[Grem] Jezsuita_Ferenc pp.

Ildikó Somorjainé Kuźniarski-Zupka ildiko.sk at gmail.com
2025. Ápr. 26., Szo, 01:48:02 CEST


A teljes cikk:
https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
Deepl App segítségével történt fordítása:

“*Konklávé 2025.*

Ferenc pápa és a 2025-ös konklávé: Még mindig várunk egy harmadik évezredes
pápára

Bár igaz, hogy katolikus hitünk időtlen, a katolikus egyház mégis
megrekedni látszik a katasztrofális 20. században.


A római katolikus egyház még mindig vár egy valóban harmadik évezredes
pápára. A legutóbbi három pápa - II. János Pál, XVI. Benedek és Ferenc pápa
- mindhárman inkább a 20., mint a 21. század emberei voltak.

Amikor XVI. Benedek meghalt, elgondolkodtam azon, hogy mind II. János Pál,
mind Benedek tagja volt annak, amit mi Amerikában "A legnagyobb
generációnak" nevezünk - azoknak, akik túlélték a totalitarizmus és a
második világháború borzalmait. Ez hasonló világnézetet adott nekik. Az
európai történelemmel kapcsolatos perspektívájuk a francia forradalom
hatásaival és a bal- és jobboldali totalitarizmus felemelkedésével
kapcsolatos aggodalmakra vonatkozott. Mivel fasiszta és kommunista
rendszerek alatt éltek, Amerikára úgy tekintettek, mint felszabadítóra és
menedékre azok számára, akik szabadságot kerestek az elnyomó rezsimek elől.
Pozitívan tekintettek például a politikai liberalizmusra, és csodálták az
amerikai vallásszabadság rendszerét, vagy ahogy XVI. Benedek nevezte, a
"szabad egyház" rendszerét.


Ugyanakkor felvetettem, hogy Ferenc pápa, mivel nem európai, hanem
latin-amerikai, és egy kicsit fiatalabb generációból származik, nem
ugyanilyen szemlélettel rendelkezik az amerikai politikai kultúráról.


Mindazonáltal vannak más hasonlóságok is e három pápa között. Együttesen
igazi anomáliát alkotnak a pápaság 2000 évre visszanyúló hosszú
történetében. A lengyel pápa, a német pápa és az argentin pápa megtörték a
pápaság olasz kézben tartásának hosszú hagyományát az egyetemes katolikus
egyházban. A leendő konklávéban még mindig az európai bíborosok vannak a
legnagyobb számban; és közülük is az olasz bíborosok száma a legnagyobb.


Ráadásul, bár Ferenc pápa nevezetesen az első újvilági pápa, őt is,
akárcsak II. János Pált és XVI. Benedeket, nagyon is a 20. század világa
formálta. Latin-Amerikában nőtt fel a hidegháború idején, amikor a
radikális baloldali gerillaerők, amelyeket gyakran a Szovjetunió kommunista
pénze támogatott, összecsaptak a jobboldali katonai rezsimekkel. A papi
hivatásra az 1960-as évek végén, a II. vatikáni zsinat utáni zűrzavar és
hullámvölgy közepette érkezett.


Akkor csatlakozott a jezsuitákhoz, amikor a jezsuiták soraiban a
"felszabadítás teológiája" terjedt el - a marxizmus és a történelmi-bibliai
kritika mérgező keveréke, amely gyakran csökkentette az egyéni bűn, Jézus
Krisztus istenségének és a halhatatlan lelkek örökkévalóságban való
megváltásának hangsúlyát, és Jézust pusztán emberi társadalmi
forradalmárként ábrázolta, akinek célja Isten országának földi
megvalósítása, mint valami szocialista utópia. Korai szolgálata az Egyházon
belüli csendes belső szakadás kontextusában alakult ki, amelyet a Humanae
Vitae emberi szexualitásról és házasságról szóló tanítással kapcsolatos
nézeteltérések okoztak, amely hangsúlyozta, hogy minden házasságnak az
életért és az életre nyitottnak kell lennie, és elítélte a fogamzásgátlást,
mint az emberi szexualitás céljait felforgatót, mind az egyesülést, mind a
nemzést szolgálót.


Ferenc pápa pápasága tehát sok szempontból nem a várt folytatása volt II.
János Pál és XVI. Benedek munkájának, amely a II. vatikáni zsinatra
vonatkozó folytonosság hermeneutikájának stabilizálására és az egyház
emberi szexualitásról szóló katekézisének elmélyítésére irányult a "Test
teológiája" irányába. Ferenc pápa pápasága gyakran az 1970-es évekbe való
visszautalásnak tűnt.


János Pál II. generáció egyháza határozottan maga mögött hagyta az 1970-es
éveket. Túlléptek az 1970-es évek progresszív teológiáján és a hippi
gitáros tömegeken. Felfedezték a liturgikus hagyomány szépségét, mint
valami újat és frisset - valami, ami nagyon közel áll XVI. Benedek
szívéhez. Újjáélesztették a házasság és a család kultúráját, valamint a
valódi nőiesség és férfiasság megbecsülését - ez volt az, ami II. János Pál
apostolságának központi eleme volt már fiatal pap korában is. A hetvenes
évekből kilépve, élénk tanúságot tettek arról, hogy a katolikus egyház
milyen módon kínál gyógyszert a modern társadalmi életet sújtó számos
betegségre.


A római katolikus egyháznak még nem volt - és talán több generáción
keresztül nem is lesz - olyan pápája, aki "a II. János Pál-generációból
való", aki felerősíti az egyház liturgiájának, hagyományának, valamint a
családnak mint a társadalom elsődleges egységének központi szerepéről szóló
erkölcsi és társadalmi tanításnak az e generáció által teljes
mellszélességgel és bocsánatkérés nélkül vállalt szerepét. A konklávéban
részt vevő vagy pápabírónak tekintett bíborosok közül sokan a 70-es
éveikben járnak, és nem igazán "tartoznak" ehhez az új és gyorsan növekvő,
II. János Pál utáni egyházhoz.


Az a tendencia, hogy a média visszahatásától való félelem miatt minden
kérdést tétován liberális terminológiába burkolnak, azt mutatja, hogy nem
veszik észre, hogy a 21. századi internetes forradalom miként szabadította
fel a fiatalokat a mainstream média fojtogató hatalma alól. Az a tendencia,
hogy a nők tiszteletben tartása az egyházban megköveteli, hogy a papságban
vagy a Római Kúrián belül a hagyományosan férfi szerepekbe foglalják őket,
ahelyett, hogy nyíltan ünnepelnék a női szerepeket - amelyek elvesztése a
család és a társadalom egészének széteséséhez vezetett -, figyelmen kívül
hagyja a fiatalok körében - még a nem katolikus körökben is - azt a
tendenciát, hogy újra felfedezik ezeket az értékeket az LMBTQ+ mozgalom
aszexualitásának, nemsemlegességének, de hiperszexualitásának agresszív
nyomulásával szemben.


Vajon a konklávé bíborosai "hazafutnak a mamához", és egyszerűen egy
biztonságos, olasz jelöltet választanak, aki együttműködik a Római
Kúriával, ahelyett, hogy elgáncsolná az olasz dominanciájú egyház, mint
egyetemes, jelentős bürokratikus struktúrával rendelkező intézmény
működését? Egy olasz pápa megválasztása három pápa és fél évszázadnyi nem
olasz pápa után "visszatérést jelenthetne a normalitáshoz".


Vajon a konklávé bíborosai olyan pápát keresnek majd, aki "érti" az
ezredforduló elején bekövetkezett sarkot, egy olyan pápát, aki a fiatalabb
generációhoz tartozik, akinek az 1970-es évek progresszivitása nem új,
hanem szánalmasan elavult? A katolikus egyház nem haldoklik az ősi
hagyományok és liturgia súlya alatt, ahogy az 1970-es évek progresszívái
gondolták; a katolikus egyház növekszik Latin-Amerikában, Afrikában,
Ázsiában, sőt az Egyesült Államokban és Európában is a hitre tért fiatalok
körében, akiket a II. János Pál-generáció evangelizációs erőfeszítései
vonzottak az új médiában.


25 éve - negyed évszázada - vagyunk a harmadik évezredben. A katolikus hit
történetéről való gondolkodáshoz szükséges hosszú történelmi távlatokat
tekintve ez csupán egy szempillantás. Lehet, hogy még 25 évbe telik, amíg a
II. János Pál-féle forradalom teljes hatását látjuk az egyetemes egyház
életében. De a katolicizmus új tavaszának jelei helyi szinten már láthatóak
bárki számára, akinek van szeme, hogy lássa.


Szerző

Susan Hanssen <https://crisismagazine.com/author/susan-hanssen>
Susan Hanssen professzor a Dallasi Egyetem történészprofesszora, ahol a
tanév során a dallasi kampuszon amerikai civilizációt, nyáron pedig a római
kampuszon nyugati civilizációt tanít."

Szeretettel:
Ildikó


Emoke Greschik <greschem at gmail.com> (időpont: 2025. ápr. 25., P, 5:19) ezt
írta:

> Itt van egy cikk részlet arról, hogy milyen sajnálatos változás történt a
> jezsuita rendben, ami valószínűleg Ferenc pápa formálódására is hatással
> lehetett:
>
> ..........
>
> *He *(Pope Francis)* joined the Jesuits** at a time of the rise of
> “liberation theology” in Jesuit ranks*—*a toxic mixture of Marxism with
> historical-biblical criticism that often reduced the emphasis on individual
> sin*, *the divinity of Jesus Christ*, and the redemption of immortal
> souls in eternity, *portraying Jesus as a merely human social
> revolutionary aiming to bring about the kingdom of God on earth* *like
> some socialist utopia*.* His early ministry* *developed in the context of* *a
> silent internal schism in the Church caused by dissent on *t*he teaching
> of Humanae Vitae on human sexuality and marriage, which emphasized the need
> for every marriage to be for life and open to life and condemning
> contraception as subversive of the very ends of human sexuality, both
> unitive and procreative. *
>
> So, in many ways, the papacy of Pope Francis was not the expected
> follow-up to John Paul II’s and Benedict XVI’s work of stabilizing the
> hermeneutic of continuity regarding the Second Vatican Council and
> deepening the Church’s catechesis on human sexuality in the direction of
> the “Theology of the Body.” Pope Francis’ papacy often felt like a
> throwback to the 1970s.
>
> .........
>
> forrás:
>
> https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
>
>
> On Tue, Apr 22, 2025 at 9:25 PM KEA <kea at turul.banki.hu> wrote:
>
>>  > Ferenc pápa felé, amiért szerinte ő /"melegbarát püspököket, érsekeket
>>  > és bíborosokat"/ nevez ki. /"Ez egy trend."/
>>
>> "Esz nem éppen felebaráti mondás, de ő ikaszán nem felebarát, hanem
>> egész barátságtalan."
>>
>> --
>>
>> Üdvrivalgással:
>> KEA.
>>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20250426/c31babc7/attachment.html>
--------- következő rész ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: F51F0675-3E5D-4F16-A4FF-01240849AA4C.png
Type: image/png
Size: 816756 bytes
Desc: nem elérhető
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20250426/c31babc7/attachment.png>
--------- következő rész ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: IMG_8408.jpeg
Type: image/jpeg
Size: 413991 bytes
Desc: nem elérhető
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20250426/c31babc7/attachment.jpeg>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról