[Grem] Székely János -A gyermek: áldás (MH 20240807)

Rita Kunsay-Sipos ritakunsay at gmail.com
2024. Aug. 8., Cs, 22:22:19 CEST


Ugyanezt éltem meg, 1 év után visszamentem a gimnáziumomba 1982 lehetett és
azt a biokémiát tanulták már a 3. osztályban, mint én a főiskolán.
Ennyi tömérdek tananyagot nem lehet megtanulni. Ezért nem is tudják.
Viszont most a tanároknak készül tanfolyam és számonkérés a NAT-ból és
bármiből.
 Pintér Sándor gondolta ki, hogy az Oktatási Hivatal és a Közszolgálati
Egyetem se semmiért kapja a fizetését, ők fogják ellenőrizni a tanárokat és
számonkérni. A tanár pedig érezze kiskorúnak magát újra és újra. Akit így
összenyomorítanak: - 3-szor lehet majd ismételni a vizsgát-  még az
inflációt nem követő fizetésemelését is szégyellni fogja.
Pintér tud valamit. Ha már hatalom van a kezében, azt miért ne használná?
Azért van.
Mi meg örüljünk, hogy élünk. Miért nem mentem  politikusnak? Vagy
csőszerelőnek?

KEA <kea at turul.banki.hu> ezt írta (időpont: 2024. aug. 8., Cs, 18:57):

> Saját, nyilván szubjektív álláspontom, személyes élmények alapján,
> amelyeket mint diák és mint tanár gyűjtögettem:
>
> Még egyetemista koromban visszamentem gimnáziumomba (Könyves), és
> beültem egy kémiaórára a volt kémia tanárnőmhöz (Vajay Gyuláné). Látom,
> hogy új kémiakönyv van, kinyitom  véletlenszerűen, pont a víznél nyílik
> ki, elég lett volna a jeles kémiavizsgához (igaz, nem a vegyész-, hanem
> a villanykaron -- na de akkor is!)
>
> Azt látom, hogy az elmúlt évtizedekben egyre több, mélyebb anyagot
> próbáltak meg beletaposni a középiskolás keretbe. Ez nyilván nem lehet
> működőképes.
>
> Ugyanakkor az alapozás sokkal gyengébb lett. Amikor én voltam elemista,
> hihetetlenül sokat foglalkoztunk -- számtanból -- az alapokkal,
> piros-kék korongok, számképek (azt hiszem, így hívtuk, amikor piros-kék
> korongokkal kellett kirakni vagy lerajzolni(!) a számokat a tízes
> számkörben, máig látom a szemem előtt), a szorzótáblát egyenként föl
> kellett mondani (Nánásiné lajstromozta, hogy ki melyiket mondta föl már
> jól), hihetetlen mennyiségű szorzást-osztást kellett megcsinálnunk
> "erőnléti edzés" formájában meg alkalmazott módon szöveges feladatokban
> stb.
>
> Pár év(tized)del később egy mérnökhallgató vizsgázott nálam, és oda
> futott ki végül a vizsga, hogy ha nincs számológépünk (volt előtte
> papír, a kezében toll) akkor mennyi is 11-nek (tizenegynek) a négyzete?
> Valami egy-kettő-egy rémlett neki, fölírta hát a papírra, hogy 12.100,
> az önkéntelen reakciómat vette, és  próbált rá reagálni, javított, és
> írt MÉG KÉT NULLÁT a végére, 1.210.000, négy nagyságrend...
>
> Szóval szerintem jóval kevesebbet, de azt jóval jobban kellene
> megtanítani. És hogy humán vonalról is hozzak példát, ha a Tüskevár
> nyolcadikos diákokról szól, akkor (akármennyire is rajongunk Fekete
> Istvánért) az ne legyen negyedikben kötelező olvasmány. Stb.
>
> Üdvrivalgással:
> KEA.
>
> 2024. 08. 08. 10:58 keltezéssel, Adrienn1 írta:
> > Jaj még azt kifelejtettem,
> >
> > NEM ÉRTEK EGYET a még kevesebb tanulással. Már most is botrányosan
> > kevésnek tartom amit tanulniuk kell, illetve nem kell.
> >
> > Óvónők, pedagógusok, főiskolai, egyetemi tanárok panaszkodnak, h egyre
> > kevesebb tudással egyre butábban jönnek a gyerekek.
> >
> > Ezt már számszakilag is bizonyították az eus országokban.
> >
> > Családtagom mesélte, a műszaki egyetemen, amikor még ő ott tanult, a
> > szigorlaton ki kellett mondani a tételt, és be is kellett bizonyítani.
> >
> > Mire végzett az utána jövőknek már csak ki kellett mondani a tételt,
> > amikor néhány év múlva ő ott tanított, már szigorlatozni sem kellett
> > ebből a tárgyból.
> >
> > Miért van az, h minden ismerősöm gyereke, bölcsész karra ment? :)
> >
> > A
> >
> > 2024. 08. 08. 10:06 keltezéssel, Jancso Bela írta:
> >>
> >> Forrás: https://www.magyarhirlap.hu/velemeny/20240806-a-gyermek-aldas
> >>
> >>
> >> A gyermek: áldás <https://www.magyarhirlap.hu/>
> >> Székely János
> >>
> >>
> >>         Vélemény és vita <https://www.magyarhirlap.hu/velemeny>
> >>
> >>
> >>   A gyermek: áldás
> >>
> >>
> >>     Vita a demográfiáról
> >>
> >> 2024. augusztus 7. szerda. 9:45
> >>
> >> 1. Bevezető gondolatok
> >>
> >> A kereszténység meggyőződése az, hogy a Teremtő Isten lényege a
> >> szeretet. Isten, Atya, Fiú és Szentlélek örök szeretetközössége.
> >> Istenben örök szülés és örök születés van. Az ember ennek az Istennek
> >> a képmása, ezért az ember szeretetre született. Akkor lesz valaki
> >> boldog, ha megtanul szeretni, ha odaadja az életét.
> >>
> >> A Teremtő összekötötte az élet továbbadását a szeretettel. Azt akarta,
> >> hogy minden élet szeretetből fakadjon, minden kisgyermek élete mögött
> >> ott legyen a szülei szerelme. Megfordítva pedig azt akarta, hogy a
> >> szeretet termékeny legyen. Ne záruljon egy páros önzésbe, hanem élet
> >> fakadjon belőle, túlcsorduljon.
> >>
> >> A nyugati világban egyre többen gondolják azt, hogy az emberi élet
> >> véletlenszerű mutációk és természetes szelekció eredménye. Különösebb
> >> oka nincs és célja sincs. A halál után mindaz, ami az ember lelkében
> >> egy élet során megszületett, mindaz, amit önmagában felépített –
> >> emberi kapcsolatok, álmok, gondolatok, élmények – mindez megsemmisül.
> >> Az élet a semmiből a semmibe tart. Ha valaki így gondolkodik, akkor az
> >> egész élete válik végső soron értelmetlenné, céltalanná, távlat
> nélkülivé.
> >>
> >> A nyugati társadalmakra jellemző demográfiai vákuum egyik legfőbb oka
> >> ez a szellemi, lelki vákuum, a belső üresség, értelmetlenség fájdalmas
> >> érzése.
> >>
> >> Egy gazdag német gyáros egyetlen fia kábítószerfüggővé vált. Az apa
> >> nagy rábeszéléssel, nem kis anyagi áldozattal be tudta őt juttatni egy
> >> kiváló rehabilitációs intézetbe, ahol egy nagyszerű pszichiáter kezdte
> >> őt kezelni, gyógyítani. A fiatalember állapota javulni kezdett,
> >> abbahagyta a szerhasználatot. Már a terápia lezárását és az ő
> >> hazaengedését tervezték, amikor a fiú egyik este felment az intézet
> >> legfelső emeletére, és az egyik ablakból kivetette magát, öngyilkos
> >> lett. Hagyott egy búcsúlevelet az orvosának. A levélben ezt írta:
> >> „Doktor úr, köszönöm, hogy meggyógyított, és sajnálom, hogy nem tudott
> >> megmenteni.” A kis levél aljára még odaírta: „Doktor úr, maga okos
> >> ember, próbálja ezt a szüleimnek is elmagyarázni.” Két nappal később a
> >> pszichiáter a kétségbeesett szülőkkel szemben ült. Azt mondta nekik:
> >> „A fiukat orvosi értelemben meggyógyítottuk. De én nem vagyok Isten.
> >> Értelmet adni az életének nem tudtam.”
> >>
> >> Az emberi szívet egészen semmilyen földi dolog nem tudja betölteni. A
> >> földi valóságok mind végesek, sebzettek. Az embert csak odafentről
> >> tudja valami egészen betölteni. Olyan nagy eszmények, olyan valóságok,
> >> melyek nálunknál nagyobbak, mint maga az Isten, mint a család és az
> >> ott megszülető szeretet, vagy mint a haza, a tágabb közösség
> >> szolgálata stb.
> >>
> >> Ha az ember szíve tele van, akkor túlcsordul, akkor az élete termékeny
> >> lesz. Akkor bátran adja tovább az élet kincsét, mert tudja, hogy az
> >> élet végtelen kincs.
> >>
> >> Egy elbeszélés szerint egy hűtőkamion érkezett éjszaka egy nagy áruház
> >> elé. A munkások kipakolták belőle a húsárut, majd bezárták, de
> >> véletlenül, a nagy sötétben az egyik munkást bezárták a hűtőkamionba.
> >> Másnap reggel találtak rá a kamionban, holtan. Ami annál meglepőbb
> >> volt, hogy a hűtés már nem volt bekapcsolva. Az ember nem a hidegtől
> >> halt meg, hanem a gondolattól, a rémülettől.
> >>
> >> Ha valaki azt gondolja, hogy az emberi élet a semmiből a semmibe tart,
> >> akkor a szívét egy fagyos rémület, egy fájdalmas üresség fogja
> >> betölteni. Akkor nagyon nehezen fog életre szóló szeretetkapcsolatot
> >> létesíteni, életet adni. A házassági döntéshez nagylelkűség kell. Az a
> >> fajta emberi nagyság, hogy valaki képes legyen és akarja az egész
> >> életét ajándékba adni, szeretetben végigélni, akarjon egy másik embert
> >> egy életen át boldogítani, szeretni, szolgálni. Mintha sok mai
> >> emberből az az emberi nagyság hiányozna. A gyermekvállaláshoz ugyanígy
> >> nagy szív, túlcsorduló szív kell. Kell hozzá az a meggyőződés, hogy az
> >> emberi élet végtelenül értékes.
> >>
> >> 2. A család és a gyermekvállalás helyzete ma Magyarországon
> >>
> >> Az első világháború idejéig évente több, mint 250 000 gyermek
> >> született a mai trianoni határokon belül. Az 1940-60-as időszakban ez
> >> a szám már csak évi kb. 180 000 gyermek volt. Mára az egy év alatt
> >> megszülető gyermekek száma kb. 85 000. Az 1950-es években a
> >> házasságkötések száma évente kb. 100 000 volt, ma ez a szám kb. 40 000.
> >>
> >> Magyarország népessége 1981 óta csökken. Akkor az ország lakossága kb.
> >> 10,7 millió volt, ma kb. 9,8 millió. Ha ehhez hozzávesszük azt, hogy a
> >> ’90-es években kb. 360 000 magyar érkezett Magyarországra Erdélyből,
> >> Délvidékről és Kárpátaljáról, akkor a teljes fogyásunk (a trianoni
> >> határokon belüli népesség teljes fogyása)**alig több mint 35 év alatt
> >> kb. 1,2 millió volt!
> >>
> >> A születések számának csökkenését jelentős mértékben megfordította az
> >> abortusztilalom (1953–56), az abortusz szigorítása (1973) és kis
> >> mértékben fékezte a GYES bevezetése (1967). A többi állami intézkedés
> >> (például. GYED, GYET, CSAD) jelentős születésszám-növekedést nem ért
> >> el. (Benda J., A szakadék szélén [Budapest 2015], 40.) Ez azt is
> >> jelzi, hogy a kérdést pusztán anyagi ösztönzőkkel nem lehet megoldani.
> >> A gyermekvállalás elsősorban nem pénz, hanem szív kérdése.
> >> Nagyanyáink, dédanyáink sokkal nehezebb anyagi körülmények között
> >> sokkal több gyermeket vállaltak.
> >>
> >> A népességfogyás kritikus pillanatában vagyunk azért is, mert a
> >> szülőképes női korosztály nyolc éven belül 35 százalékkal fog
> >> csökkenni. (Benda J., A szakadék szélén, 171.)
> >>
> >> A 2016-os Magyar Ifjúság Kutatás eredményei azt mutatják, hogy míg
> >> 2000-ben a 15-29 évesek 22 százaléka volt házas, ma csak a 10
> >> százalékuk. Csak 24 százalékuk költözött el a szülői házból, 17
> >> százalékuk jövedelme 0-35 000 Ft között van, 33 százalékuk tervezi,
> >> hogy egy ideig külföldön tanuljon, vagy dolgozzon, 16 százalékuk, hogy
> >> véglegesen külföldön éljen. Legfőbb szórakozási formáik az internet, a
> >> TV, a chat és a Facebook (megelőzve a zenehallgatást, barátokat,
> >> sportot). Míg 2004-ben átlagosan 344 könyv volt egy fiatal
> >> háztartásában, addig ma ez a szám 172. A fiatalok hat százaléka mondja
> >> magát vallásosnak az egyház tanítása szerint, és 43 százalék mondja
> >> magát vallásosnak a maga módján. 29 százalékuk járt valamennyi időt
> >> iskolai hittanra.
> >>
> >> A magyar lakosság kb. 24 százaléka él súlyos anyagi deprivációban (az
> >> EU 28 átlaga: nyolc százalék)./(/Társadalmi riport 2016 [ed. Kolosi –
> >> Tóth, Budapest 2016], 138.)
> >>
> >> Természetesen öröm a gyermekszületések számának kis növekedése és a
> >> házasságkötések számának jelentős növekedése az utóbbi néhány évben,
> >> és nagyon jó irányba mutat a CSOK bevezetése is, ezeknek a pozitív
> >> folyamatoknak a mértéke azonban még igen messze van attól, hogy a
> >> népességfogyást megállítsa.
> >>
> >> Mindebből az tűnik ki, hogy a jelenlegi trendet megfordítani nem
> >> könnyű, emberileg nézve szinte lehetetlennek látszik. Ennek ellenére
> >> meg kell próbálnunk megtenni mindazt, ami lehetséges. Mit tehetnénk?
> >>
> >> 3. Cselekvési javaslatok
> >>
> >> *a. Family mainstreaming*
> >>
> >> Mostantól minden törvényt, minden állami intézkedést meg kellene
> >> vizsgálni abból a szempontból, hogy a családokat, a házasságkötést, a
> >> gyermekvállalást segíti-e. Ha nem, módosítani kell az intézkedést.
> >>
> >> *b. Oktatás-nevelés*
> >>
> >> /I. Jegyesoktatás mindenkinek/
> >>
> >> Minden házasságra készülő párnak legyen lehetősége egy kb.
> >> négyalkalmas házassági felkészítőn részt venni, a részvételt különböző
> >> ösztönzőkkel támogassa az állam. Szabadon választhatják meg a párok,
> >> hogy állami felkészítésben, vagy valamelyik egyház által szervezett
> >> jegyesoktatásban kívánnak részesülni. Az oktatás fő témái között
> >> szerepeljen a kommunikáció, a konfliktusmegoldás, a tipikus férfi és
> >> női tulajdonságok, a gyermekvállalás és nevelés kérdése.
> >>
> >> /II. Családi életre nevelés az iskolában/
> >>
> >> A házasságok sikere nagymértékben lelki, szellemi tényezőkön múlik. Az
> >> iskola segítheti az érett, önzetlen, szeretetre képes személyiség
> >> kialakulását. (Skrabski Á. – Kopp M., A boldogságkeresés útjai és
> >> útvesztői a párkapcsolatokban [Budapest 2010] 82-83.)
> >>
> >> Az alap-, a közép- és a felsőfokú oktatásban is kapjon fontos helyet a
> >> családi életre nevelés. Helyezzenek hangsúlyt a kommunikációra, a
> >> konfliktusmegoldásra. A zene, a tánc, a színjátszás és más hasonló
> >> tevékenységek által is segítsék a fiatalok kapcsolatteremtési
> >> készségeinek kifejlődését.
> >>
> >> Csökkentsék a fiatalok túlterheltségét, például azáltal, hogy az
> >> általános iskolában nem, vagy csak nagyon korlátozott mértékben adnak
> >> írásbeli házi feladatot.
> >>
> >> *c. Édesanyák segítése*
> >>
> >> Az édesanyák segítésének sok új formáját lehetne még bevezetni.
> >> Egyszeri szülési támogatás (esetleg harmadik-negyedik gyermeknél emelt
> >> összeggel); Gyes-ről visszatérő anyák részmunkaidőben foglalkoztatók
> >> támogatása; a vállalatok támogathassák a TAO keretéből a
> >> gyermekvállalást; munkahelyi bölcsőde és óvoda szintén a TAO-keretből;
> >> nyári napközik; gyerekvigyázás megszervezése, támogatása (például
> >> egyházakon, civil szervezeteken keresztül); főállású anyaság
> >> lehetősége három gyermektől kezdve.
> >>
> >> *d. Fiatal házasok segítése*
> >>
> >> Lakások biztosítása igen alacsony lakbérrel öt-hat évre fiatal
> házasoknak.
> >>
> >> *e. Családbarát média*
> >>
> >> Támogatni lehetne a családbarát filmek, műsorok sugárzását. Tiltani
> >> lehetne a kifejezetten destruktív, családellenes tartalmakat.
> >>
> >> Kóser telefon és számítógép kifejlesztése és forgalmazása. Olyan
> >> eszközöket kellene a piacon megjelentetni, melyeken a fiatal nem tud
> >> destruktív tartalmakat (horror, pornográfia, erőszak stb.) nézni. Ne a
> >> szülőnek kelljen megpróbálnia védett közeget biztosítani a gyermekének
> >> olyan eszközök világában, amelyekhez nem ért.
> >>
> >> *f. Lépések egy olyan ország felé, ahol a kisgyermek életét a
> >> fogantatástól kezdve védjük*
> >>
> >> A bevezetőben láttuk, hogy a demográfiai trend megfordításában döntő
> >> szerepe van az abortusznak (illetve az abortusz korlátozásának).
> >>
> >> Az állam fejezze ki azt világosan, hogy az abortuszt nem tekinti egy
> >> helyes, civilizált megoldásnak.
> >>
> >> Ennek érdekében a szülészetek egy részét alakítsák át abortuszmentes,
> >> csak az életet szolgáló szülészetekké.
> >>
> >> A szülészetekhez vezető utakra tegyenek ki plakátokat a gyermekről, a
> >> magzatról.
> >>
> >> Az abortusz előtti tanácsadásban próbálják az édesanyát lebeszélni
> >> erről a döntéséről. Mutassák meg neki a magzatát egy szép, nagy
> >> felbontású képen. Hívják be a gyermek édesapját is, és ha ő szeretné a
> >> gyermeket felnevelni, akkor az anya döntését halasszák el 10 nappal.
> >> Beszéljenek neki az örökbeadásról, és ha erre nyitott, ismertessék meg
> >> őt olyan szülőkkel, akik örökbe fogadnák a gyermekét. Esetleg az állam
> >> anyagilag támogassa azt az anyát is, aki megszüli és örökbe adja a
> >> gyermekét.
> >>
> >> *g. Hátrányos helyzetűek, szegények*
> >>
> >> Magyarországon az újszülöttek egy igen jelentős része szegény családba
> >> születik. Kiemelt figyelmet kell fordítani ezekre a családokra.
> >>
> >> /A szerző szombathelyi megyéspüspök/
> >>
> >>
> >> _______________________________________________
> >> Grem mailing list
> >> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> >> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> >
> > _______________________________________________
> > Grem mailing list
> > Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> > http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20240808/1d595638/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról