<div dir="ltr">Kedves Egon! Érdeklődöm: szerinted mitől törvényes egy háború? Ha pl. egy ország törvényhozóinak döntése alapján indítják? Ha egy törvénytelennek minősített állapot felszámolására indítják? Ha pl. jogos önvédelemnek nyilvánítva, megelőző csapásként indítják? Üdv<div><br></div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">KEA <<a href="mailto:kea@turul.banki.hu">kea@turul.banki.hu</a>> ezt írta (időpont: 2024. máj. 27., H, 7:27):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">Kedves Egon!<br>
<br>
A cikket Szilvay Gergely írta, nem én ;)<br>
<br>
Üdvrivalgással:<br>
KEA.<br>
<br>
On 5/27/24 6:28 AM, Reinisch Egon wrote:<br>
> Mi lenne ha amikor valaki ír egy témáról rendesen utána nézni annak .<br>
> <br>
> Az igazságos háború morális megítélés kérdése ilyen nincs a nemzetközi jogban <br>
> DE A MORÁLIS MEGFONTOLÁS MÁS MEGHATÁROZÁSBAN MÉG IS van :a TÖRVÉNYES ÉS <br>
> TÖRVÉNYTELEN HÁBORÚ FOGALMA LÉTEZIK !<br>
> <br>
> Ezek után Kedves KEA ! ! ! Miért is hívja Putyin "Különleges műveletnek" a <br>
> valójában háborút ami Ukrajnában folyik ?És miért jár büntetés annak Orosz <br>
> Föderáció állam polgárnak aki ezt háborúnak nevezi ?<br>
> <br>
> E.<br>
> <br>
> ----- Eredeti üzenet ----- From: KEA<br>
> Sent: Sunday, May 26, 2024 8:27 AM<br>
> To: GREM<br>
> Subject: [Grem] Az atomfegyverek korában is létezik még „igazságos háború”? A <br>
> katolikus egyház vezetői szerint nem<br>
> <br>
> Az atomfegyverek korában is létezik még „igazságos háború”? A katolikus egyház<br>
> vezetői szerint nem<br>
> <br>
> Felelőtlen a Nyugat fokozott bevonódása a konfliktusba, hiszen nincs reális<br>
> esélye a sikernek.<br>
> <br>
> Mandiner, 2024.05.25. -- Szilvay Gergely<br>
> <a href="https://mandiner.hu/kulfold/2024/05/igazsagos-haboru" rel="noreferrer" target="_blank">https://mandiner.hu/kulfold/2024/05/igazsagos-haboru</a><br>
> <br>
> <br>
> Németország fontolgatja a sorkatonaság visszaállítását, az egyik cél, hogy a<br>
> Bundeswehr képes legyen háborút vívni – szólt a hír a minap. Felmerül a kérdés,<br>
> hogy eddig mi volt a célja a német hadseregnek, ha nem az, hogy tudjon háborút<br>
> vívni. Az ötlet az orosz–ukrán konfliktus miatt merült fel a népszerűségét egyre<br>
> jobban elvesztő kormányzatban. A németek a saját ötleteiket megint egész<br>
> Európára kötelezőként kezelik: Manfred Weber, az Európai Néppárt német<br>
> frakcióvezetője az egész EU-ban kötelező katonai szolgálatot akar, és szerinte<br>
> szükség van európai atomfegyverre. Számos európai ország egyre inkább bevonódik<br>
> a háborúba.<br>
> <br>
> Az igazságos háborúról szóló keresztény elmélet Szent Ágostonig megy vissza, és<br>
> a huszadik század végén olyan liberális szerzők fogalmazták újra, mint Michael<br>
> Walzer, a 21. században pedig olyan keresztény szerzők, mint Nigel Biggar<br>
> anglikán pap.<br>
> <br>
> Szent Ágoston valójában csak említi az igazságos háborúkat az Isten<br>
> városáról-ban, de nem nagyon fejti ki, mikor igazságos egy háború. Meglehetősen<br>
> pesszimista módon úgy fogalmaz: „az ellenség igazságtalansága rákényszeríti a<br>
> bölcset az igazságos háborúra”. Később, a középkor és az újkor folyamán aztán<br>
> egyre jobban kibontották az igazságos háború elméletét.<br>
> <br>
> Legújabban azonban az elmélet legfontosabb képviselőjének, a katolikus egyháznak<br>
> a vezetői II. János Pál és Ferenc pápa személyében kétségeiket fejezték ki azzal<br>
> szemben, hogy az atomfegyverek korában lehetséges igazságos háború. Szerintük<br>
> nem. A felvetés érthető, ám kérdés, hogy akkor már az sem igazságos-e, ha a<br>
> fegyveresen megtámadott fél fegyveresen védekezik. A pápáknak vannak keresztény<br>
> szövetségeseik, nemcsak az idealisták, hanem a realisták között is. Reinhold<br>
> Niebuhr, a 20. századi realista politikaelmélet amerikai nagy szerzője, aki<br>
> Szent Ágostonra alapozott, érdekes módon túlságosan idealistának tartotta az<br>
> igazságos háború elméletét.<br>
> <br>
> Az elmélet abból indul ki, hogy leginkább az önvédelmi háború az igazságos,<br>
> valamint néhány egyéb megfontolás is igazolhatja a háborúindítást, például az<br>
> elrabolt javaink visszaszerzése, illetve néhány esetben akár a támadó háború is<br>
> igazságos lehet. Mindenesetre az igazságos háborúhoz szükség van egy igazságos<br>
> okra, a helyes szándékra, a megfelelő arányosságra, egy kompetens autoritásra<br>
> (nem indíthat akárki háborút, csak a megfelelő szuverén), arra, hogy a háború az<br>
> utolsó megoldási lehetőség, végső eszköz legyen, és – ez például meglehetősen<br>
> realista megfontolás – valós esélye legyen a sikernek, azaz a győzelemnek.<br>
> <br>
> Joggal merülhet fel viszont bennünk, hogy a politikai helyzetek összetettsége<br>
> már-már alkalmazhatatlanná teszi az igazságos háború elméletét.<br>
> <br>
> Két dolog azonban biztos. Az igazságos háború elmélete alapján ritka, hogy külső<br>
> feleknek úgymond morálisan kötelező legyen beavatkozniuk egy háborúba. S ha a<br>
> győzelem reális esélyének kritériumát vesszük, világos lesz, hogy a magunkfajta<br>
> kis országoknak jobb, ha kimaradnak az ilyen konfliktusokból. Ha pedig azt<br>
> vesszük, hogy Ukrajnának nincs reális esélye győzelmet aratni az oroszok felett,<br>
> az EU-nak meg nincs értelmezhető hadereje, akkor az is világos, hogy az elmélet<br>
> alapján felelőtlen a Nyugat fokozott bevonódása a konfliktusba. Hiszen nincs<br>
> reális esélye a sikernek.<br>
> <br>
> Szent Ágoston szerint még a háborúzó felek végső célja is a béke. Igen ám,<br>
> tehetjük hozzá, de van olyan helyzet, mint a mostani, amikor eleve értelmetlen<br>
> háborúzni.<br>
> <br>
<br>
-- <br>
_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote></div>