[Grem] Az atomfegyverek korában is létezik még „igazságos háború”? A katolikus egyház vezetői szerint nem

Reinisch Egon reinisch at t-online.hu
2024. Május. 27., H, 06:28:55 CEST


Mi lenne ha amikor valaki ír egy témáról rendesen utána nézni annak .

Az igazságos háború morális megítélés kérdése ilyen nincs a nemzetközi 
jogban  DE A MORÁLIS MEGFONTOLÁS MÁS MEGHATÁROZÁSBAN MÉG IS  van :a 
TÖRVÉNYES ÉS TÖRVÉNYTELEN HÁBORÚ FOGALMA LÉTEZIK !

Ezek után Kedves KEA ! ! ! Miért is hívja Putyin "Különleges műveletnek" a 
valójában háborút ami Ukrajnában folyik ?És miért jár büntetés annak Orosz 
Föderáció állam polgárnak aki ezt háborúnak nevezi ?

E.

----- Eredeti üzenet ----- 
From: KEA
Sent: Sunday, May 26, 2024 8:27 AM
To: GREM
Subject: [Grem] Az atomfegyverek korában is létezik még „igazságos háború”? 
A katolikus egyház vezetői szerint nem

Az atomfegyverek korában is létezik még „igazságos háború”? A katolikus 
egyház
vezetői szerint nem

Felelőtlen a Nyugat fokozott bevonódása a konfliktusba, hiszen nincs reális
esélye a sikernek.

Mandiner, 2024.05.25. -- Szilvay Gergely
https://mandiner.hu/kulfold/2024/05/igazsagos-haboru


Németország fontolgatja a sorkatonaság visszaállítását, az egyik cél, hogy a
Bundeswehr képes legyen háborút vívni – szólt a hír a minap. Felmerül a 
kérdés,
hogy eddig mi volt a célja a német hadseregnek, ha nem az, hogy tudjon 
háborút
vívni. Az ötlet az orosz–ukrán konfliktus miatt merült fel a népszerűségét 
egyre
jobban elvesztő kormányzatban. A németek a saját ötleteiket megint egész
Európára kötelezőként kezelik: Manfred Weber, az Európai Néppárt német
frakcióvezetője az egész EU-ban kötelező katonai szolgálatot akar, és 
szerinte
szükség van európai atomfegyverre. Számos európai ország egyre inkább 
bevonódik
a háborúba.

Az igazságos háborúról szóló keresztény elmélet Szent Ágostonig megy vissza, 
és
a huszadik század végén olyan liberális szerzők fogalmazták újra, mint 
Michael
Walzer, a 21. században pedig olyan keresztény szerzők, mint Nigel Biggar
anglikán pap.

Szent Ágoston valójában csak említi az igazságos háborúkat az Isten
városáról-ban, de nem nagyon fejti ki, mikor igazságos egy háború. 
Meglehetősen
pesszimista módon úgy fogalmaz: „az ellenség igazságtalansága rákényszeríti 
a
bölcset az igazságos háborúra”. Később, a középkor és az újkor folyamán 
aztán
egyre jobban kibontották az igazságos háború elméletét.

Legújabban azonban az elmélet legfontosabb képviselőjének, a katolikus 
egyháznak
a vezetői II. János Pál és Ferenc pápa személyében kétségeiket fejezték ki 
azzal
szemben, hogy az atomfegyverek korában lehetséges igazságos háború. 
Szerintük
nem. A felvetés érthető, ám kérdés, hogy akkor már az sem igazságos-e, ha a
fegyveresen megtámadott fél fegyveresen védekezik. A pápáknak vannak 
keresztény
szövetségeseik, nemcsak az idealisták, hanem a realisták között is. Reinhold
Niebuhr, a 20. századi realista politikaelmélet amerikai nagy szerzője, aki
Szent Ágostonra alapozott, érdekes módon túlságosan idealistának tartotta az
igazságos háború elméletét.

Az elmélet abból indul ki, hogy leginkább az önvédelmi háború az igazságos,
valamint néhány egyéb megfontolás is igazolhatja a háború­indítást, például 
az
elrabolt ja­vaink visszaszerzése, illetve néhány esetben akár a támadó 
háború is
igazságos lehet. Mindenesetre az igazságos háborúhoz szükség van egy 
igazságos
okra, a helyes szándékra, a megfelelő arányosságra, egy kompetens 
autoritásra
(nem indíthat akárki háborút, csak a megfelelő szuverén), arra, hogy a 
háború az
utolsó megoldási lehetőség, végső eszköz legyen, és – ez például 
meglehetősen
realista megfontolás – valós esélye legyen a sikernek, azaz a győzelemnek.

Joggal merülhet fel viszont bennünk, hogy a politikai helyzetek 
összetettsége
már-már alkalmazhatatlanná teszi az igazságos háború elméletét.

Két dolog azonban biztos. Az igazságos háború elmélete alapján ritka, hogy 
külső
feleknek úgymond morálisan kötelező legyen beavatkozniuk egy háborúba. S ha 
a
győzelem reális esélyének kritériumát vesszük, világos lesz, hogy a 
magunkfajta
kis országoknak jobb, ha kimaradnak az ilyen konfliktusokból. Ha pedig azt
vesszük, hogy Ukrajnának nincs reális esélye győzelmet aratni az oroszok 
felett,
az EU-nak meg nincs értelmezhető hadereje, akkor az is világos, hogy az 
elmélet
alapján felelőtlen a Nyugat fokozott bevonódása a konfliktusba. Hiszen nincs
reális esélye a sikernek.

Szent Ágoston szerint még a háborúzó felek végső célja is a béke. Igen ám,
tehetjük hozzá, de van olyan helyzet, mint a mostani, amikor eleve 
értelmetlen
háborúzni.

-- 

Üdvrivalgással:
KEA.
_______________________________________________
Grem mailing list
Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem 


-- 
Ezt az e-mailt átvizsgálta az Avast AntiVirus szoftver.
www.avast.com


További információk a(z) Grem levelezőlistáról