[Grem] Kritika és haragkezelés (videó, cikk) / Nevelés és tudomány 4. rész
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2024. Aug. 30., P, 19:51:53 CEST
*videó (28'55) **https://www.youtube.com/watch?v=6MFBLeuthwg
<https://www.youtube.com/watch?v=6MFBLeuthwg>*
*A „Nevelés és tudomány” sorozatban azokra a kérdésekre keressük a választ,
hogy miképpen tehetnénk jobbá a világot, hogyan működik a gondolkodásunk,
mi vihet előrébb bennünket és mit kell megértenünk az előrelépéshez. A
tudománynak ugyanis már sok mindenre van válasza. Élhetnénk máshogy,
nevelhetnénk egészségesebb gondolkodású nemzedéket, csak meg kell értenünk,
hogyan működünk, *
*mi motivál, mit kell tudatosítanunk. Ebben a küldetésben a tudatosság lesz
a legerősebb fegyverünk, ám ahhoz, hogy használni tudjuk, betekintést kell
nyernünk a tudatunk alá.*
A sorozat negyedik részében a haragra és a haragkezelésre fókuszálunk.
Érdemes az előző részeket
<https://zarandok.ma/category/csalad/neveles-es-tudomany-szulok-iskolaja/>
is megtekinteni, hiszen így kapunk teljes, átfogó képet.
*Az alábbiakban egy részletet közlünk az előadásból.*
Az ember bonyolult és problémás. Az emberi természet megfejtése régóta
foglalkoztatja a pszichológusokat, pszichiátereket, agykutatókat,
neurológusokat. Még mindig sok a tanulni valónk, felfedeznivalónk. Csak
Isten, aki alkotott minket, tudja azt, hogy mi mozgat minket, mi lakozik
bennünk.
„Akkor, amikor húsvét ünnepe alkalmával Jézus Jeruzsálemben tartózkodott,
sokan hittek benne, mert látták a csodákat, amelyeket tett. Jézus azonban
nem bízott bennük, mert ismerte mindnyájukat, s nem szorult rá, hogy bárki
is felvilágosítsa az emberről. Tudta, mi lakik az emberben.” (Jn 2,23-25)
Ma már tudjuk, hogy hiába van egy nagyon fejlett agyunk, mellyel racionális
döntéseket hozhatnánk, valójában az érzelmeink mozgatnak minket. A
vágyaink, a félelmeink, érzelmi tapasztalataink határozzák meg azt, hogy
egy adott helyzetben hogyan viselkedünk, milyen érzelmek nyernek teret
bennünk. Ahhoz, hogy megfejtsük életünk mozgatórugóit, közelebb kell
kerülnünk agyunk működésének megértéséhez. Ennek az elképesztően bonyolult
szerkezetnek a működése ugyanis a legfontosabb része annak, hogy
megérthessük, hogyan működik az ember.
Minden információ, ami a külvilágból ér bennünket, feldolgozásra kerül.
Először az érzelmi hálónkat érinti, aminek a központi része a limbikus
rendszer. Ez az oka annak, hogy először mindenre az érzelmeinkkel
reagálunk. Csak ezután jutnak el az információk az úgynevezett prefrontális
kéregbe, ahol racionálisan is átgondolhatjuk a tennivalókat.
Amikor valamilyen trauma ér bennünket, akkor egészen az érzelmeink hatása
alá esünk. Enyhe példája ennek, amikor az ember fut a busz után, de a sofőr
az utolsó pillanatban becsukja előtte az ajtót és elindul. Senki nem
gondolkodik ilyenkor racionálisan, miszerint a sofőr ilyenkor már azzal van
elfoglalva, hogy ki fog tudni hajtani a buszmegállóból, vagy sem, és nem
direkt csukta be előttünk az ajtót, hanem egyszerűen csak nem figyelt oda.
Az érzelmi hatás lehet harag, düh, elkeseredettség, vagy más érzelmi
kitörés is mindaddig, amíg a prefrontális kéreg át nem veszi a hatalmat.
Az, hogy ez milyen gyorsan történik meg, mérhető. Tulajdonképpen az érzelmi
intelligencia egyik mértéke. Ilyesmivel az állatvilágban nem találkozunk.
Isten ezt a döntési képességgel együtt csak az ember számára tette
elérhetővé. Ha valakinek alacsony az érzelmi intelligenciája, akkor képes
percekig, akár órákig is dühöngeni ezen. Ha valakinek magas, akkor
másodperceken belül megpróbálja újratervezni a lehetőségeit. A kettő között
elképesztően nagy a különbség.
A jó hír az, hogy az érzelmi intelligencia fejleszthető. Nem csak az
úgynevezett agykéreg, de agyunk minden területe között új és új kapcsolat
alakulhat ki, ha fejlesztjük azt.
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20240830/d21222f5/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról