <https://crisismagazine.com/author/susan-hanssen>
>       >>
>       >> Susan Hanssen professzor a Dallasi Egyetem
>       történészprofesszora, ahol a
>       >> tanév során a dallasi kampuszon amerikai civilizációt,
>       nyáron pedig a
>       >> római kampuszon nyugati civilizációt tanít."
>       >>
>       >> Szeretettel:
>       >> Ildikó
>       >>
>       >>
>       >> Emoke Greschik <greschem at gmail.com
>       <mailto:greschem at gmail.com>>
>       >> (időpont: 2025. ápr. 25., P, 5:19) ezt írta:
>       >>
>       >>     Itt van egy cikk részlet arról, hogy milyen
>       sajnálatos változás
>       >>     történt a jezsuita rendben, ami valószínűleg Ferenc
>       pápa
>       >>     formálódására is hatással lehetett:
>       >>
>       >>     ..........
>       >>
>       >>     *He *(Pope Francis)*joined the Jesuits**at a time
>       of the rise of
>       >>     “liberation theology” inJesuit ranks*—*a toxic
>       mixture of Marxism
>       >>     with historical-biblical criticism that often
>       reducedthe emphasis on
>       >>     individual sin*, *the divinity of Jesus Christ*,
>       and the redemption
>       >>     of immortal souls in eternity, *portraying Jesus
>       asa merely human
>       >>     social revolutionary aiming to bring about the
>       kingdom of God on
>       >>     earth* *like some socialist utopia*.*His early
>       ministry**developed
>       >>     in the context of* *a silent internal schism in the
>       Church caused by
>       >>     dissent on *t*he teaching of /Humanae Vitae/ on
>       human sexuality and
>       >>     marriage, which emphasized the need for every
>       marriage to be for
>       >>     life and open to life and condemning contraception
>       as subversive of
>       >>     the very ends of human sexuality, both unitive and
>       procreative. *
>       >>
>       >>     So, in many ways, the papacy of Pope Francis was
>       not the expected
>       >>     follow-up to John Paul II’s and Benedict XVI’s work
>       of stabilizing
>       >>     the hermeneutic of continuity regarding the Second
>       Vatican Council
>       >>     and deepening the Church’s catechesis on human
>       sexuality in the
>       >>     direction of the “Theology of the Body.” Pope
>       Francis’ papacy often
>       >>     felt like a throwback to the 1970s.
>       >>
>       >>     .........
>       >>
>       >>     forrás:
>       >>
>       >https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-wai
> ting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2
> 524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-252
>       4585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
>       >>
>       >>
>       >>
>       >>     On Tue, Apr 22, 2025 at 9:25 PM KEA
>       <kea at turul.banki.hu
>       >>     <mailto:kea at turul.banki.hu>> wrote:
>       >>
>       >>           > Ferenc pápa felé, amiért szerinte ő
>       /"melegbarát püspököket,
>       >>         érsekeket
>       >>           > és bíborosokat"/ nevez ki. /"Ez egy
>       trend."/
>       >>
>       >>         "Esz nem éppen felebaráti mondás, de ő ikaszán
>       nem felebarát, hanem
>       >>         egész barátságtalan."
>       >>
>       >>         --
>       >>
>       >>         Üdvrivalgással:
>       >>         KEA.
>       >>
>       >>     _______________________________________________
>       >>     Grem mailing list
>       >>     Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>       >>     http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>       >>
>       >>
>       >> _______________________________________________
>       >> Grem mailing list
>       >> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       >> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>       >>
>       >
>       > --
>       >
>       > Üdvrivalgással:
>       > KEA.
>       > _______________________________________________
>       > Grem mailing list
>       > Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       > http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>       >_______________________________________________
>       Grem mailing list
>       Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> 
> 
>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról