[Grem] Székely János -A gyermek: áldás (MH 20240807)
Levente Vihar
lvihar at gmail.com
2024. Aug. 8., Cs, 15:00:51 CEST
Adrienn gondolataihoz:
A felsőfokú végzettek forszírozottan nagy száma a komparációs szint(ek)
jelentős lejjebb vitelével jött létre.
Nincs több jó képességű fiatal (sajnos) mint akár 40 évvel ezelőtt.
A szoc. idején pedig volt káderdiploma is (ha valaki nem tudott erről, pl.:
volt olyan mérnöki diploma, amelyet kihelyezett képzéssel (igazi) mérnök
alkalmazottak tartottak érettségizetteknek és csak pár gyárban fogadtak el.
Nem a SzET- és ÉSzET- ről beszélek!!)
Most egyes 'diplomák' max. érettségi szintnek felelnek meg.
ÜdvözletteL.
Adrienn1 <adrienn.bisztray at googlemail.com> ezt írta (időpont: 2024. aug.
8., Cs, 10:58):
> Jaj még azt kifelejtettem,
>
> NEM ÉRTEK EGYET a még kevesebb tanulással. Már most is botrányosan
> kevésnek tartom amit tanulniuk kell, illetve nem kell.
>
> Óvónők, pedagógusok, főiskolai, egyetemi tanárok panaszkodnak, h egyre
> kevesebb tudással egyre butábban jönnek a gyerekek.
>
> Ezt már számszakilag is bizonyították az eus országokban.
>
> Családtagom mesélte, a műszaki egyetemen, amikor még ő ott tanult, a
> szigorlaton ki kellett mondani a tételt, és be is kellett bizonyítani.
>
> Mire végzett az utána jövőknek már csak ki kellett mondani a tételt,
> amikor néhány év múlva ő ott tanított, már szigorlatozni sem kellett ebből
> a tárgyból.
>
> Miért van az, h minden ismerősöm gyereke, bölcsész karra ment? :)
>
> A
> 2024. 08. 08. 10:06 keltezéssel, Jancso Bela írta:
>
>
> Forrás: https://www.magyarhirlap.hu/velemeny/20240806-a-gyermek-aldas
>
>
> [image: A gyermek: áldás] <https://www.magyarhirlap.hu/>
> Székely János
> Vélemény és vita <https://www.magyarhirlap.hu/velemeny> A gyermek: áldás Vita
> a demográfiáról
> 2024. augusztus 7. szerda. 9:45
>
> 1. Bevezető gondolatok
>
> A kereszténység meggyőződése az, hogy a Teremtő Isten lényege a szeretet.
> Isten, Atya, Fiú és Szentlélek örök szeretetközössége. Istenben örök szülés
> és örök születés van. Az ember ennek az Istennek a képmása, ezért az ember
> szeretetre született. Akkor lesz valaki boldog, ha megtanul szeretni, ha
> odaadja az életét.
>
> A Teremtő összekötötte az élet továbbadását a szeretettel. Azt akarta,
> hogy minden élet szeretetből fakadjon, minden kisgyermek élete mögött ott
> legyen a szülei szerelme. Megfordítva pedig azt akarta, hogy a szeretet
> termékeny legyen. Ne záruljon egy páros önzésbe, hanem élet fakadjon
> belőle, túlcsorduljon.
>
> A nyugati világban egyre többen gondolják azt, hogy az emberi élet
> véletlenszerű mutációk és természetes szelekció eredménye. Különösebb oka
> nincs és célja sincs. A halál után mindaz, ami az ember lelkében egy élet
> során megszületett, mindaz, amit önmagában felépített – emberi kapcsolatok,
> álmok, gondolatok, élmények – mindez megsemmisül. Az élet a semmiből a
> semmibe tart. Ha valaki így gondolkodik, akkor az egész élete válik végső
> soron értelmetlenné, céltalanná, távlat nélkülivé.
>
> A nyugati társadalmakra jellemző demográfiai vákuum egyik legfőbb oka ez a
> szellemi, lelki vákuum, a belső üresség, értelmetlenség fájdalmas érzése.
>
> Egy gazdag német gyáros egyetlen fia kábítószerfüggővé vált. Az apa nagy
> rábeszéléssel, nem kis anyagi áldozattal be tudta őt juttatni egy kiváló
> rehabilitációs intézetbe, ahol egy nagyszerű pszichiáter kezdte őt kezelni,
> gyógyítani. A fiatalember állapota javulni kezdett, abbahagyta a
> szerhasználatot. Már a terápia lezárását és az ő hazaengedését tervezték,
> amikor a fiú egyik este felment az intézet legfelső emeletére, és az egyik
> ablakból kivetette magát, öngyilkos lett. Hagyott egy búcsúlevelet az
> orvosának. A levélben ezt írta: „Doktor úr, köszönöm, hogy meggyógyított,
> és sajnálom, hogy nem tudott megmenteni.” A kis levél aljára még odaírta:
> „Doktor úr, maga okos ember, próbálja ezt a szüleimnek is elmagyarázni.”
> Két nappal később a pszichiáter a kétségbeesett szülőkkel szemben ült. Azt
> mondta nekik: „A fiukat orvosi értelemben meggyógyítottuk. De én nem vagyok
> Isten. Értelmet adni az életének nem tudtam.”
>
> Az emberi szívet egészen semmilyen földi dolog nem tudja betölteni. A
> földi valóságok mind végesek, sebzettek. Az embert csak odafentről tudja
> valami egészen betölteni. Olyan nagy eszmények, olyan valóságok, melyek
> nálunknál nagyobbak, mint maga az Isten, mint a család és az ott megszülető
> szeretet, vagy mint a haza, a tágabb közösség szolgálata stb.
>
> Ha az ember szíve tele van, akkor túlcsordul, akkor az élete termékeny
> lesz. Akkor bátran adja tovább az élet kincsét, mert tudja, hogy az élet
> végtelen kincs.
>
> Egy elbeszélés szerint egy hűtőkamion érkezett éjszaka egy nagy áruház
> elé. A munkások kipakolták belőle a húsárut, majd bezárták, de véletlenül,
> a nagy sötétben az egyik munkást bezárták a hűtőkamionba. Másnap reggel
> találtak rá a kamionban, holtan. Ami annál meglepőbb volt, hogy a hűtés már
> nem volt bekapcsolva. Az ember nem a hidegtől halt meg, hanem a
> gondolattól, a rémülettől.
>
> Ha valaki azt gondolja, hogy az emberi élet a semmiből a semmibe tart,
> akkor a szívét egy fagyos rémület, egy fájdalmas üresség fogja betölteni.
> Akkor nagyon nehezen fog életre szóló szeretetkapcsolatot létesíteni,
> életet adni. A házassági döntéshez nagylelkűség kell. Az a fajta emberi
> nagyság, hogy valaki képes legyen és akarja az egész életét ajándékba adni,
> szeretetben végigélni, akarjon egy másik embert egy életen át boldogítani,
> szeretni, szolgálni. Mintha sok mai emberből az az emberi nagyság
> hiányozna. A gyermekvállaláshoz ugyanígy nagy szív, túlcsorduló szív kell.
> Kell hozzá az a meggyőződés, hogy az emberi élet végtelenül értékes.
>
> 2. A család és a gyermekvállalás helyzete ma Magyarországon
>
> Az első világháború idejéig évente több, mint 250 000 gyermek született a
> mai trianoni határokon belül. Az 1940-60-as időszakban ez a szám már csak
> évi kb. 180 000 gyermek volt. Mára az egy év alatt megszülető gyermekek
> száma kb. 85 000. Az 1950-es években a házasságkötések száma évente kb. 100
> 000 volt, ma ez a szám kb. 40 000.
>
> Magyarország népessége 1981 óta csökken. Akkor az ország lakossága kb.
> 10,7 millió volt, ma kb. 9,8 millió. Ha ehhez hozzávesszük azt, hogy a
> ’90-es években kb. 360 000 magyar érkezett Magyarországra Erdélyből,
> Délvidékről és Kárpátaljáról, akkor a teljes fogyásunk (a trianoni
> határokon belüli népesség teljes fogyása) alig több mint 35 év alatt kb.
> 1,2 millió volt!
>
> A születések számának csökkenését jelentős mértékben megfordította az
> abortusztilalom (1953–56), az abortusz szigorítása (1973) és kis mértékben
> fékezte a GYES bevezetése (1967). A többi állami intézkedés (például. GYED,
> GYET, CSAD) jelentős születésszám-növekedést nem ért el. (Benda J., A
> szakadék szélén [Budapest 2015], 40.) Ez azt is jelzi, hogy a kérdést
> pusztán anyagi ösztönzőkkel nem lehet megoldani. A gyermekvállalás
> elsősorban nem pénz, hanem szív kérdése. Nagyanyáink, dédanyáink sokkal
> nehezebb anyagi körülmények között sokkal több gyermeket vállaltak.
>
> A népességfogyás kritikus pillanatában vagyunk azért is, mert a szülőképes
> női korosztály nyolc éven belül 35 százalékkal fog csökkenni. (Benda J., A
> szakadék szélén, 171.)
>
> A 2016-os Magyar Ifjúság Kutatás eredményei azt mutatják, hogy míg
> 2000-ben a 15-29 évesek 22 százaléka volt házas, ma csak a 10 százalékuk.
> Csak 24 százalékuk költözött el a szülői házból, 17 százalékuk jövedelme
> 0-35 000 Ft között van, 33 százalékuk tervezi, hogy egy ideig külföldön
> tanuljon, vagy dolgozzon, 16 százalékuk, hogy véglegesen külföldön éljen.
> Legfőbb szórakozási formáik az internet, a TV, a chat és a Facebook
> (megelőzve a zenehallgatást, barátokat, sportot). Míg 2004-ben átlagosan
> 344 könyv volt egy fiatal háztartásában, addig ma ez a szám 172. A fiatalok
> hat százaléka mondja magát vallásosnak az egyház tanítása szerint, és 43
> százalék mondja magát vallásosnak a maga módján. 29 százalékuk járt
> valamennyi időt iskolai hittanra.
>
> A magyar lakosság kb. 24 százaléka él súlyos anyagi deprivációban (az EU
> 28 átlaga: nyolc százalék). *(*Társadalmi riport 2016 [ed. Kolosi – Tóth,
> Budapest 2016], 138.)
>
> Természetesen öröm a gyermekszületések számának kis növekedése és a
> házasságkötések számának jelentős növekedése az utóbbi néhány évben, és
> nagyon jó irányba mutat a CSOK bevezetése is, ezeknek a pozitív
> folyamatoknak a mértéke azonban még igen messze van attól, hogy a
> népességfogyást megállítsa.
>
> Mindebből az tűnik ki, hogy a jelenlegi trendet megfordítani nem könnyű,
> emberileg nézve szinte lehetetlennek látszik. Ennek ellenére meg kell
> próbálnunk megtenni mindazt, ami lehetséges. Mit tehetnénk?
>
> 3. Cselekvési javaslatok
>
> *a. Family mainstreaming*
>
> Mostantól minden törvényt, minden állami intézkedést meg kellene vizsgálni
> abból a szempontból, hogy a családokat, a házasságkötést, a
> gyermekvállalást segíti-e. Ha nem, módosítani kell az intézkedést.
>
> *b. Oktatás-nevelés*
>
> *I. Jegyesoktatás mindenkinek*
>
> Minden házasságra készülő párnak legyen lehetősége egy kb. négyalkalmas
> házassági felkészítőn részt venni, a részvételt különböző ösztönzőkkel
> támogassa az állam. Szabadon választhatják meg a párok, hogy állami
> felkészítésben, vagy valamelyik egyház által szervezett jegyesoktatásban
> kívánnak részesülni. Az oktatás fő témái között szerepeljen a kommunikáció,
> a konfliktusmegoldás, a tipikus férfi és női tulajdonságok, a
> gyermekvállalás és nevelés kérdése.
>
> *II. Családi életre nevelés az iskolában*
>
> A házasságok sikere nagymértékben lelki, szellemi tényezőkön múlik. Az
> iskola segítheti az érett, önzetlen, szeretetre képes személyiség
> kialakulását. (Skrabski Á. – Kopp M., A boldogságkeresés útjai és útvesztői
> a párkapcsolatokban [Budapest 2010] 82-83.)
>
> Az alap-, a közép- és a felsőfokú oktatásban is kapjon fontos helyet a
> családi életre nevelés. Helyezzenek hangsúlyt a kommunikációra, a
> konfliktusmegoldásra. A zene, a tánc, a színjátszás és más hasonló
> tevékenységek által is segítsék a fiatalok kapcsolatteremtési készségeinek
> kifejlődését.
>
> Csökkentsék a fiatalok túlterheltségét, például azáltal, hogy az általános
> iskolában nem, vagy csak nagyon korlátozott mértékben adnak írásbeli házi
> feladatot.
>
> *c. Édesanyák segítése*
>
> Az édesanyák segítésének sok új formáját lehetne még bevezetni. Egyszeri
> szülési támogatás (esetleg harmadik-negyedik gyermeknél emelt összeggel);
> Gyes-ről visszatérő anyák részmunkaidőben foglalkoztatók támogatása; a
> vállalatok támogathassák a TAO keretéből a gyermekvállalást; munkahelyi
> bölcsőde és óvoda szintén a TAO-keretből; nyári napközik; gyerekvigyázás
> megszervezése, támogatása (például egyházakon, civil szervezeteken
> keresztül); főállású anyaság lehetősége három gyermektől kezdve.
>
> *d. Fiatal házasok segítése*
>
> Lakások biztosítása igen alacsony lakbérrel öt-hat évre fiatal házasoknak.
>
> *e. Családbarát média*
>
> Támogatni lehetne a családbarát filmek, műsorok sugárzását. Tiltani
> lehetne a kifejezetten destruktív, családellenes tartalmakat.
>
> Kóser telefon és számítógép kifejlesztése és forgalmazása. Olyan
> eszközöket kellene a piacon megjelentetni, melyeken a fiatal nem tud
> destruktív tartalmakat (horror, pornográfia, erőszak stb.) nézni. Ne a
> szülőnek kelljen megpróbálnia védett közeget biztosítani a gyermekének
> olyan eszközök világában, amelyekhez nem ért.
>
> *f. Lépések egy olyan ország felé, ahol a kisgyermek életét a
> fogantatástól kezdve védjük*
>
> A bevezetőben láttuk, hogy a demográfiai trend megfordításában döntő
> szerepe van az abortusznak (illetve az abortusz korlátozásának).
>
> Az állam fejezze ki azt világosan, hogy az abortuszt nem tekinti egy
> helyes, civilizált megoldásnak.
>
> Ennek érdekében a szülészetek egy részét alakítsák át abortuszmentes, csak
> az életet szolgáló szülészetekké.
>
> A szülészetekhez vezető utakra tegyenek ki plakátokat a gyermekről, a
> magzatról.
>
> Az abortusz előtti tanácsadásban próbálják az édesanyát lebeszélni erről a
> döntéséről. Mutassák meg neki a magzatát egy szép, nagy felbontású képen.
> Hívják be a gyermek édesapját is, és ha ő szeretné a gyermeket felnevelni,
> akkor az anya döntését halasszák el 10 nappal. Beszéljenek neki az
> örökbeadásról, és ha erre nyitott, ismertessék meg őt olyan szülőkkel, akik
> örökbe fogadnák a gyermekét. Esetleg az állam anyagilag támogassa azt az
> anyát is, aki megszüli és örökbe adja a gyermekét.
>
> *g. Hátrányos helyzetűek, szegények*
>
> Magyarországon az újszülöttek egy igen jelentős része szegény családba
> születik. Kiemelt figyelmet kell fordítani ezekre a családokra.
>
> *A szerző szombathelyi megyéspüspök*
>
> _______________________________________________
> Grem mailing listGrem at turul.kgk.uni-obuda.huhttp://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20240808/b6ba181d/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról