[Grem] Székely János -A gyermek: áldás (MH 20240807)
KEA
kea at turul.banki.hu
2024. Aug. 8., Cs, 18:57:07 CEST
Saját, nyilván szubjektív álláspontom, személyes élmények alapján,
amelyeket mint diák és mint tanár gyűjtögettem:
Még egyetemista koromban visszamentem gimnáziumomba (Könyves), és
beültem egy kémiaórára a volt kémia tanárnőmhöz (Vajay Gyuláné). Látom,
hogy új kémiakönyv van, kinyitom véletlenszerűen, pont a víznél nyílik
ki, elég lett volna a jeles kémiavizsgához (igaz, nem a vegyész-, hanem
a villanykaron -- na de akkor is!)
Azt látom, hogy az elmúlt évtizedekben egyre több, mélyebb anyagot
próbáltak meg beletaposni a középiskolás keretbe. Ez nyilván nem lehet
működőképes.
Ugyanakkor az alapozás sokkal gyengébb lett. Amikor én voltam elemista,
hihetetlenül sokat foglalkoztunk -- számtanból -- az alapokkal,
piros-kék korongok, számképek (azt hiszem, így hívtuk, amikor piros-kék
korongokkal kellett kirakni vagy lerajzolni(!) a számokat a tízes
számkörben, máig látom a szemem előtt), a szorzótáblát egyenként föl
kellett mondani (Nánásiné lajstromozta, hogy ki melyiket mondta föl már
jól), hihetetlen mennyiségű szorzást-osztást kellett megcsinálnunk
"erőnléti edzés" formájában meg alkalmazott módon szöveges feladatokban stb.
Pár év(tized)del később egy mérnökhallgató vizsgázott nálam, és oda
futott ki végül a vizsga, hogy ha nincs számológépünk (volt előtte
papír, a kezében toll) akkor mennyi is 11-nek (tizenegynek) a négyzete?
Valami egy-kettő-egy rémlett neki, fölírta hát a papírra, hogy 12.100,
az önkéntelen reakciómat vette, és próbált rá reagálni, javított, és
írt MÉG KÉT NULLÁT a végére, 1.210.000, négy nagyságrend...
Szóval szerintem jóval kevesebbet, de azt jóval jobban kellene
megtanítani. És hogy humán vonalról is hozzak példát, ha a Tüskevár
nyolcadikos diákokról szól, akkor (akármennyire is rajongunk Fekete
Istvánért) az ne legyen negyedikben kötelező olvasmány. Stb.
Üdvrivalgással:
KEA.
2024. 08. 08. 10:58 keltezéssel, Adrienn1 írta:
> Jaj még azt kifelejtettem,
>
> NEM ÉRTEK EGYET a még kevesebb tanulással. Már most is botrányosan
> kevésnek tartom amit tanulniuk kell, illetve nem kell.
>
> Óvónők, pedagógusok, főiskolai, egyetemi tanárok panaszkodnak, h egyre
> kevesebb tudással egyre butábban jönnek a gyerekek.
>
> Ezt már számszakilag is bizonyították az eus országokban.
>
> Családtagom mesélte, a műszaki egyetemen, amikor még ő ott tanult, a
> szigorlaton ki kellett mondani a tételt, és be is kellett bizonyítani.
>
> Mire végzett az utána jövőknek már csak ki kellett mondani a tételt,
> amikor néhány év múlva ő ott tanított, már szigorlatozni sem kellett
> ebből a tárgyból.
>
> Miért van az, h minden ismerősöm gyereke, bölcsész karra ment? :)
>
> A
>
> 2024. 08. 08. 10:06 keltezéssel, Jancso Bela írta:
>>
>> Forrás: https://www.magyarhirlap.hu/velemeny/20240806-a-gyermek-aldas
>>
>>
>> A gyermek: áldás <https://www.magyarhirlap.hu/>
>> Székely János
>>
>>
>> Vélemény és vita <https://www.magyarhirlap.hu/velemeny>
>>
>>
>> A gyermek: áldás
>>
>>
>> Vita a demográfiáról
>>
>> 2024. augusztus 7. szerda. 9:45
>>
>> 1. Bevezető gondolatok
>>
>> A kereszténység meggyőződése az, hogy a Teremtő Isten lényege a
>> szeretet. Isten, Atya, Fiú és Szentlélek örök szeretetközössége.
>> Istenben örök szülés és örök születés van. Az ember ennek az Istennek
>> a képmása, ezért az ember szeretetre született. Akkor lesz valaki
>> boldog, ha megtanul szeretni, ha odaadja az életét.
>>
>> A Teremtő összekötötte az élet továbbadását a szeretettel. Azt akarta,
>> hogy minden élet szeretetből fakadjon, minden kisgyermek élete mögött
>> ott legyen a szülei szerelme. Megfordítva pedig azt akarta, hogy a
>> szeretet termékeny legyen. Ne záruljon egy páros önzésbe, hanem élet
>> fakadjon belőle, túlcsorduljon.
>>
>> A nyugati világban egyre többen gondolják azt, hogy az emberi élet
>> véletlenszerű mutációk és természetes szelekció eredménye. Különösebb
>> oka nincs és célja sincs. A halál után mindaz, ami az ember lelkében
>> egy élet során megszületett, mindaz, amit önmagában felépített –
>> emberi kapcsolatok, álmok, gondolatok, élmények – mindez megsemmisül.
>> Az élet a semmiből a semmibe tart. Ha valaki így gondolkodik, akkor az
>> egész élete válik végső soron értelmetlenné, céltalanná, távlat nélkülivé.
>>
>> A nyugati társadalmakra jellemző demográfiai vákuum egyik legfőbb oka
>> ez a szellemi, lelki vákuum, a belső üresség, értelmetlenség fájdalmas
>> érzése.
>>
>> Egy gazdag német gyáros egyetlen fia kábítószerfüggővé vált. Az apa
>> nagy rábeszéléssel, nem kis anyagi áldozattal be tudta őt juttatni egy
>> kiváló rehabilitációs intézetbe, ahol egy nagyszerű pszichiáter kezdte
>> őt kezelni, gyógyítani. A fiatalember állapota javulni kezdett,
>> abbahagyta a szerhasználatot. Már a terápia lezárását és az ő
>> hazaengedését tervezték, amikor a fiú egyik este felment az intézet
>> legfelső emeletére, és az egyik ablakból kivetette magát, öngyilkos
>> lett. Hagyott egy búcsúlevelet az orvosának. A levélben ezt írta:
>> „Doktor úr, köszönöm, hogy meggyógyított, és sajnálom, hogy nem tudott
>> megmenteni.” A kis levél aljára még odaírta: „Doktor úr, maga okos
>> ember, próbálja ezt a szüleimnek is elmagyarázni.” Két nappal később a
>> pszichiáter a kétségbeesett szülőkkel szemben ült. Azt mondta nekik:
>> „A fiukat orvosi értelemben meggyógyítottuk. De én nem vagyok Isten.
>> Értelmet adni az életének nem tudtam.”
>>
>> Az emberi szívet egészen semmilyen földi dolog nem tudja betölteni. A
>> földi valóságok mind végesek, sebzettek. Az embert csak odafentről
>> tudja valami egészen betölteni. Olyan nagy eszmények, olyan valóságok,
>> melyek nálunknál nagyobbak, mint maga az Isten, mint a család és az
>> ott megszülető szeretet, vagy mint a haza, a tágabb közösség
>> szolgálata stb.
>>
>> Ha az ember szíve tele van, akkor túlcsordul, akkor az élete termékeny
>> lesz. Akkor bátran adja tovább az élet kincsét, mert tudja, hogy az
>> élet végtelen kincs.
>>
>> Egy elbeszélés szerint egy hűtőkamion érkezett éjszaka egy nagy áruház
>> elé. A munkások kipakolták belőle a húsárut, majd bezárták, de
>> véletlenül, a nagy sötétben az egyik munkást bezárták a hűtőkamionba.
>> Másnap reggel találtak rá a kamionban, holtan. Ami annál meglepőbb
>> volt, hogy a hűtés már nem volt bekapcsolva. Az ember nem a hidegtől
>> halt meg, hanem a gondolattól, a rémülettől.
>>
>> Ha valaki azt gondolja, hogy az emberi élet a semmiből a semmibe tart,
>> akkor a szívét egy fagyos rémület, egy fájdalmas üresség fogja
>> betölteni. Akkor nagyon nehezen fog életre szóló szeretetkapcsolatot
>> létesíteni, életet adni. A házassági döntéshez nagylelkűség kell. Az a
>> fajta emberi nagyság, hogy valaki képes legyen és akarja az egész
>> életét ajándékba adni, szeretetben végigélni, akarjon egy másik embert
>> egy életen át boldogítani, szeretni, szolgálni. Mintha sok mai
>> emberből az az emberi nagyság hiányozna. A gyermekvállaláshoz ugyanígy
>> nagy szív, túlcsorduló szív kell. Kell hozzá az a meggyőződés, hogy az
>> emberi élet végtelenül értékes.
>>
>> 2. A család és a gyermekvállalás helyzete ma Magyarországon
>>
>> Az első világháború idejéig évente több, mint 250 000 gyermek
>> született a mai trianoni határokon belül. Az 1940-60-as időszakban ez
>> a szám már csak évi kb. 180 000 gyermek volt. Mára az egy év alatt
>> megszülető gyermekek száma kb. 85 000. Az 1950-es években a
>> házasságkötések száma évente kb. 100 000 volt, ma ez a szám kb. 40 000.
>>
>> Magyarország népessége 1981 óta csökken. Akkor az ország lakossága kb.
>> 10,7 millió volt, ma kb. 9,8 millió. Ha ehhez hozzávesszük azt, hogy a
>> ’90-es években kb. 360 000 magyar érkezett Magyarországra Erdélyből,
>> Délvidékről és Kárpátaljáról, akkor a teljes fogyásunk (a trianoni
>> határokon belüli népesség teljes fogyása)**alig több mint 35 év alatt
>> kb. 1,2 millió volt!
>>
>> A születések számának csökkenését jelentős mértékben megfordította az
>> abortusztilalom (1953–56), az abortusz szigorítása (1973) és kis
>> mértékben fékezte a GYES bevezetése (1967). A többi állami intézkedés
>> (például. GYED, GYET, CSAD) jelentős születésszám-növekedést nem ért
>> el. (Benda J., A szakadék szélén [Budapest 2015], 40.) Ez azt is
>> jelzi, hogy a kérdést pusztán anyagi ösztönzőkkel nem lehet megoldani.
>> A gyermekvállalás elsősorban nem pénz, hanem szív kérdése.
>> Nagyanyáink, dédanyáink sokkal nehezebb anyagi körülmények között
>> sokkal több gyermeket vállaltak.
>>
>> A népességfogyás kritikus pillanatában vagyunk azért is, mert a
>> szülőképes női korosztály nyolc éven belül 35 százalékkal fog
>> csökkenni. (Benda J., A szakadék szélén, 171.)
>>
>> A 2016-os Magyar Ifjúság Kutatás eredményei azt mutatják, hogy míg
>> 2000-ben a 15-29 évesek 22 százaléka volt házas, ma csak a 10
>> százalékuk. Csak 24 százalékuk költözött el a szülői házból, 17
>> százalékuk jövedelme 0-35 000 Ft között van, 33 százalékuk tervezi,
>> hogy egy ideig külföldön tanuljon, vagy dolgozzon, 16 százalékuk, hogy
>> véglegesen külföldön éljen. Legfőbb szórakozási formáik az internet, a
>> TV, a chat és a Facebook (megelőzve a zenehallgatást, barátokat,
>> sportot). Míg 2004-ben átlagosan 344 könyv volt egy fiatal
>> háztartásában, addig ma ez a szám 172. A fiatalok hat százaléka mondja
>> magát vallásosnak az egyház tanítása szerint, és 43 százalék mondja
>> magát vallásosnak a maga módján. 29 százalékuk járt valamennyi időt
>> iskolai hittanra.
>>
>> A magyar lakosság kb. 24 százaléka él súlyos anyagi deprivációban (az
>> EU 28 átlaga: nyolc százalék)./(/Társadalmi riport 2016 [ed. Kolosi –
>> Tóth, Budapest 2016], 138.)
>>
>> Természetesen öröm a gyermekszületések számának kis növekedése és a
>> házasságkötések számának jelentős növekedése az utóbbi néhány évben,
>> és nagyon jó irányba mutat a CSOK bevezetése is, ezeknek a pozitív
>> folyamatoknak a mértéke azonban még igen messze van attól, hogy a
>> népességfogyást megállítsa.
>>
>> Mindebből az tűnik ki, hogy a jelenlegi trendet megfordítani nem
>> könnyű, emberileg nézve szinte lehetetlennek látszik. Ennek ellenére
>> meg kell próbálnunk megtenni mindazt, ami lehetséges. Mit tehetnénk?
>>
>> 3. Cselekvési javaslatok
>>
>> *a. Family mainstreaming*
>>
>> Mostantól minden törvényt, minden állami intézkedést meg kellene
>> vizsgálni abból a szempontból, hogy a családokat, a házasságkötést, a
>> gyermekvállalást segíti-e. Ha nem, módosítani kell az intézkedést.
>>
>> *b. Oktatás-nevelés*
>>
>> /I. Jegyesoktatás mindenkinek/
>>
>> Minden házasságra készülő párnak legyen lehetősége egy kb.
>> négyalkalmas házassági felkészítőn részt venni, a részvételt különböző
>> ösztönzőkkel támogassa az állam. Szabadon választhatják meg a párok,
>> hogy állami felkészítésben, vagy valamelyik egyház által szervezett
>> jegyesoktatásban kívánnak részesülni. Az oktatás fő témái között
>> szerepeljen a kommunikáció, a konfliktusmegoldás, a tipikus férfi és
>> női tulajdonságok, a gyermekvállalás és nevelés kérdése.
>>
>> /II. Családi életre nevelés az iskolában/
>>
>> A házasságok sikere nagymértékben lelki, szellemi tényezőkön múlik. Az
>> iskola segítheti az érett, önzetlen, szeretetre képes személyiség
>> kialakulását. (Skrabski Á. – Kopp M., A boldogságkeresés útjai és
>> útvesztői a párkapcsolatokban [Budapest 2010] 82-83.)
>>
>> Az alap-, a közép- és a felsőfokú oktatásban is kapjon fontos helyet a
>> családi életre nevelés. Helyezzenek hangsúlyt a kommunikációra, a
>> konfliktusmegoldásra. A zene, a tánc, a színjátszás és más hasonló
>> tevékenységek által is segítsék a fiatalok kapcsolatteremtési
>> készségeinek kifejlődését.
>>
>> Csökkentsék a fiatalok túlterheltségét, például azáltal, hogy az
>> általános iskolában nem, vagy csak nagyon korlátozott mértékben adnak
>> írásbeli házi feladatot.
>>
>> *c. Édesanyák segítése*
>>
>> Az édesanyák segítésének sok új formáját lehetne még bevezetni.
>> Egyszeri szülési támogatás (esetleg harmadik-negyedik gyermeknél emelt
>> összeggel); Gyes-ről visszatérő anyák részmunkaidőben foglalkoztatók
>> támogatása; a vállalatok támogathassák a TAO keretéből a
>> gyermekvállalást; munkahelyi bölcsőde és óvoda szintén a TAO-keretből;
>> nyári napközik; gyerekvigyázás megszervezése, támogatása (például
>> egyházakon, civil szervezeteken keresztül); főállású anyaság
>> lehetősége három gyermektől kezdve.
>>
>> *d. Fiatal házasok segítése*
>>
>> Lakások biztosítása igen alacsony lakbérrel öt-hat évre fiatal házasoknak.
>>
>> *e. Családbarát média*
>>
>> Támogatni lehetne a családbarát filmek, műsorok sugárzását. Tiltani
>> lehetne a kifejezetten destruktív, családellenes tartalmakat.
>>
>> Kóser telefon és számítógép kifejlesztése és forgalmazása. Olyan
>> eszközöket kellene a piacon megjelentetni, melyeken a fiatal nem tud
>> destruktív tartalmakat (horror, pornográfia, erőszak stb.) nézni. Ne a
>> szülőnek kelljen megpróbálnia védett közeget biztosítani a gyermekének
>> olyan eszközök világában, amelyekhez nem ért.
>>
>> *f. Lépések egy olyan ország felé, ahol a kisgyermek életét a
>> fogantatástól kezdve védjük*
>>
>> A bevezetőben láttuk, hogy a demográfiai trend megfordításában döntő
>> szerepe van az abortusznak (illetve az abortusz korlátozásának).
>>
>> Az állam fejezze ki azt világosan, hogy az abortuszt nem tekinti egy
>> helyes, civilizált megoldásnak.
>>
>> Ennek érdekében a szülészetek egy részét alakítsák át abortuszmentes,
>> csak az életet szolgáló szülészetekké.
>>
>> A szülészetekhez vezető utakra tegyenek ki plakátokat a gyermekről, a
>> magzatról.
>>
>> Az abortusz előtti tanácsadásban próbálják az édesanyát lebeszélni
>> erről a döntéséről. Mutassák meg neki a magzatát egy szép, nagy
>> felbontású képen. Hívják be a gyermek édesapját is, és ha ő szeretné a
>> gyermeket felnevelni, akkor az anya döntését halasszák el 10 nappal.
>> Beszéljenek neki az örökbeadásról, és ha erre nyitott, ismertessék meg
>> őt olyan szülőkkel, akik örökbe fogadnák a gyermekét. Esetleg az állam
>> anyagilag támogassa azt az anyát is, aki megszüli és örökbe adja a
>> gyermekét.
>>
>> *g. Hátrányos helyzetűek, szegények*
>>
>> Magyarországon az újszülöttek egy igen jelentős része szegény családba
>> születik. Kiemelt figyelmet kell fordítani ezekre a családokra.
>>
>> /A szerző szombathelyi megyéspüspök/
>>
>>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
További információk a(z) Grem levelezőlistáról