<div dir="ltr">
<h1 class="gmail-zox-post-title gmail-left entry-title">Ferenc pápa katekézise: Hívjuk segítségül a Szentlelket a házasságban is!</h1>
<div class="gmail-zox-post-body gmail-left gmail-zoxrel gmail-zox100">
<p><a href="https://zarandok.ma/ferenc-papa-katekezise-hivjuk-segitsegul-a-szentlelket-a-hazassagban-is/">https://zarandok.ma/ferenc-papa-katekezise-hivjuk-segitsegul-a-szentlelket-a-hazassagban-is/</a></p><p><strong>A szerdai általános audiencián a pápa folytatta a
Szentlélekről szóló katekézis-sorozatát. Ezúttal a Lélekről, mint Isten
ajándékáról, valamint a házasság szentségéhez való kapcsolódásáról
elmélkedett. A gyermekek nagyon szenvednek, ha szüleik elválnak, vagy
hiányzik a szeretet a kapcsolatukból. A jegyesoktatásban el kellene
mélyíteni a spirituális felkészítést is – javasolta a Szentatya.</strong></p>
<p>Múlt szerdán <a></a>arról beszéltünk, hogy miként valljuk meg a
Szentlelket a Credóban. Az egyház azonban nem állt meg ennél a rövid
hitvallásnál, hanem a nagy egyházatyák és egyházdoktorok jóvoltából mind
keleten, mind nyugaton tovább folytatta a gondolkodást.</p>
<p></p>
<p>Ferenc pápa a latin hagyományhoz kötődő tanítás néhány morzsáját
osztotta meg a Szent Péter-téren összegyűlt hívekkel, hogy lássák,
miként világította meg a Szentlélek az egész keresztény életet, és azon
belül is a házasság szentségét. Ennek a tanításnak fő szerzője Szent
Ágoston volt, aki kidolgozta a Szentlélekről szóló tanítást. Ő abból a
kinyilatkoztatásból indult ki, hogy „Isten szeretet” (1Jn 4,8). A
szeretet feltételez valakit, aki szeret, valakit, akit szeretnek,
illetve magát a szeretetet, mely egyesíti őket. A Szentháromságban az
Atya az, aki szeret, ő a forrása és eredete mindennek; a Fiú az, akit
szeretnek, és a Szentlélek a szeretet, ami összeköti őket. A
keresztények Istene tehát egy, de nem magányos Isten; ő a közösség és a
szeretet egysége. Ezt a gondolatmenetet követve javasolta valaki, hogy a
Szentlelket ne a Szentháromság harmadik személyének hívjuk, hanem
inkább többes szám első személynek. Más szóval tehát ő az Atya és a Fiú
isteni Mi-je, az egység köteléke a különböző személyek között, az egyház
egységének alapelve, vagyis, hogy több személyből egyetlen testet
alkot.</p>
<p></p>
<p>A szerdai audiencián a pápa arra mutatott rá, mit üzen a Szentlélek a
családnak. Mi köze lehet a Szentléleknek a házassághoz? – tette fel a
kérdést a Szentatya, majd így válaszolt: Nagyon sok, talán a
leglényegesebb, és most megpróbálom elmagyarázni, miért! A keresztény
házasság az önajándékozás szentsége, melyet férfi és nő egymásnak ad. A
Teremtő is így gondolta, amikor „megteremtette az embert, saját
képmására, (…) férfinak és nőnek teremtette őket” (Ter 1,27). Az
emberpár ezért az első és legelemibb megvalósulása a
szeretetközösségnek, ami a Szentháromság.</p>
<p></p>
<p>A házasfeleknek is többesszám első személyt kellene alkotniuk, a
„mi”-t. Egymással szemben mint „én” és „te” állni; a világgal szemben
pedig – beleértve a gyermekeiket – mint „mi”. Milyen szép hallani, ahogy
egy anya azt mondja a gyerekeinek: „Apád és én…”, ahogy Mária mondta
Jézusnak, amikor tizenkét évesen megtalálták a templomban (vö. Lk 2,48),
és hallani, ahogy egy apa így szól: „Anyád és én”, mintha egyetlen
alany lennének. Milyen nagy szükségük van a gyerekeknek a szülőknek erre
az egységére, és mennyire szenvednek, ha ez hiányzik! Mekkora
szenvedést okoz nekik, ha a szüleik elválnak! – mondta fájdalommal a
pápa.</p>
<p></p>
<p>Ahhoz, hogy megfeleljen ennek a hivatásnak, a házasságnak szüksége
van annak a támogatására, aki maga az Ajándék, az önajándékozás
mintaképe. Ahol belép a Szentlélek, ott az önajándékozás képessége
újjászületik. Senki nem állítja, hogy nagyon könnyű ezt az egységet
elérni, főleg a mai világban; de ez felel meg a Teremtő elképzeléseinek,
ezért természetében rejlik. Persze könnyebbnek és gyorsabbnak tűnhet,
ha homokra és nem sziklára építünk; de Jézus megmondja nekünk, milyen
eredménnyel jár ez. A homokra épített házasságok következményét sajnos
saját szemünkkel látjuk, az árát pedig elsősorban a gyerekek fizetik
meg. A gyerekek szenvednek a válás vagy a szeretet hiánya miatt.</p>
<p>Sok házasra elmondhatjuk, amit Mária mondott Jézusnak a galileai
Kánában: „Nincs több boruk” (Jn 2,3). A Szentlélek azonban tovább
folytatja lelki szinten a csodát, amit Jézus tett a menyegzőn, vagyis a
megszokás vizét az együttlét új örömévé változtatja. Ez nem kegyes
illúzió, hanem az, amit a Szentlélek tett sok házasságban, amikor a
házasfelek úgy döntöttek, hogy hozzá fohászkodnak.</p>
<p></p>
<p>Nem volna rossz tehát, ha a jogi, pszichológiai és erkölcsi
természetű információk átadása mellett a jegyesoktatás során ezt a lelki
felkészítést is elmélyítenék, a Szentlelket, mely egységet teremt –
állapította meg a pápa. Egy olasz közmondás úgy tartja: Ne avatkozz férj
és feleség dolgába! – szó szerint ne tedd közéjük az ujjad (Tra moglie e
marito non mettere il dito). Isten ujját azonban közéjük kell tenni, a
Szentlelket! – zárta szerdai katekézisét Ferenc pápa.</p>
<p>Forrás: <a href="https://www.facebook.com/vaticannews.hu/posts/1083767677090673" target="_blank" rel="noopener">Vatican News</a></p>
</div>
</div>