[Grem] Jezsuita_Ferenc pp.

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2025. Ápr. 28., H, 13:53:16 CEST


Úgy látszik a cikk írója nincs tisztában azzal, hogy Sarah bíboros már
elmúlt 80 éves, tehát ő már nincs a pápának megválasztható bíborosok között.

On Mon, Apr 28, 2025 at 1:49 PM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:

> Bemásolom ide a Gyuszi által magyar nyelven kiküldött cikket
>
> Kapunk-e időt? <https://invocabo.wordpress.com/2025/04/27/kapunk-e-idot/>
> https://invocabo.wordpress.com/2025/04/27/kapunk-e-idot/
>
> Sok minden a helyére került húsvét nyolcadában, mi pedig csodálhatjuk
> Isten kifürkészhetetlen útjait. Korábban sokan imádkoztunk Franciscus
> megtéréséért, és ő időt kapott: az Úr a halál torkából is engedte
> visszatérni, hogy aztán látszólag mégis kihasználatlanul teljen el a
> kegyelmi idő. Hiszen biztosan nem következett be látványos megtérése, és
> Isten tudja, hogy ha nem is látványosan, bekövetkezett-e egyáltalán. Mert
> nem ez szolgálta Isten dicsőségét.
>
> Olvasom közben az ömlengő értékeléseket, az utolsó „I love
> you”-vallomásokat, és várom az áldott csendet, amikor nemsokára ezek is
> elhalnak és oszlásnak indulnak. Mert ez biztosan bekövetkezik. Beleégett a
> retinámba és hallóidegeimbe ahogy a Franciscus halálhíréről szentmise
> közben értesülő idősebb, szikártermetű úr önkéntelenül felszakadó sóhajban
> Istennek adott hálát a végért. Mert valójában megkönnyebbülés Franciscus
> ámokfutásának vége. És a rá vonatkozó ítélet megszületett, még akkor is, ha
> én csak a végítélet napján fogom megtudni bizonyossággal, hogy vajon ő a
> világtörténelem legrosszabb vagy második legrosszabb pápája volt-e.
>
> Mert még nincs vége a történelemnek, és talán ismét pápát választanak, ha
> az Úr megengedi, így hamarosan kiderülhet az, ami leginkább foglalkoztat
> egy ideje: hogy vajon kap-e időt az egyház a megújulásra vagy sem. Vajon
> az, ami az ariánus válság, a képrombolás, az első pornokrácia, a luderi
> dög-lázadás után bekövetkezett már egyszer, a megújulás, megtörténik-e most
> is, amikor minden korábbi erkölcsi, hitbeli válságot meghaladó, azokat mind
> magába foglaló és meghaladó tragikus helyzetben van az egyház?
>
> Olvasom a tippeket is a következő pápa személyéről, az elemzéseket, hogy
> ki kivel, ki ellen, milyen esélyekkel, ki lenne a kívánatos jelölt. De
> továbbra is azt gondolom, hogy a Szentlélek nem veszi el a bíborosok szabad
> akaratát, így bár kétségkívül cselekedhetnének jót a “szerecsenek” (Jer
> 13,23), és megválaszthatnának egy jó embert is maguk közül, de emberi
> számítás szerint felettébb valószínűtlen lenne a bíborba öltözött
> leopárducoknak levetkőzni csíkjaikat vagy foltjaikat. Ezért Sarah bíboros
> pápává választását szegényes fantáziámmal sajnos csak úgy tudnám
> elképzelni, ha ráomlik a Sixtus-kápolna a konklávéra, és csak három bíboros
> jönne elő élve a romok közül, akik 2-1 arányban megválasztanák őt. Ahogy
> egykori szerzetes tanárom mondaná erre: nincs kizárva, miszerint
> lehetséges, ámbár nem valószínű… Nagyon nem valószínű. De ha ez az igen
> valószínűtlen fordulat mégis bekövetkezne, az annak lenne biztos jele, hogy
> visszaáll az igazság az egyházban és vele visszatérhetünk a hit útjára,
> tehát lesz ideje az egyháznak megújulni.
>
> De ugyanilyen biztos jel lenne az ellenkezőre, ha a jelenleg legnagyobb
> esélyesnek nevezett Parolin következne a pápai trónon. Ha ez megtörténne,
> az annak lenne ordító jele, hogy igaza volt Szent Alfonznak. Az egyháznak
> ugyanúgy a kereszten kell kínszenvedések közepette meghalnia, mint az ő
> fejének, Jézus Krisztusnak, így a dicsőséges feltámadása a végítélet napján
> fog bekövetkezni, amely azonnal követné halálát. Mert nem lehetséges, hogy
> Isten ne szolgáltasson igazságot vértanú választottjainak, ahogy azt ő maga
> megígérte:
>
> „*Hát Isten nem szolgáltat-e igazságot választottainak, akik éjjel-nappal
> hozzá kiáltanak? Vajon megvárakoztatja őket? Mondom nektek: hamarosan
> igazságot szolgáltat nekik.*” (Lk 18,7)
>
> És ha bekövetkezik az emberileg valószínű forgatókönyv, a sötétség pedig
> megkapja a maga óráját sokak hitének és életének kioltására, még
> aktuálisabb lenne Krisztus Urunk kérdése:
>
> *„De amikor eljön az Emberfia, vajon talál-e hitet a földön?”*
>
> Az Úr nem válaszolta meg a kérdést, amelyet viszont nem véletlenül tett
> fel. Lehet, hogy rövidesen megtudjuk a választ.
>
> On Mon, Apr 28, 2025 at 1:34 PM Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>
> wrote:
>
>> Az szabadkőművesek olasz Nagypáholya kommünikéjében Ferenc pápát, mint a
>> szadabkőműves eszmék megtestesítőjét (életében és tanításában) valamint a
>> testvériség, alázatosság, és a bolygónkat átölelő humanizmus (amik a
>> szabadkőművesség publikus célkitűzése) előmozdítóját méltatja itt:
>>
>>      https://www.granloggia.it/francesco-il-papa-degli-ultimi/
>>
>> ahonnan pdf formában is letölthető az anyag, csatolom.  Angolul itt:
>>
>>      https://traditioninaction.org/ProgressivistDoc/A_202_Berg.html
>>
>> Ki tudja, lesz-e még az Egyháznak olyan pápája, aki nem a
>> szabadkőművesség, hanem Krisztus mércéjéhez igazítja lépéseit?  Bibliai
>> alapon, a hittel élve sem lehetünk ebben biztosak:
>>
>>      https://invocabo.wordpress.com/2025/04/27/kapunk-e-idot/
>>
>> Gy.
>>
>>
>> On Sat, 26 Apr 2025, KEA wrote:
>>
>> > Date: Sat, 26 Apr 2025 08:30:00 +0200
>> > From: KEA <kea at turul.banki.hu>
>> > Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> > To: ildiko.sk at gmail.com, grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> > Subject: Re: [Grem] Jezsuita_Ferenc pp.
>> >
>> > Érdekes írás, még akkor is, ha nem érzem benne azt az átütő erőt, hogy
>> > "na most került a helyére bennem az egyház és a pápaság örténetének
>> > elmúlt 50-60-70 éve. Bár nem vagyok történész (sem), abban biztos
>> > vagyok, hogy a felsorolt pápák egyeke sem élt fasiszta rendszer alatt.
>> >
>> > On 4/26/25 1:48 AM, Ildikó Somorjainé Kuźniarski-Zupka wrote:
>> >> A teljes cikk:
>> >>
>> >
>> https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
>> >> Deepl App segítségével történt fordítása:
>> >>
>> >> “***Konklávé 2025.*
>> >>
>> >> Ferenc pápa és a 2025-ös konklávé: Még mindig várunk egy harmadik
>> >> évezredes pápára
>> >>
>> >> Bár igaz, hogy katolikus hitünk időtlen, a katolikus egyház mégis
>> >> megrekedni látszik a katasztrofális 20. században.
>> >>
>> >>
>> >> A római katolikus egyház még mindig vár egy valóban harmadik évezredes
>> >> pápára. A legutóbbi három pápa - II. János Pál, XVI. Benedek és Ferenc
>> >> pápa - mindhárman inkább a 20., mint a 21. század emberei voltak.
>> >>
>> >> Amikor XVI. Benedek meghalt, elgondolkodtam azon, hogy mind II. János
>> >> Pál, mind Benedek tagja volt annak, amit mi Amerikában "A legnagyobb
>> >> generációnak" nevezünk - azoknak, akik túlélték a totalitarizmus és a
>> >> második világháború borzalmait. Ez hasonló világnézetet adott nekik.
>> Az
>> >> európai történelemmel kapcsolatos perspektívájuk a francia forradalom
>> >> hatásaival és a bal- és jobboldali totalitarizmus felemelkedésével
>> >> kapcsolatos aggodalmakra vonatkozott. Mivel fasiszta és kommunista
>> >> rendszerek alatt éltek, Amerikára úgy tekintettek, mint felszabadítóra
>> >> és menedékre azok számára, akik szabadságot kerestek az elnyomó
>> rezsimek
>> >> elől. Pozitívan tekintettek például a politikai liberalizmusra, és
>> >> csodálták az amerikai vallásszabadság rendszerét, vagy ahogy XVI.
>> >> Benedek nevezte, a "szabad egyház" rendszerét.
>> >>
>> >>
>> >> Ugyanakkor felvetettem, hogy Ferenc pápa, mivel nem európai, hanem
>> >> latin-amerikai, és egy kicsit fiatalabb generációból származik, nem
>> >> ugyanilyen szemlélettel rendelkezik az amerikai politikai kultúráról.
>> >>
>> >>
>> >> Mindazonáltal vannak más hasonlóságok is e három pápa között.
>> Együttesen
>> >> igazi anomáliát alkotnak a pápaság 2000 évre visszanyúló hosszú
>> >> történetében. A lengyel pápa, a német pápa és az argentin pápa
>> megtörték
>> >> a pápaság olasz kézben tartásának hosszú hagyományát az egyetemes
>> >> katolikus egyházban. A leendő konklávéban még mindig az európai
>> >> bíborosok vannak a legnagyobb számban; és közülük is az olasz
>> bíborosok
>> >> száma a legnagyobb.
>> >>
>> >>
>> >> Ráadásul, bár Ferenc pápa nevezetesen az első újvilági pápa, őt is,
>> >> akárcsak II. János Pált és XVI. Benedeket, nagyon is a 20. század
>> világa
>> >> formálta. Latin-Amerikában nőtt fel a hidegháború idején, amikor a
>> >> radikális baloldali gerillaerők, amelyeket gyakran a Szovjetunió
>> >> kommunista pénze támogatott, összecsaptak a jobboldali katonai
>> >> rezsimekkel. A papi hivatásra az 1960-as évek végén, a II. vatikáni
>> >> zsinat utáni zűrzavar és hullámvölgy közepette érkezett.
>> >>
>> >>
>> >> Akkor csatlakozott a jezsuitákhoz, amikor a jezsuiták soraiban a
>> >> "felszabadítás teológiája" terjedt el - a marxizmus és a
>> >> történelmi-bibliai kritika mérgező keveréke, amely gyakran
>> csökkentette
>> >> az egyéni bűn, Jézus Krisztus istenségének és a halhatatlan lelkek
>> >> örökkévalóságban való megváltásának hangsúlyát, és Jézust pusztán
>> emberi
>> >> társadalmi forradalmárként ábrázolta, akinek célja Isten országának
>> >> földi megvalósítása, mint valami szocialista utópia. Korai szolgálata
>> az
>> >> Egyházon belüli csendes belső szakadás kontextusában alakult ki,
>> amelyet
>> >> a Humanae Vitae emberi szexualitásról és házasságról szóló tanítással
>> >> kapcsolatos nézeteltérések okoztak, amely hangsúlyozta, hogy minden
>> >> házasságnak az életért és az életre nyitottnak kell lennie, és
>> elítélte
>> >> a fogamzásgátlást, mint az emberi szexualitás céljait felforgatót,
>> mind
>> >> az egyesülést, mind a nemzést szolgálót.
>> >>
>> >>
>> >> Ferenc pápa pápasága tehát sok szempontból nem a várt folytatása volt
>> >> II. János Pál és XVI. Benedek munkájának, amely a II. vatikáni
>> zsinatra
>> >> vonatkozó folytonosság hermeneutikájának stabilizálására és az egyház
>> >> emberi szexualitásról szóló katekézisének elmélyítésére irányult a
>> "Test
>> >> teológiája" irányába. Ferenc pápa pápasága gyakran az 1970-es évekbe
>> >> való visszautalásnak tűnt.
>> >>
>> >>
>> >> János Pál II. generáció egyháza határozottan maga mögött hagyta az
>> >> 1970-es éveket. Túlléptek az 1970-es évek progresszív teológiáján és a
>> >> hippi gitáros tömegeken. Felfedezték a liturgikus hagyomány szépségét,
>> >> mint valami újat és frisset - valami, ami nagyon közel áll XVI.
>> Benedek
>> >> szívéhez. Újjáélesztették a házasság és a család kultúráját, valamint
>> a
>> >> valódi nőiesség és férfiasság megbecsülését - ez volt az, ami II.
>> János
>> >> Pál apostolságának központi eleme volt már fiatal pap korában is. A
>> >> hetvenes évekből kilépve, élénk tanúságot tettek arról, hogy a
>> katolikus
>> >> egyház milyen módon kínál gyógyszert a modern társadalmi életet sújtó
>> >> számos betegségre.
>> >>
>> >>
>> >> A római katolikus egyháznak még nem volt - és talán több generáción
>> >> keresztül nem is lesz - olyan pápája, aki "a II. János
>> Pál-generációból
>> >> való", aki felerősíti az egyház liturgiájának, hagyományának, valamint
>> a
>> >> családnak mint a társadalom elsődleges egységének központi szerepéről
>> >> szóló erkölcsi és társadalmi tanításnak az e generáció által teljes
>> >> mellszélességgel és bocsánatkérés nélkül vállalt szerepét. A
>> konklávéban
>> >> részt vevő vagy pápabírónak tekintett bíborosok közül sokan a 70-es
>> >> éveikben járnak, és nem igazán "tartoznak" ehhez az új és gyorsan
>> >> növekvő, II. János Pál utáni egyházhoz.
>> >>
>> >>
>> >> Az a tendencia, hogy a média visszahatásától való félelem miatt minden
>> >> kérdést tétován liberális terminológiába burkolnak, azt mutatja, hogy
>> >> nem veszik észre, hogy a 21. századi internetes forradalom miként
>> >> szabadította fel a fiatalokat a mainstream média fojtogató hatalma
>> alól.
>> >> Az a tendencia, hogy a nők tiszteletben tartása az egyházban
>> >> megköveteli, hogy a papságban vagy a Római Kúrián belül a
>> hagyományosan
>> >> férfi szerepekbe foglalják őket, ahelyett, hogy nyíltan ünnepelnék a
>> női
>> >> szerepeket - amelyek elvesztése a család és a társadalom egészének
>> >> széteséséhez vezetett -, figyelmen kívül hagyja a fiatalok körében -
>> még
>> >> a nem katolikus körökben is - azt a tendenciát, hogy újra felfedezik
>> >> ezeket az értékeket az LMBTQ+ mozgalom aszexualitásának,
>> >> nemsemlegességének, de hiperszexualitásának agresszív nyomulásával
>> szemben.
>> >>
>> >>
>> >> Vajon a konklávé bíborosai "hazafutnak a mamához", és egyszerűen egy
>> >> biztonságos, olasz jelöltet választanak, aki együttműködik a Római
>> >> Kúriával, ahelyett, hogy elgáncsolná az olasz dominanciájú egyház,
>> mint
>> >> egyetemes, jelentős bürokratikus struktúrával rendelkező intézmény
>> >> működését? Egy olasz pápa megválasztása három pápa és fél évszázadnyi
>> >> nem olasz pápa után "visszatérést jelenthetne a normalitáshoz".
>> >>
>> >>
>> >> Vajon a konklávé bíborosai olyan pápát keresnek majd, aki "érti" az
>> >> ezredforduló elején bekövetkezett sarkot, egy olyan pápát, aki a
>> >> fiatalabb generációhoz tartozik, akinek az 1970-es évek
>> progresszivitása
>> >> nem új, hanem szánalmasan elavult? A katolikus egyház nem haldoklik az
>> >> ősi hagyományok és liturgia súlya alatt, ahogy az 1970-es évek
>> >> progresszívái gondolták; a katolikus egyház növekszik
>> Latin-Amerikában,
>> >> Afrikában, Ázsiában, sőt az Egyesült Államokban és Európában is a
>> hitre
>> >> tért fiatalok körében, akiket a II. János Pál-generáció evangelizációs
>> >> erőfeszítései vonzottak az új médiában.
>> >>
>> >>
>> >> 25 éve - negyed évszázada - vagyunk a harmadik évezredben. A katolikus
>> >> hit történetéről való gondolkodáshoz szükséges hosszú történelmi
>> >> távlatokat tekintve ez csupán egy szempillantás. Lehet, hogy még 25
>> évbe
>> >> telik, amíg a II. János Pál-féle forradalom teljes hatását látjuk az
>> >> egyetemes egyház életében. De a katolicizmus új tavaszának jelei helyi
>> >> szinten már láthatóak bárki számára, akinek van szeme, hogy lássa.
>> >>
>> >>
>> >> Szerző
>> >>
>> >> Susan Hanssen <https://crisismagazine.com/author/susan-hanssen>
>> >>
>> >> Susan Hanssen professzor a Dallasi Egyetem történészprofesszora, ahol
>> a
>> >> tanév során a dallasi kampuszon amerikai civilizációt, nyáron pedig a
>> >> római kampuszon nyugati civilizációt tanít."
>> >>
>> >> Szeretettel:
>> >> Ildikó
>> >>
>> >>
>> >> Emoke Greschik <greschem at gmail.com <mailto:greschem at gmail.com>>
>> >> (időpont: 2025. ápr. 25., P, 5:19) ezt írta:
>> >>
>> >>     Itt van egy cikk részlet arról, hogy milyen sajnálatos változás
>> >>     történt a jezsuita rendben, ami valószínűleg Ferenc pápa
>> >>     formálódására is hatással lehetett:
>> >>
>> >>     ..........
>> >>
>> >>     *He *(Pope Francis)*joined the Jesuits**at a time of the rise of
>> >>     “liberation theology” inJesuit ranks*—*a toxic mixture of Marxism
>> >>     with historical-biblical criticism that often reducedthe emphasis
>> on
>> >>     individual sin*, *the divinity of Jesus Christ*, and the redemption
>> >>     of immortal souls in eternity, *portraying Jesus asa merely human
>> >>     social revolutionary aiming to bring about the kingdom of God on
>> >>     earth* *like some socialist utopia*.*His early ministry**developed
>> >>     in the context of* *a silent internal schism in the Church caused
>> by
>> >>     dissent on *t*he teaching of /Humanae Vitae/ on human sexuality and
>> >>     marriage, which emphasized the need for every marriage to be for
>> >>     life and open to life and condemning contraception as subversive of
>> >>     the very ends of human sexuality, both unitive and procreative. *
>> >>
>> >>     So, in many ways, the papacy of Pope Francis was not the expected
>> >>     follow-up to John Paul II’s and Benedict XVI’s work of stabilizing
>> >>     the hermeneutic of continuity regarding the Second Vatican Council
>> >>     and deepening the Church’s catechesis on human sexuality in the
>> >>     direction of the “Theology of the Body.” Pope Francis’ papacy often
>> >>     felt like a throwback to the 1970s.
>> >>
>> >>     .........
>> >>
>> >>     forrás:
>> >>
>> >
>> https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
>> >>
>> >>
>> >>
>> >>     On Tue, Apr 22, 2025 at 9:25 PM KEA <kea at turul.banki.hu
>> >>     <mailto:kea at turul.banki.hu>> wrote:
>> >>
>> >>           > Ferenc pápa felé, amiért szerinte ő /"melegbarát
>> püspököket,
>> >>         érsekeket
>> >>           > és bíborosokat"/ nevez ki. /"Ez egy trend."/
>> >>
>> >>         "Esz nem éppen felebaráti mondás, de ő ikaszán nem felebarát,
>> hanem
>> >>         egész barátságtalan."
>> >>
>> >>         --
>> >>
>> >>         Üdvrivalgással:
>> >>         KEA.
>> >>
>> >>     _______________________________________________
>> >>     Grem mailing list
>> >>     Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>> >>     http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>> >>
>> >>
>> >> _______________________________________________
>> >> Grem mailing list
>> >> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> >> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>> >>
>> >
>> > --
>> >
>> > Üdvrivalgással:
>> > KEA.
>> > _______________________________________________
>> > Grem mailing list
>> > Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> > http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>> >_______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20250428/b216aa60/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról