<div dir="ltr">Ugyanezt éltem meg, 1 év után visszamentem a gimnáziumomba 1982 lehetett és azt a biokémiát tanulták már a 3. osztályban, mint én a főiskolán. <div>Ennyi tömérdek tananyagot nem lehet megtanulni. Ezért nem is tudják. </div><div>Viszont most a tanároknak készül tanfolyam és számonkérés a NAT-ból és bármiből.</div><div> Pintér Sándor gondolta ki, hogy az Oktatási Hivatal és a Közszolgálati Egyetem se semmiért kapja a fizetését, ők fogják ellenőrizni a tanárokat és számonkérni. A tanár pedig érezze kiskorúnak magát újra és újra. Akit így összenyomorítanak: - 3-szor lehet majd ismételni a vizsgát-  még az inflációt nem követő fizetésemelését is szégyellni fogja. </div><div>Pintér tud valamit. Ha már hatalom van a kezében, azt miért ne használná? Azért van.</div><div>Mi meg örüljünk, hogy élünk. Miért nem mentem  politikusnak? Vagy csőszerelőnek?</div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">KEA <<a href="mailto:kea@turul.banki.hu">kea@turul.banki.hu</a>> ezt írta (időpont: 2024. aug. 8., Cs, 18:57):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">Saját, nyilván szubjektív álláspontom, személyes élmények alapján, <br>
amelyeket mint diák és mint tanár gyűjtögettem:<br>
<br>
Még egyetemista koromban visszamentem gimnáziumomba (Könyves), és <br>
beültem egy kémiaórára a volt kémia tanárnőmhöz (Vajay Gyuláné). Látom, <br>
hogy új kémiakönyv van, kinyitom  véletlenszerűen, pont a víznél nyílik <br>
ki, elég lett volna a jeles kémiavizsgához (igaz, nem a vegyész-, hanem <br>
a villanykaron -- na de akkor is!)<br>
<br>
Azt látom, hogy az elmúlt évtizedekben egyre több, mélyebb anyagot <br>
próbáltak meg beletaposni a középiskolás keretbe. Ez nyilván nem lehet <br>
működőképes.<br>
<br>
Ugyanakkor az alapozás sokkal gyengébb lett. Amikor én voltam elemista, <br>
hihetetlenül sokat foglalkoztunk -- számtanból -- az alapokkal, <br>
piros-kék korongok, számképek (azt hiszem, így hívtuk, amikor piros-kék <br>
korongokkal kellett kirakni vagy lerajzolni(!) a számokat a tízes <br>
számkörben, máig látom a szemem előtt), a szorzótáblát egyenként föl <br>
kellett mondani (Nánásiné lajstromozta, hogy ki melyiket mondta föl már <br>
jól), hihetetlen mennyiségű szorzást-osztást kellett megcsinálnunk <br>
"erőnléti edzés" formájában meg alkalmazott módon szöveges feladatokban stb.<br>
<br>
Pár év(tized)del később egy mérnökhallgató vizsgázott nálam, és oda <br>
futott ki végül a vizsga, hogy ha nincs számológépünk (volt előtte <br>
papír, a kezében toll) akkor mennyi is 11-nek (tizenegynek) a négyzete? <br>
Valami egy-kettő-egy rémlett neki, fölírta hát a papírra, hogy 12.100, <br>
az önkéntelen reakciómat vette, és  próbált rá reagálni, javított, és <br>
írt MÉG KÉT NULLÁT a végére, 1.210.000, négy nagyságrend...<br>
<br>
Szóval szerintem jóval kevesebbet, de azt jóval jobban kellene <br>
megtanítani. És hogy humán vonalról is hozzak példát, ha a Tüskevár <br>
nyolcadikos diákokról szól, akkor (akármennyire is rajongunk Fekete <br>
Istvánért) az ne legyen negyedikben kötelező olvasmány. Stb.<br>
<br>
Üdvrivalgással:<br>
KEA.<br>
<br>
2024. 08. 08. 10:58 keltezéssel, Adrienn1 írta:<br>
> Jaj még azt kifelejtettem,<br>
> <br>
> NEM ÉRTEK EGYET a még kevesebb tanulással. Már most is botrányosan <br>
> kevésnek tartom amit tanulniuk kell, illetve nem kell.<br>
> <br>
> Óvónők, pedagógusok, főiskolai, egyetemi tanárok panaszkodnak, h egyre <br>
> kevesebb tudással egyre butábban jönnek a gyerekek.<br>
> <br>
> Ezt már számszakilag is bizonyították az eus országokban.<br>
> <br>
> Családtagom mesélte, a műszaki egyetemen, amikor még ő ott tanult, a <br>
> szigorlaton ki kellett mondani a tételt, és be is kellett bizonyítani.<br>
> <br>
> Mire végzett az utána jövőknek már csak ki kellett mondani a tételt, <br>
> amikor néhány év múlva ő ott tanított, már szigorlatozni sem kellett <br>
> ebből a tárgyból.<br>
> <br>
> Miért van az, h minden ismerősöm gyereke, bölcsész karra ment? :)<br>
> <br>
> A<br>
> <br>
> 2024. 08. 08. 10:06 keltezéssel, Jancso Bela írta:<br>
>><br>
>> Forrás: <a href="https://www.magyarhirlap.hu/velemeny/20240806-a-gyermek-aldas" rel="noreferrer" target="_blank">https://www.magyarhirlap.hu/velemeny/20240806-a-gyermek-aldas</a><br>
>><br>
>><br>
>> A gyermek: áldás <<a href="https://www.magyarhirlap.hu/" rel="noreferrer" target="_blank">https://www.magyarhirlap.hu/</a>><br>
>> Székely János<br>
>><br>
>><br>
>>         Vélemény és vita <<a href="https://www.magyarhirlap.hu/velemeny" rel="noreferrer" target="_blank">https://www.magyarhirlap.hu/velemeny</a>><br>
>><br>
>><br>
>>   A gyermek: áldás<br>
>><br>
>><br>
>>     Vita a demográfiáról<br>
>><br>
>> 2024. augusztus 7. szerda. 9:45<br>
>><br>
>> 1. Bevezető gondolatok<br>
>><br>
>> A kereszténység meggyőződése az, hogy a Teremtő Isten lényege a <br>
>> szeretet. Isten, Atya, Fiú és Szentlélek örök szeretetközössége. <br>
>> Istenben örök szülés és örök születés van. Az ember ennek az Istennek <br>
>> a képmása, ezért az ember szeretetre született. Akkor lesz valaki <br>
>> boldog, ha megtanul szeretni, ha odaadja az életét.<br>
>><br>
>> A Teremtő összekötötte az élet továbbadását a szeretettel. Azt akarta, <br>
>> hogy minden élet szeretetből fakadjon, minden kisgyermek élete mögött <br>
>> ott legyen a szülei szerelme. Megfordítva pedig azt akarta, hogy a <br>
>> szeretet termékeny legyen. Ne záruljon egy páros önzésbe, hanem élet <br>
>> fakadjon belőle, túlcsorduljon.<br>
>><br>
>> A nyugati világban egyre többen gondolják azt, hogy az emberi élet <br>
>> véletlenszerű mutációk és természetes szelekció eredménye. Különösebb <br>
>> oka nincs és célja sincs. A halál után mindaz, ami az ember lelkében <br>
>> egy élet során megszületett, mindaz, amit önmagában felépített – <br>
>> emberi kapcsolatok, álmok, gondolatok, élmények – mindez megsemmisül. <br>
>> Az élet a semmiből a semmibe tart. Ha valaki így gondolkodik, akkor az <br>
>> egész élete válik végső soron értelmetlenné, céltalanná, távlat nélkülivé.<br>
>><br>
>> A nyugati társadalmakra jellemző demográfiai vákuum egyik legfőbb oka <br>
>> ez a szellemi, lelki vákuum, a belső üresség, értelmetlenség fájdalmas <br>
>> érzése.<br>
>><br>
>> Egy gazdag német gyáros egyetlen fia kábítószerfüggővé vált. Az apa <br>
>> nagy rábeszéléssel, nem kis anyagi áldozattal be tudta őt juttatni egy <br>
>> kiváló rehabilitációs intézetbe, ahol egy nagyszerű pszichiáter kezdte <br>
>> őt kezelni, gyógyítani. A fiatalember állapota javulni kezdett, <br>
>> abbahagyta a szerhasználatot. Már a terápia lezárását és az ő <br>
>> hazaengedését tervezték, amikor a fiú egyik este felment az intézet <br>
>> legfelső emeletére, és az egyik ablakból kivetette magát, öngyilkos <br>
>> lett. Hagyott egy búcsúlevelet az orvosának. A levélben ezt írta: <br>
>> „Doktor úr, köszönöm, hogy meggyógyított, és sajnálom, hogy nem tudott <br>
>> megmenteni.” A kis levél aljára még odaírta: „Doktor úr, maga okos <br>
>> ember, próbálja ezt a szüleimnek is elmagyarázni.” Két nappal később a <br>
>> pszichiáter a kétségbeesett szülőkkel szemben ült. Azt mondta nekik: <br>
>> „A fiukat orvosi értelemben meggyógyítottuk. De én nem vagyok Isten. <br>
>> Értelmet adni az életének nem tudtam.”<br>
>><br>
>> Az emberi szívet egészen semmilyen földi dolog nem tudja betölteni. A <br>
>> földi valóságok mind végesek, sebzettek. Az embert csak odafentről <br>
>> tudja valami egészen betölteni. Olyan nagy eszmények, olyan valóságok, <br>
>> melyek nálunknál nagyobbak, mint maga az Isten, mint a család és az <br>
>> ott megszülető szeretet, vagy mint a haza, a tágabb közösség <br>
>> szolgálata stb.<br>
>><br>
>> Ha az ember szíve tele van, akkor túlcsordul, akkor az élete termékeny <br>
>> lesz. Akkor bátran adja tovább az élet kincsét, mert tudja, hogy az <br>
>> élet végtelen kincs.<br>
>><br>
>> Egy elbeszélés szerint egy hűtőkamion érkezett éjszaka egy nagy áruház <br>
>> elé. A munkások kipakolták belőle a húsárut, majd bezárták, de <br>
>> véletlenül, a nagy sötétben az egyik munkást bezárták a hűtőkamionba. <br>
>> Másnap reggel találtak rá a kamionban, holtan. Ami annál meglepőbb <br>
>> volt, hogy a hűtés már nem volt bekapcsolva. Az ember nem a hidegtől <br>
>> halt meg, hanem a gondolattól, a rémülettől.<br>
>><br>
>> Ha valaki azt gondolja, hogy az emberi élet a semmiből a semmibe tart, <br>
>> akkor a szívét egy fagyos rémület, egy fájdalmas üresség fogja <br>
>> betölteni. Akkor nagyon nehezen fog életre szóló szeretetkapcsolatot <br>
>> létesíteni, életet adni. A házassági döntéshez nagylelkűség kell. Az a <br>
>> fajta emberi nagyság, hogy valaki képes legyen és akarja az egész <br>
>> életét ajándékba adni, szeretetben végigélni, akarjon egy másik embert <br>
>> egy életen át boldogítani, szeretni, szolgálni. Mintha sok mai <br>
>> emberből az az emberi nagyság hiányozna. A gyermekvállaláshoz ugyanígy <br>
>> nagy szív, túlcsorduló szív kell. Kell hozzá az a meggyőződés, hogy az <br>
>> emberi élet végtelenül értékes.<br>
>><br>
>> 2. A család és a gyermekvállalás helyzete ma Magyarországon<br>
>><br>
>> Az első világháború idejéig évente több, mint 250 000 gyermek <br>
>> született a mai trianoni határokon belül. Az 1940-60-as időszakban ez <br>
>> a szám már csak évi kb. 180 000 gyermek volt. Mára az egy év alatt <br>
>> megszülető gyermekek száma kb. 85 000. Az 1950-es években a <br>
>> házasságkötések száma évente kb. 100 000 volt, ma ez a szám kb. 40 000.<br>
>><br>
>> Magyarország népessége 1981 óta csökken. Akkor az ország lakossága kb. <br>
>> 10,7 millió volt, ma kb. 9,8 millió. Ha ehhez hozzávesszük azt, hogy a <br>
>> ’90-es években kb. 360 000 magyar érkezett Magyarországra Erdélyből, <br>
>> Délvidékről és Kárpátaljáról, akkor a teljes fogyásunk (a trianoni <br>
>> határokon belüli népesség teljes fogyása)**alig több mint 35 év alatt <br>
>> kb. 1,2 millió volt!<br>
>><br>
>> A születések számának csökkenését jelentős mértékben megfordította az <br>
>> abortusztilalom (1953–56), az abortusz szigorítása (1973) és kis <br>
>> mértékben fékezte a GYES bevezetése (1967). A többi állami intézkedés <br>
>> (például. GYED, GYET, CSAD) jelentős születésszám-növekedést nem ért <br>
>> el. (Benda J., A szakadék szélén [Budapest 2015], 40.) Ez azt is <br>
>> jelzi, hogy a kérdést pusztán anyagi ösztönzőkkel nem lehet megoldani. <br>
>> A gyermekvállalás elsősorban nem pénz, hanem szív kérdése. <br>
>> Nagyanyáink, dédanyáink sokkal nehezebb anyagi körülmények között <br>
>> sokkal több gyermeket vállaltak.<br>
>><br>
>> A népességfogyás kritikus pillanatában vagyunk azért is, mert a <br>
>> szülőképes női korosztály nyolc éven belül 35 százalékkal fog <br>
>> csökkenni. (Benda J., A szakadék szélén, 171.)<br>
>><br>
>> A 2016-os Magyar Ifjúság Kutatás eredményei azt mutatják, hogy míg <br>
>> 2000-ben a 15-29 évesek 22 százaléka volt házas, ma csak a 10 <br>
>> százalékuk. Csak 24 százalékuk költözött el a szülői házból, 17 <br>
>> százalékuk jövedelme 0-35 000 Ft között van, 33 százalékuk tervezi, <br>
>> hogy egy ideig külföldön tanuljon, vagy dolgozzon, 16 százalékuk, hogy <br>
>> véglegesen külföldön éljen. Legfőbb szórakozási formáik az internet, a <br>
>> TV, a chat és a Facebook (megelőzve a zenehallgatást, barátokat, <br>
>> sportot). Míg 2004-ben átlagosan 344 könyv volt egy fiatal <br>
>> háztartásában, addig ma ez a szám 172. A fiatalok hat százaléka mondja <br>
>> magát vallásosnak az egyház tanítása szerint, és 43 százalék mondja <br>
>> magát vallásosnak a maga módján. 29 százalékuk járt valamennyi időt <br>
>> iskolai hittanra.<br>
>><br>
>> A magyar lakosság kb. 24 százaléka él súlyos anyagi deprivációban (az <br>
>> EU 28 átlaga: nyolc százalék)./(/Társadalmi riport 2016 [ed. Kolosi – <br>
>> Tóth, Budapest 2016], 138.)<br>
>><br>
>> Természetesen öröm a gyermekszületések számának kis növekedése és a <br>
>> házasságkötések számának jelentős növekedése az utóbbi néhány évben, <br>
>> és nagyon jó irányba mutat a CSOK bevezetése is, ezeknek a pozitív <br>
>> folyamatoknak a mértéke azonban még igen messze van attól, hogy a <br>
>> népességfogyást megállítsa.<br>
>><br>
>> Mindebből az tűnik ki, hogy a jelenlegi trendet megfordítani nem <br>
>> könnyű, emberileg nézve szinte lehetetlennek látszik. Ennek ellenére <br>
>> meg kell próbálnunk megtenni mindazt, ami lehetséges. Mit tehetnénk?<br>
>><br>
>> 3. Cselekvési javaslatok<br>
>><br>
>> *a. Family mainstreaming*<br>
>><br>
>> Mostantól minden törvényt, minden állami intézkedést meg kellene <br>
>> vizsgálni abból a szempontból, hogy a családokat, a házasságkötést, a <br>
>> gyermekvállalást segíti-e. Ha nem, módosítani kell az intézkedést.<br>
>><br>
>> *b. Oktatás-nevelés*<br>
>><br>
>> /I. Jegyesoktatás mindenkinek/<br>
>><br>
>> Minden házasságra készülő párnak legyen lehetősége egy kb. <br>
>> négyalkalmas házassági felkészítőn részt venni, a részvételt különböző <br>
>> ösztönzőkkel támogassa az állam. Szabadon választhatják meg a párok, <br>
>> hogy állami felkészítésben, vagy valamelyik egyház által szervezett <br>
>> jegyesoktatásban kívánnak részesülni. Az oktatás fő témái között <br>
>> szerepeljen a kommunikáció, a konfliktusmegoldás, a tipikus férfi és <br>
>> női tulajdonságok, a gyermekvállalás és nevelés kérdése.<br>
>><br>
>> /II. Családi életre nevelés az iskolában/<br>
>><br>
>> A házasságok sikere nagymértékben lelki, szellemi tényezőkön múlik. Az <br>
>> iskola segítheti az érett, önzetlen, szeretetre képes személyiség <br>
>> kialakulását. (Skrabski Á. – Kopp M., A boldogságkeresés útjai és <br>
>> útvesztői a párkapcsolatokban [Budapest 2010] 82-83.)<br>
>><br>
>> Az alap-, a közép- és a felsőfokú oktatásban is kapjon fontos helyet a <br>
>> családi életre nevelés. Helyezzenek hangsúlyt a kommunikációra, a <br>
>> konfliktusmegoldásra. A zene, a tánc, a színjátszás és más hasonló <br>
>> tevékenységek által is segítsék a fiatalok kapcsolatteremtési <br>
>> készségeinek kifejlődését.<br>
>><br>
>> Csökkentsék a fiatalok túlterheltségét, például azáltal, hogy az <br>
>> általános iskolában nem, vagy csak nagyon korlátozott mértékben adnak <br>
>> írásbeli házi feladatot.<br>
>><br>
>> *c. Édesanyák segítése*<br>
>><br>
>> Az édesanyák segítésének sok új formáját lehetne még bevezetni. <br>
>> Egyszeri szülési támogatás (esetleg harmadik-negyedik gyermeknél emelt <br>
>> összeggel); Gyes-ről visszatérő anyák részmunkaidőben foglalkoztatók <br>
>> támogatása; a vállalatok támogathassák a TAO keretéből a <br>
>> gyermekvállalást; munkahelyi bölcsőde és óvoda szintén a TAO-keretből; <br>
>> nyári napközik; gyerekvigyázás megszervezése, támogatása (például <br>
>> egyházakon, civil szervezeteken keresztül); főállású anyaság <br>
>> lehetősége három gyermektől kezdve.<br>
>><br>
>> *d. Fiatal házasok segítése*<br>
>><br>
>> Lakások biztosítása igen alacsony lakbérrel öt-hat évre fiatal házasoknak.<br>
>><br>
>> *e. Családbarát média*<br>
>><br>
>> Támogatni lehetne a családbarát filmek, műsorok sugárzását. Tiltani <br>
>> lehetne a kifejezetten destruktív, családellenes tartalmakat.<br>
>><br>
>> Kóser telefon és számítógép kifejlesztése és forgalmazása. Olyan <br>
>> eszközöket kellene a piacon megjelentetni, melyeken a fiatal nem tud <br>
>> destruktív tartalmakat (horror, pornográfia, erőszak stb.) nézni. Ne a <br>
>> szülőnek kelljen megpróbálnia védett közeget biztosítani a gyermekének <br>
>> olyan eszközök világában, amelyekhez nem ért.<br>
>><br>
>> *f. Lépések egy olyan ország felé, ahol a kisgyermek életét a <br>
>> fogantatástól kezdve védjük*<br>
>><br>
>> A bevezetőben láttuk, hogy a demográfiai trend megfordításában döntő <br>
>> szerepe van az abortusznak (illetve az abortusz korlátozásának).<br>
>><br>
>> Az állam fejezze ki azt világosan, hogy az abortuszt nem tekinti egy <br>
>> helyes, civilizált megoldásnak.<br>
>><br>
>> Ennek érdekében a szülészetek egy részét alakítsák át abortuszmentes, <br>
>> csak az életet szolgáló szülészetekké.<br>
>><br>
>> A szülészetekhez vezető utakra tegyenek ki plakátokat a gyermekről, a <br>
>> magzatról.<br>
>><br>
>> Az abortusz előtti tanácsadásban próbálják az édesanyát lebeszélni <br>
>> erről a döntéséről. Mutassák meg neki a magzatát egy szép, nagy <br>
>> felbontású képen. Hívják be a gyermek édesapját is, és ha ő szeretné a <br>
>> gyermeket felnevelni, akkor az anya döntését halasszák el 10 nappal. <br>
>> Beszéljenek neki az örökbeadásról, és ha erre nyitott, ismertessék meg <br>
>> őt olyan szülőkkel, akik örökbe fogadnák a gyermekét. Esetleg az állam <br>
>> anyagilag támogassa azt az anyát is, aki megszüli és örökbe adja a <br>
>> gyermekét.<br>
>><br>
>> *g. Hátrányos helyzetűek, szegények*<br>
>><br>
>> Magyarországon az újszülöttek egy igen jelentős része szegény családba <br>
>> születik. Kiemelt figyelmet kell fordítani ezekre a családokra.<br>
>><br>
>> /A szerző szombathelyi megyéspüspök/<br>
>><br>
>><br>
>> _______________________________________________<br>
>> Grem mailing list<br>
>> <a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
>> <a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
> <br>
> _______________________________________________<br>
> Grem mailing list<br>
> <a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
> <a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
_______________________________________________<br>
Grem mailing list<br>
<a href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" target="_blank">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br>
<a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" rel="noreferrer" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br>
</blockquote></div>