[Grem] Az atomfegyverek korában is létezik még „igazságos háború”? A katolikus egyház vezetői szerint nem

László Baják laszlo.bajak at gmail.com
2024. Május. 27., H, 08:15:55 CEST


Kedves Egon! Érdeklődöm: szerinted mitől törvényes egy háború? Ha pl. egy
ország törvényhozóinak döntése alapján indítják? Ha egy törvénytelennek
minősített állapot felszámolására indítják? Ha pl. jogos önvédelemnek
nyilvánítva, megelőző csapásként indítják? Üdv


KEA <kea at turul.banki.hu> ezt írta (időpont: 2024. máj. 27., H, 7:27):

> Kedves Egon!
>
> A cikket Szilvay Gergely írta, nem én ;)
>
> Üdvrivalgással:
> KEA.
>
> On 5/27/24 6:28 AM, Reinisch Egon wrote:
> > Mi lenne ha amikor valaki ír egy témáról rendesen utána nézni annak .
> >
> > Az igazságos háború morális megítélés kérdése ilyen nincs a nemzetközi
> jogban
> > DE A MORÁLIS MEGFONTOLÁS MÁS MEGHATÁROZÁSBAN MÉG IS  van :a TÖRVÉNYES ÉS
> > TÖRVÉNYTELEN HÁBORÚ FOGALMA LÉTEZIK !
> >
> > Ezek után Kedves KEA ! ! ! Miért is hívja Putyin "Különleges műveletnek"
> a
> > valójában háborút ami Ukrajnában folyik ?És miért jár büntetés annak
> Orosz
> > Föderáció állam polgárnak aki ezt háborúnak nevezi ?
> >
> > E.
> >
> > ----- Eredeti üzenet ----- From: KEA
> > Sent: Sunday, May 26, 2024 8:27 AM
> > To: GREM
> > Subject: [Grem] Az atomfegyverek korában is létezik még „igazságos
> háború”? A
> > katolikus egyház vezetői szerint nem
> >
> > Az atomfegyverek korában is létezik még „igazságos háború”? A katolikus
> egyház
> > vezetői szerint nem
> >
> > Felelőtlen a Nyugat fokozott bevonódása a konfliktusba, hiszen nincs
> reális
> > esélye a sikernek.
> >
> > Mandiner, 2024.05.25. -- Szilvay Gergely
> > https://mandiner.hu/kulfold/2024/05/igazsagos-haboru
> >
> >
> > Németország fontolgatja a sorkatonaság visszaállítását, az egyik cél,
> hogy a
> > Bundeswehr képes legyen háborút vívni – szólt a hír a minap. Felmerül a
> kérdés,
> > hogy eddig mi volt a célja a német hadseregnek, ha nem az, hogy tudjon
> háborút
> > vívni. Az ötlet az orosz–ukrán konfliktus miatt merült fel a
> népszerűségét egyre
> > jobban elvesztő kormányzatban. A németek a saját ötleteiket megint egész
> > Európára kötelezőként kezelik: Manfred Weber, az Európai Néppárt német
> > frakcióvezetője az egész EU-ban kötelező katonai szolgálatot akar, és
> szerinte
> > szükség van európai atomfegyverre. Számos európai ország egyre inkább
> bevonódik
> > a háborúba.
> >
> > Az igazságos háborúról szóló keresztény elmélet Szent Ágostonig megy
> vissza, és
> > a huszadik század végén olyan liberális szerzők fogalmazták újra, mint
> Michael
> > Walzer, a 21. században pedig olyan keresztény szerzők, mint Nigel Biggar
> > anglikán pap.
> >
> > Szent Ágoston valójában csak említi az igazságos háborúkat az Isten
> > városáról-ban, de nem nagyon fejti ki, mikor igazságos egy háború.
> Meglehetősen
> > pesszimista módon úgy fogalmaz: „az ellenség igazságtalansága
> rákényszeríti a
> > bölcset az igazságos háborúra”. Később, a középkor és az újkor folyamán
> aztán
> > egyre jobban kibontották az igazságos háború elméletét.
> >
> > Legújabban azonban az elmélet legfontosabb képviselőjének, a katolikus
> egyháznak
> > a vezetői II. János Pál és Ferenc pápa személyében kétségeiket fejezték
> ki azzal
> > szemben, hogy az atomfegyverek korában lehetséges igazságos háború.
> Szerintük
> > nem. A felvetés érthető, ám kérdés, hogy akkor már az sem igazságos-e,
> ha a
> > fegyveresen megtámadott fél fegyveresen védekezik. A pápáknak vannak
> keresztény
> > szövetségeseik, nemcsak az idealisták, hanem a realisták között is.
> Reinhold
> > Niebuhr, a 20. századi realista politikaelmélet amerikai nagy szerzője,
> aki
> > Szent Ágostonra alapozott, érdekes módon túlságosan idealistának
> tartotta az
> > igazságos háború elméletét.
> >
> > Az elmélet abból indul ki, hogy leginkább az önvédelmi háború az
> igazságos,
> > valamint néhány egyéb megfontolás is igazolhatja a háború­indítást,
> például az
> > elrabolt ja­vaink visszaszerzése, illetve néhány esetben akár a támadó
> háború is
> > igazságos lehet. Mindenesetre az igazságos háborúhoz szükség van egy
> igazságos
> > okra, a helyes szándékra, a megfelelő arányosságra, egy kompetens
> autoritásra
> > (nem indíthat akárki háborút, csak a megfelelő szuverén), arra, hogy a
> háború az
> > utolsó megoldási lehetőség, végső eszköz legyen, és – ez például
> meglehetősen
> > realista megfontolás – valós esélye legyen a sikernek, azaz a
> győzelemnek.
> >
> > Joggal merülhet fel viszont bennünk, hogy a politikai helyzetek
> összetettsége
> > már-már alkalmazhatatlanná teszi az igazságos háború elméletét.
> >
> > Két dolog azonban biztos. Az igazságos háború elmélete alapján ritka,
> hogy külső
> > feleknek úgymond morálisan kötelező legyen beavatkozniuk egy háborúba. S
> ha a
> > győzelem reális esélyének kritériumát vesszük, világos lesz, hogy a
> magunkfajta
> > kis országoknak jobb, ha kimaradnak az ilyen konfliktusokból. Ha pedig
> azt
> > vesszük, hogy Ukrajnának nincs reális esélye győzelmet aratni az oroszok
> felett,
> > az EU-nak meg nincs értelmezhető hadereje, akkor az is világos, hogy az
> elmélet
> > alapján felelőtlen a Nyugat fokozott bevonódása a konfliktusba. Hiszen
> nincs
> > reális esélye a sikernek.
> >
> > Szent Ágoston szerint még a háborúzó felek végső célja is a béke. Igen
> ám,
> > tehetjük hozzá, de van olyan helyzet, mint a mostani, amikor eleve
> értelmetlen
> > háborúzni.
> >
>
> --
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20240527/b15e306f/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról