[Grem] 2023-as kilátások Ukrajna és a háború tekintetében - Scott Ritter elemzése
KEA
kea at turul.banki.hu
2023. Jan. 14., Szo, 19:41:21 CET
2023-as kilátások Ukrajna és a háború tekintetében - Scott Ritter elemzése
VilagHelyzete Alternatív Média, 2023.01.13.
https://vilaghelyzete.substack.com/p/2023-as-kilatasok-ukrajna-es-a-haboru
Scott Ritter az amerikai tengerészgyalogság egykori hírszerző tisztje. A
Szovjetunióban fegyverzetellenőrzési szerződéseket hajtott végre, a
Perzsa-öbölben szolgált a Sivatagi Vihar hadművelet idején
Vilag Helyzete
Jan 13
Scott Ritter az amerikai tengerészgyalogság egykori hírszerző tisztje,
aki a volt Szovjetunióban fegyverzetellenőrzési szerződéseket hajtott
végre, a Perzsa-öbölben szolgált a Sivatagi Vihar hadművelet idején és
Irakban felügyelte a tömegpusztító fegyverek leszerelését. Legutóbbi
könyve a Clarity Press által kiadott Disarmament in the Time of
Perestroika. (A teljes cikkét lefordítottam számotokra a kapcsolódó
linkekkel és tudásanyaggal kiegészítve - VilagHelyzete)
https://www.alternativhirek.com/2023/01/2023-as-kilatasok-ukrajna-es-haboru.html
Tekintettel a minszki megállapodások kétszínű történetére, nem
valószínű, hogy Oroszországot diplomáciai úton le lehet beszélni katonai
offenzívájáról. Így 2023 a jelek szerint a folyamatos erőszakos
konfrontáció évének ígérkezik.
Közel egy évnyi drámai akció után, amikor a kezdeti orosz
előrenyomulásra ukrán ellentámadással válaszoltak, az orosz-ukrán
konfliktus frontvonalai stabilizálódtak, mindkét fél véres
pozícióháborút folytat és brutális harcban őrlik fel egymást, miközben
várják a következő nagyobb kezdeményezést bármelyik fél részéről.
Az Ukrajna elleni orosz invázió egyéves évfordulójának közeledtével az a
tény, hogy Ukrajna idáig jutott a konfliktusban, erkölcsi és - kisebb
mértékben - katonai győzelmet is jelent.
Az Egyesült Államok vezérkari főnökeinek elnökétől a CIA igazgatójáig a
legtöbb magas rangú nyugati katonai és hírszerzési tisztviselő 2022
elején úgy ítélte meg, hogy egy Ukrajna elleni nagyszabású orosz katonai
offenzíva gyors és döntő orosz győzelmet eredményezne.
Az ukrán hadsereg rugalmassága és bátorsága mindenkit meglepett,
beleértve az oroszokat is, akiknek eredeti akcióterve, beleértve a
feladatra kijelölt erőket is, nem bizonyult megfelelőnek a kijelölt
feladatokhoz.
Az ukrán győzelemnek ez a felfogása azonban félrevezető.
A diplomácia halála
Ahogy a por leülepszik a csatatéren, egy minta rajzolódik ki az Ukrajna
lerohanására vonatkozó orosz döntés mögött álló stratégiai elképzelésről.
Miközben a nyugati mainstream narratíva továbbra is az orosz akciót egy
provokálatlan agresszió elhamarkodott aktusának állítja be, a tények
olyan mintázatot mutatnak, amely arra utal, hogy az ENSZ Alapokmány 51.
cikke szerinti megelőző kollektív önvédelemre vonatkozó orosz érvnek
lehet alapja.
A 2014-es és 2015-ös minszki megállapodások elfogadásáért felelős
tisztviselők (Petro Porosenko volt ukrán elnök, Francois Hollande volt
francia elnök és Angela Merkel volt német kancellár) nemrégiben tett
beismerései azt mutatják, hogy a minszki megállapodások célja - a 2014
utáni donbásszi konfliktus békés rendezésének előmozdítása volt az ukrán
kormány és az oroszbarát szeparatisták között - nem volt több és nem
volt más, mint HAZUGSÁG!
2015. február 12: Vlagyimir Putyin orosz elnök, Francois Hollande
francia elnök, Angela Merkel német kancellár, Petro Porosenko ukrán
elnök a normandiai formátumú tárgyalásokon a fehéroroszországi Minszkben.
Ehelyett a minszki megállapodások e trojka szerint alig voltak
többek, mint eszköz arra, hogy Ukrajna időt nyerjen arra, hogy a NATO
segítségével olyan hadsereget építsen ki, amely képes a Donbassz sorsára
juttatni és kiűzni Oroszországot a Krímből.
Ennek fényében teljesen új megvilágításba kerül az Egyesült Államok
és a NATO által Nyugat-Ukrajnában létrehozott állandó kiképző
létesítmény - amely 2015 és 2022 között mintegy 30 000 ukrán katonát
képez ki NATO-szabványok szerint, kizárólag azzal a céllal, hogy
szembeszálljanak Oroszországgal Kelet-Ukrajnában.
Ukrajna, Franciaország és Németország beismert kétszínűsége
ellentétben áll azzal, hogy Oroszország 2022. február 24-i, Ukrajna
lerohanásáról szóló döntése előtt ismételten ragaszkodott a minszki
megállapodások teljes körű végrehajtásához.
2008-ban William Burns, az Egyesült Államok korábbi oroszországi
nagykövete, a CIA jelenlegi igazgatója arra figyelmeztetett, hogy
Oroszország a NATO minden olyan törekvését, amely Ukrajnának a NATO-ba
való bevonására irányul, nemzetbiztonsági fenyegetésnek tekintené, és ha
ezt folytatná, orosz katonai beavatkozást provokálna.
Burns ezen feljegyzése nagyon fontos kontextust biztosít a 2021.
december 17-i orosz kezdeményezésekhez, amelyek egy új európai
biztonsági keret létrehozására irányulnak, amely Ukrajnát a NATO-n kívül
tartaná.
❗ Egyszerűen fogalmazva, az orosz diplomácia pályája a konfliktuskerülés
volt.
Ugyanez nem mondható el sem Ukrajnáról, sem nyugati partnereiről, akik a
donbászi/krími válságok katonai eszközökkel történő megoldásához
kapcsolódó NATO-bővítési politikát folytattak.
Game Changer, nem Game Winner
Az orosz kormány reakciója arra, hogy az orosz hadsereg nem tudta
legyőzni Ukrajnát a konfliktus nyitó szakaszában, fontos betekintést
nyújt az orosz vezetés céljaival és célkitűzéseivel kapcsolatos
gondolkodásmódjába.
A döntő győzelem elmaradása miatt az oroszok késznek tűntek elfogadni
egy olyan eredményt, amely az orosz területi nyereséget a Donbasszra és
a Krímre korlátozta, valamint Ukrajna beleegyezését, hogy nem
csatlakozik a NATO-hoz.
Valójában Oroszország és Ukrajna a 2022 április elejére Isztambulba
tervezett tárgyalásokon egy ilyen irányú megállapodás hivatalossá
tételének küszöbén állt.
Ez a tárgyalás azonban meghiúsult az akkori brit miniszterelnök, Boris
Johnson közbenjárására, aki az Ukrajnának nyújtott katonai segítség
folytatását ahhoz kötötte, hogy Ukrajna hajlandó a tárgyalásokkal
szemben a csatatéren kikényszeríteni a konfliktus lezárását.
Johnson beavatkozását a NATO azon értékelése motiválta, hogy a kezdeti
orosz katonai kudarcok az orosz gyengeséget jelzik.
2022. április 9.: Volodimir Zelenszkij ukrán elnök sétát tesz Boris
Johnson brit miniszterelnökkel Kijevben.
A NATO-ban uralkodó hangulat, amely Jens Stoltenberg NATO-főtitkár
nyilvános nyilatkozataiban tükröződik
("Ha [Vlagyimir] Putyin orosz elnök győz, az nemcsak az ukránok
számára jelent nagy vereséget, hanem mindannyiunk számára és ez
mindenkire veszélyes lesz")
és az USA. Lloyd Austin nevű védelmi minisztere mondta:
("Azt akarjuk, hogy Oroszországot olyan mértékben meggyengítsék,
hogy ne tudjon olyan dolgokat tenni, mint amilyeneket Ukrajna
lerohanásával tett")
az orosz-ukrán konfliktust egy olyan proxy-háborúként akarta
felhasználni, amelynek célja Oroszország olyan mértékű meggyengítése
volt, hogy soha többé ne törekedjen egy Ukrajnához hasonló katonai
kalandra. [Egy szerencsétlen gazdasági háborúval párosulva az orosz
kormány megbuktatását is célozta, amint azt Joe Biden elnök tavaly
tavasszal elismerte.]
Ez a politika adta a lendületet ahhoz, hogy jóval több mint 100 milliárd
dollár értékű támogatást, köztük több tízmilliárd dollárnyi fejlett
katonai felszerelést juttassanak Ukrajnának.
Ez a masszív segélyinfúzió sorsfordító esemény volt, amely lehetővé
tette Ukrajna számára, hogy az elsődlegesen védekező pozícióból átálljon
egy olyanra, amelyben az újjáalakult, kiképzett, felszerelt és
NATO-szabványok szerint szervezett ukrán hadsereg nagyszabású
ellentámadásokat indított, amelyekkel sikerült kiszorítani az orosz
erőket Ukrajna jelentős területeiről.
Ez azonban nem volt egy győztes stratégia - távolról sem.
Katonai matematika
A lenyűgöző ukrán katonai eredmények, amelyeket a NATO által nyújtott
katonai segélyek tettek lehetővé, hatalmas áldozatokkal és anyagiakkal
jártak. Bár a két fél által elszenvedett veszteségek pontos számítása
nehéz, az ukrán kormány is széles körben elismeri, hogy az ukrán
veszteségek súlyosak voltak.
Mivel a harcvonalak jelenleg stabilizálódtak, a kérdés, hogy a háború
hogyan folytatódik, az alapvető katonai matematikára vezethető vissza -
röviden, két alapvető egyenlet közötti okozati összefüggésre, amelyek az
égési arányok (milyen gyorsan tartanak fenn veszteségeket) és az
utánpótlási arányok (milyen gyorsan pótolhatók ezek a veszteségek) körül
forognak.
A számítás rosszat ígér Ukrajnának.
Úgy tűnik, sem a NATO, sem az Egyesült Államok nem képes fenntartani az
Ukrajnának szállított fegyverek mennyiségét, ami lehetővé tette az
oroszok elleni sikeres őszi ellentámadást.
Ez a felszerelés nagyrészt megsemmisült és annak ellenére, hogy Ukrajna
ragaszkodik ahhoz, hogy további harckocsikra, páncélozott
harcjárművekre, tüzérségre és légvédelemre van szüksége, és bár úgy
tűnik, hogy újabb katonai segélyek érkeznek, ezek későn érkeznek a
csatába és nem elegendő mennyiségben ahhoz, hogy a csatatéren győztes
hatást gyakoroljanak.
Hasonlóképpen, az Ukrajna által elszenvedett veszteségek aránya, amely
időnként meghaladja a napi 1000 főt, messze meghaladja az utánpótlás
mozgósítási és kiképzési képességét.
Joe Biden elnök "álljunk ki Ukrajna mellett" beszédet mond 2022. május
3-án, a Lockheed Martin troy-i (Alabama) üzemében.
Oroszország ezzel szemben több mint 300 000 ember mozgósításának
befejezésén dolgozik, akik a jelek szerint az orosz arzenál
legfejlettebb fegyverrendszerével vannak felszerelve.
Amikor ezek az erők teljes létszámban megérkeznek a csatatérre,
valamikor január végére, Ukrajnának nem lesz válasza. Ez a rideg
valóság, párosulva azzal, hogy Oroszország Ukrajna területének több mint
20 százalékát annektálta, és az infrastrukturális károk megközelítik az
1 billió dollárt, rosszat ígér Ukrajna jövőjére nézve.
Van egy régi orosz mondás: "Az orosz lassan hámoz, de gyorsan lovagol".
Úgy tűnik, hogy az orosz-ukrán konfliktussal kapcsolatban is ez a helyzet.
Mind Ukrajna, mind nyugati partnerei azon küzdenek, hogy fenntartsák az
általuk kezdeményezett konfliktust, amikor 2022 áprilisában
elutasították a lehetséges békerendezést. Oroszország, miután hátulról
indult, nagyrészt átcsoportosította magát és úgy tűnik, készen áll arra,
hogy újrakezdje a nagyszabású támadó hadműveleteket, amelyekre sem
Ukrajnának, sem nyugati partnereinek nincs megfelelő válasza.
Ráadásul a minszki megállapodások kétszínű előzményeit tekintve nem
valószínű, hogy Oroszországot diplomáciai eszközökkel le lehet beszélni
a katonai offenzíváról.
Így 2023 a jelek szerint a folyamatos erőszakos konfrontáció évének
tűnik, amely egy döntő orosz katonai győzelemhez vezet.
Hogy egy ilyen katonai győzelmet Oroszország hogyan tud egy fenntartható
politikai rendezéssé alakítani, amely a regionális békében és
biztonságban nyilvánul meg, azt még nem lehet tudni.
Írta: Scott Ritter az amerikai tengerészgyalogság egykori hírszerző
tisztje, aki a volt Szovjetunióban fegyverzetellenőrzési szerződéseket
hajtott végre, a Perzsa-öbölben szolgált a Sivatagi Vihar hadművelet
idején és Irakban felügyelte a tömegpusztító fegyverek leszerelését.
Legutóbbi könyve a Clarity Press által kiadott Disarmament in the Time
of Perestroika.
A teljes cikket fordította és szerkesztette: VilagHelyzete
Forrás és eredeti cikk:
https://consortiumnews.com/2023/01/11/scott-ritter-2023-outlook-for-ukraine
További friss hírekért: https://www.alternativhirek.com
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról