[Grem] Az atomfegyverek korában is létezik még „igazságos háború”? A katolikus egyház vezetői szerint nem

KEA kea at turul.banki.hu
2024. Május. 27., H, 07:27:26 CEST


Kedves Egon!

A cikket Szilvay Gergely írta, nem én ;)

Üdvrivalgással:
KEA.

On 5/27/24 6:28 AM, Reinisch Egon wrote:
> Mi lenne ha amikor valaki ír egy témáról rendesen utána nézni annak .
> 
> Az igazságos háború morális megítélés kérdése ilyen nincs a nemzetközi jogban  
> DE A MORÁLIS MEGFONTOLÁS MÁS MEGHATÁROZÁSBAN MÉG IS  van :a TÖRVÉNYES ÉS 
> TÖRVÉNYTELEN HÁBORÚ FOGALMA LÉTEZIK !
> 
> Ezek után Kedves KEA ! ! ! Miért is hívja Putyin "Különleges műveletnek" a 
> valójában háborút ami Ukrajnában folyik ?És miért jár büntetés annak Orosz 
> Föderáció állam polgárnak aki ezt háborúnak nevezi ?
> 
> E.
> 
> ----- Eredeti üzenet ----- From: KEA
> Sent: Sunday, May 26, 2024 8:27 AM
> To: GREM
> Subject: [Grem] Az atomfegyverek korában is létezik még „igazságos háború”? A 
> katolikus egyház vezetői szerint nem
> 
> Az atomfegyverek korában is létezik még „igazságos háború”? A katolikus egyház
> vezetői szerint nem
> 
> Felelőtlen a Nyugat fokozott bevonódása a konfliktusba, hiszen nincs reális
> esélye a sikernek.
> 
> Mandiner, 2024.05.25. -- Szilvay Gergely
> https://mandiner.hu/kulfold/2024/05/igazsagos-haboru
> 
> 
> Németország fontolgatja a sorkatonaság visszaállítását, az egyik cél, hogy a
> Bundeswehr képes legyen háborút vívni – szólt a hír a minap. Felmerül a kérdés,
> hogy eddig mi volt a célja a német hadseregnek, ha nem az, hogy tudjon háborút
> vívni. Az ötlet az orosz–ukrán konfliktus miatt merült fel a népszerűségét egyre
> jobban elvesztő kormányzatban. A németek a saját ötleteiket megint egész
> Európára kötelezőként kezelik: Manfred Weber, az Európai Néppárt német
> frakcióvezetője az egész EU-ban kötelező katonai szolgálatot akar, és szerinte
> szükség van európai atomfegyverre. Számos európai ország egyre inkább bevonódik
> a háborúba.
> 
> Az igazságos háborúról szóló keresztény elmélet Szent Ágostonig megy vissza, és
> a huszadik század végén olyan liberális szerzők fogalmazták újra, mint Michael
> Walzer, a 21. században pedig olyan keresztény szerzők, mint Nigel Biggar
> anglikán pap.
> 
> Szent Ágoston valójában csak említi az igazságos háborúkat az Isten
> városáról-ban, de nem nagyon fejti ki, mikor igazságos egy háború. Meglehetősen
> pesszimista módon úgy fogalmaz: „az ellenség igazságtalansága rákényszeríti a
> bölcset az igazságos háborúra”. Később, a középkor és az újkor folyamán aztán
> egyre jobban kibontották az igazságos háború elméletét.
> 
> Legújabban azonban az elmélet legfontosabb képviselőjének, a katolikus egyháznak
> a vezetői II. János Pál és Ferenc pápa személyében kétségeiket fejezték ki azzal
> szemben, hogy az atomfegyverek korában lehetséges igazságos háború. Szerintük
> nem. A felvetés érthető, ám kérdés, hogy akkor már az sem igazságos-e, ha a
> fegyveresen megtámadott fél fegyveresen védekezik. A pápáknak vannak keresztény
> szövetségeseik, nemcsak az idealisták, hanem a realisták között is. Reinhold
> Niebuhr, a 20. századi realista politikaelmélet amerikai nagy szerzője, aki
> Szent Ágostonra alapozott, érdekes módon túlságosan idealistának tartotta az
> igazságos háború elméletét.
> 
> Az elmélet abból indul ki, hogy leginkább az önvédelmi háború az igazságos,
> valamint néhány egyéb megfontolás is igazolhatja a háború­indítást, például az
> elrabolt ja­vaink visszaszerzése, illetve néhány esetben akár a támadó háború is
> igazságos lehet. Mindenesetre az igazságos háborúhoz szükség van egy igazságos
> okra, a helyes szándékra, a megfelelő arányosságra, egy kompetens autoritásra
> (nem indíthat akárki háborút, csak a megfelelő szuverén), arra, hogy a háború az
> utolsó megoldási lehetőség, végső eszköz legyen, és – ez például meglehetősen
> realista megfontolás – valós esélye legyen a sikernek, azaz a győzelemnek.
> 
> Joggal merülhet fel viszont bennünk, hogy a politikai helyzetek összetettsége
> már-már alkalmazhatatlanná teszi az igazságos háború elméletét.
> 
> Két dolog azonban biztos. Az igazságos háború elmélete alapján ritka, hogy külső
> feleknek úgymond morálisan kötelező legyen beavatkozniuk egy háborúba. S ha a
> győzelem reális esélyének kritériumát vesszük, világos lesz, hogy a magunkfajta
> kis országoknak jobb, ha kimaradnak az ilyen konfliktusokból. Ha pedig azt
> vesszük, hogy Ukrajnának nincs reális esélye győzelmet aratni az oroszok felett,
> az EU-nak meg nincs értelmezhető hadereje, akkor az is világos, hogy az elmélet
> alapján felelőtlen a Nyugat fokozott bevonódása a konfliktusba. Hiszen nincs
> reális esélye a sikernek.
> 
> Szent Ágoston szerint még a háborúzó felek végső célja is a béke. Igen ám,
> tehetjük hozzá, de van olyan helyzet, mint a mostani, amikor eleve értelmetlen
> háborúzni.
> 

-- 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról