[Grem] Az atomfegyverek korában is létezik még „igazságos háború”? A katolikus egyház vezetői szerint nem
Reinisch Egon
reinisch at t-online.hu
2024. Május. 27., H, 06:28:55 CEST
Mi lenne ha amikor valaki ír egy témáról rendesen utána nézni annak .
Az igazságos háború morális megítélés kérdése ilyen nincs a nemzetközi
jogban DE A MORÁLIS MEGFONTOLÁS MÁS MEGHATÁROZÁSBAN MÉG IS van :a
TÖRVÉNYES ÉS TÖRVÉNYTELEN HÁBORÚ FOGALMA LÉTEZIK !
Ezek után Kedves KEA ! ! ! Miért is hívja Putyin "Különleges műveletnek" a
valójában háborút ami Ukrajnában folyik ?És miért jár büntetés annak Orosz
Föderáció állam polgárnak aki ezt háborúnak nevezi ?
E.
----- Eredeti üzenet -----
From: KEA
Sent: Sunday, May 26, 2024 8:27 AM
To: GREM
Subject: [Grem] Az atomfegyverek korában is létezik még „igazságos háború”?
A katolikus egyház vezetői szerint nem
Az atomfegyverek korában is létezik még „igazságos háború”? A katolikus
egyház
vezetői szerint nem
Felelőtlen a Nyugat fokozott bevonódása a konfliktusba, hiszen nincs reális
esélye a sikernek.
Mandiner, 2024.05.25. -- Szilvay Gergely
https://mandiner.hu/kulfold/2024/05/igazsagos-haboru
Németország fontolgatja a sorkatonaság visszaállítását, az egyik cél, hogy a
Bundeswehr képes legyen háborút vívni – szólt a hír a minap. Felmerül a
kérdés,
hogy eddig mi volt a célja a német hadseregnek, ha nem az, hogy tudjon
háborút
vívni. Az ötlet az orosz–ukrán konfliktus miatt merült fel a népszerűségét
egyre
jobban elvesztő kormányzatban. A németek a saját ötleteiket megint egész
Európára kötelezőként kezelik: Manfred Weber, az Európai Néppárt német
frakcióvezetője az egész EU-ban kötelező katonai szolgálatot akar, és
szerinte
szükség van európai atomfegyverre. Számos európai ország egyre inkább
bevonódik
a háborúba.
Az igazságos háborúról szóló keresztény elmélet Szent Ágostonig megy vissza,
és
a huszadik század végén olyan liberális szerzők fogalmazták újra, mint
Michael
Walzer, a 21. században pedig olyan keresztény szerzők, mint Nigel Biggar
anglikán pap.
Szent Ágoston valójában csak említi az igazságos háborúkat az Isten
városáról-ban, de nem nagyon fejti ki, mikor igazságos egy háború.
Meglehetősen
pesszimista módon úgy fogalmaz: „az ellenség igazságtalansága rákényszeríti
a
bölcset az igazságos háborúra”. Később, a középkor és az újkor folyamán
aztán
egyre jobban kibontották az igazságos háború elméletét.
Legújabban azonban az elmélet legfontosabb képviselőjének, a katolikus
egyháznak
a vezetői II. János Pál és Ferenc pápa személyében kétségeiket fejezték ki
azzal
szemben, hogy az atomfegyverek korában lehetséges igazságos háború.
Szerintük
nem. A felvetés érthető, ám kérdés, hogy akkor már az sem igazságos-e, ha a
fegyveresen megtámadott fél fegyveresen védekezik. A pápáknak vannak
keresztény
szövetségeseik, nemcsak az idealisták, hanem a realisták között is. Reinhold
Niebuhr, a 20. századi realista politikaelmélet amerikai nagy szerzője, aki
Szent Ágostonra alapozott, érdekes módon túlságosan idealistának tartotta az
igazságos háború elméletét.
Az elmélet abból indul ki, hogy leginkább az önvédelmi háború az igazságos,
valamint néhány egyéb megfontolás is igazolhatja a háborúindítást, például
az
elrabolt javaink visszaszerzése, illetve néhány esetben akár a támadó
háború is
igazságos lehet. Mindenesetre az igazságos háborúhoz szükség van egy
igazságos
okra, a helyes szándékra, a megfelelő arányosságra, egy kompetens
autoritásra
(nem indíthat akárki háborút, csak a megfelelő szuverén), arra, hogy a
háború az
utolsó megoldási lehetőség, végső eszköz legyen, és – ez például
meglehetősen
realista megfontolás – valós esélye legyen a sikernek, azaz a győzelemnek.
Joggal merülhet fel viszont bennünk, hogy a politikai helyzetek
összetettsége
már-már alkalmazhatatlanná teszi az igazságos háború elméletét.
Két dolog azonban biztos. Az igazságos háború elmélete alapján ritka, hogy
külső
feleknek úgymond morálisan kötelező legyen beavatkozniuk egy háborúba. S ha
a
győzelem reális esélyének kritériumát vesszük, világos lesz, hogy a
magunkfajta
kis országoknak jobb, ha kimaradnak az ilyen konfliktusokból. Ha pedig azt
vesszük, hogy Ukrajnának nincs reális esélye győzelmet aratni az oroszok
felett,
az EU-nak meg nincs értelmezhető hadereje, akkor az is világos, hogy az
elmélet
alapján felelőtlen a Nyugat fokozott bevonódása a konfliktusba. Hiszen nincs
reális esélye a sikernek.
Szent Ágoston szerint még a háborúzó felek végső célja is a béke. Igen ám,
tehetjük hozzá, de van olyan helyzet, mint a mostani, amikor eleve
értelmetlen
háborúzni.
--
Üdvrivalgással:
KEA.
_______________________________________________
Grem mailing list
Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
--
Ezt az e-mailt átvizsgálta az Avast AntiVirus szoftver.
www.avast.com
További információk a(z) Grem levelezőlistáról