[Grem] Ne avatkozz férj és feleség dolgába, azonban hívd közéjük a Szentlelket! / Ferenc pápa katekézise

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2024. Okt. 25., P, 17:08:36 CEST


 Ferenc pápa katekézise: Hívjuk segítségül a Szentlelket a házasságban is!

https://zarandok.ma/ferenc-papa-katekezise-hivjuk-segitsegul-a-szentlelket-a-hazassagban-is/

*A szerdai általános audiencián a pápa folytatta a Szentlélekről szóló
katekézis-sorozatát. Ezúttal a Lélekről, mint Isten ajándékáról, valamint a
házasság szentségéhez való kapcsolódásáról elmélkedett. A gyermekek nagyon
szenvednek, ha szüleik elválnak, vagy hiányzik a szeretet a kapcsolatukból.
A jegyesoktatásban el kellene mélyíteni a spirituális felkészítést is –
javasolta a Szentatya.*

Múlt szerdán arról beszéltünk, hogy miként valljuk meg a Szentlelket a
Credóban. Az egyház azonban nem állt meg ennél a rövid hitvallásnál, hanem
a nagy egyházatyák és egyházdoktorok jóvoltából mind keleten, mind nyugaton
tovább folytatta a gondolkodást.

Ferenc pápa a latin hagyományhoz kötődő tanítás néhány morzsáját osztotta
meg a Szent Péter-téren összegyűlt hívekkel, hogy lássák, miként
világította meg a Szentlélek az egész keresztény életet, és azon belül is a
házasság szentségét. Ennek a tanításnak fő szerzője Szent Ágoston volt, aki
kidolgozta a Szentlélekről szóló tanítást. Ő abból a kinyilatkoztatásból
indult ki, hogy „Isten szeretet” (1Jn 4,8). A szeretet feltételez valakit,
aki szeret, valakit, akit szeretnek, illetve magát a szeretetet, mely
egyesíti őket. A Szentháromságban az Atya az, aki szeret, ő a forrása és
eredete mindennek; a Fiú az, akit szeretnek, és a Szentlélek a szeretet,
ami összeköti őket. A keresztények Istene tehát egy, de nem magányos Isten;
ő a közösség és a szeretet egysége. Ezt a gondolatmenetet követve javasolta
valaki, hogy a Szentlelket ne a Szentháromság harmadik személyének hívjuk,
hanem inkább többes szám első személynek. Más szóval tehát ő az Atya és a
Fiú isteni Mi-je, az egység köteléke a különböző személyek között, az
egyház egységének alapelve, vagyis, hogy több személyből egyetlen testet
alkot.

A szerdai audiencián a pápa arra mutatott rá, mit üzen a Szentlélek a
családnak. Mi köze lehet a Szentléleknek a házassághoz? – tette fel a
kérdést a Szentatya, majd így válaszolt: Nagyon sok, talán a
leglényegesebb, és most megpróbálom elmagyarázni, miért! A keresztény
házasság az önajándékozás szentsége, melyet férfi és nő egymásnak ad. A
Teremtő is így gondolta, amikor „megteremtette az embert, saját képmására,
(…) férfinak és nőnek teremtette őket” (Ter 1,27). Az emberpár ezért az
első és legelemibb megvalósulása a szeretetközösségnek, ami a Szentháromság.

A házasfeleknek is többesszám első személyt kellene alkotniuk, a „mi”-t.
Egymással szemben mint „én” és „te” állni; a világgal szemben pedig –
beleértve a gyermekeiket – mint „mi”. Milyen szép hallani, ahogy egy anya
azt mondja a gyerekeinek: „Apád és én…”, ahogy Mária mondta Jézusnak,
amikor tizenkét évesen megtalálták a templomban (vö. Lk 2,48), és hallani,
ahogy egy apa így szól: „Anyád és én”, mintha egyetlen alany lennének.
Milyen nagy szükségük van a gyerekeknek a szülőknek erre az egységére, és
mennyire szenvednek, ha ez hiányzik! Mekkora szenvedést okoz nekik, ha a
szüleik elválnak! – mondta fájdalommal a pápa.

Ahhoz, hogy megfeleljen ennek a hivatásnak, a házasságnak szüksége van
annak a támogatására, aki maga az Ajándék, az önajándékozás mintaképe. Ahol
belép a Szentlélek, ott az önajándékozás képessége újjászületik. Senki nem
állítja, hogy nagyon könnyű ezt az egységet elérni, főleg a mai világban;
de ez felel meg a Teremtő elképzeléseinek, ezért természetében rejlik.
Persze könnyebbnek és gyorsabbnak tűnhet, ha homokra és nem sziklára
építünk; de Jézus megmondja nekünk, milyen eredménnyel jár ez. A homokra
épített házasságok következményét sajnos saját szemünkkel látjuk, az árát
pedig elsősorban a gyerekek fizetik meg. A gyerekek szenvednek a válás vagy
a szeretet hiánya miatt.

Sok házasra elmondhatjuk, amit Mária mondott Jézusnak a galileai Kánában:
„Nincs több boruk” (Jn 2,3). A Szentlélek azonban tovább folytatja lelki
szinten a csodát, amit Jézus tett a menyegzőn, vagyis a megszokás vizét az
együttlét új örömévé változtatja. Ez nem kegyes illúzió, hanem az, amit a
Szentlélek tett sok házasságban, amikor a házasfelek úgy döntöttek, hogy
hozzá fohászkodnak.

Nem volna rossz tehát, ha a jogi, pszichológiai és erkölcsi természetű
információk átadása mellett a jegyesoktatás során ezt a lelki felkészítést
is elmélyítenék, a Szentlelket, mely egységet teremt – állapította meg a
pápa. Egy olasz közmondás úgy tartja: Ne avatkozz férj és feleség dolgába!
– szó szerint ne tedd közéjük az ujjad (Tra moglie e marito non mettere il
dito). Isten ujját azonban közéjük kell tenni, a Szentlelket! – zárta
szerdai katekézisét Ferenc pápa.

Forrás: Vatican News
<https://www.facebook.com/vaticannews.hu/posts/1083767677090673>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20241025/16e395bc/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról