[Grem] Jezsuita_Ferenc pp.

KEA kea at turul.banki.hu
2025. Ápr. 26., Szo, 08:30:00 CEST


Érdekes írás, még akkor is, ha nem érzem benne azt az átütő erőt, hogy 
"na most került a helyére bennem az egyház és a pápaság örténetének 
elmúlt 50-60-70 éve. Bár nem vagyok történész (sem), abban biztos 
vagyok, hogy a felsorolt pápák egyeke sem élt fasiszta rendszer alatt.

On 4/26/25 1:48 AM, Ildikó Somorjainé Kuźniarski-Zupka wrote:
> A teljes cikk:
> https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
> Deepl App segítségével történt fordítása:
> 
> “***Konklávé 2025.*
> 
> Ferenc pápa és a 2025-ös konklávé: Még mindig várunk egy harmadik 
> évezredes pápára
> 
> Bár igaz, hogy katolikus hitünk időtlen, a katolikus egyház mégis 
> megrekedni látszik a katasztrofális 20. században.
> 
> 
> A római katolikus egyház még mindig vár egy valóban harmadik évezredes 
> pápára. A legutóbbi három pápa - II. János Pál, XVI. Benedek és Ferenc 
> pápa - mindhárman inkább a 20., mint a 21. század emberei voltak.
> 
> Amikor XVI. Benedek meghalt, elgondolkodtam azon, hogy mind II. János 
> Pál, mind Benedek tagja volt annak, amit mi Amerikában "A legnagyobb 
> generációnak" nevezünk - azoknak, akik túlélték a totalitarizmus és a 
> második világháború borzalmait. Ez hasonló világnézetet adott nekik. Az 
> európai történelemmel kapcsolatos perspektívájuk a francia forradalom 
> hatásaival és a bal- és jobboldali totalitarizmus felemelkedésével 
> kapcsolatos aggodalmakra vonatkozott. Mivel fasiszta és kommunista 
> rendszerek alatt éltek, Amerikára úgy tekintettek, mint felszabadítóra 
> és menedékre azok számára, akik szabadságot kerestek az elnyomó rezsimek 
> elől. Pozitívan tekintettek például a politikai liberalizmusra, és 
> csodálták az amerikai vallásszabadság rendszerét, vagy ahogy XVI. 
> Benedek nevezte, a "szabad egyház" rendszerét.
> 
> 
> Ugyanakkor felvetettem, hogy Ferenc pápa, mivel nem európai, hanem 
> latin-amerikai, és egy kicsit fiatalabb generációból származik, nem 
> ugyanilyen szemlélettel rendelkezik az amerikai politikai kultúráról.
> 
> 
> Mindazonáltal vannak más hasonlóságok is e három pápa között. Együttesen 
> igazi anomáliát alkotnak a pápaság 2000 évre visszanyúló hosszú 
> történetében. A lengyel pápa, a német pápa és az argentin pápa megtörték 
> a pápaság olasz kézben tartásának hosszú hagyományát az egyetemes 
> katolikus egyházban. A leendő konklávéban még mindig az európai 
> bíborosok vannak a legnagyobb számban; és közülük is az olasz bíborosok 
> száma a legnagyobb.
> 
> 
> Ráadásul, bár Ferenc pápa nevezetesen az első újvilági pápa, őt is, 
> akárcsak II. János Pált és XVI. Benedeket, nagyon is a 20. század világa 
> formálta. Latin-Amerikában nőtt fel a hidegháború idején, amikor a 
> radikális baloldali gerillaerők, amelyeket gyakran a Szovjetunió 
> kommunista pénze támogatott, összecsaptak a jobboldali katonai 
> rezsimekkel. A papi hivatásra az 1960-as évek végén, a II. vatikáni 
> zsinat utáni zűrzavar és hullámvölgy közepette érkezett.
> 
> 
> Akkor csatlakozott a jezsuitákhoz, amikor a jezsuiták soraiban a 
> "felszabadítás teológiája" terjedt el - a marxizmus és a 
> történelmi-bibliai kritika mérgező keveréke, amely gyakran csökkentette 
> az egyéni bűn, Jézus Krisztus istenségének és a halhatatlan lelkek 
> örökkévalóságban való megváltásának hangsúlyát, és Jézust pusztán emberi 
> társadalmi forradalmárként ábrázolta, akinek célja Isten országának 
> földi megvalósítása, mint valami szocialista utópia. Korai szolgálata az 
> Egyházon belüli csendes belső szakadás kontextusában alakult ki, amelyet 
> a Humanae Vitae emberi szexualitásról és házasságról szóló tanítással 
> kapcsolatos nézeteltérések okoztak, amely hangsúlyozta, hogy minden 
> házasságnak az életért és az életre nyitottnak kell lennie, és elítélte 
> a fogamzásgátlást, mint az emberi szexualitás céljait felforgatót, mind 
> az egyesülést, mind a nemzést szolgálót.
> 
> 
> Ferenc pápa pápasága tehát sok szempontból nem a várt folytatása volt 
> II. János Pál és XVI. Benedek munkájának, amely a II. vatikáni zsinatra 
> vonatkozó folytonosság hermeneutikájának stabilizálására és az egyház 
> emberi szexualitásról szóló katekézisének elmélyítésére irányult a "Test 
> teológiája" irányába. Ferenc pápa pápasága gyakran az 1970-es évekbe 
> való visszautalásnak tűnt.
> 
> 
> János Pál II. generáció egyháza határozottan maga mögött hagyta az 
> 1970-es éveket. Túlléptek az 1970-es évek progresszív teológiáján és a 
> hippi gitáros tömegeken. Felfedezték a liturgikus hagyomány szépségét, 
> mint valami újat és frisset - valami, ami nagyon közel áll XVI. Benedek 
> szívéhez. Újjáélesztették a házasság és a család kultúráját, valamint a 
> valódi nőiesség és férfiasság megbecsülését - ez volt az, ami II. János 
> Pál apostolságának központi eleme volt már fiatal pap korában is. A 
> hetvenes évekből kilépve, élénk tanúságot tettek arról, hogy a katolikus 
> egyház milyen módon kínál gyógyszert a modern társadalmi életet sújtó 
> számos betegségre.
> 
> 
> A római katolikus egyháznak még nem volt - és talán több generáción 
> keresztül nem is lesz - olyan pápája, aki "a II. János Pál-generációból 
> való", aki felerősíti az egyház liturgiájának, hagyományának, valamint a 
> családnak mint a társadalom elsődleges egységének központi szerepéről 
> szóló erkölcsi és társadalmi tanításnak az e generáció által teljes 
> mellszélességgel és bocsánatkérés nélkül vállalt szerepét. A konklávéban 
> részt vevő vagy pápabírónak tekintett bíborosok közül sokan a 70-es 
> éveikben járnak, és nem igazán "tartoznak" ehhez az új és gyorsan 
> növekvő, II. János Pál utáni egyházhoz.
> 
> 
> Az a tendencia, hogy a média visszahatásától való félelem miatt minden 
> kérdést tétován liberális terminológiába burkolnak, azt mutatja, hogy 
> nem veszik észre, hogy a 21. századi internetes forradalom miként 
> szabadította fel a fiatalokat a mainstream média fojtogató hatalma alól. 
> Az a tendencia, hogy a nők tiszteletben tartása az egyházban 
> megköveteli, hogy a papságban vagy a Római Kúrián belül a hagyományosan 
> férfi szerepekbe foglalják őket, ahelyett, hogy nyíltan ünnepelnék a női 
> szerepeket - amelyek elvesztése a család és a társadalom egészének 
> széteséséhez vezetett -, figyelmen kívül hagyja a fiatalok körében - még 
> a nem katolikus körökben is - azt a tendenciát, hogy újra felfedezik 
> ezeket az értékeket az LMBTQ+ mozgalom aszexualitásának, 
> nemsemlegességének, de hiperszexualitásának agresszív nyomulásával szemben.
> 
> 
> Vajon a konklávé bíborosai "hazafutnak a mamához", és egyszerűen egy 
> biztonságos, olasz jelöltet választanak, aki együttműködik a Római 
> Kúriával, ahelyett, hogy elgáncsolná az olasz dominanciájú egyház, mint 
> egyetemes, jelentős bürokratikus struktúrával rendelkező intézmény 
> működését? Egy olasz pápa megválasztása három pápa és fél évszázadnyi 
> nem olasz pápa után "visszatérést jelenthetne a normalitáshoz".
> 
> 
> Vajon a konklávé bíborosai olyan pápát keresnek majd, aki "érti" az 
> ezredforduló elején bekövetkezett sarkot, egy olyan pápát, aki a 
> fiatalabb generációhoz tartozik, akinek az 1970-es évek progresszivitása 
> nem új, hanem szánalmasan elavult? A katolikus egyház nem haldoklik az 
> ősi hagyományok és liturgia súlya alatt, ahogy az 1970-es évek 
> progresszívái gondolták; a katolikus egyház növekszik Latin-Amerikában, 
> Afrikában, Ázsiában, sőt az Egyesült Államokban és Európában is a hitre 
> tért fiatalok körében, akiket a II. János Pál-generáció evangelizációs 
> erőfeszítései vonzottak az új médiában.
> 
> 
> 25 éve - negyed évszázada - vagyunk a harmadik évezredben. A katolikus 
> hit történetéről való gondolkodáshoz szükséges hosszú történelmi 
> távlatokat tekintve ez csupán egy szempillantás. Lehet, hogy még 25 évbe 
> telik, amíg a II. János Pál-féle forradalom teljes hatását látjuk az 
> egyetemes egyház életében. De a katolicizmus új tavaszának jelei helyi 
> szinten már láthatóak bárki számára, akinek van szeme, hogy lássa.
> 
> 
> Szerző
> 
> Susan Hanssen <https://crisismagazine.com/author/susan-hanssen>
> 
> Susan Hanssen professzor a Dallasi Egyetem történészprofesszora, ahol a 
> tanév során a dallasi kampuszon amerikai civilizációt, nyáron pedig a 
> római kampuszon nyugati civilizációt tanít."
> 
> Szeretettel:
> Ildikó
> 
> 
> Emoke Greschik <greschem at gmail.com <mailto:greschem at gmail.com>> 
> (időpont: 2025. ápr. 25., P, 5:19) ezt írta:
> 
>     Itt van egy cikk részlet arról, hogy milyen sajnálatos változás
>     történt a jezsuita rendben, ami valószínűleg Ferenc pápa
>     formálódására is hatással lehetett:
> 
>     ..........
> 
>     *He *(Pope Francis)*joined the Jesuits**at a time of the rise of
>     “liberation theology” inJesuit ranks*—*a toxic mixture of Marxism
>     with historical-biblical criticism that often reducedthe emphasis on
>     individual sin*, *the divinity of Jesus Christ*, and the redemption
>     of immortal souls in eternity, *portraying Jesus asa merely human
>     social revolutionary aiming to bring about the kingdom of God on
>     earth* *like some socialist utopia*.*His early ministry**developed
>     in the context of* *a silent internal schism in the Church caused by
>     dissent on *t*he teaching of /Humanae Vitae/ on human sexuality and
>     marriage, which emphasized the need for every marriage to be for
>     life and open to life and condemning contraception as subversive of
>     the very ends of human sexuality, both unitive and procreative. *
> 
>     So, in many ways, the papacy of Pope Francis was not the expected
>     follow-up to John Paul II’s and Benedict XVI’s work of stabilizing
>     the hermeneutic of continuity regarding the Second Vatican Council
>     and deepening the Church’s catechesis on human sexuality in the
>     direction of the “Theology of the Body.” Pope Francis’ papacy often
>     felt like a throwback to the 1970s.
> 
>     .........
> 
>     forrás:
>     https://crisismagazine.com/opinion/pope-francis-and-conclave-2025-still-waiting-for-a-third-millennium-pope?utm_source=Crisis+Magazine&utm_campaign=2524585f41-Crisis_DAILYRSS_EMAIL&utm_medium=email&utm_term=0_a5a13625fd-2524585f41-27989997&mc_cid=2524585f41&mc_eid=b9d3f7c6f0
> 
> 
> 
>     On Tue, Apr 22, 2025 at 9:25 PM KEA <kea at turul.banki.hu
>     <mailto:kea at turul.banki.hu>> wrote:
> 
>           > Ferenc pápa felé, amiért szerinte ő /"melegbarát püspököket,
>         érsekeket
>           > és bíborosokat"/ nevez ki. /"Ez egy trend."/
> 
>         "Esz nem éppen felebaráti mondás, de ő ikaszán nem felebarát, hanem
>         egész barátságtalan."
> 
>         -- 
> 
>         Üdvrivalgással:
>         KEA.
> 
>     _______________________________________________
>     Grem mailing list
>     Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu <mailto:Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu>
>     http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> 
> 
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> 

-- 

Üdvrivalgással:
KEA.


További információk a(z) Grem levelezőlistáról